Weerberichtengekwek

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Hier regent het een beetje maar meer niet.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ArrivaBas »

Zo halverwege de ochtend stelde de neerslag niets voor, maar sinds een uur of tien sneeuwt het hier weer aardig door.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ODRAIL »

Hetzelfde geldt voor Rotterdam Nesselande.
PatrickM
Berichten: 1981
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door PatrickM »

Hier thuis verschilt het heel erg qua dikte van de laag sneeuw: op de plekken waar de wind er vol op staat ligt er geen vlok sneeuw en is het vooral iets wat op ijzel lijkt (het is in ieder geval spekglad), op een andere plek ligt er een dun laagje sneeuw en tenslotte liggen er ook nog een paar sneeuwduinen van 40/50 centimeter hoog.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daniel »

Op Utrecht Centraal zijn inmiddels snowboarders waargenomen :mrgreen:

zie dit filmpje
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4318
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Stefan »

Ik ben een minuut of 15-20 bezig geweest om mijn auto sneeuw- en ijsvrij te maken, daarna was ik bijna in Krefeld, kreeg ik een belletje, dat onze bussen (die van de NIAG dus) niet meer zouden gaan rijden. Omdraaien en een dagje betaald ijsvrij dus! :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ICE11 »

Tot nu toe geen enkel sneeuwvlok hier gezien. Wel hebben wij sinds vanmiddag dichte mist welke meer en meer een rode kleur krijgt. Dit is een duidelijk teken dat wij hier nog net onder invloed van de warme lucht uit het zuiden zitten want de kleur komt van stof uit de sahara...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daniel »

In Amersfoort is het inmiddels gestopt met sneeuwen, de wegen lijken er ondertussen ook al wat beter uit te zien dan eerder vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3278
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door marvinkok »

Sneeuwen is hier opgehouden, maar de wegen zijn bar en boos, laagje ijs met sneeuw erop...
Zelfs de sneeuwschuivers zitten vast.
Vrouwlief is maar weer gaan wandelen, nog wat extra thuiszorgcliënten erbij doen want ja, zij is wél in de buurt...
Dat wordt dus vanaf vanmorgen 0630 tot vanavond 2300 op pad, en morgen gewoon weer 0630 met de benenwagen op pad, want de straat uitkomen met de auto wordt hem niet.
Kinderen mogen morgen weer naar school, maar ik zou niet weten hoe ik ze er moet krijgen als ik de straat niet uitkom met de auto :')
Bovendien is het advies voor morgen de weg niet op te gaan, dus sowieso raar dat er nog geen berichtje van school is dat we nog een dagje thuis les geven...

EDIT: kort na het typen van het bericht meldt school dat ze niet hoeven te komen idd :')
Laatst gewijzigd door marvinkok op zo 07 feb 2021, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Jef400 »

https://www.windy.com/52.500/4.960?temp,52.051,5.790,8

Volgens deze kaarten zitten we nog weken in de kou.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Zover vooruit valt niet accuraat te voorspellen.

Zelf hoop ik dat deze koude ellende snel weer ophoudt. Laat de lente maar komen!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Waarop baseer je dat Alargule? Het ECMWF-model voorspelde al 10 dagen geleden deze winterprik, vorige week maandag wees ik ernaar en vandaag kon NS geen enkele trein rijden. De meteorologie staat niet stil, en zelfs al zal het niet 100% kloppen, het is goed mogelijk dat het een trend aangeeft.

(Ik zie trouwens dat het ECMWF-model voor morgen maximaal -6 aangaf in mijn post van vorige week maandag. Dat lijkt nog steeds te kloppen. :Y )
Laatst gewijzigd door Z2N op zo 07 feb 2021, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Waarop baseer ik wat?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Alargule schreef: zo 07 feb 2021, 19:15 Zover vooruit valt niet accuraat te voorspellen.
Een week vooruit precies goed voorspellen dat het morgen maximaal -6 wordt in De Bilt is best ver vooruit best accuraat voorspeld. Blijken de belastingcenten die naar het KNMI gaan toch wat waard te zijn. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Dat die specifieke voorspelling is uitgekomen, wil nog niet zeggen dat voorspellingen zover vooruit in het algemeen accuraat te maken zijn. Eenvoudige meteorologische basiskennis.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Maar zoals gezegd: de meteorologie wordt steeds beter, en het hoeft niet 100% accuraat te zijn: als de meeste modellen een trend aangeven, is de kans dat het weer die kant op gaat best groot. En het ECMWF-model en het GFS-model zitten nog steeds op één lijn, Ockhams scheermes gaat dan op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

GFS zat een paar dagen terug nog in een scenario met hogere temperaturen, en hooguit in de nacht lichte nachtvorst.

En ja, ik moet me nodig weer eens scheren, maar ik gebruik Mach3 Turbo van Gillette.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

En nu voorspellen ze beiden temperaturen onder nul voor 240 uur op een rij. Waarom zouden ze dat doen?

Dat het GFS-model iets anders dacht is niet zo gek, dat is een Amerikaans weermodel dat in ontwikkeling achter loopt. Het ECMWF is vaak accurater voor Nederland, in tegenstelling tot het GFS-model rekent het KNMI daar wel aan mee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Ga maar eens wat basiskennis meteorologie tot je nemen. Weken vooruit valt niet accuraat te voorspellen. Of algemener gezegd: hoe verder in de tijd, hoe groter de onzekerheid. Kijk maar eens naar een weerpluim.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Dat zeg ik toch ook helemaal niet: ik zeg alleen maar dat het accuraat genoeg is om een trend te zien.

En dat doet de pluim ook: van de 50 runs in de pluim van het KNMI schiet het gemiddelde pas over twee weken weer eens net boven het nulpunt. Dan kan het zo zijn dat een van de runs die maxima van 10 graden voorspelt vanaf woensdag gelijk krijgt, maar voor elke run die dat doet is er een run die de andere kant op gaat. Daarom is het dan verstandig om naar het gemiddelde te kijken, tenzij je zelf bijzondere bovennatuurlijke krachten hebt die zeker weten dat een bepaalde run klopt. Het gemiddelde zegt dat we 240 uur onder nul blijven, het aantal runs dat überhaupt boven de nul uitkomt voor dinsdag 16 februari is vrij beperkt (linkje naar de pluim van vandaag).
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7706
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door waldo79 »

Als zoveel runs hetzelfde zeggen is er een grote mate van waarschijnlijkheid dat het langdurig blijft vriezen, maar het is lang niet zo eenduidig.
Tot afgelopen woensdag was het niet overduidelijk dat de Siberische beer hard zou toeslaan.

Bovendien zijn het geen voorspellingen, maar nog steeds modelmatige verwachtingen van heel krachtige computers - die dan weer geïnterpreteerd worden door (amateur) meteorologen. Moeder Natuur blijft echter de baas.
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Precies; er zijn ook runs waarin eind deze week de dooi intreedt. De kans is klein, maar onmogelijk is het niet.
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Z2N schreef: zo 07 feb 2021, 20:15 Daarom is het dan verstandig om naar het gemiddelde te kijken, tenzij je zelf bijzondere bovennatuurlijke krachten hebt die zeker weten dat een bepaalde run klopt.
Nee, daarom zeg ik al een paar posts dat je niet zover accuraat vooruit kunt kijken. Ook het gemiddelde zegt dan weinig. Waarbij je overigens in de war bent met de mediaan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Hoe accuraat wil je het dan hebben? Wil je weten dat op 15 februari 2021 om 15:52 +4°C is, of wil je voor die tijd weten of je dan een buitenactiviteit moet plannen of niet. Want dat laatste kan natuurlijk prima: het wordt koud, dus niets met veel water gooien doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Dat is een stropop, Z2N. Ik reageerde slechts op Jef400's bericht dat we volgens een of andere weerkaart nog 'weken' in de kou zitten: je kunt dat zover vooruit niet accuraat aangeven. Het kán nog weken aanhouden, het kan ook weer gaan dooien. En dan kan het -10 graden worden, -5, 0, 5, 10, of misschien wel 15. Dat is nogal een onzekerheidsmarge.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten