Pagina 16 van 18

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: do 01 dec 2016, 20:45
door dylanwild94
Breng is helemaal geen onderdeel van Hermes maar een product van de voormalige stadsregio Arnhem Nijmegen.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: do 01 dec 2016, 21:34
door BrengMe
Het is een product, uitgevoerd door Hermes.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: do 01 dec 2016, 21:48
door dylanwild94
En zo staat het goed want het kan na 2022 kan product heel goed door syntus uitgevoerd worden.
maar goed terug on-topic.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: do 01 dec 2016, 22:05
door huibf
Klaasje schreef:
Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
Op Almere C heb je: IJsselmond, Stads- en streekvervoer Almere en Amstelland Meerlanden (215).
Eindhoven ook alleen Zuidoost en Oost.
Tilburg ook maar 2.... als je belgie niet meetelt.
Breda (9de stad...) ook 2.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: do 01 dec 2016, 23:35
door Geert
MarkNL schreef:Station Schiedam-Centrum heeft ook aardig wat ruimtes die niet (meer) in gebruik zijn. Zo staat de kiosk op spoor 2/3 al sinds mensenheugenis leeg. De kiosk op spoor 5 is lange tijd van een lokale ondernemer geweest (onder de naam "Goings") maar vorig jaar is plots de tent aardig kaalgeplukt qua aankleding en wordt deze nu geëxploiteerd door NS volgens mij.

In de stationshal die gedeeld wordt met de RET (metro) staan de nodige ruimtes leeg. Het NS-loket is er nog wel tot mijn grote verbazing maar de RET-ruimte wordt behalve als personeelskantine niet meer gebruikt. Diverse winkelruimtes staan leeg, al komt daar verandering nu. Recent is er een Ako geopend en binnenkort moet er ook een AH to go komen.

Bij het metrostation is er een ongebruikte tunnel/uitgang aan de oostzijde (richting Marconiplein dus). Deze is duidelijk zichtbaar vanaf de perrons omdat tie is afgesloten met zware hekken, die in noodsituaties geopend kunnen worden. Via de hekken en de straat kan je een beetje in de tunnel gluren. Zo kan je er een vermoedelijk afgesloten kaartautomaat zien, bewegwijzering in de RET-stijl van omstreeks 2002 en een hoop camera's. Van horen zeggen heb ik gehoord dat de tunnel is afgesloten wegens het gebrek aan sociale veiligheid maar of dat echt zo is weet ik niet.

Bij het treinstation moet aan de oostzijde richting Rotterdam CS, aan het eind van de overkapping, ook nog een ongebruikte reizigerstunnel liggen. Dit is nu nog vooral te zien aan het ballastbed van de sporen en de perronwanden die op de plek van de tunnel niet verzakt zijn. Verder zijn nog wat betonnen randen her en der die verraden dat er meer ligt en aan de buitenkant valt ook nog wat te zien.
Die metrotunnel die nu afgesloten is heb ik nog wel eens gebruikt, maar hij is inderdaad vrij snel na de opening van het metrogedeelte afgesloten (waarschijnlijk in dezelfde tijd dat de eerste poortjes in de metro geplaatst werden). De algehele treurige leegstand op Schiedam Centrum is er al jaren, de hal is eigenlijk ook veel te groot en leeg.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 00:33
door trolly
huibf schreef:Tilburg ook maar 2.... als je belgie niet meetelt.
België mag toch wel als aparte concessie tellen? Het wordt misschien tijd om het trauma van 1830 achter je te laten, huibf.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 10:09
door Meltrain
Daniel schreef: De opvallende gevallen zijn dan ook vooral veel verschillende vervoerders, niet veel verschillende concessies. De recordhouder daarin is, wel een jaartje of 10 geleden, hoe kan het ook anders Utrecht Centraal geweest. Aldaar kwamen toen liefst 5 verschillende vervoerders (waarvan eentje vanuit twee concessies).
Alleen als je BBA (Utrecht Noordwest) en Veolia (richting Breda / Oosterhout) als twee aparte vervoerders ziet, toch? Ik kom namelijk tot GVU, Connexxion, Arriva en BBA / Veolia.
Rotterdam Zuidplein kende van eind 2008 t/m eind 2012 wel 5 vervoerders: RET, Qbuzz, Arriva, Veolia Transport (lijn 101) en Connexxion (lijn 395, uitgevoerd door Van Oeveren).

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 18:04
door Daniel
Je vergeet Stadsvervoer Nederland nog. De inmiddels alweer vervallen scholierenlijn Utrecht C. - Hoevelaken (684) reed toen namelijk al :wink:
Destijds was de boel daar sowieso nog meer versnipperd want kom zogauw tellend tot liefst 8 concessies: West-Utrecht, West-Brabant, DAV, stad Utrecht, BRU, Heuvelrug, Oost-Utrecht en Zuidoost-Utrecht.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: vr 02 dec 2016, 23:06
door regenmaker
Suus schreef:Het is eerder opvallend als er op een groot station niet bussen uit minstens drie concessies komen. Leiden (2), Almere (2) en Leeuwarden (2) zijn uit mijn hoofd dergelijke uitzonderingen.
De lijnen die op Apeldoorn Busstation komen vallen in principe allen onder de concessie Veluwe. Er is alleen af en toe een breng-busje op lijn 43 die de boel brengt op 2. :)

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:17
door dylanwild94
Maar dat kan je dan ook over Doetinchem, Tiel,Venlo en Utrecht jaarbeurszijde zeggen.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:19
door regenmaker
Dat zijn toch geen noemenswaardig busstations. (A) En Utrecht heeft wel meer vervoerders.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:24
door dylanwild94
Nijmegen dan.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:26
door regenmaker
Nijmegen heeft Arriva op lijn 85 vanuit Druten, NIAG lijn SB58 vanuit Kleve/Emmerich, Arriva (nu nog Veolia) vanuit Gennep/Venlo lijn 83, Arriva op lijn 99 vanuit Grave/Uden.

Met Doetinchem heb je op zich wel een punt, alleen die heeft nog Breng met lijnen 27/29 vanuit Arnhem/Doesburg.

Het is best wel lastig om een redelijk groot busstation te vinden met maar één vervoerder, denk ik.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:30
door Ardan
Busstationsopsomtopic :cry:

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:30
door dylanwild94
Er zijn zo een best wel een aantal busstations op te noemen waar andere vervoerders komen door gecombineerde lijnen.
Wat wel opvalt Is dat de meeste lijnen in het oosten van het land te vinden zijn.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:34
door Aking
Maar dit topic ging over stations-wist-je-datjes niet over van-wie-is-de-bus-die-voor-het-station-stopt-en-wie-rijdt-er-mee-voor-wie-en-waarheen...

Bussen?
Afbeelding

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:43
door Aking
Oh en trouwens (A) (A)
Suus schreef:[*]Balfo: Hier nog het enige resterende nog originele stationsgebouw van de lijn spoor Groningen - Roodeschool staat?
euhwat? :')
[*]Schiphol: Er op dit station geen ballonnen mogen worden meegenomen naar de perrons?
Niet opgeblazen aan een touwtje, ze maken je tas niet open om te kijken of je toevallig ballonnen smokkelt.
[*]Utrecht Centraal: Er geen spoor 6 meer is op dit station?
Voorheen was dit nog te zien in de bestrating van spoor 5-7, geen idee of dat nu na de verbouwing nog zo is.
[*]Zuidbroek: In het stationsgebouw het Noord-Nederlands Trein & Tram Museum is gevestigd?
En dan Utrecht Maliebaan, waar het spoorwegmuseum is gevestigd, niet noemen? (A)

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 01:46
door Ardan
In de categorie Utrecht spoor 6: Arnhem heeft al decennialang geen spoor 1 meer. Amersfoort had (tot 1997?) nog de kopsporen 20 en 21 als zaksporen op perron 1 respectievelijk 2, westkant (zeg ik dat goed?).

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 02:01
door Aking
Dat over Arnhem meldde Erno hier al (A)

Is het overigens niet eens tijd voor een overzichtje? Of kan dit niet in/op/aan de wiki worden toegeverwerkt? :Y

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 02:16
door Ardan
Aking schreef:Dat over Arnhem meldde Erno hier al (A)
Okay fair enough, ik had moeten onthouden dat Erno eens iets over Arnhem had gepost.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 03:09
door Aking
Al helemaal omdat het een post direct na jouw post betrof :Y

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 10:02
door Ronald
Ardan schreef:In de categorie Utrecht spoor 6: Arnhem heeft al decennialang geen spoor 1 meer. Amersfoort had (tot 1997?) nog de kopsporen 20 en 21 als zaksporen op perron 1 respectievelijk 2, westkant (zeg ik dat goed?).
Spoor 21 en 22 waren dat. 22 werd gebruikt voor de stoptrein naar Amsterdam.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 10:25
door Daniel
Aking schreef:
[*]Utrecht Centraal: Er geen spoor 6 meer is op dit station?
Voorheen was dit nog te zien in de bestrating van spoor 5-7, geen idee of dat nu na de verbouwing nog zo is.
Perron 5/7 is aan die kant ingekort, het stukje waar spoor 6 langs lag is er nu niet meer.
Ardan schreef:Amersfoort had (tot 1997?) nog de kopsporen 20 en 21 als zaksporen op perron 1 respectievelijk 2, westkant (zeg ik dat goed?).
In het eerste perron is dat trouwens nog in de bestrating te zien, in het tweede niet meer gezien dat recent helemaal herbestraat is.

Op station Dordrecht kan je trouwens ook nog aan de bestrating, de overkapping en volgens mij ook nog aan de plek van de tunneltoegang in het perron zien dat het huidige perron 4/5 niet in één keer gebouwd is. Ze hebben eerst perron 4 gebouwd over het voormalige spoor 5 heen en later is er nog een spoor opgeofferd om perron 5 te bouwen.

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 10:51
door Ronald
Amersfoort had in die tijd ook een spoor 2c. Zijn er nu nog stations met hogere achtervoegsels dan b?

Re: Stations-wist-je-datjes

Geplaatst: za 03 dec 2016, 11:20
door regenmaker
Aking schreef:Maar dit topic ging over stations-wist-je-datjes niet over van-wie-is-de-bus-die-voor-het-station-stopt-en-wie-rijdt-er-mee-voor-wie-en-waarheen...
Dan maken we er toch (Bus)station-wist-je-datjes van. (A)