Wat eten we vandaag?

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ardan »

Ik ben selectief vegetariër (of hypocriet, zo u wilt); ik eet geen jonge of knuffelbare diertjes, en sowieso moet je al het vlees opeten dat op je bord ligt, zéker als je het zelf opschept. Vlees weggooien betekent dat het dier voor niks gestorven is.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Suus »

Ik moet zeggen dat vlees eten in het algemeen mij steeds meer gaat tegenstaan. Ik vind het wel lekker, maar het is zelden spannend bereid. En vaak zijn zowel de dieren als de mensen die ervoor hebben gezorgd dat je het vlees kan kopen uitgebuit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Tom024 »

Ardan schreef:Ik ben selectief vegetariër (of hypocriet, zo u wilt); ik eet geen jonge of knuffelbare diertjes, en sowieso moet je al het vlees opeten dat op je bord ligt, zéker als je het zelf opschept. Vlees weggooien betekent dat het dier voor niks gestorven is.
Ik koop zelf nooit vlees, want vind het echt lekker. Maar ik neem wel eens een Too good to go, waar dan wel vlees in zit. Dat eet ik dan wel weer op, want weggooien is inderdaad nog veel erger. Maar dat voelt wel een beetje hypocriet...

Edit: het enige wat ik mezelf af en toe gun is een frikadelletje speciaal. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Ik ben selectief vegetariër (of hypocriet, zo u wilt); ik eet geen jonge of knuffelbare diertjes, en sowieso moet je al het vlees opeten dat op je bord ligt, zéker als je het zelf opschept. Vlees weggooien betekent dat het dier voor niks gestorven is.
Dat vind ik ook.
Over dat laatste: ik was eens met school in Oostenrijk en omdat ik op een multiculturele school zat, was er doorgegeven dat er geen rund of varken geserveerd mocht worden. Daarop besloot het restaurant om ons dan maar hertenvlees te geven.
Toen dat bekend werd, vonden een hoop leerlingen dat zielig en wilden ze het niet eten. Hoewel ik het ook wel zielig vond, vond ik toen juist dat we het wél moesten opeten, omdat de herten anders voor niets gedood waren.

Even een algemene vraag: waarom zie je wel vaak lamsvlees, maar weinig schapenvlees?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TimoD
Berichten: 211
Lid geworden op: do 10 mei 2018, 09:10
Locatie: Utrecht/Zeist

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door TimoD »

Schapenvlees heeft een onaangename 'schapige' smaak. Er was geloof ik eens een KvW-aflevering over lams- en schapenvlees in de 'lams'koteletjes. Verschillende supermarkten verkochten goedkoop schapenvlees als lamsvlees. Als we nou allemaal stoppen met vlees eten is dat probleem ook meteen opgelost. :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Tom024 »

Schapenvlees heeft inderdaad een typische smaak. Voor de een een delicatesse, voor de ander reden tot walgen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Daantje »

Ik eet alleen vlees wat niet meer herkenbaar is als beest. (Geen vlees met bot sowieso) en als ik niet zo van een broodje kroket of frikandel zou houden, zou ik wel helemaal vegetariër kunnen zijn maar ik had nu al een vitamine B12 tekort.

Vanavond eet ik lasagne met zalm en broccoli en courgette bladen
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door rikthoff »

Dan had ik Daantje vandaag een plezier kunnen doen, want het werd een huisgemaakte gehaktbal, gegaard in Stroganoffsaus, vergezeld van een mooi zomerstampje van gekookte aardappelen en snijbonen, geblancheerde bleekselderij, afgewerkt met fijngesneden lenteui en rode paprika.

De gehaktbal is overigens prima te vervangen voor wat vegetarische balletjes. Maar pak dan bij voorkeur niet die goedkope meuk van de AH, maar kies liever voor iets met een échte bite.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ardan »

Jaren geleden betekende 'vegetariër' nog dat iemand dan nog wel vis eet, maar als ik tegenwoordig een vegetarisch etende gast een menusuggestie wil doen krijg ik altijd te horen dat er ook geen vis wordt gegeten als ik er naar vraag.

Valt me gewoon op.
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Tom024 »

Een gerecht met noedels bestellen en daar dan friet bij geserveerd krijgen.

Dat kan echt enkel in Holland...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Aking »

Ik heb een pizza Prosciutto (of caprićiosa bez pieczarki zo u wilt) als ontbrunchdiner *O*
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Jaren geleden betekende 'vegetariër' nog dat iemand dan nog wel vis eet, maar als ik tegenwoordig een vegetarisch etende gast een menusuggestie wil doen krijg ik altijd te horen dat er ook geen vis wordt gegeten als ik er naar vraag.

Valt me gewoon op.
Iemand die geen vlees, maar wel vis (en andere zeedieren) eet, is een pescotariër.
Tom024 schreef:Een gerecht met noedels bestellen en daar dan friet bij geserveerd krijgen.

Dat kan echt enkel in Holland...
Dat lijkt me sterk...
In Holland hebben we namelijk patat in plaats van friet. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Milco »

Zowel voor het avondeten gisteren als voor de lunch vanmiddag had ik pannenkoeken. 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Hainje »

Daantje schreef:zou ik wel helemaal vegetariër kunnen zijn maar ik had nu al een vitamine B12 tekort.
Je hebt daar ook voedingssupplementen voor hè! ;)
Sowieso is het eten van vlees geen garantie op een gezond B12-niveau in je bloed.
🍉
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door rikthoff »

Meltrain schreef: Iemand die geen vlees, maar wel vis (en andere zeedieren) eet, is een pescotariër.
Offtopic, maar ik kreeg beelden van Mark Rutte. Dat is namelijk geen perscotariër.
I'll let myself out...
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door umbusko »

In Slowakije denken ze nog wel eens dat je als vegetariër vast wel kip eet. :lol: En ik heb daar ook wel eens bryndzové halušky met blokjes spek op de menukaart zien staan tussen de vegetarische opties. :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

Hier in Italië wordt Parmezaanse kaas ook doodleuk als vegatarisch aangemerkt bij aardig wat restaurants. :')

OT: Een hele pot olijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Hainje »

Parmezaanse kaas is ook vegetarisch, want er zit geen vlees in. Het is alleen niet veganistisch, want melk en zulks.
Dus tenzij het je om de spelfout te doen was (vegAtarisch), is het dus niet fout wat ze schrijven.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Wat eten we vandaag?

Bericht door Suus »

Voor kaas heb je stremsel nodig. DSM maakt een chemische variant, maar volgens de traditionele methode wordt stremsel gewonnen uit de magen van geslachte kalfjes en lammetjes. Dat kan je moeilijk vegetarisch noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

En zonder dat dierlijk stremsel mag het geen parmezaanse kaas heten.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Hainje »

Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Voor kaas heb je stremsel nodig. DSM maakt een chemische variant, maar volgens de traditionele methode wordt stremsel gewonnen uit de magen van geslachte kalfjes en lammetjes. Dat kan je moeilijk vegetarisch noemen.
Ik geloof alleen dat de meeste vegetariërs dat niet beseffen of negeren, want alle vegetariërs die ik ken, eten wel kaas.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Suus »

Dat snap ik. Weet je wel hoe lekker kaas is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10553
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door trolly »

Dat euvel kleeft uiteraard aan menig -isme: hoe ver ga je? Een donzen dekbed? Lijkt me niet. Leren schoenen? Mwah. Mug doodslaan? 't Is ook maar een beessie, lieve mensen. Lastig...

Advies aan Chrysa: een goeie ossobuco alla milanese. Gegarandeerd niet vegetarisch, maar wel lekker :pos:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Chrysa »

Met hoe losjes Italianen omgaan met de coronaregels blijf ik even weg uit de restaurants hier denk ik.

In Zwitserland gaat het een stuk beter, maar het dichtstbijzijnde restaurant rekent 40CHF voor een schnitzel met friet en groente. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten