Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De fractievoorzitter van Denk in de gemeenteraad van Amsterdam stapt over naar Nida.

Interview: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b5773c06/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7718
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

PHS schreef: do 11 mar 2021, 22:38
Hainje schreef: do 11 mar 2021, 22:13
VIRM schreef: do 11 mar 2021, 21:26 Misschien heeft hij of weinig geld voor een campagne. Of het is een doelbewuste tactiek.[..]
Voor zover ik weet doet Geert W. sowieso nooit echt aan campagnes.
Het kan zijn dat jullie geen PVV-reclames zien omdat je in een filterbubbel zit :)
Zonder gekkigheid, mijn indruk is dat de PVV (net als iedere partij) vooral campagne voert waar stemmers te halen zijn, en jullie zitten waarschijnlijk in een andere deel van het internet dan de achterban van de PVV.
Sowieso is het erg rustig bij mij op internet en sociale media als het gaat om verkiezingsadvertenties, ook uit de hoek waar ik in zit qua stemgedrag.
---
Beul van de blindegeleidelijn
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ferdinand »

Ik heb na twee weken wachten dan eindelijk mijn kiezerspas ontvangen. Hoewel ik aangegeven had hem in Rotterdam te willen ontvangen hebben ze hem toch op mijn oude (officiële) woonadres bezorgd. Gelukkig ben ik daar ook dit weekend. Afijn, wel fijn dat ik hem eindelijk ontvangen heb. Ik was al bang dat ik niet meer zou kunnen stemmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Je stempas wordt standaard verzonden naar het adres waar je op de 1e van de maand voor de verkiezingen ingeschreven staat (dit keer dus 1 februari).

Edit: De gemeente Amersfoort heeft wel een effectieve maatregel genomen ter bevordering van afstand houden in de stembureaus... met zulke grote potloden heeft iedereen binnen anderhalve meter acuut hoofdpijn :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Vlaanderen gaat opgedeeld worden in 17 regio's. Wie de hervorming van het Vlaamse openbaar vervoer al een tijdje volgt zal deze nieuwe indeling slechts licht verbazen, want er waren tenslotte al 15 vervoerregio's opgesteld. Maar na een lange discussie is besloten dat Limburg alsnog in drie regio's opgesplitst zal worden, iets wat tegen het zere been is van het provinciebestuur van Limburg. Het is het de bedoeling dat binnen tien jaar alle gemeentelijke samenwerkingsverbanden alleen nog binnen de eigen regio zullen plaatsvinden, nu zijn er nog politiezones en intercommunale afvalbedrijven die over deze nieuwe grenzen werken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/12 ... laanderen/

Hieronder de nieuwe Vlaamse regio's, met erbij de naam van de corresponderende vervoersregio indien afwijkend
Provincie West-Vlaanderen
- Regio Brugge
- Regio Oostende
- Westhoek
- Midwest (voorheen VVR Roeselare)
- Zuid-West-Vlaanderen (VVR Kortrijk)

Provincie Oost-Vlaanderen:
- Regio Gent
- Vlaamse Ardennen
- Waasland
- Denderregio (VVR Aalst)

Provincie Antwerpen
- Regio Antwerpen
- Kempen
- Rivierenland (VVR Mechelen)

Provincie Vlaams-Brabant
- Halle-Vilvoorde (VVR Vlaamse Rand)
- Oost-Brabant (VVR Leuven)

Provincie Limburg
n.n.b.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21512
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

En wat is daar het praktisch nut van?
In Nederland zie je namelijk vooral een tegenovergestelde beweging: steeds meer gemeenten en regio's worden samengevoegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Als ik het goed begrijp, gaan een hoop van de taken van de gemeentes over naar deze nieuwe regio's, waardoor een schaalvergroting optreedt. Vlaanderen heeft op dit ogenblik bijvoorbeeld 107 politiezones, dat worden er dan maar 17.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7706
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Hoe zit dat nu in Frankrijk, Z2N? Ik meen dat daar 35.000+ gemeenten zijn, daar waar er in Nederland maar zo'n 350 zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Omdat Vlaanderen nu 300 gemeenten heeft die in 2200 verbanden op verschillende gebieden samenwerken. Eerder is al een poging gedaan gemeenten te laten fuseren, maar dat heeft tot nu toe nog niet veel opgeleverd. Door nu regio’s vast te leveren waarbinnen gemeenten moeten samenwerken, hoopt de Vlaamse regering te bereiken dat de samenwerkingsverbanden logischer worden. Schaalvergroting noemen ze niet, maar ik neem aan dat ze dat wel als een gehoopt effect zien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

