Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Tom024 »

In Nederland was (en is?) het zo dat je 'grote statiegeldflessen' die je bij Aldi of Lidl koopt alleen bij die specifieke keten in kunt wisselen. Als ik een kratje Grolsch haal bij de Albert Heijn kan de lege krat echter bij elke andere supermarkt worden ingeleverd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

Dat was zo. Bij het nieuwe statiegeldsysteem vanaf 1 juli is er een stichting (Statiegeld Nederland) die alles coördineert. Deelname is voor iedereen in de keten verplicht via een Algemeen Verbindend Verklaring van het Afvalfonds. Vind het wel interessant, want ik kende de AVV tot nu toe eigenlijk alleen van CAO's en Sociale Fondsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Ardan »

De caissières bij mijn Jumbo moeten tegenwoordig bij de zelfscan een nóg onzinnigere vraag stellen. In plaats 'heeft u alles kunnen scannen' is het nu 'heeft u alles kunnen vinden?'

Ja natuurlijk, anders stond ik hier niet :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Daniel »

Nouja, je kunt natuurlijk best maar met de helft van je boodschappen bij de kassa staan omdat je de rest niet hebt kunnen vinden...

Ik moest vandaag zoals gebruikelijk weer op zoek naar m'n douchegel bij de Plus, want die bleek voor de verandering dit keer opeens weer in het schap van een totaal ander merk te staan. (Normaal vindt ik 'm wel op de plek van de shampoo of bodylotion van hetzelfde merk, want die flessen lijken nogal op elkaar en lezen is kennelijk moeilijk voor vakkenvullers tegenwoordig)
Dat laatste merkte ik ook nog bij de ontbijtkoek waar de gesneden variant verborgen lag onder de ongesneden versie die normaal een schap lager ligt...

Wat statiegeld betreft... een leeg flesje wat ik gisteren bij de Kiosk op het station kocht inderdaad probleemloos bij de supermarkt in kunnen leveren. Maar zou toch handiger zijn als dat op meer plekken op de stations zelf ook mogelijk zou zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door umbusko »

Suus schreef: zo 04 jul 2021, 12:42Vind het wel interessant, want ik kende de AVV tot nu toe eigenlijk alleen van CAO's en Sociale Fondsen.
Ik kende de AVV alleen uit Aachen. _O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door trolly »

Er is ook nog een voetbalclub op Terschelling, een luchthaven in Australië, een discutabele leus op een oorlogsmonument te Diksmuiden en zo nog het een en ander. Keus genoeg dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door jelmerrr »

Daniel schreef: zo 04 jul 2021, 13:54 Nouja, je kunt natuurlijk best maar met de helft van je boodschappen bij de kassa staan omdat je de rest niet hebt kunnen vinden...

Ik moest vandaag zoals gebruikelijk weer op zoek naar m'n douchegel bij de Plus, want die bleek voor de verandering dit keer opeens weer in het schap van een totaal ander merk te staan. (Normaal vindt ik 'm wel op de plek van de shampoo of bodylotion van hetzelfde merk, want die flessen lijken nogal op elkaar en lezen is kennelijk moeilijk voor vakkenvullers tegenwoordig)
Dat laatste merkte ik ook nog bij de ontbijtkoek waar de gesneden variant verborgen lag onder de ongesneden versie die normaal een schap lager ligt...

Wat statiegeld betreft... een leeg flesje wat ik gisteren bij de Kiosk op het station kocht inderdaad probleemloos bij de supermarkt in kunnen leveren. Maar zou toch handiger zijn als dat op meer plekken op de stations zelf ook mogelijk zou zijn.

Op de statioms kan het toch helemaal niet?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Durashift »

^^^

Jawel, nu nog op een select aantal.
Suus schreef: zo 27 jun 2021, 13:35 Het begint met de vijf grootste stations en loopt uiteindelijk op tot 50 treinstations in 2023. https://nos.nl/l/2385794

Dat zijn Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal en Eindhoven Centraal denk ik?


`````````````````````````````````````````````````````````````
Ardan schreef: zo 04 jul 2021, 13:08 De caissières bij mijn Jumbo moeten tegenwoordig bij de zelfscan een nóg onzinnigere vraag stellen. In plaats 'heeft u alles kunnen scannen' is het nu 'heeft u alles kunnen vinden?'

(..)
Dat zal wel bedacht zijn om op een vriendelijke(re) manier in contact te komen met de klant. Zodoende om het 'bewust niet scannend de poort uit te lopen' helpen te voorkomen :?:

Ik had laatst bij de Kruidvat op bovenstaande vraag geantwoord dat ik inderdaad niet alles had kunnen vinden (maar ik wist eigenlijk wel dat dát wat ik nodig had (schrobborstel) niet bij hun te kopen valt). Iets dat ik er ook netjes achteraan vertelde.. maar de dame achter de kassa ging het toch even vragen via 'het oortje'. :)
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 04 jul 2021, 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Stefan »

Ik ben vandaag (levensgevaarlijk natuurlijk!) weer sinds tijden in Nederland boodschappen wezen doen, wat een verademing zonder mondkapje :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Meltrain »

Weet iemand waar je verse edamame bonen kunt kopen?
Ik had ze gisteren bij de Jumbo maar ingeblikte edamame boontjes gekocht, maar dat was toch minder lekker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Daantje »

Albert Heijn heeft ze in de koeling en Hoogvliet heeft ze in de diepvries, die zijn ook prima. Ze zijn er ook in stazak van Hak maar die heb ik nog niet geprobeerd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Durashift »

Suus schreef: zo 04 jul 2021, 12:42 Dat was zo. Bij het nieuwe statiegeldsysteem vanaf 1 juli is er een stichting (Statiegeld Nederland) die alles coördineert. Deelname is voor iedereen in de keten verplicht via een Algemeen Verbindend Verklaring van het Afvalfonds. (..)
Toch niet, want de sap en smoothie flessen blijken (mij) van dit systeem uitgesloten te zijn. In Nederland dan. In omringende landen kan het wel.

Ik vind de reclameposters van Innocent hierover wel geinig eigenlijk.
(..)Helaas worden sap- en smoothieflessen daar nog steeds van buitengesloten. Innocent drinks komt in actie.

Innocent drinks stelt verantwoordelijkheid te nemen vanuit de overtuiging dat alle plastic flessen gerecycled moeten worden, en wil daarom toegang tot dit nieuwe statiegeldsysteem. Daarom start het sappenmerk een 'PETitie', met als doel om 40.000 handtekeningen te verzamelen, zodat aan de politiek getoond kan worden hoe belangrijk het is om hier verandering in te brengen. (..)
https://www.marketingtribune.nl/food-en ... /index.xml

Waarom die categorie sapflessen worden uitgesloten is mij dan weer niet geheel duidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

Flessen van sappen, maar ook zuivel, zijn uitgesloten omdat het residu in de fles sneller bederft. Men wil denk ik voorkomen dat de statiegeldautomaat enorm uit zijn invoer gaat stinken :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door microshit »

Dat doen ze toch al wel omdat bierflesjes hetzelfde euvel hebben. En t zou een hoop helpen als iedereen, zoals bedoeld is, de flessen met dop en al zou inleveren :p
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door jelmerrr »

Helaas doet niet iedereen dat...

En gelukkig worden de kratjes bier niet overal ingeleverd maar nog wel bij specifieke winkels.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Meltrain »

microshit schreef: za 10 jul 2021, 17:51 Dat doen ze toch al wel omdat bierflesjes hetzelfde euvel hebben. En t zou een hoop helpen als iedereen, zoals bedoeld is, de flessen met dop en al zou inleveren :p
Hoe wil je dan een bierdopje weer op het flesje krijgen? (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Z2N »

Beetje duwen en het wil wel hoor, scheelt ook weer dopjes die gaan slingeren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: za 10 jul 2021, 17:39 Flessen van sappen, maar ook zuivel, zijn uitgesloten omdat het residu in de fles sneller bederft. Men wil denk ik voorkomen dat de statiegeldautomaat enorm uit zijn invoer gaat stinken :lol:
Onzin, met goed onderhoud en een regelmatige schoonmaak van de binnenkant is dat prima te voorkomen (de automaat geeft stap voor stap aan wat je moet schoonmaken).

Alleen juist daar gaat het bij veel supermarkten mis, de schoonmaak van de binnenkant van de automaat. Hier bij de aldi gaat dat in ieder geval wel goed en wordt het minimaal wekelijks gedaan :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ZO6176 »

Het schoonmaken van emballage-apparaten is een k#twerk. Je hebt heel heet water nodig omdat het merendeel suikers betreft. Maar met heel heet water is nauwelijks te werken.
Het lijkt me erger om de persapparaten van sinaasappels te reinigen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ICE11 »

Moet je eens naar een Duitse supermarkt komen ruiken rond de automaten waait overal dezelfde geur omdat de flessen meteen gepersd worden en zo kapot gaan... Apfelschorle, cola, limonade, bier... Lekker! ;)
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Etienne »

Dat heb ik één keer gemerkt ja, toen ik op vakantie eens een supermarkt binnenstapte om wat fruit te halen. :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door cassie127 »

ZO6176 schreef: za 10 jul 2021, 19:20 Het schoonmaken van emballage-apparaten is een k#twerk. Je hebt heel heet water nodig omdat het merendeel suikers betreft. Maar met heel heet water is nauwelijks te werken.
Het lijkt me erger om de persapparaten van sinaasappels te reinigen.
Als je het gewoon wekelijks goed bij blijft houden is het prima te doen, zelfs met handwarm water gaat het prima. Maar reinigen heeft minder zin als het jaren of maanden daarvoor niet is gebeurt. K#twerk zou ik het niet willen noemen, want ga maar eens de opzuigbak van een schrobmachine reinigen.

Ik kan overigens wel ruiken als de flessenautomaat een week vergeten is bij de schoonmaak en dan pak ik hem meestal ook gelijk weer mee in een schoonmaakbeurt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ZO6176 »

De schrobbak is afhankelijk van het type schrobmachine. Het ergste of lastigste was een type van Kärcher waarbij de zak met schoon water in het vuile water hing. De zak scheurde vrij gemakkelijk waardoor het vuile en schone water met elkaar vermengde.
Bij de emballage machine was het altijd de suikers die overal in ging zitten maar ook hier afhankelijk van type apparaat. We hadden bij Lidl een transportband aan de achterzijde om de flessen in de zak te werpen maar in sommige filialen zit die band zo onhandig dat je over de roller aan heen moest klauteren om er bij te komen. En dan in een onmogelijke houding gaan reinigen met heet water. Was bepaald niet tot
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ZO6176 »

ICE11 schreef: za 10 jul 2021, 19:22 Moet je eens naar een Duitse supermarkt komen ruiken rond de automaten waait overal dezelfde geur omdat de flessen meteen gepersd worden en zo kapot gaan... Apfelschorle, cola, limonade, bier... Lekker! ;)
Lidl heeft dat in Nederland in 2 filialen een test gedaan. In 1 filiaal werden de flessen geplet met een soort hamer. In de andere gelijk verschredderd. Beide testen mislukt. Voornaamste reden: de flessen zijn niet goed leeg.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door cassie127 »

Bij Aldi in Nederland worden alle flessen direct geperst bij de inname. En dat werkt prima en zonder noemenswaardige storingen. En de voornaamste reden om te persen? Het scheelt heel veel ruimte, niet alleen in de winkels maar ook in de vrachtwagens. De installatie aan de achterkant neemt bij ons ook ongeveer 3 europallets in beslag om de volledige pet-emballage af te handelen.

Ook scheelt het weer een extra handeling. Want de supermarkten die de flessen niet plat persen moeten vervolgens op een andere plek die flessen nog weer geperst gaan worden wat meer tijd kost dan als het gelijk bij de inname al gebeurt, en je bespaart daarmee op je personeel in de winkel doordat er niet iemand in het weekend continue bezig is met die flessenband leeg maken.

Het schoonmaken wat hier wekelijks gebeurt volgens het stappenplan in de computer van de automaat is te doen in 5 a 10 minuten. En dan is de automaat ook goed schoon.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten