Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
ODRAIL

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ODRAIL »

Zelf heb ik in 1993 eindexamen Leao gedaan en dit boek werd toen aangeraden door zowel de leraar geschiedenis als de leraar Nederlands.

Hierna heb ik veder ook nog vele andere boeken van Thea Beckman gelezen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

KM46 schreef:En dan heb jij zeker het onderstaande boek nooit gelezen:

Hasse Simonsdochter van Thea Beckman
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hasse_Simonsdochter
Ik wist dat ik hem kende uit een Thea Beckman-boek, maar deze was het dus. Hoef ik dat ook niet meer op te zoeken :pos:
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Heb het boek sinds mijn eindexamen in 1993 in de boekenkast staan samen met nog een aantal andere boeken van Thea Beckman.
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Ik hield niet zo van de boeken van Thea Beckman en de Hoekse en Kabeljauwse Twisten zijn ook niet uitgebreid op school behandeld.
Kan die twisten ook niet echt herinneren van de geschiedenislessen, al heb ik zelf destijds alleen Geschiedenis 1 gehad. En sowieso was ik al nooit zo van het boeken lezen :P

De naam Jan van Schaffelaar kwam me dan wel weer bekend voor, maar dan meer omdat ik toevallig gisteren nog in Barneveld was en er een grote poster zag hangen met "Jan van Schaffelaar, held van Barneveld" erop :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
trolly

Bericht door trolly »

PHS schreef:In mijn beleving is GroenLinks inderdaad rechtser dan de PvdA. Met de historische bloedgroepen heeft GroenLinks weinig meer te maken lijkt mij, die fusie dateert van 1989. Toen was Jesse Klaver drie jaar oud. Afgezien van Bram van Ojik kan ik mij geen huidige partijprominenten als Femke Halsema en Paul Rosenmöller bedenken die nog voor de oude partijen actief zijn geweest
Rekenen is heerlijk. Enig rekenwerk leert mij, dat jij er ondertussen zo'n twaalf jaar aan politieke observaties op hebt zitten, en ten tijde van die fusie een jaar of -19 moet zijn geweest. Dat verklaart een tamelijk statisch beeld van politiek, met het laatste decennium als referentiekader. En inderdaad, van bloedgroepen is binnen GroenLinks in die periode weinig merkbaar. Het punt is alleen, dat ik elk van de splinterpartijtjes waar de fusiepartij destijds uit ontstaan is zou omschrijven als "wat linkser dan de PvdA" tot "extreem links" — want zo mag je de voormalige CPN toch wel noemen.

Dat jij de PvdA links van die fusiepartij rangschikt, maakt mij dus erg nieuwsgierig naar je criteria, terwijl het me eerlijk gezegd ook wat sceptisch maakt over je onderscheidend vermogen ten aanzien van de linkerflank van het politieke spectrum. Enige inhoudelijke toelichting is dan ook nog steeds hartelijk welkom.
Jij had het overigens expliciet over formaties (zie jouw bericht van 08:55).
Jij vult graag dingen in. Ik schreef:
trolly schreef:...na een formatie waarbij de partij in de oppositie terecht kwam.
En dus niet "nadat er weer eens een formatiepoging waaraan de partij deelnam was gestrand."
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Vinny

Bericht door Vinny »

want zo mag je de voormalige CPN toch wel noemen.
Het gedachtegoed van de voormalige CPN leeft echt alleen nog voort in de hoofden van SP politici. Het sociaal-economisch gedachtengoed van GroenLinks is wel degelijk naar rechts opgeschoven, al denk ik dat het vergelijkbaar is met de PvdA en niet rechtser.

Links en rechts is eigenlijk een heel ouderwets frame. In mijn politiek zoekende jaren had je naast sociaal-economisch ook een moreel progressieve vs conservatieve lijn; daaarin heb je aan de ene kant de partijen voor orde, tucht en regelmaat en aan de andere kant ruimte voor individuele vrijheden.

Tegenwoordig zijn klimaat(/milieu), migratie en ik vermoed bij de komende verkiezingen ook gezondheidszorg belangrijke thema's. Die laten zich niet zo goed in bovenstaand model passen. En je hebt vorig jaar een hele discussie over nationale identiteit gehad. Daar past overigens de huidige discriminatie/racisme ophef ook in. Ook dat is niet zonder meer te vertalen in links of rechtse politiek; want als je bijvoorbeeld voor veel overheidsinmenging in de economie bent en tegen een politiestaat-achtige samenleving; wat doe je dan als er een systemische fout ontstaat waarbij de overheid zelf de drijvende factor is in discriminerende maatregelen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Bericht door PHS »

-
trolly

Bericht door trolly »

Een lang verhaal waarin je de inhoud weer eens zorgvuldig uit de weg gaat, maar wel over de vorm klaagt. Prima, zoek het uit. Fijne dag verder.

________________________________________________________________________________________________
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Afbeelding

Oei, hij komt wel heel dichtbij nu :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Bericht door Alargule »

Wat heeft de beste man toch tegen het #oktoberfest?
PHS

Bericht door PHS »

-
trolly

Bericht door trolly »

Suus schreef:Oei, hij komt wel heel dichtbij nu :X
Dat boeketje komt zo te zien van die andere Heijn. Heldenverering is natuurlijk mooi, maar het moet wel betaalbaar blijven.

VIRM

Bericht door VIRM »

Zo, ze zijn begonnen: de lijsttrekkersverkiezingen bij het CDA!

https://nos.nl/artikel/2337314-cda-wil- ... iezen.html
Beul van de blindegeleidelijn
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Afbeelding

BURN :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Bericht door Alargule »

Ach, dan heeft twitter ook weer wat te doen.
Aking

Bericht door Aking »

Dat hebben ze toch al? Ze hebben het account van een Britse politica of iets verwijderd :')
Alargule

Bericht door Alargule »

Jeetje.
Aking

Bericht door Aking »

:Y HET EINDE VAN DE DEMOKTAATSIE!! 1EEN1! 12 :evil:

(oh en #kudtns uiteraard :Y )
Vinny

Bericht door Vinny »

Suus schreef:BURN :')
Aandacht is geen oplossing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Aking schreef:Dat hebben ze toch al? Ze hebben het account van een Britse politica of iets verwijderd :')
Ze hebben sneuclown Katie Hopkins verbannen wegens vrijwel permanente haatzaaierij. Is nooit een actieve politicus geweest en is in het verleden al ontslagen bij een radiozender en Daily Mail/Mail Online vanwege haar standpunten.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Afbeelding

BURN :')
Nu snapt iedereen wel het verschil tussen de PVV en FvD: dezelfde mening, maar andere bewoordingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
trolly

Bericht door trolly »

Voor wie niet weet wat Savonarolesk zou moeten betekenen: de beste manier om Girolamo Savonarola te beschrijven is als een vijftiende eeuwse Florentijnse populist :X

Alargule

Bericht door Alargule »

En de beeldenstorm was toch ook al wat langer geleden? Net als de Renaissance? De man wilde altijd terug naar het verleden; het is hem nu ook daadwerkelijk gelukt.

Om er dan achter te komen dat het toen ook niet koek en ei was. Terug naar het nu om daarover op twitter los te gaan.
PHS

Bericht door PHS »

-
Plaats reactie