Een tas vol politiek!
-
- OVNL-beheerder
Re: Een tas vol politiek!
Eenzesde van het electoraat stemt op rechtse partijen met soms ondemocratische, onrealistische ideeën.
De aanhang van FvD is kennelijk ongeveer even groot als die van de SP of GL.
Anderzijds is D66 in veel landelijke gemeenten geëindigd als tweede partij, voor het CDA. Dat lijkt me voor het CDA ook best ontnuchterend.
Het vormen van een regering lijkt nog best ingewikkeld te worden, zoals het er nu voor staat.
De aanhang van FvD is kennelijk ongeveer even groot als die van de SP of GL.
Anderzijds is D66 in veel landelijke gemeenten geëindigd als tweede partij, voor het CDA. Dat lijkt me voor het CDA ook best ontnuchterend.
Het vormen van een regering lijkt nog best ingewikkeld te worden, zoals het er nu voor staat.
- trolly
Als het CDA wil meeregeren (en ik zou eigenlijk niet weten waarom niet) lijkt het me eerlijk gezegd de simpelste formatie van de eeuw te worden.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De VVD, D66 en CDA hebben volgens de laatste prognose samen nu 75 zetels net eentje te weinig voor een meerderheid. Het wordt spannend of ze met z'n 3en door kunnen gaan. In de eerste kamer komen ze samen niet verder dan 28 zetels, niet al te best dus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Suus
- Contacteer:
D66 heeft wel aangeven iets kritischer te willen formeren dan de VVD, die willen eigenlijk helemaal niet formeren en dan zien we wel na de coronacrisis.
Dat de VVD groter is geworden ondanks dat je door de schandvlekken amper nog de partij kan zien en hun campagne de meest oppervlakkige in decennia was is wel enigszins teleurstellend. Ik ben ook enigszins verbaasd over de groei van D66, maar blijkbaar willen een hoop Nederlanders toch een keer vrouwelijk leiderschap of een serieuze discussie over bijvoorbeeld het klimaat of de veestapel.
Dat de VVD groter is geworden ondanks dat je door de schandvlekken amper nog de partij kan zien en hun campagne de meest oppervlakkige in decennia was is wel enigszins teleurstellend. Ik ben ook enigszins verbaasd over de groei van D66, maar blijkbaar willen een hoop Nederlanders toch een keer vrouwelijk leiderschap of een serieuze discussie over bijvoorbeeld het klimaat of de veestapel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De NOS gaf aan dat ongeveer 40% van de mensen op D66 of VVD heeft gestemd vanwege Rutte of Kaag, puur op de persoon gekozen dus. Een goede aansprekende lijsttrekker is cruciaal voor het winnen van de verkiezingen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Misschien kon Pechtold daar wel beter mee omgaan, maar het was nogal goedkoop van Wilders.
Die linkse partijen zijn denk ik ook wel leeggegeten door Forum, Ja'21 en Volt. Maar ik vind het ook opmerkelijk: kennelijk weegt de Kaag-factor zwaarder dan regeringsdeelname waarbij D66 toch wat steken heeft laten vallen de afgelopen vier jaar.trolly schreef: ↑do 18 mar 2021, 06:32Middenpartij D'66 heeft een stevige winst behaald, ten kostte van de linkse partijen. Nederland wordt rechtser, PHS is rechts, maar D'66 ligt al jaren op dezelfde plek in het midden. Dat een partij een helder standpunt inneemt tegen extreem rechts maakt die partij niet links, maar is een kwestie van ruggengraat en fatsoen.
Ben benieuwd wat dit ook gaat doen voor het klimaatbeleid: met een ruk naar rechts komt dat misschien wat minder aan bod. Terwijl het toch wel een dingetje gaat worden in de wat verdere toekomst.
Met de laatste prognose is een vierpartijencoalitie nodig. Met de winst zal D66 ongetwijfeld best wat gaan eisen aan de formatietafel.
Beul van de blindegeleidelijn
- Suus
- Contacteer:
Als je de partijen in twee stapels verdeelt en D66 op de linkerstapel indeelt zie je dat er amper tussen de twee stapels geschoven is, er is slechts een heel klein aantal mensen van de linkerstapel naar de rechterstapel gegaan.
De PVV, FvD en JA21 zijn ongeveer net zo groot als op het hoogtepunt van het Fortuynisme, ik denk dat een deel van de stemmers nieuw zijn. Zowel relatief als absoluut is het aantal stemmen namelijk weer gestegen. Een deel van de PVV, CDA en 50Plus-stemmers zijn overgestapt naar FvD en JA21.
In de linkerstapel heeft vooral D66 flink zitten snoepen bij de aanhang van GroenLinks en SP. Ook Bij1 heeft stemmers getrokken die nu eigenlijk waardeloos zijn gebleken nu ze geen zetel krijgen, en veel van die stemmers kwamen van GroenLinks.
De PVV, FvD en JA21 zijn ongeveer net zo groot als op het hoogtepunt van het Fortuynisme, ik denk dat een deel van de stemmers nieuw zijn. Zowel relatief als absoluut is het aantal stemmen namelijk weer gestegen. Een deel van de PVV, CDA en 50Plus-stemmers zijn overgestapt naar FvD en JA21.
In de linkerstapel heeft vooral D66 flink zitten snoepen bij de aanhang van GroenLinks en SP. Ook Bij1 heeft stemmers getrokken die nu eigenlijk waardeloos zijn gebleken nu ze geen zetel krijgen, en veel van die stemmers kwamen van GroenLinks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Suus
- Contacteer:
De woede van Kaag is juist als zeer authentiek en terecht ervaren.
Nederland heeft gisteren een flinke ruk naar rechts gemaakt, maar is het niet zo dat we dat nu niet zagen aankomen (D66 is voor mij gewoon de VVD-light). Die verviervoudiging van het aantal zetels van FvD laat ook maar eens zien hoe een stem vooral is ingegeven door wat er nu speelt, en niet door wat partijen in hun programma voor de toekomst zetten. FvD heeft zich als enige heel duidelijk tegen de coronamaatregelen uitgesproken, en heeft daarmee toch een significant deel van het electoraat weten te bereiken.
Misschien is dat ook wel een les die Jesse, Lilian en en Lilianne eens moeten trekken. Het gaat bij verkiezingen niet om vergezichten van sociaaldemocratische heilstaten, gevoed door windmolens en zonne-energie, maar om het hier en nu. (Populistisch) rechts heeft dat zeer goed begrepen. Bij links moet dat nog doordringen.
Misschien is dat ook wel een les die Jesse, Lilian en en Lilianne eens moeten trekken. Het gaat bij verkiezingen niet om vergezichten van sociaaldemocratische heilstaten, gevoed door windmolens en zonne-energie, maar om het hier en nu. (Populistisch) rechts heeft dat zeer goed begrepen. Bij links moet dat nog doordringen.
-
@PHS: Het boeit echt geen reet want het is vooral bevestiging van de positie van D66- en pvv-stemmers. Het belang van zo'n te verwachten clash is echt overdreven.
-
Opvallend dat de boeren zich in de nesten gestemd hebben. Door zich af te wenden van het CDA, staat het vergrootte D66 veel sterker in de onderhandelingen om de veestapel te verkleinen.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op do 18 mar 2021, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
Aan de andere kant: met drie parlementaire enquêtes op komst is het onwaarschijnlijk dat het komende kabinet de vier jaar vol maakt. Als we over anderhalf/twee jaar weer naar de stembus mogen en Rutte naar alle waarschijnlijkheid weg is als voorman van de VVD, ben ik benieuwd wat dat gaat geven. Is er tegen die tijd een nieuwe leider opgestaan die mensen aanspreekt, wil en kan Kaag nog een rol spelen, of krijgen we een kabinet WIlders? Op dit moment zie ik niemand (ook niet bij de VVD zelf) die de rol van staatsman van Rutte zou kunnen overnemen.
-
Ondertussen is twitter naarstig op zoek naar Jerry #waarisbaudet
-
Het gerucht dat hij de bestorming van het Binnenhof aan het voorbereiden is, is waarschijnlijk onjuist, maar niet zo onwaarschijnlijk dat je het kan uitsluiten.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
Nee hoor, Thierry doet gewoon wat hij altijd doet: weglopen 

"Hij is doodmoe". Nou, dan moet 'ie vooral niet met vergadertijger Rutte in een kabinet gaan zitten. Die wakkert hem er helemaal onder.
-
Of er is weer stront aan de knikker, heeft ie corona? Er gaan zoveel indianenverhalen de ronde dat we maar af moeten wachten wat er nu weer met Sjerry is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
Hoe groot is het electoraat van de boeren? Meer dan 2 zetels zal dat toch echt niet zijn lijkt mij?Dennenboom schreef: ↑do 18 mar 2021, 09:11 Opvallend dat de boeren zich in de nesten gestemd hebben. Door zich af te wenden van het CDA, staat het vergrootte D66 veel sterker in de onderhandelingen om de veestapel te verkleinen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Suus
- Contacteer:
Op internet gaat het gerucht dat er “mot” is tussen Baudet en Van Haga. Van Haga heeft in sommige gemeenten bijna net zoveel voorkeursstemmen behaald als Baudet...
Ha ha. Aan onderling gekibbel ten onder. Wie had dat gedacht? Wie zou Van Haga meenemen naar LystWybren?
-
- Contacteer:
Zullen we eerst eens even de juistheid van die geruchten afwachten?
Neuh, ik smul nu al, of het nu waar is of niet. Maar bij dit soort partijen geldt dan vaak wel dat waar rook is, ook wel vuur is. Dit zijn twee mannetjes die graag de hele tijd met hun veren lopen te pronken. Ja, als die elkaar dan tijdens dat paraderen iets te vaak in de weg lopen naar de smaak van de ander, gaat het vanzelf eens mis. Van Haga is ook bepaald niet vies van zetelroof, dus die zie ik zichzelf nog wel opzichtig afscheiden, daarbij een paar lakeien meetrekkend.
Laatst gewijzigd door Zugführer op do 18 mar 2021, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht ingekort, partijen wegzetten als nazipartijen is geen fijne manier van discussie voeren
Reden: bericht ingekort, partijen wegzetten als nazipartijen is geen fijne manier van discussie voeren