Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Tuurlijk wordt er geroeptoeterd dat het grootste deel van de Nederlanders dat beleid steunt, net zoals dat het groot deel van de mensen in Belarus nog altijd achter Loekasjenko staat. Hij heeft niet voor niets 80% van de stemmen gekregen niet waar? :lol:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12913
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Coronavirus

Bericht door Hainje »

PHS schreef: wo 07 okt 2020, 22:29 maar dat ze het kapje nu niet dragen omdat het nog niet verplicht is?
Dit denk ik vooral. Al een aantal mensen bij mij aan de kassa gehad die er eigenlijk niet op zaten te wachten, maar aangaven het toch maar te doen als het echt moet.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

In Brussel gaan vanaf morgen 7:00 de café’s, bars, theehuizen, feestzalen en sportkantines vier weken dicht. Alcohol drinken in het openbaar wordt verboden. Restaurants en café-restaurants blijven wel open, de gemeentes moesten vandaag hals over kop voor elk etablissement beoordelen onder welke categorie een gelegenheid valt, waardoor het weer een typisch Belgische oplossing is...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15597
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Coronavirus

Bericht door Aking »

Hainje schreef: wo 07 okt 2020, 22:51
PHS schreef: wo 07 okt 2020, 22:29 maar dat ze het kapje nu niet dragen omdat het nog niet verplicht is?
Dit denk ik vooral. Al een aantal mensen bij mij aan de kassa gehad die er eigenlijk niet op zaten te wachten, maar aangaven het toch maar te doen als het echt moet.
Maar als je er eigenlijk niet op zit te wachten dan steun je het toch niet? En tuurlijk, als je anders flink de lul bent dan doe je wat moet. Maar om nou te zeggen dat dat dan uit vrije wil is en je het beleid steunt :roll: :lol:
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

PHS schreef: wo 07 okt 2020, 22:29 Ik ben heel benieuwd wat er zou gaan gebeuren als die plicht wordt ingevoerd. Er wordt beweerd dat tweederde van de Nederlanders voor zo'n plicht is, maar ik zie in de steden, winkels en universiteiten erg weinig mondkapjes. Zijn er daadwerkelijk zo veel mensen vóór een plicht maar dat ze het kapje nu niet dragen omdat het nog niet verplicht is? :roll:
Mondkapjes draag je om een ander te beschermen en zijn dus voor de drager het meest effectief als iedereen ze draagt. Als jij als enige een mondkapje draagt maar de anderen niet, dan help je die anderen wel (mocht je zelf besmettelijk zijn) maar heb je er voor jezelf waarschijnlijk weinig aan. Mensen zijn vaak enigszins egoïstisch ingesteld, al dan niet onbewust. Kijk maar eens wanneer de discussie over orgaandonatie weer eens oplaait hoeveel mensen zeggen: als je geen donor wilt zijn, zou je ook niet in aanmerking moeten komen voor het orgaan van een ander. Of: als jij niet wilt werken, waarom moet ik dan jouw uitkering betalen? Enzovoorts. Bij die mondkapjes geldt ook: jij draagt geen mondkapje en "beschermt" mij dus niet, waarom moet ik jou beschermen? Combineer dat met de gedachte dat veel mensen denken dat zij toch zeker zelf niet besmettelijk zijn - de ander wel maar zij niet - en voila.

Als er een algemene plicht is verandert dat. Ten eerste gaan veel meer mensen een mondkapje dragen: zij beschermen jou; dan ben je eerder geneigd hen ook te beschermen. En daar komt bij: als je nu een mondkapje draagt, terwijl het niet verplicht is, dan zijn er allerlei mensen die daar iets van vinden en je mogelijk nog lastigvallen met hun mening ook. Als er een plicht is, kun je je verschuilen achter die plicht. Daarmee deëscaleer je: je legt de reden van het dragen van je mondkapje bij de overheid in plaats van dat je in het openbaar het standpunt "vóór mondkapjes" inneemt. Je hebt dan dus ook minder kans op agressie.

Ik zie dus wel in waarom mensen die voor een plicht zijn toch kunnen hebben besloten nu nog niet altijd een mondkapje te dragen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Coronavirus

Bericht door Meltrain »

Oeps, fout gelezen. :oops:
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 08 okt 2020, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Er staat werkenden met een R :P . Mensen die rond zes uur 's ochtends moeten beginnen of na 22 uur klaar zijn met werken zouden mogelijk de straat niet op mogen tijdens een avondklok. Hier is een uitzondering op verplaatsingen voor ploegendiensten en vitale beroepen op zijn plaats.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Durashift schreef: wo 07 okt 2020, 22:20
en-es schreef: ma 05 okt 2020, 18:52 Een avondklok zou me niet goed uitkomen gezien mijn ploegendiensten.
Voor de werkenden zal dan wel een ontheffing verleent (moeten) worden.
Ik zie me al op de fiets naar huis even na middernacht. Of naar mijn werk in de vroege ochtend. En tegengehouden worden door oom agent. Wat doen we hier op dit tijdstip? Kom je terug van je werk? Of ga je naar je werk? Dat kan iedereen wel zeggen!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Zoiets is te regelen met een formuliertje dat je op zak moet hebben voor je noodzakelijke verplaatsing.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Maar wie zou dat moeten tekenen? De werkgever? En wat dan te doen met ZZP'ers?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door ArrivaBas »

Bijvoorbeeld. In de strenge Franse lockdown van het voorjaar mocht men ook alleen maar met een speciaal formuliertje de straat op. Maar wat je zegt. Het is gevoelig voor misbruik en valsheid in geschrifte.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Inderdaad heel eng dit soort formulieren. We hebben net het 75-jarige jubileum van de bevrijding gevierd. Dit moet je niet willen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5420
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Coronavirus

Bericht door umbusko »

PHS schreef: do 08 okt 2020, 08:37
umbusko schreef: do 08 okt 2020, 01:07
PHS schreef: wo 07 okt 2020, 22:29 Ik ben heel benieuwd wat er zou gaan gebeuren als die plicht wordt ingevoerd. Er wordt beweerd dat tweederde van de Nederlanders voor zo'n plicht is, maar ik zie in de steden, winkels en universiteiten erg weinig mondkapjes. Zijn er daadwerkelijk zo veel mensen vóór een plicht maar dat ze het kapje nu niet dragen omdat het nog niet verplicht is? :roll:
Mondkapjes draag je om een ander te beschermen en zijn dus voor de drager het meest effectief als iedereen ze draagt. Als jij als enige een mondkapje draagt maar de anderen niet, dan help je die anderen wel (mocht je zelf besmettelijk zijn) maar heb je er voor jezelf waarschijnlijk weinig aan. Mensen zijn vaak enigszins egoïstisch ingesteld, al dan niet onbewust. Kijk maar eens wanneer de discussie over orgaandonatie weer eens oplaait hoeveel mensen zeggen: als je geen donor wilt zijn, zou je ook niet in aanmerking moeten komen voor het orgaan van een ander. Of: als jij niet wilt werken, waarom moet ik dan jouw uitkering betalen? Enzovoorts. Bij die mondkapjes geldt ook: jij draagt geen mondkapje en "beschermt" mij dus niet, waarom moet ik jou beschermen? Combineer dat met de gedachte dat veel mensen denken dat zij toch zeker zelf niet besmettelijk zijn - de ander wel maar zij niet - en voila.

Als er een algemene plicht is verandert dat. Ten eerste gaan veel meer mensen een mondkapje dragen: zij beschermen jou; dan ben je eerder geneigd hen ook te beschermen. En daar komt bij: als je nu een mondkapje draagt, terwijl het niet verplicht is, dan zijn er allerlei mensen die daar iets van vinden en je mogelijk nog lastigvallen met hun mening ook. Als er een plicht is, kun je je verschuilen achter die plicht. Daarmee deëscaleer je: je legt de reden van het dragen van je mondkapje bij de overheid in plaats van dat je in het openbaar het standpunt "vóór mondkapjes" inneemt. Je hebt dan dus ook minder kans op agressie.

Ik zie dus wel in waarom mensen die voor een plicht zijn toch kunnen hebben besloten nu nog niet altijd een mondkapje te dragen.
Goed verhaal dit. Maar over dat het agressie voorkomt betwijfel ik. In Amsterdam is er net een buschauffeur zwaar mishandeld omdat de dader geen mondkapje wou dragen. Sharon Dijksma, de OV-wethouder, pleitte vervolgens voor een algehele mondkapjesplicht om agressie te voorkomen, want een algehele plicht is het duidelijkst en het beste te handhaven. Maar ze vergeet dat de mensen die agressief worden waarschijnlijk wel weten dat ze de regel hebben overtreden, lak aan die regel hebben, en juist omdát ze verkeerd zitten ze kwaad en zelfs gewelddadig kunnen worden. Dan hebben we het - gelukkig - over een hele kleine groep mensen (de meeste mensen kunnen zich wel inhouden), maar zij gaan zich waarschijnlijk ook niet aan een uitgebreidere plicht houden en is er uiteindelijk meer kans op agressie.
Dat ben ik wel met je eens, maar dan gaat het over agressie tegen iemand die gezien wordt als handhaver van onzinbeleid (ook al is een chauffeur dat natuurlijk niet). Daar kom je misschien niet zomaar vanaf. Het gaat dan om agressie tegen mensen die anderen zeggen wat ze moeten doen.
Maar de kans dat je als gewone burger uit het niets bejegend wordt lijkt me groter op het moment dat 40% van de mensen mondkapjes draagt (dan voelt de weigeraar zich immers in de meerderheid) dan op het moment dat 100% mondkapjes moet dragen. Dan is het één tegen velen en onduidelijk wie echt tot "het andere kamp" behoort. Bovendien zijn er dan meer doelwitten. ;) De kans dat je persoonlijk met agressie te maken krijgt lijkt me dan, op zijn minst gevoelsmatig, kleiner.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51027
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Coronavirus

Bericht door Suus »

Suus schreef: vr 02 okt 2020, 19:21 Het Duitse reisadvies voor Nederland gaat voor alle provincies behalve Limburg en Zeeland op rood.
Sinds gisteren is ook het Duitse reisadvies voor Limburg rood.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Suus schreef: wo 07 okt 2020, 22:57 In Brussel gaan vanaf morgen 7:00 de café’s, bars, theehuizen, feestzalen en sportkantines vier weken dicht. Alcohol drinken in het openbaar wordt verboden. Restaurants en café-restaurants blijven wel open, de gemeentes moesten vandaag hals over kop voor elk etablissement beoordelen onder welke categorie een gelegenheid valt, waardoor het weer een typisch Belgische oplossing is...
Eén dag later, en na het invoeren van de regels is er nog steeds veel onduidelijk. De koffietentjes zijn veelal open gebleven, ook zijn er restaurants die tot 's avonds laat open mogen blijven en tot sluitingstijd alcohol mogen serveren. In het éénuurjournaal van Eén een briljante opmerking van een café-restauranthouder: 'we hebben besloten om alle klanten maar te verplichten iets te eten'.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

https://nos.nl/teletekst#113

Zou blij zijn als de coronatijden voorbij zijn. Nog even doorbijten en daarna genieten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15414
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Coronavirus

Bericht door ODRAIL »

De vraag is wel hoe lang dan doorbijten nog gaat duren?
en-es
Berichten: 4596
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Coronavirus

Bericht door en-es »

Precies. Zodra het vaccin klaar is dan zijn we nog lang niet van de problemen af. Het gaat nog een poos duren voordat alles normaal is.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2898
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Coronavirus

Bericht door ICE11 »

Ikzelf - en deze mening hebben heel veel mensen in mijn omgeving - laat mij zeker niet vaccineren. Normaal gesproken heeft een vaccinatie meerdere jaren ontwikkelingstijd nodig, en nu moet dat alles binnen enkele maanden gebeuren. Men weet echter niet of het werkt en vooral is er helemaal geen zekerheid over langdurige bijwerkingen. Ik ben toch geen proefkonijn!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Ik heb ook mijn vraagtekens.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Coronavirus

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Coronavirus

Bericht door teun »

Vanwaar dat wantrouwen? Ik kan me namelijk ook voorstellen dat met een nieuwe ziekte van deze schaal de middelen voor het ontwikkelen van een vaccin ook ietsje meer dan gemiddeld zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Coronavirus

Bericht door trolly »

Jef400 schreef: do 08 okt 2020, 13:20 https://nos.nl/teletekst#113

Zou blij zijn als de coronatijden voorbij zijn. Nog even doorbijten en daarna genieten.
Jef400 schreef: do 08 okt 2020, 13:42 Ik heb ook mijn vraagtekens.
Dus...? Risicoloos meeliften op de groepsimmuniteit van iedereen die zo verstandig is zich wel te laten vaccineren maar ondertussen wel je vraagtekens koesteren? De enige reden waarom niet al drie maanden geleden met een uitgebreid vaccinatieprogramma begonnen is, is uiteraard dat er niet alleen zekerheid over de werkzaamheid, maar ook over de veiligheid van deze (relatief) nieuwe vaccins moet zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten