Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Durashift

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Suus schreef: vr 07 jul 2023, 20:49 (..)Zou wel helpen als niet hopeloos veel mensen in oktober weer op de VVD stemmen.
Dát hoop ik met je mee.
Maar ja.. de boze (vee)boeren kraaien al victorie, las ik bij de NOS. Of het dan die kant op moet gaan?

Dadelijk is er een ingelaste ministerraad, om 21:30 uur. Wellicht dat enkele partijen een lijmpoging voorstellen? Regeren bij minderheid.. op bepaalde thema's wordt Rutte al de helpende hand geboden, las ik. (Wilders).
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Op de vraag of hij opnieuw lijsttrekker wil worden voor de VVD zei Rutte: "Het is net gebeurd, ik moet daar ook even over nadenken. Maar als u het me nu vraagt, zeg ik ja. Omdat ik de energie ervoor heb."

NOS

Helaas weet hij ook nooit wanneer hij moet ophouden...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

De VVD heeft verder ook niemand die het kan en wil doen.

Maar goed, als Nederland nou eens op een andere partij dan de VVD stemt, zijn we Rutte ook kwijt :Y
En blandning av sött och salt.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Nee, de partijen moeten ons, de kiezer, eens een helder en duidelijk partijprogram voorleggen en wegblijven van de fixatie op de partijleider en de mogelijkheid tot het leveren van de Minister-President. Dat heb ik niet van mijzelf.. dit hoorde ik daarstraks een politicoloog zeggen in 't oog op radio 1.

Juist doordat deze, opgeblazen, coalitie in het midden van het politieke landschap zat, zónder een duidelijke richting (waar de meerderheid van de kiesgerechtigden dus blijkbaar voor gekozen had) naar waar het naartoe moet met ons land.. kwam er weinig uit hun handen en waren de belangen uiteindelijk te verdeeld om op te kunnen lossen.

Meer op de inhoud, minder op de poppetjes dus. Ook dáár kan de media / het journaille zich wat van aantrekken.. vind ik. Als ik dan een journalist aan Wobke Hoekstra hoor vragen hoeveel zetels hij verwacht voor het CDA dadelijk.. :roll: man man.. alsof het luisterpubliek daar al mee bezig is.. of geïnteresseerd in is. Denk 's na joh.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat nieuwe leiderschap op de inhoud in plaats van poppetjes wilde D66 in de campagne van 2021 al. Daar is tot op heden precies niets mee gedaan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat dingen onder Rutte IV meer spaak liepen dan vlotgetrokken werden zal iedereen beamen. Tegelijkertijd werd er wel aan gewerkt - het resultaat is alleen niet altijd direct zichtbaar. Dat proces valt nu ook maanden stil - en gelet op de versplintering van het Nederlandse politieke landschap en de steeds zorgelijker radicalisering op rechts, denk ik ook niet dat de komende verkiezingen tot een duidelijke winnaar en dito logische coalitie gaan leiden, met alle verdere vertraging vandien.

Al met al helemaal geen mooie dag voor Nederland - daar (in zesvoud) over juichen getuigt toch wel van een grandioze naïviteit.
trolly

Bericht door trolly »

Dus bij PHS gaat de vlag uit als ie een ex de deur uit heeft gewerkt? Ik ben ook niet rouwig om de val van Rutte-zoveel, maar of het daarmee nou "een prachtige dag voor Nederland" was?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es

Bericht door en-es »

Uiteindelijk komt er een Rutte 5 toch? En dan beginnen we weer van voor af aan.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Inderdaad: Samensteling Rutte 5: VVD:+alle partijen die tot nog toe verklaarden dat er niets deugde aan Rutte.
AppleMoose

Bericht door AppleMoose »

Durashift schreef: za 08 jul 2023, 00:17 ^^ Nee, de partijen moeten ons, de kiezer, eens een helder en duidelijk partijprogram voorleggen en wegblijven van de fixatie op de partijleider en de mogelijkheid tot het leveren van de Minister-President. Dat heb ik niet van mijzelf.. dit hoorde ik daarstraks een politicoloog zeggen in 't oog op radio 1.
Mee eens. Maar een goede partijleider kan je zo 10+ extra zetels opleveren. We doen daar als kiezer ook zelf aan mee... Hoeveel kiezers nemen nou écht verkiezingsprogramma's door? Hoeveel kiezers zijn nou écht geïnteresseerd in de inhoud?
En blandning av sött och salt.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Denken dat iemand zijn stem op de VVD maar laat schieten omdat hij het partijprogramma heeft gelezen, is hetzelfde als denken dat iemand de frikandel maar laat liggen omdat hij heeft gelezen wat er allemaal in zit.
trolly

Bericht door trolly »

Je kan de frikandel wel de schuld geven, maar er is gewoon teveel fastfood.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat verbaast me uiteraard niets. Tegelijkertijd zal zo'n kabinet een koers willen inzetten die Rutte (IV) juist zo heeft laten vastdraaien, die samen te vatten valt als gewoon net doen alsof urgente problemen (stikstof-, klimaat- en migratiecrisis) en internationele afspraken en gerechtelijke uitspraken daarover niet bestaan.

Ik denk dan ook dat een rechts kabinet zoals jij daar zo bij juicht een zeer kort leven beschoren zal zijn.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Het is ook nog de vraag wat Omtzigt gaat doen.

Als je overigens wilt weten wat de gevolgen van echt rechtse politiek zijn, kun je ook eens kijken hoe dit op dit moment in de UK functioneert. En nee, niet alle ellende daar komt door de Brexit.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dennenboom schreef: za 08 jul 2023, 10:39 Het is ook nog de vraag wat Omtzigt gaat doen.
Ik denk dat Omtzigt zich dat de komende tijd ook zal blijven afvragen, net zolang tot het verkiezingsdag is. Met als gevolg dat de hele verkiezingen draaien om de vraag "wat gaat Omtzigt doen?".

Een mooiere QED van Durashifts verzuchting dat het bij verkiezingen (en politiek in het algemeen) om de poppetjes en niet om de inhoud draait is niet te bedenken.
Klaasje

Bericht door Klaasje »

TffpaA schreef: za 08 jul 2023, 10:30 Dat verbaast me uiteraard niets. Tegelijkertijd zal zo'n kabinet een koers willen inzetten die Rutte (IV) juist zo heeft laten vastdraaien, die samen te vatten valt als gewoon net doen alsof urgente problemen (stikstof-, klimaat- en migratiecrisis) en internationele afspraken en gerechtelijke uitspraken daarover niet bestaan.

Ik denk dan ook dat een rechts kabinet zoals jij daar zo bij juicht een zeer kort leven beschoren zal zijn.
Terwijl juist Rutte 4 wel van die koers afscheid aan het nemen was. De eerdere Ruttes en meerdere Bakelendes hebben die stijl tot op een met scherven bedekte bodem uitgenut.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Klopt. Het ging weliswaar traag en bepaald niet van harte, maar het gebeurde wél. Dat ligt nu stil.

Je moet je kop wel heel stevig in het zand uit fantasieland hebben gestoken als het stil komen te liggen van dat proces je tot juichen stemt - en al helemaal als je denkt dat het onder een nóg rechtsere koers beter zou worden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

ArrivaBas schreef: za 08 jul 2023, 07:01 Dat nieuwe leiderschap op de inhoud in plaats van poppetjes wilde D66 in de campagne van 2021 al.
D66 heeft als enige partij wel twee ministers geleverd zonder politieke ervaring, maar juist met inhoudelijke kennis over hun onderwerpen.
Dat ze vervolgens Kaag benoemen tot Minister van Financiën is dan weer het tegenovergestelde. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dat Sigrid Kaag minister van Financiën werd komt vooral door de in politiek Den Haag bestaande conventie dat de in grootte tweede partij van het kabinet deze post bekleedt. Daar hebben eerder wel economen op gezeten zoals Jeroen Dijsselbloem en Wouter Bos (toevallig beiden namens de PvdA).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Vinny

Bericht door Vinny »

TffpaA schreef: za 08 jul 2023, 10:05 Denken dat iemand zijn stem op de VVD maar laat schieten omdat hij het partijprogramma heeft gelezen, is hetzelfde als denken dat iemand de frikandel maar laat liggen omdat hij heeft gelezen wat er allemaal in zit.
Altijd als ik partijprogramma's lees denk ik: moet ik nou hierop gaan stemmen? Ik kan beter zelf een document opstellen en een partij beginnen. (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined

Bericht door Bemined »

Wat zouden de gevolgen hiervan eigenlijk zijn voor de concessie van de NS? De concessie is nog steeds niet gegund aan de NS en nu is de staatssecretaris dus demissionair. De kans is nu reëel dat er pas een nieuwe regering is na de einddatum van de de capaciteitsaanvraag voor de dienstregeling van 2025. Daarnaast zouden er vanaf volgend jaar ook nieuwe Europese regels van kracht zijn voor onderhands gunnen. Dit zou nogal een soap kunnen worden als dit onderwerp controversieel verklaard zou worden dus.
isadora

Bericht door isadora »

Lopende zaken worden gewoon afgewikkeld, controversiële niet.
Die laatste dan weer wel, mocht de vorming van een nieuw kabinet heel lang op zich laten wachten.
Kamercommissies bepalen welke onderwerpen controversieel zijn.
Laatst gewijzigd door isadora op za 08 jul 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MarkNL

Bericht door MarkNL »

TffpaA schreef: za 08 jul 2023, 10:46
Dennenboom schreef: za 08 jul 2023, 10:39 Het is ook nog de vraag wat Omtzigt gaat doen.
Ik denk dat Omtzigt zich dat de komende tijd ook zal blijven afvragen, net zolang tot het verkiezingsdag is. Met als gevolg dat de hele verkiezingen draaien om de vraag "wat gaat Omtzigt doen?".
Niet helemaal natuurlijk, want voor de dag van kandidaatstelling (iets van een maand / anderhalve maand voor de verkiezingen) moeten dus de kandidaten bekend zijn bij de Kiesraad. En een nieuwe partij zelf moet ook nog een x aantal ondersteuningsverklaringen hebben (nu zal dat voor Omtzigt geen probleem zijn, maar toch).

Als Pieter Omtzigt mee wil doen, dan zal hij zich snel moeten gaan bewegen. Door spoedig een eigen partij op te richten al dan niet ergens bij aan te sluiten.
Plaats reactie