waldo79 schreef: zo 14 mar 2021, 12:30 Hoe zit dat nu in Frankrijk, Z2N? Ik meen dat daar 35.000+ gemeenten zijn, daar waar er in Nederland maar zo'n 350 zijn.
Dat klopt, maar de taken verschillen daar enorm per gemeente: elke gemeente met inwoners heeft een gemeentehuis en een basisschool, maar veel kleinere gemeentes werken samen in zogeheten Communautés de communes (gemeentelijke samenwerkingsverbanden) om zaken als afvalophaling te regelen. Grotere gemeentes stellen dan ook extra diensten in, zoals een gemeentelijke politie. Gemeentes zijn dan ook erg rekbaar, want de gemeente Parijs XIII heeft natuurlijk een volledige andere context dan Luc (Lozère) of Faʻaʻā (Tahiti). Om maar niet te beginnen over de gemeentes die in de Eerste Wereldoorlog gesneuveld zijn, niet meer bewoond worden, maar wel een burgemeester hebben anno 2021. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7706
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Ha ha.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 617
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Visgraatmodel »

Denken jullie dat de opkomsten groter zullen zijn dan voorgaande keren?
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom98 »

Ja.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik verwacht een iets lagere opkomst eigenlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik doe in elk geval niet mee met de opkomstcijfers van woensdag: ik ga dinsdag stemmen, zodat ik dat woensdag niet hoef te doen als ik zelf op het stembureau zit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10668
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Ik denk zomaar dat er meer poststemmen zullen zijn dan anders.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 14:39 Ik doe in elk geval niet mee met de opkomstcijfers van woensdag: ik ga dinsdag stemmen, zodat ik dat woensdag niet hoef te doen als ik zelf op het stembureau zit.
Hoe werkt dat dan in Zeist? Jullie worden niet halverwege de dag afgelost?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39321
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

trolly schreef: zo 14 mar 2021, 14:47 Ik denk zomaar dat er meer poststemmen zullen zijn dan anders.
Maar er was op diverse plaatsen al wel in het nieuws dat er ook diverse poststemmen onjuist zijn uitgebracht, wat dan weer een negatieve invloed op de opkomst zal hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Bij mijn weten tellen zowel blanco als ongeldige stemmen gewoon mee voor de opkomst.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12913
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 15:53
trolly schreef: zo 14 mar 2021, 14:47 Ik denk zomaar dat er meer poststemmen zullen zijn dan anders.
Maar er was op diverse plaatsen al wel in het nieuws dat er ook diverse poststemmen onjuist zijn uitgebracht, wat dan weer een negatieve invloed op de opkomst zal hebben.
Neemt niet weg dat de hoeveelheid stemmen per post dit keer een veelvoud gaat zijn van vorige stemrondes.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13265
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Suus schreef: zo 14 mar 2021, 15:01
Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 14:39 Ik doe in elk geval niet mee met de opkomstcijfers van woensdag: ik ga dinsdag stemmen, zodat ik dat woensdag niet hoef te doen als ik zelf op het stembureau zit.
Hoe werkt dat dan in Zeist? Jullie worden niet halverwege de dag afgelost?
Nee, iedereen zit de hele dag van kwart voor zeven 's ochtends tot einde werkzaamheden 's avonds, behalve de aparte tellers (die werken alleen 's avonds). Je kan stemmen op je eigen bureau, maar ik doe het dan toch liever de dag ervoor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3524
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Dat 'rooster' is echt in elke gemeente anders. Ik heb een verhaal gehoord van iemand die van 14.00 uur tot einde werkzaamheden wordt verwacht, in Oss hebben we kennelijk een soort blokkenschema: ik moet dinsdag van 9-13 en van 17-21 op post zijn, dan woensdagavond weer voor het tellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 51026
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik sta van 6:30 tot 16:00 ingeroosterd. De aflossing van alle vrijwilligers (zes per bureau) komt om 15:30, dan gaat het stembureau ook kort dicht. Om 21:00 komen er nog twee tellers bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8948
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Vandaag waren er deelstaatverkiezingen in Rheinland-Pfalz en Baden-Württemberg en lokale verkiezingen in Hessen. In Baden-Württemberg blijven de Groenen de grootste en verliest het CDU flink. In Rheinland-Pfalz heeft het CDU volgens de laatste exitpolls stevig verloren en is de SPD nog steeds de grootste. Opvallend in Rheinland-Pfalz is de grote winst van de Groenen en een zeer groot verlies van de AfD, in procentpunten gelijk aan die van CDU.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten