Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Dat is nou net de vraag. Om TffpaA te parafraseren: wat ìs Omtzigt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Dank, maar je hóeft me nog niet eens te parafrasen omdat mijn meermaals met steeds grotere smacht uitgeroepen oorspronkelijke vertwijfeling nog steeds onbeantwoord is. Morgen komen we dan te weten wat Omtzigt met zijn partij aan wil; waar hij zichzelf bij de ongetwijfeld monsterachtige zege van NSC daarna plaats ziet nemen houdt hij nog even voor zich.

Allemaal onderdeel van het plan, natuurlijk. Omtzigt zal zich als geen ander van zijn sterrenstatus bewust zijn, en zoals het een echte ster betaamt laat deze zijn publiek eerst uren wachten om tegen de geplande eindtijd onder oorverdovend gejuich alsnog het podium te betreden. Het progressieflinksjoelende VU-studentenpubliek prikt daar misschien genadeloos doorheen, maar de gemiddelde man in de straat die zijn vertrouwen in de politiek al bijna kwijt is en in Pietertje de wederopstanding van onze lieve heer ziet zal dit natuurlijk helemaal geweldig vinden, ook al omdat die in het schampere lachen over Omtzigts laatheid en vaagheid de zoveelste bevestiging ziet dat die politici voor geen meter deugen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2881
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Het politieke landschap in Duitsland wordtsteeds kleurrijker: Sarah Wagenknecht, tot nu toe lid van Die Linke, heeft aangekondigd begin 2024 haar eigen partij op te richten. Haar doel is om politiek te maken voor de klassieke linkse kiezers, dat wil zeggen arbeiders en sociaal achtergestelden, en niet langer voor wat zij de 'Lifestyle-linkse' noemt. Het oprichten van deze nieuwe partij heeft wel een grote impact, want dan zal Die Linke haar status als parlementaire fractie in de Bondsdag verliezen en als gevolg daarvan kunnen de leden (welke wel hun zetel houden) onder andere geen moties meer indienen, kunnen niet langer een vice-president uit hun midden benoemen en verliezen hun door het rijk betaalde kantoren.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6053
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Ik vond het wel een verfrissend debat gisteravond. Het was rustig, beschaafd en het ging grotendeels over de inhoud in plaats van wie de meeste oneliners kon produceren.

Yesilgüz en Van der Plas vond ik inhoudelijk vrij zwak. Van der Plas hield grotendeels haar mond en Yesilgüz brabbelde wel, maar zei vrijwel niks. Omtzigt was inhoudelijk een stuk sterker, ook al presenteert ie morgen pas zijn verkiezingsprogramma. Enige vragen waar geen antwoord op kwamen waren die over of hij premier wilde worden en met welke partijen hij het liefste zou willen samenwerken. Beide vragen vind ik niet zo heel relevant om mijn stem op te baseren (Het gaat er mij vooral om wat een partij inhoudelijk wil), dus ik vond het niet erg dat hij daarin niet duidelijk was. Timmermans vond ik inhoudelijk het beste, al overschreeuwde hij zichzelf op sommige momenten wel en ging hij bij het punt over kernenergie wel iets te kort door de bocht, maar verder ondersteun ik zijn standpunt wel.

Wel nu, ik ben benieuwd naar de komende debatten en ik zal eens de komende tijd wat verkiezingsprogramma's doorspitten om te kunnen bepalen waar ik dit keer op ga stemmen.
Goh.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Hij heeft eerder bijvoorbeeld aangegeven niet de grootste te willen worden... Om met 44 kandidaten te komen, en mee te doen in alle kieskringen. Dan vraag ik mij af: waar staat hij nu precies voor?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10650
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Je bent geloof ik niet de enige die zich dat afvraagt :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik heb het debat niet gezien, maar de artikelen die ik erover lees lijkt het duidelijk dat het inhoudelijke debat vooral tussen Omtzigt en Timmermans lijkt te gaan. Centrum-rechts versus centrum-links. Kan nog wel eens interessant worden, wel de verkiezingsstrijd die ik eigenlijk twee jaar geleden al had willen hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

VIRM schreef: ma 23 okt 2023, 21:22 Dan vraag ik mij af: waar staat hij nu precies voor?
Of, om met mezelf te spreken: Wat Wil Omtzigt?

Maar zoals ik al eerder opmerkte zal dat de meeste van zijn prospectieve kiezers eigenlijk niet uitmaken. Voor hen zou Omtzigt er zelfs prima mee kunnen wegkomen helemaal geen verkiezingsprogramma te presenteren of iets wat uit hooguit drie zinnen bestaat.

Politiek is meer en meer een poppetjesshow geworden - die "inhoudelijke" tv-debatten bevestigen dat eigenlijk alleen maar.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

trolly schreef: ma 23 okt 2023, 22:27 Je bent geloof ik niet de enige die zich dat afvraagt :')
Klopt. En als je verandert van 'ik wil niet de grootste worden' naar 'ik houd zeker de optie open om de grootste te worden', leg dat dan gewoon uit en wees er transparant over.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ik denk dat de verkiezingsuitslag uiteindelijk ook een heel voorspelbare gaat worden, waarbij GL/PvdA, VVD en NSC (niet in volgorde van grootte vermeld) de grootste drie zullen worden. Een beetje zoals in de tijden van PvdA, VVD en CDA - l'histoire se répète, kennelijk.

Hopelijk dat er dan twee van de drie groot genoeg zijn om gezamenlijk een coalitie te gaan vormen, waarbij men hopelijk ook niet al te veel op allerlei strepen gaat staan - er is immers nogal wat loos in den lande en in de wereld wat urgent aandacht en bestuur behoeft. Meest voor de hand liggende coalities lijken mij dan VVD-NSC (midden-rechts) of NSC-GL/PvdA (midden-links) - even uitgaande van de CDA-achtergrond van Omtzigt en veel van de mensen in zijn partij. En als de boel met twee toch niet aan de benodigde 76 komt, is er hopelijk nog een partijtje als D66 of CU bereid de zure smaak van twee kabinetten-Rutte weg te spoelen en in het landsbelang alsnog mee te regeren.

Wie dan de minpres gaat leveren hangt denk ik dan nog slechts af van wie er de grootste is in die coalitie. Ik denk dat ook Omtzigt in dat geval gewoon in het Torentje gaat plaatsnemen. Met de VVD als grootste zouden we de eerste vrouw en de eerste persoon met buitenlandse roots (als ik me niet vergis) in het Torentje hebben zitten. En met Timmermans hoop ik dat vloer en zetel op eventuele houtrot zijn nagekeken.

Hoe dan ook: niets nieuws onder de zon.
Laatst gewijzigd door TffpaA op di 24 okt 2023, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

PHS schreef: di 24 okt 2023, 09:07 Alleen is er niets veranderd: Omtzigt heeft bij mijn weten altijd al aangegeven dat het niet zijn doel is om de grootste partij te worden (of om minister-president te worden), maar heeft het tegelijkertijd nooit uitgesloten dat NSC de grootste partij wordt (of hijzelf minister-president wordt). Dat zei hij toen hij zijn partij oprichtte en zegt hij volgens mij zegt hij dat nog steeds.

En wat de deelname in alle kieskringen betreft: Omtzigt heeft indertijd aangegeven dat dit afhing van het aantal geschikte kandidaten voor de kieslijst dat hij kon vinden. Aangezien hij er 44 heeft verzameld, vind ik het niet vreemd dat hij overal meedoet: hij gaat heus geen 44 zetels halen.
TffpaA schreef: di 24 okt 2023, 08:02 Maar zoals ik al eerder opmerkte zal dat de meeste van zijn prospectieve kiezers eigenlijk niet uitmaken. Voor hen zou Omtzigt er zelfs prima mee kunnen wegkomen helemaal geen verkiezingsprogramma te presenteren of iets wat uit hooguit drie zinnen bestaat.
En nogmaals: waar baseer je dit op, waar haal deze 'kennis' over de kiezers van Omtzigt vandaan?
Tja, als je niet de ambitie hebt om de grootste te worden terwijl opiniepeilingen aanwijzen dat die mogelijkheid bestaat, waarom heb je dan 44 verkiesbare kandidaten?

En wat betreft zijn kiezers: het is opvallend dat hij zo hoog staat in de peilingen, terwijl pas vandaag bekend wordt waar zijn partij nu voor staat tijdens de verkiezingen. Het toont denk ik wel aan hoe populair de beste man is, en hoe zat een deel van het electoraat de status quo is.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50998
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De serie interviews met lijsttrekkers gaat in de Volkskrant vandaag verder met Lilian Marijnissen van de SP: https://www.volkskrant.nl/politiek/het- ... ~b7843828/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

VIRM schreef: di 24 okt 2023, 09:15 En wat betreft zijn kiezers: het is opvallend dat hij zo hoog staat in de peilingen, terwijl pas vandaag bekend wordt waar zijn partij nu voor staat tijdens de verkiezingen. Het toont denk ik wel aan hoe populair de beste man is, en hoe zat een deel van het electoraat de status quo is.
Het toont vooral aan dat een groot deel van het electoraat gewoon achter het zoveelste door de media tot coming (wo)man gebombardeerde poppetje aanhuppelt, of dat nu Fortuyn, Wilders, Baudet, Van der Plas of nu Omtzigt betreft. Inhoud doet er daarbij niet toe - de belofte het establishment eens even goed door elkaar te schudden en te luisteren naar de noden van de burger des te meer.
Suus schreef: di 24 okt 2023, 09:19 De serie interviews met lijsttrekkers gaat in de Volkskrant vandaag verder met Lilian Marijnissen van de SP: https://www.volkskrant.nl/politiek/het- ... ~b7843828/
Voor de archivarissen onder ons:

https://archive.ph/6q2Yg
VIRM
Berichten: 7711
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

