Daarvoor hadden ze mevrouwen opgesloten in een soort aquarium. Dat heette dan "het loket". Die mevrouwen deelden ook leuke bruine en soms groene kartonnen kaartjes uit, die ze uit een tovermachine haalden. Dit alles wel tegen betaling, overigens — zo mooi was het vroeger natuurlijk ook niet.
Dingen van Vroeger
- trolly
Re: Dingen van Vroeger
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Wist niet dat er vroeger ook dingen waren.
-
- Donateur
In ieder geval de Tsjechen hebben nog zo'n magazine in hun trein liggen, inclusief een plastic bandje door een gat in de linkerbovenhoek. Ligt vaak op tafel of in het bagagerek, maar hangt soms inderdaad aan een jashaakje. Heb er een paar weken geleden nog in zitten te bladeren.trolly schreef: ↑zo 08 dec 2024, 23:09 Dank.
En hoe heette de Duitse tegenhanger toch ook weer? Was dat niet Schöne Welt of zoiets? Met een katoenen touwtje door een gat in de linkerbovenhoek, waarmee je het ding eventueel op zou kunnen hangen aan zo'n jashaakje, maar meestal lagen ze gewoon op de vloer in de Silberlingen...
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
mobil, of ExtraZeit. Maar dat is nu. Hier hebben we het over vroeger, toen de fusten bier nog van hout waren en de mist nog zo dik was dat je je fiets er tegenaan kon zetten.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
En daar werden dan gaatjes in geknipt door de Mikos van dienst
Andere dingen van vroeger:
Een grote bus door Nederwetten (lijn 55?).
Met Maarse en Kroon van Leiden naar Roelofarendsveen en dan aan een touwtje dat boven de ramen langs liep trekken (in plaats van op een knopje drukken) om de chauffeur duidelijk te maken dat je er uit wilde.
Het snoepwinkeltje waar je voor een stuiver al wat kon kopen.
Als 7-jarig jongetje naar de sigarenzaak om sigaretten voor mama te kopen en dat ze je die gewoon gaven zonder om een ID te vragen

Zwart-wit TV (al genoemd) die 2 minuten nodig had om op gang te komen (wegens buizen) en die geen voorkeuze toetsen had. Dus elke keer aan de knop draaien om van zender te wisselen.
Bulk-kruidenierswaren die werden afgewogen en in een papieren zak gedaan (suiker etc).
De schillenboer met zn knol-getrokken gammele kar.
De zinken vuilnisemmer (ik heb er nog eentje van de gemeente Eindhoven in mn Australische tuin staan

De melkboer en de bakker die hun waren huis-aan-huis sleten.
008 bellen om een telefoonnummer te weten te komen.
3 cijferige telefoonnummbers in de kleinere dorpen (metropolen als Son en Breugel hadden er 4).
De Efteling als uitsluitend sprookjespark met als grootste attractie de trap-treintjes.
2 tien-strippen-kaarten overdwars gestempeld om de hele dag door het land te kunnen bussen.
-
Het is hier wel een hoog "Toen Was Geluk Heel Gewoon" gehalte
Om daarop verder te gaan: eind jaren '90, begin jaren '00 had ik een favoriete televisieavond op de zondag, die erg bijgedragen heeft aan mijn algemene kennis. Na het Journaal had je Netwerk, Ook dat nog! (met Sylvia Millecam), Toen Was Geluk Heel Gewoon, Kruispunt, een heerlijke aflevering van Inspector Morse. Allemaal KRO.
Een van de allerlaatste omroepavonden trouwens die zondag, tot begin jaren '90 had elke publieke omroep een vaste uitzendavond, inclusief een omroepster.
en wat was ik toen smoorverliefd op Anita Witzier van Veronica.

Om daarop verder te gaan: eind jaren '90, begin jaren '00 had ik een favoriete televisieavond op de zondag, die erg bijgedragen heeft aan mijn algemene kennis. Na het Journaal had je Netwerk, Ook dat nog! (met Sylvia Millecam), Toen Was Geluk Heel Gewoon, Kruispunt, een heerlijke aflevering van Inspector Morse. Allemaal KRO.
Een van de allerlaatste omroepavonden trouwens die zondag, tot begin jaren '90 had elke publieke omroep een vaste uitzendavond, inclusief een omroepster.

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- trolly
Daarom is dit nou juist zo'n nuttig en educatief topic. De jeugd heeft geen idee, maar vroeger struikelde je gewoon over de dingen.
Non oltrepassare la linea gialla
-
-
Astrid Joosten is inderdaad (nu nog zelfs) een zeer nette grand lady.
Maar Anita mocht er vroeger ook echt wezen (vind ik).

Maar Anita mocht er vroeger ook echt wezen (vind ik).

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
- Donateur
Daar droomde ik 's nachts ook wel eens van, ja.
De krul in de V van Veronica.
De krul in de V van Veronica.
-
Ik dacht DB Mobil dat nog tot begin 2023 in papiervorm verscheen. Al weet ik niet of dat blad ook in de bundesbahntijd verscheen.trolly schreef: ↑zo 08 dec 2024, 23:09 Dank.
En hoe heette de Duitse tegenhanger toch ook weer? Was dat niet Schöne Welt of zoiets? Met een katoenen touwtje door een gat in de linkerbovenhoek, waarmee je het ding eventueel op zou kunnen hangen aan zo'n jashaakje, maar meestal lagen ze gewoon op de vloer in de Silberlingen...
-
- OVNL-beheerder
'Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet'
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
-
- Donateur
Dat zoeken we op.
- ODRAIL
Nee ... dat is er nog gewoon hoor
.
(het programma "Twee voor Twaalf" bestaat nog gewoon)

(het programma "Twee voor Twaalf" bestaat nog gewoon)
- Hainje
Oh wacht, Spoor was voor abonnees.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
- ODRAIL
Ook als je een ov studentenkaart had kreeg je het blad Spoor.
-
Pieper in Zuidoost-Drenthe.
- ICE11
Schöne Welt is inmiddels een Duitse roddelblad...trolly schreef: ↑zo 08 dec 2024, 23:09 Dank.

-
- Oud-beheerder OVNL
Dat voordeelurenabonnement was er toen toch nog niet? Ik herinner me de Jongerenkaart, de Rail Aktief Kaart en de 60+ kaart (al weet ik die laatste naam niet meer zeker). Ik heb ook nog een tijdje een Jongerenkaart gehad. Gelamineerd door de lokettiste met groot stationsstempel.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Over Dingen van Vroeger gesproken als Almeerder... verplicht vooraan instappen in de bus... 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
Met zn allen naar de Kienehoef in St Oedenrode: Ik bij papa achterop de brommer (helm? wat is dat?), de middelste broer voorop bij papa op de brommer en de jongste in een zitje aan het stuur bij mama op de Solex 

- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Geen idee hoe het allemaal precies heette. Het was om en nabij 1997 en ik was 7 of 8

-
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Raamstickers de tram. "Wilt u zitten? Ik kan staan!" Dat was me iets te cryptisch en ik snapte er geen ene hol van als 6-jarige. Tram 14 mot blijfe!