Tja, hier zou je de verkiezingen kunnen zien als een graadmeter voor het net gesloten regeerakkoord.
Een tas vol politiek!
- Meltrain
- Donateur
Re: Een tas vol politiek!
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- AppleMoose
Vreemd, want normaliter zijn in Nederland de verkiezingen op woensdag, maar voor de EU zijn die nu op donderdag omdat de woensdag buiten de stemperiode ligt van vier dagen.
En blandning av sött och salt.
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik ga stemmen, vooral omdat ik niets heb meegekregen van waar de partijen voor staan in de EU. Ik ben sowieso de enige thuis die dan wel gaat.
In Baden-Württemberg vallen de verkiezingen komende zondag samen met gemeenteraadsverkiezingen. Hieraan doen ook de Kreisfreie steden mee.
In Baden-Württemberg vallen de verkiezingen komende zondag samen met gemeenteraadsverkiezingen. Hieraan doen ook de Kreisfreie steden mee.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
En dat is te zien hier in Stuttgart: elke tweede lantaarnpaal hangt er wel een verkiezingsposter van een partij, en dan vaak voor de gemeenteraadsverkiezing en verder op nog eentje voor de Europese verkiezingen. Wel hangen er veel minder posters voor de Europese dan voor de lokale verkiezingen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
Yep.
Op papier ben ik het Nederlandschap kwijt omdat ik vrijwillig de Australische nationaliteit heb aangenomen.
Ik heb echter geen idee hoe dat in de praktijk werkt. Ik heb niets van NL vernomen sinds mijn naturalisatie.
Meldt Australie (trema op de e) aan Nederland dat ze me overgenomen hebben en wordt mijn NL paspoort (dat verloopt in 2026) ongeldig verklaard?
Moet ik daar niet bericht van krijgen van NL dan?
Of meldt niemand iets en weten ze het dus in NL nog niet?
Ik heb geen idee.
Misschien vinden we het volgende maand uit als we de AOW voor mijn vrouw -die in januari 67 wordt- gaan aanvragen.
- Suus
- Contacteer:
Nederlandse nationaliteit is geen eis voor de AOW. Opbouw daarvan gebeurt met 2% per jaar voor iedereen die in Nederland legaal verblijft.
Verder zou ik vooral de overheidsbrochure nagaan: https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 1c1f7d/pdf (PDF)
Verlies gaat automatisch zonder berichtgeving, maar wellicht is het wel helemaal niet gebeurd omdat je onder een uitzondering valt.
Verder zou ik vooral de overheidsbrochure nagaan: https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 1c1f7d/pdf (PDF)
Verlies gaat automatisch zonder berichtgeving, maar wellicht is het wel helemaal niet gebeurd omdat je onder een uitzondering valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-

Uiteraard weet ik dat de AOW geen Nederlanderschap vereist. Geen zorgen daarover.
Ik weet dat ik automatisch mijn Nederlanderschap verlies.
Echter, ik heb niets aan NL verteld en ik weet niet of Australie (trema op de e) NL heeft ingelicht nadat ze mij hadden ingelijfd.
Dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan als we de AOW gaan aanvragen.
Wat bedoel je hiermee? Welke uitzondering?maar wellicht is het wel helemaal niet gebeurd omdat je onder een uitzondering valt.
-
Ik heb mijn bijdrage weer geleverd voor een GroKo Haram.
In mijn stembureau is het rustig, maar zeker niet stil.
In mijn stembureau is het rustig, maar zeker niet stil.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
Ik heb net mijn bijdrage ook geleverd… kreeg zelfs nog wat te snoepen bij het uitreiken van m’n stembiljet! 

Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Hier ook de bijdrage geleverd: was best stil bij mijn dubbele stembureau en de stembus voelde niet bepaald vol toen ik m'n biljet erin deed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- trolly
In mijn stemhokje bleek het potlood botgestemd. Daar melding van gedaan en het kiescomité achtergelaten in debat of er een puntenslijper ingezet ging (kon?) worden, of dat er naar een nieuw potlood zou worden gegrepen. Mooi, democratie 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- OVNL-beheerder
Op 'mijn' stembureau moest tegen 16uur de stamper tevoorschijn worden gehaald omdat de bus behoorlijk vol zat. Behoorlijk wat aanloop
-
Hier was het heel rustig. Toen ik er was waren er 4x zoveel leden van stembureau als stemmers aanwezig. Toen ik wegliep kwam er wel eentje en buiten liep iemand die gestemd had.
- Anne
Twee hokjes rood gekleurd vandaag. Mocht het nieuwe stembiljet uitproberen. Scheelt heel wat vouwwerk.
- Suus
- Contacteer:
De opkomst op mijn stembureau was ruim boven verwachting met net iets meer dan 800 stemmen, er was eigenlijk de gehele middag en avond wel een stemmer maar we hadden geen structurele rij staan. Na de lijsttelling bleek dat 25% naar GL-PvdA ging. Ik sprak ook de voorzitter en plv van het stembureau in De Esch in de taxi naar Ahoy, daar had de gemeente extra teltroepen naartoe gestuurd om de meer dan 1300 stemmen geteld te krijgen en ook daar zo'n 25% voor GL-PvdA 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Contacteer:
Mijn stembureau had uiteindelijk 1051 stemmen en met tellen ging het eigenlijk best vlot; waren om 23:20 klaar. 21% voor Groenlinks/PVDA en de PVV kwam daarachter met 14%.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Suus
- Contacteer:
Wat dacht Macron: ik kan 5D-schaken en verkiezingen houden over maar liefst 3 weken al 

- Z2N
- Donateur
Ik heb duidelijk de juiste keuze gemaakt om in Frankrijk te stemmen, maar 30 juni en 7 juli nog een keer mogen is wel even een schok. 

- Meltrain
- Donateur
Ik had wel gelezen dat Macron nieuwe verkiezingen wil uitschrijven, maar waarom is dat in twee rondes?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- Z2N
- Donateur
Omdat in Frankrijk altijd in twee rondes gestemd wordt: de eerste ronde stem je op je voorkeurskandidaat, als daar niemand 50% van de stemmen haalt is er een tweede ronde met de nummers een en twee.
- trolly
Non oltrepassare la linea gialla
- Meltrain
- Donateur
Bij presidentsverkiezingen snap ik dat wel, maar dit zijn toch parlementsverkiezingen?
Dan krijg je toch een grote lijst met kandidaten, waarvan je er op eentje mag stemmen?
- ArrivaBas
- Contacteer:
De presidentsverkiezing van de Franse regering wordt meestal vlak voor of vlak na de parlementsverkiezingen gehouden en beide verkiezingen tellen twee rondes, waarbij in de tweede ronde van de parlementsverkiezingen de premier verkozen wordt. Net als in Duitsland is de president niet de voorzitter van de regering, maar een kanselier of premier.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Volgens NOS zijn de presidentsverkiezingen pas in 2027 (laatste alinea). Voor zover ik weet is de ambtstermijn voor de Franse president altijd vijf jaar (en daarmee normaal gesproken gelijk aan de zittingsduur van een parlement), tenzij hij/zij zelf eerder aftreedt.
- Suus
- Contacteer:
Frankrijk heeft een districtenstelsel en wetgeving dat er een zo duidelijk mogelijke winnaar moet zijn. In de eerste ronde is dat 50% bij 25% opkomst, in de tweede ronde de persoon die de meeste stemmen haalt. In tegenstelling tot de presidentsverkiezingen kunnen er wel meer dan 2 deelnemers zijn, iedereen die meer dan 12,5% van de stemmen haalt in de eerste ronde gaat door.Meltrain schreef:Bij presidentsverkiezingen snap ik dat wel, maar dit zijn toch parlementsverkiezingen?
Dan krijg je toch een grote lijst met kandidaten, waarvan je er op eentje mag stemmen?