Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door PatrickM »

Einweg zijn de verpakkingen die niet hervuld worden (petflessen en blikjes). Die kunnen net zoals in NL overal ingeleverd worden. Mehrweg zijn de hervulbare flessen van hard plastic of glas. Die gaan in kratten terug, dus over het algemeen geldt dat de winkel dezelfde vorm fles in het assortiment moet hebben om het terug te kunnen sturen. Dat is in NL niet anders, maar het is in NL een kleiner probleem omdat de meeste brouwerijen in dezelfde flesjes afvullen waardoor iedere winkel het terug kan sturen. In DE is dat met allemaal kleine regionale brouwerijen en producenten wat lastiger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

En dan zijn er nog glazen yoghurtpotten die ook statiegeld hebben in Duitsland _O_
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door reisthijs »

PatrickM schreef: wo 14 jun 2023, 20:38Dat is in NL niet anders, maar het is in NL een kleiner probleem omdat de meeste brouwerijen in dezelfde flesjes afvullen waardoor iedere winkel het terug kan sturen. In DE is dat met allemaal kleine regionale brouwerijen en producenten wat lastiger.
Het is in NL denk ik ook een kleiner probleem doordat hier minder herbruikbare flessen worden gebruikt. Hard plastic is al een tijdje niet meer gebruikelijk en veel kleine brouwerijen gebruiken wegwerpflessen zonder statiegeld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
jelmerrr
Berichten: 1811
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door jelmerrr »

PatrickM schreef: wo 14 jun 2023, 20:38 Einweg zijn de verpakkingen die niet hervuld worden (petflessen en blikjes). Die kunnen net zoals in NL overal ingeleverd worden. Mehrweg zijn de hervulbare flessen van hard plastic of glas. Die gaan in kratten terug, dus over het algemeen geldt dat de winkel dezelfde vorm fles in het assortiment moet hebben om het terug te kunnen sturen. Dat is in NL niet anders, maar het is in NL een kleiner probleem omdat de meeste brouwerijen in dezelfde flesjes afvullen waardoor iedere winkel het terug kan sturen. In DE is dat met allemaal kleine regionale brouwerijen en producenten wat lastiger.
Bierflesjes moeten in Nederland per brouwer teruggestuurd worden. Om die reden neemt Lidl bijvoorbeeld alleen flesjes Kordaat aan en verkopen ze van A-merken bier alleen blikjes.
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door PatrickM »

Ligt eraan, zolang het dezelfde vorm fles is mag het gemengd terug. In NL is het aantal typen flesjes dat niet in elke supermarkt wordt verkocht (muv Aldi, Lidl en kleine buurtsupers) vrij beperkt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Daniel »

Je moet hier in Nederland vooral ook het geluk hebben dat de automaat goed werkt bij het inleveren... doet 'ie hier bij de Plus niet bepaald waardoor willekeurige flesjes geweigerd worden en andere probleemloos. (Lijkt gezien wat ik afgelopen weekend ervoer te liggen aan de plek waar de barcode staat).

Levert vooral een hoop gedoe op, want omdat ze blijkbaar in september gaan verbouwen staat er nu aangeplakt dat je tot die tijd flesjes bij de servicebalie kunt inleveren die dan contant het statiegeld teruggeeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ArrivaBas »

Voor een kleine hoeveelheid statiegeld lijkt mij dat nog wel te doen, maar ik heb vorig jaar eens diesel voor moeten schieten omdat de tankpas van een bezorgbus kwijt was. Daar sta je dan met ruim honderd euro aan contant geld...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door trolly »

Huh? Werd die diesel geleverd in PET-flessen, of wat snap ik niet aan je verhaal?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Ardan »

Suus schreef: wo 14 jun 2023, 20:52 En dan zijn er nog glazen yoghurtpotten die ook statiegeld hebben in Duitsland _O_
Oh echt? Ik heb al een paar potten Landliebe aan de glasbak gevoerd :')
Ik ben blij dat je in Nederland over het algemeen je flesjes en blikjes waar je maar wil kunt inleveren. Ik kom voornamelijk bij de Jumbo, AH en Dirk en kan gewoon flesjes en blikjes van huismerken van al die winkels bij de ander inleveren. Alleen een klein smoothieflesje van de Spar wilde de Jumbo niet hebben.
Bij mij op de zaak hebben we ook meerdere merken bierflesjes, maar alle bruine flesjes van Affligem en Gerardus en andere merken mogen gewoon door elkaar in een bijbehorend kratje 'want bruin flesje'. Maar goed, we hebben ook groene flesjes, en witte frisdrankflesjes, en chocomelflesjes in al hun eigen kratten én wegwerpflesjes dus je moet je parttimertjes wel altijd goed controleren na het opruimen van de emballage...
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door umbusko »

Hier in de Rewe staat in ieder geval een enorme open vuilnisemmer naast de statiegeldautomaat, die meestal tot aan de rand gevuld is met flessen die de automaat niet wil hebben en die de wanhopige Duitser dan achterlaat voor de Pfandverzamelaars die ze weer meenemen naar de volgende winkel. :')

En ik moet eerlijk bekennen ook al eens een paar bierflesjes in de glasbak naast de supermarkt te hebben gegooid omdat twee verschillende supermarkten ze niet wilden en ik geen trek meer had ze mee terug naar huis te sjouwen. :') Flessen van huismerken zijn wel duidelijk, maar als ik ook nog moet gaan onthouden welke supermarkt welk bier verkoopt... (Allemaal ieder bier zou je denken, maar nee, want Duitsland...)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

De Duitse overheid verwacht dat de fabrikanten zelf zorgen voor een regularisatie van het statiegeldsysteem. Het duurt dus nog wel een paar decennia voordat alles in orde is: https://www.merkur.de/verbraucher/verwi ... 58135.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ArrivaBas »

trolly schreef: wo 14 jun 2023, 23:09 Huh? Werd die diesel geleverd in PET-flessen, of wat snap ik niet aan je verhaal?
Op verzoek van mijn baas moest ik het bonnetje van de diesel bewaren en het geld contant terugkrijgen bij de servicebalie. Daar heb ik de tweede keer dat het gebeurde voor gepast en gevraagd of het gewoon terug overgemaakt kon worden, temeer omdat het bij de tweede keer zelfs om ruim 150 euro ging...
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ICE11 »

PatrickM schreef: wo 14 jun 2023, 20:38 Die gaan in kratten terug, dus over het algemeen geldt dat de winkel dezelfde vorm fles in het assortiment moet hebben om het terug te kunnen sturen.
Mehrwegflaschen kan je ook per stuk terugbrengen, moet niet per se in krat. Wel is ook statiegeld op het krat en het moet minstens een fles in het krat zijn dat de automat deze inslikt! ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: wo 14 jun 2023, 20:52 En dan zijn er nog glazen yoghurtpotten die ook statiegeld hebben in Duitsland _O_
En vanaf 2024 zal ook statiegeld op melk en melkproducten (bij voorbeeld "Müllermilch") in plastieke flessen komen. Dan zal de geur rond de automaten nog iets intensiever worden.... :Y

Wie weten wil, waar in Duitsland overal statiegeld op is kan hier terecht: https://dpg-pfandsystem.de/images/pdf/2 ... ltig-S.pdf Daar vind je dan ook zo pareltjes als bij voorbeeld dieet-dranken, welke alleen dan geen statiegeld hebben als ze uitsluitend voor peuters zijn aangeboden. _O-
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Daantje »

Ik lever al mijn statiegeld blikjes en flessen in bij Picnic en breng alleen die van de Lidl zelf terug naar de winkel. Ik moet alleen nog steeds wennen aan statiegeld op blikjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

Ik liep overigens vanochtend langs de plaatselijke McDonald's, waar volgens een bord ze vanaf 27 juni ook statiegeld hebben op de bekers. Daar kan je er wel snel rijk van worden, want het statiegeld is een euro per beker :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door en-es »

Heb gelezen dat in Franse McDonald's zaken die bekers niet ingeleverd worden omdat ze als verzamelobjecten worden gezien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Suus »

Ik heb toevallig afgelopen zondag met zo'n beker kennis gemaakt bij een McDonald's in Frankrijk (de plaatselijke Bar Tabac was al gesloten, en wilde toch graag een koel drankje hebben na 20 kilometer wandelen), en het zijn ook wel mooie bekers die ze daar hebben. Lekker stevig plastic, hebben ribbels voor grip maar doen niet pijn in de hand, en van onderen zijn ze vierkant met ronde hoeken maar bovenaan helemaal rond. Maar daar zat er geen statiegeld op.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door dennistd »

In Spanje betaalde ik bij de Mc een cent plastic-toeslag voor mijn papieren beker frisdrank :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door umbusko »

Een vierkant met ronde hoeken is geen vierkant, maar een oneindigkant. (A) Net als een driehoek met ronde hoeken, trouwens.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door ICE11 »

en-es schreef: do 15 jun 2023, 11:22 Heb gelezen dat in Franse McDonald's zaken die bekers niet ingeleverd worden omdat ze als verzamelobjecten worden gezien.
Dat hadden ze hier in Duitsland rond 30 jaar geleden ook eens. Mijn vader gebruikt zo een beker tot nu toe in zijn camper. :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door trolly »

umbusko schreef: do 15 jun 2023, 12:45 Een vierkant met ronde hoeken is geen vierkant, maar een oneindigkant. (A) Net als een driehoek met ronde hoeken, trouwens.
Nee, je bent in de war met een vierhoek met ronde hoeken. Een vierkant blijft vier kanten hebben, hoe de hoeken er ook uit mogen zien (A)
ICE11 schreef: do 15 jun 2023, 09:09 Mehrwegflaschen kan je ook per stuk terugbrengen, moet niet per se in krat. Wel is ook statiegeld op het krat en het moet minstens een fles in het krat zijn dat de automat deze inslikt! ;)
Je kan die flessen uiteraard ook los inleveren. Waar PatrickM op doelt is dat ze na het inleveren in een krat teruggaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door umbusko »

trolly schreef: do 15 jun 2023, 13:28
umbusko schreef: do 15 jun 2023, 12:45 Een vierkant met ronde hoeken is geen vierkant, maar een oneindigkant. (A) Net als een driehoek met ronde hoeken, trouwens.
Nee, je bent in de war met een vierhoek met ronde hoeken. Een vierkant blijft vier kanten hebben, hoe de hoeken er ook uit mogen zien (A)
Je moet dat meteen een halt toeroepen, die ronde hoeken. Voor je het weet ziet je vierkant er zo uit:
Afbeelding

Eigenlijk kunnen we concluderen dat Suus' ribbelglas zowel van boven als van onder vierkant met ronde hoeken is. Dat is dan wel weer een geruststellende gedachte.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Z2N »

dennistd schreef: do 15 jun 2023, 12:43 In Spanje betaalde ik bij de Mc een cent plastic-toeslag voor mijn papieren beker frisdrank :')
In zulke bekers zit een plastic binnenlaagje, dus dat er een toeslag op geheven wordt is dan wel logisch. In Nederland geldt een toeslagplicht op eenmalig te gebruiken plasticproducten vanaf 1 juli (SUP-wetgeving), vanaf dan betaal je dus verplicht extra op een wegwerpbeker of plastic verpakking.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael
Berichten: 11770
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Buurtsupergeneuzel en dergelijke

Bericht door Michael »

Ik snap trouwens niet dat ze bij de Dirk een aparte statiegeld automaat hebben voor blikjes. Bij elke supermarkt is de bestaande automaat gewoon aangepast voor blikjes maar bij de Dirk moet je dus langs 2 verschillende automaten om je statiegeld flessen en blikjes in te leveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten