Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

...en daarmee vergeleek je het dus met de Holocaust - meer in het bijzonder het aantal slachtoffers.

Of zie je dit echt niet?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 08 okt 2023, 17:39 De situatie in Israël en het Midden-Oosten lijkt mij een stuk bedreigender voor Nederland dan die in Oekraïne.
Dat lijkt mij dan weer vooral een kwestie van perceptie. Persoonlijk ben ik geneigd ervan uit te gaan dat hamas niet over een uitgebreid arsenaal kernwapens beschikt, en daarnee in mindere mate een bedreiging vormt — maar dat is mijn simplistische redenering.
PHS schreef: zo 08 okt 2023, 17:39 De Russen zijn namelijk niet direct geïnteresseerd in het westen - die willen alleen Oekraïne onder hun invloed houden. Iran daarentegen wil Israël, Amerika en eigenlijk het hele westen van de kaart vegen.
Jij bent de eerst van wie ik hoor dat Iran meeknokt tegen Israel. Ik heb wel wat opgevangen over drones in Oekraïne. Maar houd me op de hoogte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: zo 08 okt 2023, 19:04 Nee, ik had even goed kunnen schrijven 'sinds 1945' of 'de afgelopen decennia'.
Precies. Alleen deed je dat niet. En ik weet vrijwel zeker dat het in plaats daarvan benoemen van de Holocaust geen ongelukkige struikelpartij over het toetsenbord is geweest, hoe je het nu ook probeert te spinnen.

Het op wat voor manier dan ook benoemen van de Holocaust in deze context is op geen enkele wijze productief - het dient slechts de ander te dwingen kleur te bekennen vóór de Israëlische zaak want Holocaust. Deze meest recente geweldsescalatie is echter terug te voeren op een veel complexere situatie waarin voor alle betrokken partijen wel gedragingen zijn te benoemen die absoluut niet door de beugel kunnen, waarbij er op de achtergrond ook nog eens allerlei regionale en geopolitieke belangen meespelen.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Je hebt geen zin in een algemene discussie over Israel en de Palestijnen, maar post dan wel een berichtje over de zoveelste ronde in het conflict?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10644
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

PHS schreef: zo 08 okt 2023, 19:04 De raketten en drones van Hamas die nu neerdalen op Israël zijn van Iraanse makelij, om maar iets te noemen. Iran is ook de grootste financier van Hamas.
Vast. En de ayatollahs zijn bovendien bijzonder onsympatieke types. Maar daarmee is Iran nog geen deelnemer aan deze aanval.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

PHS schreef: zo 08 okt 2023, 17:39 De Russen zijn namelijk niet direct geïnteresseerd in het westen - die willen alleen Oekraïne onder hun invloed houden.
Daar zou ik niet zo stellig over zijn. :X Het lijkt me dat er genoeg landen in Centraal-Europa zijn waar ze in geïnteresseerd zouden kunnen zijn - waar ze vroeger al eens zijn geweest, en die nu godzijdank in de EU zitten -, en als ze de mogelijkheid zouden hebben om hun macht tot in het westen uit te breiden, acht ik ze er zeker toe in staat om daar (op termijn) ook in geïnteresseerd te zijn.
erjeebee
Berichten: 1445
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door erjeebee »

Hoort deze discussie niet in het TasTopic thuis? of is dat alleen voor Nederlandsche Politiek? of vinden we dit geen politieke discussie?

Tijd voor iets luchtigers / and now for something completely different:

Ik had afgelopen vrijdag een paar niet uitgenodigde gasten in mijn tuin :)
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb aan 2 zijden van mijn land een hek, de andere 2 moeten nog. Moeder en koter waren kennelijk van een hekloze zijde de tuin in gestruind en liepen zich vervolgens vast in de hoek van de 2 behekte zijden.
Ze liepen een beetje rond en toen vonden ze de poort in het hek (die mijn vrouw ondertussen had opengezet).

Zelfs voor een Australier is het bijzonder om een koala in het wild te zien. Er zijn er niet zoveel meer en ze houden zich overdag schuil in hoge bomen.
In de 7 1/2 jaar dat ik hier ben heb ik er maar 2 in het wild gezien.
En afgelopen vrijdag wandelt er doodleuk een moeder met "joey" door mijn eigen tuin.
Een hele belevenis.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12888
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Heb je wel eens gehoord wat voor herrie die beesten kunnen maken. :D
🍉
erjeebee
Berichten: 1445
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door erjeebee »

Ze klinken een beetje als een opgewonden wild zwijn.
Ik had ze al een paar keer gehoord in de 9 maanden dat ik op mijn huidige adres woon, maar nog nooit een gezien.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

erjeebee schreef: ma 09 okt 2023, 00:20 Hoort deze discussie niet in het TasTopic thuis?
Nee, want:
erjeebee schreef: wo 04 okt 2023, 11:00 "Mag ik even kwijt" suggereert dat dees draad bedoeld is om kwijt te kunnen wat je maar kwijt wil kunnen.
Verder begreep ik dat anderen hier sowieso geen zin hebben in deze discussie, dus ik zou willen voorstellen hem gewoon hier te laten staan. Dat aparte draadje over de inval in Oekraïne leidt ook een wegkwijnend bestaan - al is dat misschien ook wel omdat de situatie daar een stuk minder bedreigend is voor Nederland.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 6008
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Bemined »

Volgens de NOS ontkennen ze het juist, al komen ze er wel openlijk voor uit achter deze terreurdaden te staan:
De Iraanse vertegenwoordiging bij de VN in New York ontkent dat het land betrokken is bij de aanval van Hamas op Israël. "Deze vastberaden stap van de Palestijnen is een volkomen gerechtvaardigde verdediging tegen zeven decennia van bezetting en verschrikkelijke misdrijven van het illegale zionistische regime", stelt de verklaring. "We staan volledig achter de Palestijnen, maar zijn niet bij het Palestijnse antwoord betrokken."
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Beide liggen natuurlijk in lijn der verwachtingen - Iran is Israëls aartsvijand in de regio, en ooit enige vorm van betrokkenheid bij deze aanval van Hamas bekennen zal natuurlijk nooit gebeuren. Maar mij zou het ook niet verbazen als hier de lange arm van het Iraanse regime in terug te vinden is.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

In ander nieuws: de man die vorige maand opgepakt werd op het Media Park, bleek daar te zijn om Tim Hofman te doden:

https://nos.nl/artikel/2493462-bnnvara- ... fman-doden

Dus je loopt naar binnen en zegt tegen de beveiliger: "Hoi! Ik ben hier om Tim Hofman te doden." :shock:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6049
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Wel zo transparant :Y
Goh.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: ma 09 okt 2023, 09:52
trolly schreef: zo 08 okt 2023, 22:32 Vast. En de ayatollahs zijn bovendien bijzonder onsympatieke types. Maar daarmee is Iran nog geen deelnemer aan deze aanval.
Ze geven het zelf toe, lees dit artikel in The Wall Street Journal anders eens:
Witte Huis: geen hard bewijs dat Iran direct betrokken was bij aanval Hamas
Er is geen hard, tastbaar bewijs dat Iran betrokken was bij de aanval van Hamas op Israël. Dat zegt Witte Huis-veiligheidswoordvoerder John Kirby, die Iran wel medeplichtig noemt. Kirby kan zelf een bericht van the Wall Street Journal, die schreef dat Iran al weken bij de planning van de operatie betrokken was, niet bevestigen. Iran heeft zelf betrokkenheid ontkend.

https://nos.nl/collectie/13959/liveblog ... gazastrook

Maar ja - Witte Huis versus Wall Street Journal - lastiglastig.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Ik wilde de discussie er niet bij laten, nee. Volgens mij was jij dat.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Ja - maar kennelijk is 'een discussie in dit draadje laten staan' voor jou gelijk aan 'de discussie laten voor wat hij is'.

Ik was dat niet van zins - anders dan jouw tot tweemaal toe geuite voornemen. En het bericht dat je voorafgaand aan je tweede aankondiging van je voornemen tot stoppen plaatste vond ik toch wel belangrijk genoeg te ontkrachten. Of Iran wel of niet direct betrokken is kan namelijk het verschil tussen een lokale oorlog en eentje die het hele Midden-Oosten erin betrekt uitmaken, met mogelijk vermenging van de VS erbij.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Daar gaat het mij niet om, nee. Wel om het ontkrachten van een eerder bericht dat hier vanuit de WSJ is gedeeld. Sowieso heb ik al mijn twijfels bij die bron, dus dat het Witte Huis dit verhaal nu ontkracht verbaast me ook niet zo.

Maar ik wil deze discussie best voortzetten, en ik denk anderen ook. Degenen die iedere keer aankondigen te stoppen om dan toch weer te beginnen zijn wat mij betreft ook van harte welkom.
TffpaA
Berichten: 3416
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Om daar inhoudelijk een vervolg aan te geven:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... e-reacties

Ik vind het op zich prima de Israëlische vlag te hijsen - hoe je het ook wendt of keert zijn de burgers in het land slachtoffer geworden van een brute terroristische inval, waarbij het lot van meer dan 100 gegijzelden nog onzeker is.

Anderzijds is het verschil in verontwaardiging tussen Israëlische burgerdoden als gevolg van deze aanval en Palestijnse burgerdoden als gevolg van Israëls vergelding ook wel een zorgwekkende spiegel. Iedere dode is er in dit conflict wat mij betreft een te veel, maar kennelijk spelen hier op de achtergrond allerlei psychologische mechanismen mee waardoor in de westerse blik een Israëlische burgerdode veel meer indruk maakt dan een Palestijnse.

En ik merk het ook bij mezelf: beelden van witte lijken of blonde wanhopige kindjes komen veel meer binnen, zoals dat tegenwoordig heet, dan de zoveelste beelden van getinte mensen met hoofddoeken of dikke baarden die schreeuwhuilend over een wit gewaad heengebogen staan.
Laatst gewijzigd door TffpaA op di 10 okt 2023, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten