Rookverbod: goed idee of niet?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Meltrain »

Sinds 1 januari 2004 bestaat het recht op een rookvrije werkplek. Op die datum werden ook de rokers-afdelingen in de treinen afgeschaft en werden alle treinen rookvrij.Sinds 1 juli jl. geldt er ook een rookverbod in de horeca en nog enkele gelegenheden. Omdat dit nu iets meer dan een maand aan de gang is, wil ik graag weten hoe jullie over de steeds verdere terugdringing van het roken denken en of jullie denken dat het zal worden nageleefd: beter of slechter dan de regels over rookzuilen op de stations, waar niet iedereen zich aan houdt. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Suus »

Ik heb het hele rookzuilengedoe altijd al onhandig gevonden, als ze gewoon aan de perronuiteindes rookzones instellen (de overkapping stopt bijna altijd eerder dan het perron) was dat veel duidelijker geweest. Mooi bord erbij en klaar is de NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Mark »

Rookpalen zijn de slechtste uitvinding ooit, er was minder rook op het perron toen iedereen nog verspreid rookte, en roken in de kroeg hoort er gewoon bij vind ik. Vind het rookverbod behoorlijk vergaand. Het zal wel even wennen worden om straks alleen nog buiten te roken met uitgaan, maar alles went wel :) Kan me inderdaad wel voorstellen dat niet-rokers er blij mee zijn, maar gewoon ergens rustig een sigaretje opsteken kan helaas bijna nergens meer...
Laatst gewijzigd door Mark op wo 06 aug 2008, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Daniel »

Om heel eerlijk te zijn: rookverbod in de trein ben ik 't volledig mee eens, maar zoals het nu op de perrons geregeld is is simpelweg waardeloos.
Ben zelf niet-roker en heb ook daadwerkelijk last van de rook. Nu de rookzuilen er staan is dat allesbehalve minder geworden, maar juist meer: om sommige perrongedeelten te bereiken moet je nu immers door een grote walm heen, terwijl je van enkele verspreid over het perron staande rokende reizigers een heel stuk minder last hebt! En zowiezo zijn de meeste stations dusdanige tochtgaten dat de rook toch wel weg waait.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Geert »

De plaatsing van die rookzuilen is ook niet altijd even handig, op sommige stations zo ongeveer naast de trap zodat je je altijd door een rookwalm heen mag slaan om de trein te bereiken.

Maar goed, ik hoop dat roken nog minder populair is geworden door het verbod in de horeca. Misschien is Nederland over een jaar of 10 wel rookvrij :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Ruben »

Ik steek zo nu en dan ook wel eens een sigaretje op, vrijwel alleen tijdens het stappen gebeurde dat. Nu alles rookvrij is in de kroeg, doe ik dat minder, dus de overheid heeft haar zorgplicht voor mij goed vervuld. :D Vind het heerlijk, dat mijn kleding de dag erna niet gelijk de wasmand in hoeft, of in ieder geval niet de hele kamer laat stinken. Roken hoorde er bij in de kroeg, omdat het sinds mensen heugenis plaatsvond in die omgeving. Het is voorlopig even wennen, maar zeker het meeroken is iets wat uitgebannen moet worden. Als je niet kiest om te roken, hoef je niet opgezadeld te worden met andermans ongezonde gewoonten of stank. Over een paar jaar weet je niet anders meer dan dat de kroegen en restaurants rookvrij zijn. Er zijn gezondere en lekkerdere dingen in het leven om van te genieten! 8-)
Ik had het overigens ook prima gevonden als er strenge eisen werden gesteld aan afzuiginstallaties, want alleen dat mijn kleding supererg meurt vind ik een groot nadeel... het meeroken (getuige het geregeld zelf opsteken van een sigaret in gezelschap) mag ik niet veroordelen dan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Justin »

Ik vind zoals het er nu op de stations aan toe gaat erg verwarrend. De dingen staan soms erg onlogisch. Ik ben zelf niet-roker, en vind het in ieder geval wel erg fijn dat het in de trein zelf niet meer mag, vooral in de DD-AR bovenin bleef de rook nogal hangen. En ja, ook het anti-rookbeleid in de horeca heeft zijn vruchten geworpen, zoals NS-Reiziger zegt -- m'n kleding stinkt niet meer een uur in de wind.

Niet elke roker kan het volhouden, om een gehele reis niet te roken. Sinds mijn zus samenwoont met d'r vriend in Almelo, komt ze nog wel eens regelmatig per trein heen en weer. En Almelo-Rotterdam direct (of met overstap) is best lang voor een roker, die heeft dan ook gewoon zin in een peuk. In Utrecht is daar dan wel de meeste tijd voor, maar vertel mij niet dat de meesten dan ook echt speciaal naar zo'n zuil gaan lopen, als ze precies onhandig in de trein zitten ten opzichte van de locatie van dat ding.

De rookzuilen zijn wat dat betreft ook vervelend: soms is dat ding beetje verstopt en waait er wel een hele dikke, hardnekkige walm over het perron waar je doorheen moet. Oké, nou ben ik dat wel gewend, aangezien mijn hele familie behalve ik rookt, maar kan me voorstellen dat sommigen dat niet erg prettig vinden. Vooral niet omdat je niet in controle houdt waar de rook zich naar toe is aan het verspreiden, zoals op Utrecht bij de rookzuilen aan de a-zijdes (en om het dichtbij huis te houden): op Zwijndrecht staan ze ook op één plek, en alleen op 2/3 halverwege, als de wind slecht staat, waait het de trappen naar beneden af en ruikt het hele station er naar, vooral als iemand er wiet heeft gerookt.

Het beleid op zich is wel nobel, maar ik geloof niet echt dat het onder de fervente rokers in dank wordt afgenomen. Zeker zolang er ook niks alternatiefs wordt aangeboden voor de roker.

Zelf.... Ik vind het als niet-roker wel prettig eigenlijk :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door STF »

Het rookverbod in de horeca vind ik prima, het rookverbod in de treinen vind ik ook fijn, maar het rookverbod op de perrons slaat nergens op. Zoals anderen reeds schreven; sinds de rookpalen heb je als niet-roker meer last van de rook dan vroeger, mede doordat ze inderdaad bijna altijd bij de trap staan, waar iedereen langs moet.

In horeca Luxemburg is nog geen volledig rookverbod. In cafe's mag de hele dag gerookt worden, in restaurants mag niet gerookt worden en in eetcafe's (waar wij met de kantine op camping onder vallen) mag alleen tijdens openingstijden van de keuken niet gerookt worden. Oftewel er mag bij ons gerookt worden vanaf openingstijd tot 17.30 uur en van 21.30 uur tot sluitingstijd. Op ons terras (overdekt) mag altijd gerookt worden.
Bij een snackbar mag de hele dag gerookt worden, frites, tosti's en andere snacks worden niet gezien als een maaltijd.

Er zijn vage plannen om in de herfst van 2009 een algeheel rookverbod in horeca Luxemburg toe te passen, we zullen wel zien hoor...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door playertwo »

Ik ben een niet-roker, maar had geen problemen met roken op café / in de sportkantine. Nu mogen ze dus wel deodorant uitdelen in o.a. de café's, stinkt er nu namelijk naar zweet. In de wintermaanden zal je gaan krijgen dat je eerst door een rookwalm mag lopen voordat je naar binnen kunt. Dan zullen ze het dus weer gaan verbieden op het terras en blijf je doorjagen. Dat zullen ze overigens niet zo snel doen (economische motieven m.b.t. belastinginkomsten). Te weinig rokers levert minister Bos weer ergens anders een gat op in zijn begroting, waardoor je weer een of andere vage extra toeslag krijgt. De daling in zorgkosten van rokers zal je pas merken na een generatie, dus dat duurt ze te lang. Daar wordt niet bij stilgestaan.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Daantje »

Ik vind het rookverbod in de horeca echt super. Ik heb astma en als ik een avondje mee ging stappen dan was ik daar eigenlijk de rest van het weekend ziek van. Je wil ook niet altijd thuis blijven dus soms heb je dat er wel voor over maar ideaal is het in elk geval niet. Ook uit eten gaan was lastig maar is nu een stuk fijner. Ik was vorig weekend in Duitsland en daar mag in de horeca wel nog gerookt worden en dat is dan echt weer wennen. Ik ben er heel blij dat het in Nederland niet meer mag.

Rookverbod in treinen vind ik super. Het werkt niet om aparte rookgedeeltes te handhaven want die rook verspreid zich toch wel door de hele trein of je moet alsnog door een rookzone heen om naar de wc te gaan of om een vrije zitplaats te vinden. Het rookverbod op perrons vind ik op zich prima maar wordt niet op een goede manier uitgevoerd. De rookzuilen staan op rare plaatsen (in Delft bij de ingang van het station en halverwege het perron) waardoor je alsnog door een enorme rookwalm moet lopen. Die zuilen zouden op tactischere plaatsen neergezet moeten worden, dan is het al een heel stuk beter.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Chauf21 »

In Duitsland geldt weldegelijk een rookverbod in de horeca. Alleen zijn er daar meer uitzonderingen en constructies als 'Rauchgesellschaft Discothek' mogelijk, waardoor er bij sommige uitgaangsgelegenheden gewoon gerookt kan/mag worden.

Verder sta ik wel enigszins positief tegenover het rookverbod, nare rookwalmen zijn nu niet meer in de horeca zelf te vinden. Alleen zijn er nu enkele ongewenste (?) gevolgen die opkomen; de bedompte lucht binnen en de muren van rook bij de toegangsdeuren zijn hinderlijk en daarvoor zou het gewenst zijn oplossingen te verzinnen :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Daantje »

Hmm, okee dat wist ik niet en dan heb ik gewoon pech gehad :)

Het rookverbod in de horeca in Nederland is een begin. Het is niet dat door het rookverbod ineens alle ranzige luchten en rookwalmen in/rond de horeca verdwenen zijn, maar je moet ergens beginnen. Ik verwacht dat er nog wel andere richtlijnen komen voor roken rond ingangen en oplossingen voor andere ranzige luchten. Al is dat ook iets wat je altijd houdt op plekken waar veel mensen bij elkaar komen in een beperkte ruimte.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Meltrain »

Op Antwerpen Centraal hebben ze geen rookzuilen, maar daar mag ineens halverwege het eprron wel gerookt worden. :?
Eigenlijk vind ik dat er op totaal overdekte stations als Barendrecht, Schiphol en Antwerpen Centraal -1 en -2 een algeheel rookverbod moet komen (met strenge controle en fikse boetes :!: ) en dat er op de overige stations gerookt mag worden op plaatsen waar de rook goed weg kan en waar niemand langs hoeft die er eventueel last van zou kunnen hebben.
Het rookverbod in de horeca vind ik ook een goed idee, al ben ik het met Chauf21 eens dat je nu vaak door een dikke rookwalm heen moet om binnen te komen. Daar moet eigenlijk nog wat aan gedaan worden om de overlast te beperken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Geert »

Op Schiphol geldt al een algeheel rookverbod.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Caspar »

In een hoop kroegen in Amsterdam wordt alweer gerookt, onder het motto; laat de gemeente maar komen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Wubbo »

Ik heb nooit begrepen waarom je op station Utrecht Centraal niet mocht roken, en in winkelcentrum Hoog Catharijne wel. De grens tussen die twee is trouwens ook niet duidelijk (je moet het weten...). Als je een rookverbod in gebouwen waar gewerkt wordt afkondigt, doe het dan goed. In Hoog Catharijne lopen voldoende schoonmakers en dergelijke.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik heb nooit begrepen waarom je op station Utrecht Centraal niet mocht roken, en in winkelcentrum Hoog Catharijne wel.
Omdat er voor stations al een rookverbod was, maar voor winkelcentra dus blijkbaar niet ('t is ook lastig, zo'n overdekt winkelcentrum is feitelijk 'binnen', maar ook weer een soort straat en dus 'buiten').

Gelukkig is er aan die onduidelijke situatie nu een einde gemaakt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Wubbo »

Dat rookverbod op de stations was er volgens mij omdat daar mensen werkten. Dat argument in combinatie met dat je in winkelcentra wel mag roken heb ik nooit begrepen, en wat dat betreft is het zeker goed dat er duidelijkheid is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Geert »

Is dat rookverbod op stations dan wel door de overheid verplicht, en niet vanuit NS? Op de metrostations van de RET mocht je voor alle rookverboden bijvoorbeeld ook al niet roken (ook niet op de bovengrondse stations).
Een echt rookverbod op de stations is er natuurlijk ook niet met die rookzuilen, verbied het dan helemaal onder de overkapping. :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:In Duitsland geldt weldegelijk een rookverbod in de horeca. Alleen zijn er daar meer uitzonderingen en constructies als 'Rauchgesellschaft Discothek' mogelijk, waardoor er bij sommige uitgaangsgelegenheden gewoon gerookt kan/mag worden.
(...)
+ In Duitsland kent elke deelstaat een andere regelgeving. Ongeveer geldt in heel Duitsland het volgende: is een gelegenheid kleiner dan 71m2 dan dient die helemaal rookvrij te zijn, is een gelegenheid groter dan moet minimaal 70m2 rookvrij zijn. Zo heb je dus altijd ergens een rookvrije omgeving, althans dat was de opzet.
Overigens is er nu - succesvol - geprocedeerd tegen deze regelgeving omdat dit voor oneerlijke concurentie zou zorgen. Grotere gelegenheden kunnen rokers en niet-rokers aantrekken, terwijl kleinere dat niet kunnen.

Ontopic: ik vind het wel prima, dat niet roken in de trein en in uitgaansgelegenheden. Voor mij een hele verbetering.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door AppleMoose »

Rookverbod in de treinen vind ik prima.
Het rookverbod op de perrons vind ik net als de meeste hier, slecht geregeld. Iedereen staat op een kluitje en de plaatsen van de rookzuilen zijn ook niet altijd even tactisch te noemen.

Rookverbod in de horeca vind ik tever gaan. Roken in café's hoort er gewoon bij, Restaurants is een iets ander verhaal maar dan nog zou ik tevreden geweest zijn als er rookvrij ruimtes waren.

Wat ik wel belachelijk vind is dat de overheid de horeca een aantal jaren terug investeringen heeft laten doen om rookvrije ruimtes te creeëren (en dat kost wel een paar centen!) om vervolgens een algeheel rookverbod af te kondigen. En nee, ik vind het niet prettig om eerst door een rookwalm te moeten om een horecagelegenheid in te gaan. Tevens vind ik het ook geen gezicht als er een kluit rokende mensen voor zo'n gelegenheid staan.

Ik rook zelf niet, maar ik vind dat de overheid wel erg ver doorschiet met die verboden :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Rdam Blaak
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 15:00

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Rdam Blaak »

Op zich heb ik geen problemen met het rookverbod. Zeker niet in restuarants. Tot voor kort kon etgebeuren dat jij net je mes in een varkenshaasje zette terwijl je achterbuurman een lekkere Cubaan op stak. Daar wordt je natuurlijk niet vrolijk. Helaas is het op de perrons van de NS compleet knudde geregeld. Ik kom zelf dagelijks op Delft en, zoals iemand hierboven al aangaf, loop je daar regematig door een rookgordijn van rokers heen of wordt je getroffen door een heerlijk aroma komende uit de rookpaal.

Wat mij betreft schaffen we de rookpaal weer helemaal af en mag er gewoon weer op stations worden gerookt. Behalve dan op volledige ondergrondse stations. Een andere oplossing kan zijn om overal dichte rookhokken te maken. Ook op de open stations. Of maar gewoon compleet verbieden. Hoewel dit van mij niet hoeft.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: Rookverbod: goed idee of niet?

Bericht door Woepje »

Ik ben een niet-roker, dus ben automatisch voor het rookverbod. Makkelijk praten voor mij als niet-roker. Maar ook ik heb een paar kanttekeningen aan het rookverbod. Dat er niet meer mag worden gerookt in een restaurant snap ik. Om nu lekker te gaan eten in de rookwolken van de mensen om je heen, is niet echt ideaal, maar een cafe is voor mij niet zozeer een omgeving waar helemaal niet meer gerookt mag worden. Het roken hoort een beetje bij een cafe. En aangezien er nu toch niet binnen gerookt mag worden, zal men wel voor de deur van het cafe gaan roken. Of zitten de terrassen bomvol met rokers. Je zal dan ongetwijfeld door de rook heen moeten wil je nog een beetje gezellig bij de mensen zijn want de kans is groot dat het binnen leeg is en al helemaal in de zomer.

Overigens ben ik dus wel blij dat men het in restaurants verboden heeft. Ik zat een tijdje terug in een croissanterie en daar had men voor het rookverbod was ingegaan het volgende beleid:

Roken is niet toegestaan bij de tafels waar geen rookvrij-bordje op staat. In principe niet erg, maar dan moet je de rookvrije tafels en de gewone tafels niet door elkaar zetten in 1 ruimte want je zit hoe dan ook in de rook van je buurman en dan maakt het niet uit als je aan een rookvrije tafel zit. En dat was wel het geval in dit restaurant. Ik vind dat niet echt consequent. Maak dan alles rookvrij of alles niet rookvrij of richt aparte ruimtes in indien je daar de beschikking voor heeft. Een vrouw die bij mij in de buurt aan een tafeltje zat en ook rookte vond deze maatregel van het restaurant ook niet echt consequent. Ze vond het algehele rookverbod wat er toen nog aan zat te komen daarom ook geen slecht idee, zei ze terwijl ze rustig een sigaretje rookte.

En over de zuilen op de perrons wil ik het liever niet hebben. Het is gewoon kansloos. Het is een vergelijkbaar systeem als in het restaurant wat ik hierboven heb beschreven. Maak dan alles rookvrij of niets rookvrij, dat werkt stukken beter dan dat net niet en net wel verhaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten