Re: Stations-wist-je-datjes
Geplaatst: do 01 dec 2016, 20:45
Breng is helemaal geen onderdeel van Hermes maar een product van de voormalige stadsregio Arnhem Nijmegen.
Eindhoven ook alleen Zuidoost en Oost.Klaasje schreef:Op Almere C heb je: IJsselmond, Stads- en streekvervoer Almere en Amstelland Meerlanden (215).Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
Die metrotunnel die nu afgesloten is heb ik nog wel eens gebruikt, maar hij is inderdaad vrij snel na de opening van het metrogedeelte afgesloten (waarschijnlijk in dezelfde tijd dat de eerste poortjes in de metro geplaatst werden). De algehele treurige leegstand op Schiedam Centrum is er al jaren, de hal is eigenlijk ook veel te groot en leeg.MarkNL schreef:Station Schiedam-Centrum heeft ook aardig wat ruimtes die niet (meer) in gebruik zijn. Zo staat de kiosk op spoor 2/3 al sinds mensenheugenis leeg. De kiosk op spoor 5 is lange tijd van een lokale ondernemer geweest (onder de naam "Goings") maar vorig jaar is plots de tent aardig kaalgeplukt qua aankleding en wordt deze nu geëxploiteerd door NS volgens mij.
In de stationshal die gedeeld wordt met de RET (metro) staan de nodige ruimtes leeg. Het NS-loket is er nog wel tot mijn grote verbazing maar de RET-ruimte wordt behalve als personeelskantine niet meer gebruikt. Diverse winkelruimtes staan leeg, al komt daar verandering nu. Recent is er een Ako geopend en binnenkort moet er ook een AH to go komen.
Bij het metrostation is er een ongebruikte tunnel/uitgang aan de oostzijde (richting Marconiplein dus). Deze is duidelijk zichtbaar vanaf de perrons omdat tie is afgesloten met zware hekken, die in noodsituaties geopend kunnen worden. Via de hekken en de straat kan je een beetje in de tunnel gluren. Zo kan je er een vermoedelijk afgesloten kaartautomaat zien, bewegwijzering in de RET-stijl van omstreeks 2002 en een hoop camera's. Van horen zeggen heb ik gehoord dat de tunnel is afgesloten wegens het gebrek aan sociale veiligheid maar of dat echt zo is weet ik niet.
Bij het treinstation moet aan de oostzijde richting Rotterdam CS, aan het eind van de overkapping, ook nog een ongebruikte reizigerstunnel liggen. Dit is nu nog vooral te zien aan het ballastbed van de sporen en de perronwanden die op de plek van de tunnel niet verzakt zijn. Verder zijn nog wat betonnen randen her en der die verraden dat er meer ligt en aan de buitenkant valt ook nog wat te zien.
België mag toch wel als aparte concessie tellen? Het wordt misschien tijd om het trauma van 1830 achter je te laten, huibf.huibf schreef:Tilburg ook maar 2.... als je belgie niet meetelt.
Alleen als je BBA (Utrecht Noordwest) en Veolia (richting Breda / Oosterhout) als twee aparte vervoerders ziet, toch? Ik kom namelijk tot GVU, Connexxion, Arriva en BBA / Veolia.Daniel schreef: De opvallende gevallen zijn dan ook vooral veel verschillende vervoerders, niet veel verschillende concessies. De recordhouder daarin is, wel een jaartje of 10 geleden, hoe kan het ook anders Utrecht Centraal geweest. Aldaar kwamen toen liefst 5 verschillende vervoerders (waarvan eentje vanuit twee concessies).
De lijnen die op Apeldoorn Busstation komen vallen in principe allen onder de concessie Veluwe. Er is alleen af en toe een breng-busje op lijn 43 die de boel brengt op 2. :)Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
euhwat? :')Suus schreef:[*]Balfo: Hier nog het enige resterende nog originele stationsgebouw van de lijn spoor Groningen - Roodeschool staat?
Niet opgeblazen aan een touwtje, ze maken je tas niet open om te kijken of je toevallig ballonnen smokkelt.[*]Schiphol: Er op dit station geen ballonnen mogen worden meegenomen naar de perrons?
Voorheen was dit nog te zien in de bestrating van spoor 5-7, geen idee of dat nu na de verbouwing nog zo is.[*]Utrecht Centraal: Er geen spoor 6 meer is op dit station?
En dan Utrecht Maliebaan, waar het spoorwegmuseum is gevestigd, niet noemen? (A)[*]Zuidbroek: In het stationsgebouw het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum is gevestigd?
Okay fair enough, ik had moeten onthouden dat Erno eens iets over Arnhem had gepost.Aking schreef:Dat over Arnhem meldde Erno hier al (A)
Spoor 21 en 22 waren dat. 22 werd gebruikt voor de stoptrein naar Amsterdam.Ardan schreef:In de categorie Utrecht spoor 6: Arnhem heeft al decennialang geen spoor 1 meer. Amersfoort had (tot 1997?) nog de kopsporen 20 en 21 als zaksporen op perron 1 respectievelijk 2, westkant (zeg ik dat goed?).
Perron 5/7 is aan die kant ingekort, het stukje waar spoor 6 langs lag is er nu niet meer.Aking schreef:Voorheen was dit nog te zien in de bestrating van spoor 5-7, geen idee of dat nu na de verbouwing nog zo is.[*]Utrecht Centraal: Er geen spoor 6 meer is op dit station?
In het eerste perron is dat trouwens nog in de bestrating te zien, in het tweede niet meer gezien dat recent helemaal herbestraat is.Ardan schreef:Amersfoort had (tot 1997?) nog de kopsporen 20 en 21 als zaksporen op perron 1 respectievelijk 2, westkant (zeg ik dat goed?).
Dan maken we er toch (Bus)station-wist-je-datjes van. (A)Aking schreef:Maar dit topic ging over stations-wist-je-datjes niet over van-wie-is-de-bus-die-voor-het-station-stopt-en-wie-rijdt-er-mee-voor-wie-en-waarheen...