Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Aking

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Aking »

Desalniettemin (A)
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

baladid schreef:(op een lid na)
één leest beter
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ik verbaas mij er elke keer weer over hoe goed jouw Nederlands is :pos:
baladid schreef:Er werd al veel onderzoek naar de redenen, waarom de regering deze beslissing nam, verricht, maar tot nu toe weinig naar de motivaties van de parlementsleden.
(...)
De fractie van CDU en CSU vond de manier, hoe de wet de opschorting regelt, echter goed, maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze het niet leuk vonden, de dienstplicht af te schaffen.
Ik moest deze zinnen een paar keer goed lezen om te snappen wat er stond. Komt ook door alle komma's, die in het Duits volgens mij een stuk vaker worden gebruikt dan hier. In beide zinnen mogen de eerste twee komma's er rustig uitgehaald worden.
maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze het niet leuk vonden, de dienstplicht af te schaffen.
Ik kan zogauw even niets anders bedenken maar ik heb hier een beetje een mweh-gevoel bij.
Desniettemin ondersteunden ze (op een lid na) de wet
Desalniettemin. Is niet erg, ik zie zat Nederlanders het schrijven als 'des al niet te min' :') En ik had ervan gemaakt 'op één lid na', dan is het meteen duidelijk dat het 1 lid is, en niet 'zomaar' een lid.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
baladid

Bericht door baladid »

Bedankt. – ook voor de komplimenten voor de taal (Al hebben jullie me nog niet horen praten – ik klink als een slechte imitator van Prins Bernhard...)
Ardan schreef:
maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze het niet leuk vonden, de dienstplicht af te schaffen.
Ik kan zogauw even niets anders bedenken maar ik heb hier een beetje een mweh-gevoel bij.
Dat »mwah-gevoel« bij »niet leuk vinden« kan ik begrijpen. In de engelse abstract heb ik CDU/CSU, in contrast, were in favor of how the suspension was implanted, but many of their deputies stated in their speeches that they didn’t like to sus-pend conscription.

Is maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze de dienstplicht niet graag afgeschaft hebben. duidelijker?
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Volgens mij kan je in de zin over het onderzoek het woord verricht beter achter het woord onderzoek zetten, dan kunnen er twee komma's uit de zin.

De zinnen zijn verder behoorlijk formeel, anderzijds werd ik bij mijn Masterscriptie op de vingers getikt dat mijn schrijfwerk iets te prettig las voor een wetenschappelijk product...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid

Bericht door baladid »

Suus schreef:
De zinnen zijn verder behoorlijk formeel.
Duitser blijft Duitser hè ;)
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
trolly

Bericht door trolly »

Suus schreef:... anderzijds werd ik bij mijn Masterscriptie op de vingers getikt dat mijn schrijfwerk iets te prettig las voor een wetenschappelijk product...
Dat zou ik als compliment opvatten :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Je mag een exemplaar komen ophalen in Rotterdam, ik kan geen digitale versies verstrekken ;-)
baladid schreef:Bedankt. – ook voor de komplimenten voor de taal (Al hebben jullie me nog niet horen praten – ik klink als een slechte imitator van Prins Bernhard...)
Ik vond het best meevallen eigenlijk. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

baladid schreef:Bedankt. – ook voor de komplimenten voor de taal (Al hebben jullie me nog niet horen praten – ik klink als een slechte imitator van Prins Bernhard...)
Nou ben ik toch wel nieuwsgierig, kan je niet wat opnemen via vocaroo ofzo? :D
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

baladid schreef:komplimenten
Daar kan ik dan weer geen compliment voor geven :mrgreen:

Je suggestie was inderdaad beter.
baladid

Bericht door baladid »

Chrysa schreef:
Zou ik eens kunnen doen, al is het probleem dat als ik iets opneem en me concentreer mijn taal natuurlijk beter is als dat ik gewoon praat.
baladid

Bericht door baladid »

Chrysa schreef:
Oké, speciaal voor Chrysa (en alle anderen): https://drive.google.com/open?id=0Bwp2f ... 1pkSVVaZEk
Ik moet eerlijk zeggen dat het (behalve het feit, dat ik de r niet fatsoenlijk uitspreek) beter klinkt dan toen ik de laatste keer een opname van mij hoorde.
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Klinkt gewoon goed hoor.

Je intonatie is een beetje vreemd, aan het einde van elke zin gaat je stem opeens omhoog. :p Verder is het Duits accent wel te horen, maar het klinkt niet zo alsof je zit te worstelen met de Nederlandse uitspraak van bepaalde letters zoals veel andere buitenlanders doen. En inderdaad, het is een stuk beter dan mijn Duits. :@
baladid

Bericht door baladid »

Ik ken gelukkig wat talen aangaat weinig faalangst. Ook als ik teksten in vreemde talen moet voorlezen twijfel ik niet maar lees gewoon vloeiend (en waarschijnlijk vaak fout) voor...
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Doe ik ook hoor, daar is niks mis mee. Daardoor leer je het juist.

Ik ben in mijn leven 2x in Engeland geweest, maar omdat ik online veel met buitenlandse vrienden praat gaat het steeds vloeiender. Nu mijn Frans nog... Daar ken ik de uitspraakregels wel van, maar ik krijg sommige klanken gewoon niet uit mijn kaken geperst. Dat komt nog wel een keer.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

baladid schreef:Er werd al veel onderzoek naar de redenen, waarom de regering deze beslissing nam, verricht, maar tot nu toe weinig naar de motivaties van de parlementsleden.
Zoals Suus ook al voorstelde zou ik dit wijzigen in: "Er werd al veel onderzoek verricht naar de redenen waarom de regering deze beslissing nam, maar tot nu toe weinig naar de motivaties van de parlementsleden."
Verder heb ik geen opmerkingen (anders dan de al gemelde). :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nog twee puntjes die ik zogauw niet langs zag komen:
baladid schreef:SPD en Linkspartei stemden wel tegen de wet: Niet vanwege het thema, maar vanwege regelingen binnen de wet die in hun opzicht slecht ontwikkeld waren.
Na een dubbele punt hoort geen hoofdletter maar een kleine letter.
De fractie van CDU en CSU vond de manier, hoe de wet de opschorting regelt, echter goed, maar veel van de fractieleden maakten in hun speeches duidelijk dat ze het niet leuk vonden, de dienstplicht af te schaffen.
De vele komma's in deze zin waren al meerdere forummers opgevallen, maar die komma tussen "vonden" en "de dienstplicht" kan er ook nog uit. Dit naast de al genoemde twee komma's aan het begin van de zin.

Verder keurig Nederlands hoor :pos:
Chrysa schreef:Doe ik ook hoor, daar is niks mis mee. Daardoor leer je het juist.

Ik ben in mijn leven 2x in Engeland geweest, maar omdat ik online veel met buitenlandse vrienden praat gaat het steeds vloeiender. Nu mijn Frans nog... Daar ken ik de uitspraakregels wel van, maar ik krijg sommige klanken gewoon niet uit mijn kaken geperst. Dat komt nog wel een keer.
Veel de taal gebruiken helpt inderdaad zeker, mijn Engels is daardoor in de jaren ook een stuk beter geworden. Nu het Duits nog al heb ik in het verleden al weleens een complimentje gehad van een Duitse collega terwijl ik zelf toch niet echt het idee had dat het lekker liep.
Maargoed, dat zal zich in de redelijk nabije toekomst ook wel weer oplossen. (En tja, ooit in een heel ver verleden had ik toch echt een 8 voor m'n mondeling examen Duits en was het cijfer bij Engels lager. Daar zie je maar weer, het ligt er net aan hoe vaak je een taal gebruikt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ardan schreef:
baladid schreef:komplimenten
Daar kan ik dan weer geen compliment voor geven :mrgreen:
Er is in het verleden een tijd geweest dat het gebruik van de letter C beperkt werd tot het moment dat je echt een C nodig hebt, en geen verkapte K. Dat is vreemd genoeg weer verdwenen, terwijl woorden als kompliment of kado er makkelijker door zouden worden, het is meteen duidelijk hoe je het uitspreekt.
JWM

Bericht door JWM »

Bj welk woord kom je er eigenlijk niet omheen een C te gebruiken, alleen in combinatie met een h?

Krijsa is ook een toepasselijkere naam :Y
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Ja, dat was in de jaren '70 volgens mij erg gangbaar. Op een fabiekspand bij mij in de buurt (rij je met de trein langs) staat groot het woord 'konstruktie' op de gevel, dat hangt er dus al heel lang, net zoals het naambordje van een winkel in Schalkhaar waar je een 'komplete woninginrichting' kunt krijgen :P
Daniel schreef:En tja, ooit in een heel ver verleden had ik toch echt een 8 voor m'n mondeling examen Duits en was het cijfer bij Engels lager. Daar zie je maar weer, het ligt er net aan hoe vaak je een taal gebruikt
Ik was op school vreselijk slecht in Duits maar dat komt puur door de grammatica. Dat ik tegenwoordig mijn naamvallen wél ken komt alleen maar omdat ik de woorden gewoon weet en ook in zinsverband kan aanpassen, maar geen idee heb waarom het zo is :P Bij klassikaal mondeling moest de lerares me wel vaak vragen het even wat minder snel te doen. In het Ruhrgebied hoort men over het algemeen niet dat ik geen Duitser ben en in Berlijn denken ze dat ik uit Köln kom, terwijl een Nederlandse barman mij wél meteen als Nederlander herkende 'tsja, je hebt toch een accent' :D
Chrysa

Bericht door Chrysa »

JWM schreef: Krijsa is ook een toepasselijkere naam :Y
Dat ik een schreeuwlelijkerd ben wist ik al, maar Chrysa klinkt dan toch beter, ook al spreken sommige mensen het uit als Grissa. <.<

Kado is tot redelijk recent nog wel gangbaar geweest, net als nivo. Geen idee waarom dat opeens verdwenen is.
Laatst gewijzigd door Chrysa op zo 30 okt 2016, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Als de C wordt gevolgd door een klinker kan je hem eigenlijk direct opsplitsen ja.

Ca -> K (Kaktus)
Ce -> S (Sentraal)
Ci -> S (Sitroen)
Co -> K (Koma)
Cu -> K (Kupmaat)

Grappig genoeg zijn er talen waar dit eigenlijk al is gebeurd, zoals het Noors.
busfanNL

Bericht door busfanNL »

Chrysa schreef:
JWM schreef: Krijsa is ook een toepasselijkere naam :Y
Dat ik een schreeuwlelijkerd ben wist ik al, maar Chrysa klinkt dan toch beter, ook al spreken sommige mensen het uit als Grissa. <.<

Kado is tot redelijk recent nog wel gangbaar geweest, net als nivo. Geen idee waarom dat opeens verdwenen is.
Zo sprak ik het ook uit. :') Hoe dan, Krysa?
Chrysa

Bericht door Chrysa »

busfanNL schreef: Zo sprak ik het ook uit. :') Hoe dan, Krysa?
Close enough. :p
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik was op school vreselijk slecht in Duits maar dat komt puur door de grammatica.
Tja, ik was zo'n gevalletje proefkonijn uit het allereerste jaar tweede fase... ooit op VWO begonnen en kreeg daar dus Duits 1 met lezen en schrijven, dat was gewoon een ramp. Uiteindelijk een stapje terug gemaakt naar HAVO en daar was Duits 1 juist spreken en luisteren, iets wat me gewoon veel beter af ging. Op zich wat apart dat die deelvakken zo afwijkend zijn per niveau, maar pakte voor mij goed uit.
En een stukje geluk dat ik in het mondeling examen gevraagd werd wat over de hobby te vertellen, dat als onderwerp hielp toch ook zeker wel.

Aan één Duits woord heb ik wel trauma's overgehouden, wat was "Wortschatz" toch een verschrikkelijk boek. Woordjes stampen kan ik dus echt niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie