Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Losse postzegels kun je officieel niet meer kopen. Maar bij de postpunten van Bruna kan dit weer wel als je de brief / het poststuk van daaruit ook direct verzend.
Op plekken waar ze kaarten verkopen worden eigenlijk altijd ook wel losse postzegels verkocht. Als extra service plakken ze hem vaak ook nog even op de envelop, uit recent onderzoek bleek namelijk dat veel mensen niet meer weten hoe je postzegels plakt.

Vandaag gingen er bij mij twee rode Koningen op :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Mijn postkantoor zit een dorp verderop: een piepklein hobbywinkeltje, zowel man als vrouw diep in de 70, zij met een rollator. :D

Toen ik er laatst stond met een zak Partijenpost was er grote consternatie, want dat hadden ze nog nooit gehad.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Suus schreef:uit recent onderzoek bleek namelijk dat veel mensen niet meer weten hoe je postzegels plakt.
Wat?! :shock: Zijn Jip en Janneke ook al uit de mode tegenwoordig? :cry:
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

nvdw schreef:Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
Ik was laatst blij dat ik van de internationale zegels met opdruk "2014" af was, hebben ze me vorige keer bij het PostNL-punt weer van die zegels uit 2014 verkocht. :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39319
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Op plekken waar ze kaarten verkopen worden eigenlijk altijd ook wel losse postzegels verkocht. Als extra service plakken ze hem vaak ook nog even op de envelop, uit recent onderzoek bleek namelijk dat veel mensen niet meer weten hoe je postzegels plakt.
Nog echte losse postzegels ja? De laatste keer dat ik iets bij een PostNL-punt liet frankeren omdat ik niet genoeg postzegels had printten ze gewoon een stickertje voor de frankering uit op de PostNL-terminal :wink:
Maar tegenwoordig koop ik in dat soort gevallen gewoon een postzegelcode via de PostNL-app, dat werkt ook uitstekend en die kan je gewoon zo overschrijven (of op de envelop printen desnoods).
umbusko schreef:Ik was laatst blij dat ik van de internationale zegels met opdruk "2014" af was
Kijk ik net in de la naast m'n bureau, ligt daar ook nog zo'n (bijna leeg) velletje van 2014-zegels in :P En da's volgens mij toch echt ruimschoots nieuwer dan dat het werkelijk uit 2014 stamt (al staat er nog © 2013 op).
Aking schreef:Bij de Primera hier zijn het helemaal koekenbakkers: ooit drie keer voor niets geweest omdat "het pakketje er niet lag", totdat ik in de winkel Postnl belde en toen lag het "ineens" toch achter :')
Bij de Primera hier mocht ik laatst mee naar achter komen om het pakketje zelf mee te zoeken. Daar zijn ze ook altijd in de war doordat ze niet alleen PostNL-punt zijn, maar ook dienen als "buren" voor zo ongeveer de hele flat waarin ik woon. En die burenpakketjes staan natuurlijk kriskras door de normale pakketpunt-pakjes, dus soms proberen ze die vergeefs nog te scannen op de terminal.

En laatst had ik helemaal een mooie, met een pakket dat in plaats van in de geselecteerde pakketautomaat werd afgeleverd bij een PostNL-punt er schuin tegenover :roll: Die werken echter wel efficiënter, want daar sorteren ze de pakketjes op huisnummer zodat ze ze makkelijk kunnen terugvinden omdat je een voorselectie hebt voor dat ze op naam moeten zoeken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ja, mijn postkantoor plakt gewoon lekker losse zegels op post en brievenbuspakketjes zonder track en trace. Is net zo duur als een frankeersticker maar bij handgeschreven adressen staan postzegels veel authentieker.

Eerder dit jaar wou ik voor een feestje uitnodigingen versturen, toen heb ik een velletje postzegels met Nederlandse iconen uit 2004 gekocht in plaats van tien blauwe Koningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Daniel schreef:
umbusko schreef:Ik was laatst blij dat ik van de internationale zegels met opdruk "2014" af was
Kijk ik net in de la naast m'n bureau, ligt daar ook nog zo'n (bijna leeg) velletje van 2014-zegels in :P En da's volgens mij toch echt ruimschoots nieuwer dan dat het werkelijk uit 2014 stamt (al staat er nog © 2013 op).
Volgens mij stammen mijn postzegels nog uit 2010 :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

nvdw schreef:Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
Postzegels met de beeltenis van Beatrix mogen per 1 januari 2014 officieel niet meer gebruikt worden. De reden hiervan is dat zij geen staatshoofd meer is.

Maar in de praktijk kunnen ze nog gewoon gebruikt worden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

PostNL maakt dat voorbehoud niet: er staat een 1 op, dus geldig.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Dat klopt ja.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Aking schreef:
Ronaldussen schreef:Als je een reactie plaatst in bepaalde bewoordingen, dan weet je dat je daar commentaar op kunt verwachten. Om vervolgens te gaan janken dat je commentaar krijgt, getuigt mijns inziens niet echt van zelfreflectie en incasseringsvermogen.
Excuus dat ik achter welgeteld één van mijn berichten de " :') " smiley vergeten ben die in de berichten er omheen niet stond, en je daardoor niet doorhad dat mijn reactie op Alargule niet geheel bloedserieus was :Y Ik ging er vanuit dat dat door de berichten er omheen ook wel duidelijk was, maar excuses dat mijn bericht niet geheel A-woordproof was :!:
O, uiteraard ligt het verkeerd begrijpen van je berichten eenzijdig bij de ander en heeft dat per definitie te maken met een autismespectrumstoornis.(dat ik niet heb, overigens) Zo kennen we je weer :pos: In dat geval slaat dit geheel ook op jou terug, want mijn post was een reactie naar aanleiding van jouw relaas eerder op die pagina (en dus ook voor anderen bedoeld die zich aangesproken (kunnen) voelen, niet op je onderonsje(s) met Alargule.
Die zullen mij eerlijk gezegd, al dan niet volgeplempt met " :') :') :') :') :') :') " de bout hachelen.
Dat het beheer soms inconsequent en traag (of gewoon niet) reageert weten we al langer dan vandaag. Daarop blijven jammeren heeft net zoveel zin als een baksteen in de grond stoppen en hopen dat er een huis uit groeit.
Nou ja, hoop doet leven toch? Misschien gaan ze er ooit iets mee doen? *O* Ze blijven mijn meelboks tenslotte ook vol strooien, terwijl we al langer als vandaag weten wat en hoe ik post toch? :')
Als na jarenlang het gebruiken van deze tactiek geen veranderingen heeft opgeleverd, zou dat dan nu opeens wel gebeuren? Wordt het dan niet eens tijd om een andere tactiek te gebruiken? In dit geval profiteer je ook volledig van het inconsequente gedrag van het Almachtige Beheer. Er zijn hier users die om minder definitief hun biezen hebben moeten pakken. Tel je zegeningen dus ipv continu de Calimero uit te hangen met je "Ze moeten altijd mij hebben en dat is niet eerlijk, ohhh nee."
En verder, hoelang zijn we nou al weg bij opeenshadikhet.nl? Wordt het niet eens tijd om dat achter ons te laten? Het was maar een forum... het is geen lichaamsdeel dat geamputeerd is met een bot mes door een of andere seriemoordenaar waaraan we net konden ontsnappen...
Ah jah, want grapjes mogen natuurlijk niet als ze niet in het algemene leukstraatje passen? *O*
Dit grapje kennen we nu wel. Een kromme grijsgedraaide LP heeft nog meer amusementswaarde dan dit grapje na een jaar of twaalf.

Ik laat het verder hierbij, doe er mee wat je wil :pos:

------------------------------------------------------------------------------------------------------
KM46 schreef:
nvdw schreef:Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
Postzegels met de beeltenis van Beatrix mogen per 1 januari 2014 officieel niet meer gebruikt worden. De reden hiervan is dat zij geen staatshoofd meer is.

Maar in de praktijk kunnen ze nog gewoon gebruikt worden.
Het gebruiken van een postzegel hangt toch niet af van het feit dat er een (oud-)staatshoofd op staat (denk ook aan de kinderpostzegels), maar toch vooral en alleen van de waarde die de zegel vertegenwoordigt?
Goh.
VIRM
Berichten: 7716
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Laatst mocht ik mijn OV-begeleiderskaart vervangen: terwijl veel digitaal kan, gaat dat gewoon nog met een papieren formulier en envelop met twee postzegels. Opmerkelijkste was de vraag op het formulier 'wilt u uw begeleiderskaart verlengen?', waarbij bij de optie 'nee' de vervolgvraag 'Waarom niet?' werd gesteld. Want mensen gaan dat formulier terugsturen als ze de kaart niet willen verlengen?
Positief punt is dat er geen doktersverklaring nodig is wanneer de medische situatie niet is veranderd. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ronaldussen schreef:
KM46 schreef:
nvdw schreef:Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
Postzegels met de beeltenis van Beatrix mogen per 1 januari 2014 officieel niet meer gebruikt worden. De reden hiervan is dat zij geen staatshoofd meer is.

Maar in de praktijk kunnen ze nog gewoon gebruikt worden.
Het gebruiken van een postzegel hangt toch niet af van het feit dat er een (oud-)staatshoofd op staat (denk ook aan de kinderpostzegels), maar toch vooral en alleen van de waarde die de zegel vertegenwoordigt?
Ook dat klopt.

In het geval van de zegels met de beeltenis van Beatrix geef ik toch nog een iets verdere uitleg.

Toen er in januari 2014 postzegels verschenen van het nieuwe staatshoofd Koning Willem Alexander bleek dat de (gulden)zegels van de staatshoofden Wilhelmina en Juliana nooit officieel (lees met een ambtsbericht) ongeldig waren verklaart. Dit is in 2014 alsnog gebeurd. gelijktijdig werden toen ook de guldenzegels van Beatrix ook officieel ongeldig verklaart. Alleen met de Eurozegels had met een probleem. Deze zegels zijn immers gewoon frankeergeldig. Er is toen een aantekening gemaakt dat deze niet meer gebruikt mogen worden maar nog wel zijn toegestaan.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6061
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Lekker op z'n Hollands gedogen we de boel dus *O*
Goh.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51023
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Tom024 schreef:Toen ik er laatst stond met een zak Partijenpost was er grote consternatie, want dat hadden ze nog nooit gehad.
Zo simpel. De barcode op de gele tiewrap scannen en je krijgt een track & tracecode naar het dichtstbijzijnde PostNL-sorteercentrum :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ronaldussen schreef:Lekker op z'n Hollands gedogen we de boel dus
Het kan niet anders. Al moeten de poststukken waarbij een zegel zonder een 1 of een 2 (dus met 0,39 eurocent of een andere eurowaarde) wel weer met zegels beplakt zijn die het juiste tarief vertegenwoordigen.
PatrickM
Berichten: 1981
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PatrickM »

Tom024 schreef: Toen ik er laatst stond met een zak Partijenpost was er grote consternatie, want dat hadden ze nog nooit gehad.
Die herken ik ook wel, ik stond bij onze lokale super/postkantoor met een zak partijenpost en toen stonden ze me aan te kijken van ‘wat moet ik hiermee?’. Tsja, gewoon scannen en in de kar gooien, zo lastig is het nou ook weer niet. Verder blijken ze ‘bijfrankeren’ (zending met track&trace versturen met postzegels, scheelt me geld) ook lastig te vinden, dat gaat ook vaker fout dan goed bij mij.
dennistd
Berichten: 5578
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

KM46 schreef:
Ronaldussen schreef:
KM46 schreef:
nvdw schreef:Ik kan nog wel even voort met Beatrix 8-)
Postzegels met de beeltenis van Beatrix mogen per 1 januari 2014 officieel niet meer gebruikt worden. De reden hiervan is dat zij geen staatshoofd meer is.

Maar in de praktijk kunnen ze nog gewoon gebruikt worden.
Het gebruiken van een postzegel hangt toch niet af van het feit dat er een (oud-)staatshoofd op staat (denk ook aan de kinderpostzegels), maar toch vooral en alleen van de waarde die de zegel vertegenwoordigt?
Ook dat klopt.

In het geval van de zegels met de beeltenis van Beatrix geef ik toch nog een iets verdere uitleg.

Toen er in januari 2014 postzegels verschenen van het nieuwe staatshoofd Koning Willem Alexander bleek dat de (gulden)zegels van de staatshoofden Wilhelmina en Juliana nooit officieel (lees met een ambtsbericht) ongeldig waren verklaart. Dit is in 2014 alsnog gebeurd. gelijktijdig werden toen ook de guldenzegels van Beatrix ook officieel ongeldig verklaart. Alleen met de Eurozegels had met een probleem. Deze zegels zijn immers gewoon frankeergeldig. Er is toen een aantekening gemaakt dat deze niet meer gebruikt mogen worden maar nog wel zijn toegestaan.
Ik meen dat die guldenzegels ongeldig zijn verklaard nadat er mee gefraudeerd werd.

edit: ja dus https://nos.nl/artikel/2269654-4-5-jaar ... egels.html
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Net als je denkt dat de pandemie al zijn leed zichtbaar heeft gemaakt blijkt het nog erger te kunnen: de bekers koffie van de Kiosk zijn na de heropening kleiner geworden. :(
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ja, (bijna) niemand die nog weet hoe groot die bekers voor de opening waren natuurlijk. Slimme zet *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Kun je eigenlijk nog steeds je eigen beker meenemen? Of is dat niet contactloos genoeg in deze tijd? (Nog los van dat het met een mondkapje wel heel onhandig drinkt. :wink: )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Je kan hem wel meenemen, maar ze nemen hem niet aan. Bij de HEMA op het station kan het dan weer wel, daar krijg je ook nog die korting.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

umbusko schreef:Kun je eigenlijk nog steeds je eigen beker meenemen? Of is dat niet contactloos genoeg in deze tijd? (Nog los van dat het met een mondkapje wel heel onhandig drinkt. :wink: )
Dat laatste hebben ze wat op gevonden:

Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Zet het mondmasker zo min mogelijk op en af.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Oh, dat is makkelijk! Beker koffie meenemen, mondkapje afhouden. Aldus de schermen in de trein mag ik dat bekertje ook niet in de trein weggooien, dan is het wel heel makkelijk lange afstanden reizen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Z2N op do 28 mei 2020, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten