Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

PHS schreef: do 29 okt 2020, 14:55 De Britse Labour schorst voormalig partijleider Jeremy Corbyn als lid vanwege antisemitisme naar aanleiding van een vernietigend rapport over antisemitisme binnen die partij. Corbyn zei namelijk dat het rapport, dat voor een groot deel over hem gaat, 'overstated' was, wat niet wordt gepikt door de partijleiding.

Eindelijk, werd tijd.
waldo79 schreef: do 29 okt 2020, 13:55 Vraag me af of Eerdmans anno 2020 nog wel een basis heeft waarmee hij voldoende stemmen kan binnenslepen.
Eerdmans is een bekend gezicht in Rotterdam e.o. vanwege zijn leiderschap van Leefbaar Rotterdam, waarom zou dat geen voldoende basis zijn?
Als je een bekend gezicht bent, plus vierde staat op de lijst van een partij die waarschijnlijk minimaal vier zetels gaat halen, dan heb je een best grote kans dat hij Kamerlid wordt.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Ik ben zeker geen Eerdmans fan, maar het is wel iemand die normaal Nederlands spreekt en ook is hij in de meningsvorming vrij stabiel. Dit in tegenstelling tot de lijstaanvoerder. Zou best wat voorkeursstemmen op kunnen leveren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Tanya Hoogwerf, het meest zichtbare raadslid van Leefbaar Rotterdam, wil ook de Tweede Kamer in. Zij staat op de derde plek van de lijst van Code Oranje.

https://www.ad.nl/politiek/ijzeren-tany ... ~a7d6bec1/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10645
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Dan komt het goed uit dat die partij door Maurice de Hond op tenminste drie kamerzetels getaxeerd wordt, want het begint aardig druk te worden in de rechterhoek.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Wanneer sluit Henk Krol zich aan bij Code Oranje? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7707
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Of gaat hij zijn eigen partij oprichten?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De LHK heeft al een website: www.lijsthenkkrol.nl.

Daar vind je onderaan ook de speerpunten van zijn nog niet verschenen programma. Wel erg botte speerpunten, je kan het er bijna niet mee oneens zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Mwa, met punt 4 ben ik het toch niet helemaal eens.
En punt 8 is echt een lachertje. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Stembureaus mogelijk meerdere dagen open bij Kamerverkiezingen

Klinkt als een goed plan, ik verwacht dat dit wellicht zelfs voor een hogere opkomst kan zorgen, omdat stemmen eenvoudiger wordt.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

https://www.ad.nl/politiek/cda-wil-radi ... ~a59cd472/

CDA wilt dus naar een districtenstelsel. Dat moeten we dus niet willen met zijn allen. De evenredige vertegenwoordiging gaat er aan, scorende partijen zorgen voor grotere verkiezingsuitslagen en stemmen worden per omgeving meer of minder waard. Aardig idee tegen het gelijkheidsbeginsel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Dennenboom
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Het lijkt er wel op dat ze met zogenaamde Überhangmandate het probleem met evenredige vertegenwoordiging willen oplossen. Een puur districtenstelsel lijkt me niet wenselijk. Door aan de grenzen van de districten te rommelen kun je bepaalde stemmen veel zwaarder maken dan ander.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8898
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Nederland is politiek gezien te verdeeld om een succes te maken van een districtenstelsel. Of de districten moeten wel heel klein zijn, zo'n beetje op CBS-wijkniveau.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
teun
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Een districtenstelsel is tenzij je het zoals in Duitsland of Nieuw-Zeeland aanpakt altijd een waardeloos systeem. Ik vind het eigenlijk een bijzonder cynisch voorstel van het CDA, als ze op een eerlijke manier niet kunnen winnen moeten de regels blijkbaar anders.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10645
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Nederland heeft al een districtenstelsel, namelijk voor de Eerste Kamer, waarvan de leden indirect door de Provinciale Staten worden gekozen. Over de wenselijkheid van dat systeem is regelmatig discussie.

Er zitten namelijk nogal wat nadelen aan zo'n systeem. Hoe kleiner de districten, hoe gevoeliger een districtenstelsel is voor beïnvloeding van de verkiezingsuitslag door o.a. grenscorrecties die gunstig geacht worden voor de partij die op dat moment aan de macht is. Als daarbij iets als een "winner takes all" of "first past the post"-systeem wordt gehanteerd, dan zal een politiek landschap geneigd zijn te verschralen tot een tweepartijenstelsel. Daarnaast bevriest een dergelijk systeem de politieke (machts)verhoudingen tussen stad en platteland, doordat de zetelverdeling feitelijk op basis van grondoppervlak plaatsvindt.

Omdat ik op één of andere manier de indruk heb dat het het CDA precies daarom te doen is, ben ik voorlopig nog geen uitgesproken voorstander van zo'n in mijn ogen nogal archaïsch — om niet te zeggen feodaal — democratisch systeem.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als er wordt gekozen voor een systeem waarbij de winnaar alles krijgt, had het CDA in 2012 misschien nog maar een zetel overgehouden door het enorme PvdA en VVD geweld. Maar terugkijken lijkt niet zo'n goede eigenschap van het CDA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7130
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Vooruitkijken in meerdere dossiers anders ook niet. Dus ik vind wat het CDA nu weer wil allemaal wel prachtig eigenlijk.
Durashift
Berichten: 5698
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

trolly schreef: za 31 okt 2020, 09:53 (..)Daarnaast bevriest een dergelijk systeem de politieke (machts)verhoudingen tussen stad en platteland, doordat de zetelverdeling feitelijk op basis van grondoppervlak plaatsvindt.

(..)
Ach, indirect is ditnu toch al aan de hand in de Tweede Kamer? De meeste leden wonen in de Randstad, nemen met hun hogere opleiding vermoedelijk toch een bepaalde 'bubbel' mee.. waar een werkbezoek aan het platteland weinig aan veranderd, naar mijn indruk.

Een districtenstelsel lijkt mij niet de oplossing. Wél zouden partijen een betere, landelijke spreiding van kansrijke kandidaten moeten regelen, vind ik.

Zelf kijk ik, zeker bij de provinciale verkiezingen, naast geslacht ook op woonplaats voordat ik een rondje rood inkleur.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6050
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik vraag me af welk probleem met het plan van het CDA opgelost wordt...
Goh.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21460
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Het CDA profileert zich als partij voor de boeren / platteland. Omdat een steeds groter deel van de Nederlanders in steden woont, krijgt het platteland minder invloed (en het CDA mogelijk minder zetels).
Op deze manier hoopt men dat te compenseren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Vanavond maakt Baudet in een flink gevuld Ahoy de eerste tien kandidaten van de lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen bekend.

Ik verwacht dat de lijst de komende uren alvast uitlekt :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Hoe kan Ahoy 'flink gevuld' zijn, gezien de huidige maatregelen? Of is het Baudetisme tegenwoordig een religie?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50978
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De lijst is nu inderdaad al gelekt. Speciaal voor jullie in een spoiler wanneer je vanavond om 20:00 toch liever met een bak popcorn naar de show in het goed gevulde Ahoy wil kijken :mrgreen:
Spoiler: show
10. Hans Smolders - Raadslid in Tilburg, aldaar fractievoorzitter van de LST
9. Jan Cees Vogelaar - Melkveehouder, erg actief in de stikstofdiscussie
8. Sybren van Haga - Tweede Kamerlid, uit de VVD gezet omdat hij te veel fraudeerde
7. Freek Jansen - Voorzitter van JFVD en huidig fractiemedewerker
6. Olaf Ephraim - Penningmeester van FVD, oud-bankier en betrokken bij CumEx-fraude
5. Eva Vlaardingerbroek - Rechtsfilosoof bij de Universiteit Leiden
4. Joost Eerdmans - Raadslid in Rotterdam, aldaar fractievoorzitter van LR
3. Nicki Verweij - Arts, statenlid in Utrecht en senator.
2. Theo Hiddema
1. Thierry Baudet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door JordiBrabant »

Ik zie niet in waarom een districtenstelsel per se moet leiden tot oververtegenwoordiging van het platteland. Als je de 150, of 75 voor een gemengd (Duits) stelsel, districten eerlijk verdeeld over de volgens het CBS ongeveer 13 miljoen kiesgerechtigden, hebben de CDA-stemmers niet gelijk een voordeel omdat ze veel grond bezitten, ze hebben juist nadeel omdat ze niet met héél veel in de buurt wonen.
Het grootste probleem van dit proefballonnetje is: hoe wil je de districten eerlijk indelen? Zolang dat gebaseerd is op al bestaande grenzen (van gemeentes, woonplaatsen, wijken etc.), Kan het iets worden, maar dan ben ik nog niet.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5378
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

Suus schreef: za 31 okt 2020, 15:09
Spoiler: show
Sybren van Haga
Spoiler: show
Hij heet Wybren.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3499
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Spoiler: show
Ik denk dat Suus gewoon dikke vingers heeft ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten