Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

katvis schreef:Klopt.
ArrivaBas schreef: wo 15 dec 2021, 13:49 maar andersom moeten andere verkeersdeelnemers hun gedrag aanpassen op een bus die aanstalten maakt om te vertrekken.
Maar knipperlicht naar rechts aan houden vlak voordat en tijdens een automobilist passeert is dat naar mijn mening niet.
Eerlijk gezegd vind ik dat je zeurt. Als je in onophoudelijk verkeer als buschauffeur niet je knipperlicht mag aanzetten terwijl er een auto langs rijdt heb je ook niets aan de regel dat je voorrang hebt bij vertrek. Dan is het namelijk niet aan te kondigen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door hauptbahnhof »

Hij heeft wel gelijk. Je kunt als buschauffeur niet je knippertje naar links aanzetten en direct van de halte wegrijden. Net als dat je als voetganger niet zomaar bij een zebrapad komt en direct gaat oversteken (ik weet het, genoeg horken doen dat wel), zonder het overig verkeer de kans te geven om je waar te nemen en dan ook daar op een normale manier te reageren (dus geen noodstop hoeven maken).
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Stefan schreef: wo 15 dec 2021, 15:01
VIRM schreef: wo 15 dec 2021, 13:02 Wordt daar eigenlijk aandacht aan besteed bij rijlessen, wat te doen bij bussen die weg gaan rijden bij een halte?
Mijn instructeur gaf me de tip om, indien mogelijk naar de deuren te kijken, geeft vaak ook wel een soort indicatie wat je kunt verwachten.

Maar goed, zowel buschauffeurs als automobilisten kunnen er beide wel wat van. :')
Het lijkt mij een stukje kennis bij rijlessen, maar ook een wisselwerking tussen verkeersdeelnemers.

Ik heb wel eens een filmpje van een blind persoon gezien die de weg oversteekt zonder andere verkeersdeelnemers tijd te geven om op zijn actie te anticiperen. Tegelijkertijd lappen heel erg veel weggebruikers voorrangsregels met blindenstokken aan hun laars, ook als zij genoeg tijd krijgen om af te remmen.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5579
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

hauptbahnhof schreef: wo 15 dec 2021, 15:49 Hij heeft wel gelijk. Je kunt als buschauffeur niet je knippertje naar links aanzetten en direct van de halte wegrijden. Net als dat je als voetganger niet zomaar bij een zebrapad komt en direct gaat oversteken (ik weet het, genoeg horken doen dat wel), zonder het overig verkeer de kans te geven om je waar te nemen en dan ook daar op een normale manier te reageren (dus geen noodstop hoeven maken).
Kleine verwarring: Suus bedoelt zo te zien het aanzetten van de linker richtingaanwijzer om de intentie te tonen om weg te rijden. En jij bedoelt dat daarbij dat de bus ook direct gat rijden ;)
katvis
Berichten: 796
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door katvis »

dennistd schreef: wo 15 dec 2021, 16:12 En jij bedoelt dat daarbij dat de bus ook direct gat rijden ;)
Dat is ook wat ik zei en bedoelde. Precies dat was het hele punt. Hoe is dat zeuren _O-
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Ik heb geleerd dat je eerst moet kijken of je opzij kunt, en dan pas je knipper aan moet zetten en dan meteen gaan. Maar je ziet er genoeg, zeker meer in het westen, die gewoon hun knipper aanzetten "WANT ik wil opzij DUS ik ga ook en je houdt maar rekening met mij". Zo heurt het niet, dat ik ruimte voor je vrijlaat is een gunst van mij. Maar dan gaat het over invoegende auto's, een bus hoor je voor te laten gaan binnen de bebouwde kom.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3053
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

VIRM schreef: wo 15 dec 2021, 13:02 Wordt daar eigenlijk aandacht aan besteed bij rijlessen, wat te doen bij bussen die weg gaan rijden bij een halte?
Vast wel. In elk geval komt de regel bij het theorie-examen vrijwel zeker een keer langs. Ik heb alleen vooral het idee dat, zoals bij zoveel (verkeers)regels, dat mensen gewoon geen zin hebben om zich eraan te houden.
VIRM schreef: wo 15 dec 2021, 16:11 Ik heb wel eens een filmpje van een blind persoon gezien die de weg oversteekt zonder andere verkeersdeelnemers tijd te geven om op zijn actie te anticiperen. Tegelijkertijd lappen heel erg veel weggebruikers voorrangsregels met blindenstokken aan hun laars, ook als zij genoeg tijd krijgen om af te remmen.
Zie boven: ik heb haast en ben heel belangrijk dus die blinde krijgt de tering maar.

De treurnis is dat ik precies om die reden *als buschauffeur* erg terughoudend ben met het zonder meer voorlaten van mensen met een (blinden)stok op andere plaatsen dan een officiële oversteekplaats. Grote kans dat zo'n zelfbenoemde VIP de auto of brommer zonder nadenken om de stilstaande bus heen knalt en dan vervolgens de oversteker in de problemen brengt. Al genoeg close calls gezien, helaas. :(
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6503
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Wat ik geleerd heb bij mijn rijlessen is dat voor je je rijbewijs hebt, nr richting aan geeft als je kan gaan en als je je rijbewijs eenmaal hebt, je richting aan geeft als je wilt gaan :lol:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: wo 15 dec 2021, 15:49 Net als dat je als voetganger niet zomaar bij een zebrapad komt en direct gaat oversteken (ik weet het, genoeg horken doen dat wel), zonder het overig verkeer de kans te geven om je waar te nemen en dan ook daar op een normale manier te reageren (dus geen noodstop hoeven maken).
Je hebt op zich gelijk. Maar als na auto 1 en 2 (die echt niet meer kunnen stoppen) ook 3, 4 en 5 geen enkele aanstalten maken om te stoppen, steek ik gewoon over.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4318
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Stefan »

Dat is ook een beetje hoe ik een bushalte uitrij, binnen de bebouwde kom overigens
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
DDietzen
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door DDietzen »

Zojuist live gehoord tijdens stationnement op Utrecht Centraal.

Papa: "We kunnen hier gaan zitten"
Zoon van een jaar of 6: "Nee papa want het is hier stiltecoupé!"

Voelde toch als de omgekeerde wereld :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21511
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Vader wilde gewoon een stille reis, maar zoonlief stak er een stokje voor. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6503
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Ik zat vanmiddag in de wachtkamer naast een vader met een zoontje en dat kind bleef maar praten -0-
hauptbahnhof
Berichten: 3960
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: wo 15 dec 2021, 18:21 Je hebt op zich gelijk. Maar als na auto 1 en 2 (die echt niet meer kunnen stoppen) ook 3, 4 en 5 geen enkele aanstalten maken om te stoppen, steek ik gewoon over.
Maar dat bedoel ik ook. Ik wil in ieder geval zelf ook beginnen met oversteken, wel rekening houdende dat die auto helemaal niet stopt. Dus ik blijf wel opletten. Hoe ik mensen wel 's zie handelen op straat, voor auto's, bussen en trams zomaar oversteken omdat ze nou eenmaal het recht daartoe hebben... :X
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Yup. Ik probeer mensen altijd te laten anticiperen op mijn oversteekacties. Maar ik houd er altijd rekening mee dat elke medeweggebruiker ook wel eens niet kan gaan stoppen, ondanks dat ik voorrang heb.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Ik heb net voor de eerste keer dit seizoen iemand fijne feestdagen geweest. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5826
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Dank je, jij ook. *O*
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Ik zit al de hele week midden in de kerstpakkettendistributie *O*

Morgen zijn collega’s in Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Twente aan de beurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Een kerstpakket? Dat heb ik al jaren niet meer gehad.
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Ook geen cadeaubon of iets dergelijks?

Ik mag mijn pakket zaterdag ophalen. *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Kerstpakketten en OV zijn altijd leuk... Ik heb weleens niet door de coupedeur van de trein gepast met zo'n ding. En dit jaar paste hij net op het rekje op de wielkast van de bus qua breedte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb wel een kerstpresentje gekregen van het Ministerie in de vorm van een cadeaukaart. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Durashift
Berichten: 5719
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: wo 15 dec 2021, 17:58
VIRM schreef: wo 15 dec 2021, 13:02 Wordt daar eigenlijk aandacht aan besteed bij rijlessen, wat te doen bij bussen die weg gaan rijden bij een halte?
Vast wel. In elk geval komt de regel bij het theorie-examen vrijwel zeker een keer langs. Ik heb alleen vooral het idee dat, zoals bij zoveel (verkeers)regels, dat mensen gewoon geen zin hebben om zich eraan te houden.
.. of vergeten, niet aan denken op dat moment. :?:
nvdw schreef: wo 15 dec 2021, 17:58
VIRM schreef: wo 15 dec 2021, 16:11 Ik heb wel eens een filmpje van een blind persoon gezien die de weg oversteekt zonder andere verkeersdeelnemers tijd te geven om op zijn actie te anticiperen. Tegelijkertijd lappen heel erg veel weggebruikers voorrangsregels met blindenstokken aan hun laars, ook als zij genoeg tijd krijgen om af te remmen.
Zie boven: ik heb haast en ben heel belangrijk dus die blinde krijgt de tering maar.
Mwah.. ik weet het niet.

Toevallig had ik dit vorige week in Arnhem bij de hand... Bij een drukke voet/fiets overgang (geen zebrapad (vop)) stapt een persoon op de stoep nadrukkelijk naar de stoeprand en toont (mij) zijn blindenstok.. terwijl ik aan kom rijden...
Achter hem stonden nog 2 dames.

Ik heb niet gestopt. :oops:

Ik redeneerde: dit is geen vop.. dus ik rijd door.. maar nadat ik de hoek van de straat om was twijfelde ik: hoe zit dit nou?
Eigenlijk wel raar dat zo'n persoon 'op het gehoor' dan maar moet oversteken (als mensen zoals ik hem voorbij razen)..

Duss, ik heb nu nog even artikel 49 in het RVV gelezen en (hopelijk) heb ik het nu voor -altijd- helder voor de geest. :)

Ik moet wel zeggen: ik kan mij niet heugen wanneer ik als (auto) bestuurder eerder een (solo) persoon met blindenstok aanstalten tot oversteken heb zien maken.

Van de zomer in Nijmegen kwam er wel iemand aangelopen toen ik met de auto stil stond en de beste man zich bijna op de werkauto wierp.
Ik riep stop.
Ik vroeg de beste man waar hij moest zijn en of ik hem kon helpen.
Maar, hij bleek een navigatie op zijn telefoon te hebben die ff de weg kwijt was.. Het bleek dat de beste man een nabije inrit moest hebben.
Is ook wat.. wil je een mede (beperkte) burger helpen.. doet de techniek dat wel. ;)

nvdw schreef: wo 15 dec 2021, 17:58 De treurnis is dat ik precies om die reden *als buschauffeur* erg terughoudend ben met het zonder meer voorlaten van mensen met een (blinden)stok op andere plaatsen dan een officiële oversteekplaats.(..). Al genoeg close calls gezien, helaas. :(
Ja, dat kan ik mij wel voorstellen.
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Goed dat je het nu wel weet. :pos: Maar omdat er heel vaak niet aan artikel 49 wordt gehouden, gebeuren er ook een hoop ongelukken, ook bij vop's.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6503
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Daniel schreef: do 16 dec 2021, 16:21 Kerstpakketten en OV zijn altijd leuk... Ik heb weleens niet door de coupedeur van de trein gepast met zo'n ding. En dit jaar paste hij net op het rekje op de wielkast van de bus qua breedte.
Wat dat betreft was de bagage trolley het beste kerstpakket.

Geen idee of ik iets krijg. Ik weet ook niet meer wat ik vorig jaar gehad heb :oops:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten