Weerberichtengekwek

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Het is wel meer dan 'een of andere weerkaart': de beide grote middellangetermijnsmodellen die boven Nederland het weer berekenen (GFS en het ECMWF-model) zitten op ten minste 240 uur vrieskou, dat is wel aardig in de buurt van 'weken'. Als de modellen dat niet accuraat genoeg konden om ten minste een redelijke kans te hebben op zulk weer zouden die modellen niet tot zover publiceren.

Maar om toch maar te wijzen op het weer van vandaag: het is -6, en in Zeist valt er opnieuw sneeuw.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

240 uur is in mijn berekening 10 dagen, ofwel 1 week en 3 dagen. Als we een discussie over de betekenis van 'weken' moeten gaan voeren vind ik dat trouwens ook prima, maar dan beter in een ander topic.

Sowieso blijft gelden wat ik eerder al aangaf: hoe verder in de tijd, hoe onzekerder de verwachting. En dus ook hoe minder accuraat. En eigenlijk was dat mijn hele punt, dus hoe je hier zo mee aan de haal hebt kunnen gaan, blijft me een raadsel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Mijn punt zit hem in het woordje 'onzekerder': het is namelijk misschien onzekerder, maar niet echt onzeker. Als het voornaamste meteorologische instituut een wetenschappelijk onderbouwde voorspelling doet dat het ten minste 240 uur gaat vriezen (de trend die in de pluim zichtbaar is, niet de excessen) moet je dat niet wegwuiven als 'het KNMI kan niet zover accuraat vooruitkijken'. Meteorologie is een wetenschap, als het KNMI geen wetenschappelijk onderbouwde reden had om zover vooruit te kunnen kijken zou dat niet gebeuren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Wat is het verschil voor jou dan tussen 'onzekerder' en 'onzeker'? Hoe onzeker schat je de verwachting voor de temperatuur over 10 dagen in? Hoeveel onzekerder is dat dan de voorspelling voor morgen? En waarom denk je dat die pluim steeds diffuser wordt naarmate je verder vooruit in de tijd gaat?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Ik schat helemaal niets, dat doet het KNMI. De pluim van het KNMI houdt 10 dagen vorst aan, waarom je dan twijfels stelt aan de uitkomsten van het onderzoek van het KNMI zonder wetenschappelijke onderbouwing snap ik oprecht niet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Z2N schreef: ma 08 feb 2021, 10:32De pluim van het KNMI houdt 10 dagen vorst aan[...]
??? En wat doen die groene lijnen hieronder dan?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Samen een richting aanwijzen, de controlelijn is de trend die het KNMI publiceert. Die zit nog weken onder nul, dus tenzij je twijfels hebt over de methodiek waarop het KNMI zijn pluim berekent en die ook goed onderbouwd, ga ik gewoon uit van de meteorologen die voorlopig vorst voorspellen.

En ja, er zit onzekerheid in, maar de trend is lange termijn vorst. Dat het anders uit kan pakken zegt de pluim ook, maar die kans is kleiner dan dat het langer dan twee weken blijft vriezen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

En dat is dus precies al die hele tijd mijn punt: hoe verder in de tijd, hoe minder accuraat. Ga maar eens kijken naar eerdere pluimen, dan zie je hoe er van dag tot dag (grote) verschillen zijn in de langetermijnverwachting.

Maar het begrip 'onzekerheid' is iets heel moeilijks om te begrijpen, zoals je in de afgelopen posts hebt gedemonstreerd. Dus houd je je maar vast aan de middellijn, 'want dat is de verwachting'. Nee: 'de verwachting' is gebaseerd op het totale ensemble dat het systeem berekent. Vandaar ook de naam EPS: Ensemble Prediction System.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Ardan »

Ik wil tussen het haren trekken door even vertellen dat het hier weer lekker door sneeuwt *O*
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Het lijkt wel winter inderdaad!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Ik vind het prima dat het koud is en er sneeuw ligt, alleen de windkracht 6-7 maakt het allemaal wat minder. Hoop vooral dat die de komende dagen een beetje gaat liggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Jef400 »

Gelukkig komt er de komende dagen rustig winterweer aan. Zelfs zonder corona hadden we de afgelopen dagen in een lockdown gezeten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door en-es »

Met de fiets boodschappen gedaan. Viel niet mee. Straks op de fiets naar het werk. Kijken hoe dat gaat.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Tom024 »

Op de oprit en in de achtertuin liggen hier inmiddels sneeuwduinen van 40 centimeter hoog. :shock:

In de regio Oss heeft het van een uur of 11 tot 14 ook weer gesneeuwd, er zijn weer wat centimeters bijgekomen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ArrivaBas »

Het sneeuwt in Dordrecht ook aardig door, maar er verstuift ook veel van de daken, waardoor de daadwerkelijke neerslagintensiteit wordt vertekend.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Daniel »

In Amersfoort heeft het ook nog zo'n beetje heel de dag gesneeuwd. Vandaag maar een dagje thuis gebleven en wat alternatief werk vanuit huis gedaan, morgen eens zien of ik dan beter op m'n werkplek kan komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Nou, het ziet ernaar uit dat eind van de week de dooi zijn intrede doet. Dan kan de lente eindelijk beginnen. Ben nu al klaar met die witte prut.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

En ik maar denken dat je niet aan langetermijnsvoorspellingen deed? Wat is er dan veranderd, is de pluim nu wél in lijn met je eigen wensen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Tom024 »

Ik vind 20% kans op dooi, aldus het KNMI, nou niet echt een grote kans.

Vanochtend rond 8u was het een aangename -11 graden, aldus de thermometer in mijn auto. Het is wel windstil, dus (mits goed ingeduffeld) prima wandelweer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51024
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Suus »

Op Texel breekt het zonnetje door en is de wind behoorlijk afgenomen. Zelfs de alpaca's zijn uit hun holletje gekropen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Alargule »

Z2N schreef: di 09 feb 2021, 10:33 En ik maar denken dat je niet aan langetermijnsvoorspellingen deed? Wat is er dan veranderd, is de pluim nu wél in lijn met je eigen wensen?
Mag ik niet net als jij selectief in de data shoppen? *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Z2N »

Was ik selectief dan? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door ODRAIL »

Tom024 schreef: di 09 feb 2021, 10:51 Ik vind 20% kans op dooi, aldus het KNMI, nou niet echt een grote kans.

Vanochtend rond 8u was het een aangename -11 graden, aldus de thermometer in mijn auto. Het is wel windstil, dus (mits goed ingeduffeld) prima wandelweer.
Die 20% kans is inmiddels gestegen naar 40% kans. Dus de kans op dooi is weer iets gestegen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13047
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Ardan »

Ik vind het buiten prima uit te houden nu! En de wegen zijn ook een stuk schoner, je kunt bijna als normaal fietsen *O*
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12913
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Weerberichtengekwek

Bericht door Hainje »

Nou hier in Tilburg Reeshof is het een grote bende, zelfs op de busroutes. Buiten de Reeshof ben ik niet geweest sinds de sneeuw, dus geen idee hoe het verder in de stad erbij ligt. Maar ik gok niet veel beter door de sneeuwjacht.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 103 gasten