En gelet op de reputatie van de beste man en vier kabinetten-Rutte waar problemen vooruit zijn geschoven, is het niet heel gek dat dit gebeurt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3049
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

TffpaA schreef: di 24 okt 2023, 09:21Het toont vooral aan dat een groot deel van het electoraat gewoon achter het zoveelste door de media tot coming (wo)man gebombardeerde poppetje aanhuppelt
Verschil met Omtzigt is dat hij zich al een geruime periode voor het opstappen van het kabinet op een positieve manier in de kijker heeft gespeeld - door een goede parlementariër te zijn. Bovendien heeft hij zeker niet altijd de goodwill van de media gehad.

Uiteraard mag je Pieter en zijn gevolg beoordelen als ieder ander, maar ik krijg de indruk dat hij het nooit goed kan doen juist omdat hij het goed wil doen door de verwachtingen bij voorbaat te temperen en niet meteen al zijn kaarten op tafel te leggen. Ik kan daar wel waardering voor opbrengen, maar goed, ik ben ook alleen maar nvdw.

Bovendien: ik heb een donkerbruin vermoeden dat zijn verkiezingsprogramma sterk overeenkomt met de inhoud van zijn boek. Dat hoef je niet te kopen, dat snap ik, maar dan moet je even geduld hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

nvdw schreef: di 24 okt 2023, 10:25 Verschil met Omtzigt is dat hij zich al een geruime periode voor het opstappen van het kabinet op een positieve manier in de kijker heeft gespeeld - door een goede parlementariër te zijn. Bovendien heeft hij zeker niet altijd de goodwill van de media gehad.
Ik zie in dat opzicht ook zeker een verschil met de anderen in dat rijtje. Zijn rol bij het onthullen van de Toeslagenaffaire (samen met Leijten) laat zien dat het een dossiervreter is die bovendien vasthoudend is. Ik vind dat op zich wel een goede zaak, iemand die de macht kritisch beschouwt.

Tegelijkertijd zie je toch ook dat de thema's waarop hij zich roert ook resoneren bij een deel van het commentariaat (en daarmee electoraat) op de (verre) rechterflank. Het valt me daarbij vooral op dat Omtzigt daar vooralsnog niet nadrukkelijk afstand van neemt. Dus ook hier hebben we naar mijn indruk toch te maken met een politicus die ook het spelletje heel goed kent, kan spelen en ook wíl spelen, net zoals degenen in het rijtje dat ik al noemde.

Ook Omtzigt lijkt daarmee goed door te hebben dat het vooral om het poppetje gaat en minder om de inhoud als het aankomt op electoraal succes. Het feit dat hij in de peilingen steevast bij de bovenste drie zit (zonder verkiezingsprogramma) laat dat nog maar eens zien.
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Tijd voor Hherstel - zo heet het verkiezingsprogramma van NSC:

https://nos.nl/artikel/2495179-verkiezi ... veranderen

Het programma zou om 11:00 op de website van de partij verschijnen - maar goed, die ligt een beetje plat omdat iedereen daar nu natuurlijk tegelijk heen wil.

Ah, hier is het (pas op: pdf-download):

https://storage.googleapis.com/groep-pi ... 023_01.pdf
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21494
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: ma 23 okt 2023, 17:59 Het oprichten van deze nieuwe partij heeft wel een grote impact, want dan zal Die Linke haar status als parlementaire fractie in de Bondsdag verliezen en als gevolg daarvan kunnen de leden (welke wel hun zetel houden) onder andere geen moties meer indienen, kunnen niet langer een vice-president uit hun midden benoemen en verliezen hun door het rijk betaalde kantoren.
Dit snap ik niet. Kun je dit verduidelijken voor iemand die weinig verstand heeft van de Duitse politiek? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13684
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

We weten nu ook de plannen van Omtzigt voor het OV:
Best redelijke punten.
Het hoofdrailnet blijft in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Dit is me veel te veel buigen naar links, maar voor dit ene punt zal ik hem er niet op afvallen.

Kortom, vooralsnog ga ik niet mijn voorkeur wijzigen en blijft hij verzekerd van mijn stem bij de volgende verkiezingen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
TffpaA
Berichten: 3454
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Het leest vooralsnog weg als oud CDA in nieuwe zakken, met een snufje VVD/PVV, een vleugje SP, wat korreltjes D66 en een paar linksdraaiende hints. Voor ieder wat wils dus, want dat CDA was ook al nooit vlees of vis.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13684
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Fictief programma Lijst-Vinny schreef: Hoofdrailnet: Het hoofdrailnet wordt als pakket openbaar aanbesteed met een regierol door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat waarbij een helder pakket aan eisen, wensen en mogelijkheden wordt opgesteld waaraan de vervoerder zich te houden heeft
Voor de rest eens met Omtzigt :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten