Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door nvdw »

n-evo schreef: wo 30 nov 2022, 12:53Maar lees de onderstaande webpagina zelf rustig na, dat scheelt mij weer een uitgebreide verklaring schrijven. ;)

https://onzetaal.nl/taalloket/klemtoonteken-nadrukteken
Misschien een goede gelegenheid om te beklemtonen dat Genootschap Onze Taal niet hetzelfde is als de Nederlandse Taalunie. De Taalunie heeft tot mijn leedwezen het laatste woord over de officiële spelling, en Onze Taal heeft zich vrijwillig tot doel gesteld om ons allen bij te staan in het rechtschrijven van al die onnodig opgeworpen kromtaal.

Nu we het toch over de accent grave hebben, een voorbeeld.

We schrijven appèl tegenwoordig als appel, dus we kunnen zowel een appel eten als een appel op iemand doen. De gedachte van de Taalunie is dat we geen accent schrijven omdat het woord dat in het Frans ook niet heeft, en we accenten weglaten als het voor de uitspraak geen gevolgen heeft (depot in plaats van dépot). Dat zou nog logisch zijn als we dan op andere vlakken wel consequent zijn met Franse leenwoorden, maar ja: het is wel enquête maar geen contrôle; we schrijven cadeau en geen kado, maar ook paraplu en geen parapluie.

Volgens Onze Taal (en volgens mij) is appèl een 'goed te verdedigen alternatieve spelling'. Nu het taaladvies van de Taalunie (nadruk is van mij):
Taaladvies.net schreef:Uit de context waarin appel gebruikt wordt, blijkt doorgaans of het gaat om een stuk fruit of om een hoger beroep. Een verkeerde lezing komt niet vaak voor. Om verwarring te voorkomen, kunt u eventueel een klemtoonteken toevoegen: appél. Met het klemtoonteken geeft u aan waar de klemtoon in een woord ligt.
Hef jezelf alsjeblieft op, stelletje misbakkers!
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Hear, hear — zoals men in goed Nederlands pleegt te roepen in vóórkomende gevallen. Probleem is uiteraard dat de Taalunie een misbaksel is dat deels bevolkt wordt door Vlamingen, die kennelijk niet tot doel hebben het Nederlands begrijpbaar temaken, maar her vooral zo min mogelijk op het Frans te laten lijken. Over de gekkies die zulke en andere malle inconsequente flauwekul niet enkel gedogen maar ook zelf in het leven roepen heb ik het dan nog maar niet.

@n-evo: hé jammer, vanwege het bovenstaande zou ik een persoonlijk standpunt toejuichen. Je verschuilen achter een website die de regels van een plopsa-instituut probeert te duiden verschaft niet echt de gezochte verheldering. Maar hè, misschien verwacht ik ook teveel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door umbusko »

Wat nvdw zegt. Overigens spreek ik depot uit als duhpoo en niet als deepoo, dus hoezo "heeft geen gevolgen voor de uitspraak"?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door n-evo »

trolly schreef: wo 30 nov 2022, 14:19@n-evo: hé jammer, vanwege het bovenstaande zou ik een persoonlijk standpunt toejuichen. Je verschuilen achter een website die de regels van een plopsa-instituut probeert te duiden verschaft niet echt de gezochte verheldering. Maar hè, misschien verwacht ik ook teveel.
Je wilt van mij een verklaring omdat ik tegenstander van het gebruik van het accent grave in het Nederlands zou zijn. Dat is niet zo. Het ging toen alleen om jouw gebruik van het accent grave om een woord te benadrukken. "We gaan naar dè place to be van Amsterdam" i.p.v. "We gaan naar dé place to be van Amsterdam". Het ging dus niet over het gebruik van het accent grave in alle andere gevallen. Ik ken de spelling van bèta in het Nederlands alleen met accent grave op de e.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door umbusko »

Milco schreef: wo 30 nov 2022, 14:57 Ik denk dat je de 6402 en 6402 bedoelt; de 6202 en 6203 rijden momenteel gewoon op de reguliere stadsdienst. ;)
Ik denk dat je de 6402 en 6403 bedoelt. (A)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Milco »

Ook goedemorgen (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Suus »

Z2N schreef:Dat kraam
Het jeukt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door dennistd »

Den kroam. Pröttel is't.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Hainje »

Deze kraam brüür jwz
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

n-evo schreef: wo 30 nov 2022, 14:57
trolly schreef: wo 30 nov 2022, 14:19@n-evo: hé jammer, vanwege het bovenstaande zou ik een persoonlijk standpunt toejuichen. Je verschuilen achter een website die de regels van een plopsa-instituut probeert te duiden verschaft niet echt de gezochte verheldering. Maar hè, misschien verwacht ik ook teveel.
Je wilt van mij een verklaring omdat ik tegenstander van het gebruik van het accent grave in het Nederlands zou zijn. Dat is niet zo. Het ging toen alleen om jouw gebruik van het accent grave om een woord te benadrukken. "We gaan naar dè place to be van Amsterdam" i.p.v. "We gaan naar dé place to be van Amsterdam". Het ging dus niet over het gebruik van het accent grave in alle andere gevallen. Ik ken de spelling van bèta in het Nederlands alleen met accent grave op de e.
Je was destijds nogal stellig. En ik gebruikte de accent grave niet op een stomme e (de zgn. schwa), maar op de "korte" e-klank, zoals in "stem" — of bèta, dus. Bij een benadrukte stomme e lijkt een accent grave nogal gezocht, dus dan zou ik het wel met je eens zijn. Overigens vind ik een cursief daar nog wat fijner lezen: "we gaan naar de place to be van Tietjerksteradeel".

Maar goed om te lezen dat je wat minder streng in de leer geworden bent.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door n-evo »

M'n voorbeeld van net was ook niet bedoeld als het exacte voorbeeld waar het destijds om ging, puur een willekeurig voorbeeld van een benadrukt woord.

Weet je toevallig nog waar het precies om ging? Ik ben nu toch wel erg benieuwd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Nee helaas, dat weet ik ook niet meer. Ik weet alleen wèl zeker dat het om een "korte" e ging, want de lange ee krijgt van mij (en ik ben daarbij in goed gezelschap) een accent aigu.

En nu iedereen tòch is afgehaakt citeer ik nog maar even een stukkie van de Wikipediapagina over dat laatste accent, waarin e.e.a. goed uit de doeken gedaan wordt:
Het teken wordt in het Nederlands op de letter e geplaatst als deze lang uitgesproken moet worden of op een of meer klinkers als de klemtoon op de betrokken lettergreep valt.

Enkele voorbeelden zijn: café, René, hé!, vóórkomen. Wanneer het streepje andersom staat (zoals bij crème) praten we over het accent grave. Het accent grave wordt vaak verkeerd gebruikt; er wordt bijvoorbeeld vaak 'èn' geschreven als men 'én' bedoelt. Sinds de spellingwijziging van 1995 wordt vrijwel uitsluitend het accent aigu gebruikt ter benadrukking; het gaat hier namelijk niet om de uitspraak, maar om het benadrukken van een woord. Voor 1996 werd het accent grave ook wel gebruikt om korte lettergrepen te benadrukken.[1] Een uitzondering op het gebruik van het accent aigu is bijvoorbeeld de geschreven uitspraak van verbazing ‘Hè?’ die zich onderscheidt van de uitroep ‘Hé!’ Deze laatste geeft wel aan dat het moet worden uitgesproken als ‘hee’. De reden dat hier een accent grave gebruikt wordt, is dat deze dient om het verschil aan te geven tussen de twee woorden en het dus wel degelijk om de uitspraak gaat.

Het accent aigu wordt in het Nederlands ook wel ad hoc gebruikt bij aanduiden van de klemtoon, zoals in: vóórkomen vs. voorkómen en achterúítgang vs. áchteruitgang.
Onnodig te zeggen dat ik me dus blijf vastklampen aan de gewoonten van vóór 1996, omdat ik ze eenduidiger en leesbaarder vind. Of dat wel of niet mag van een clubje schoolmeesters en taalbetweters zal me daarbij eenlijk gezegd aan mijn derrière oxideren. Mijn àchteruitgang, zogezegd, waarbij ik wil benadrukken dat ik een accent aigu geen voorúitgang vind.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Wat een geouwezemel.

Perfect voor deze toppik dus.
🗣
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door n-evo »

trolly schreef: wo 30 nov 2022, 20:27 Nee helaas, dat weet ik ook niet meer. Ik weet alleen wèl zeker dat het om een "korte" e ging, want de lange ee krijgt van mij (en ik ben daarbij in goed gezelschap) een accent aigu.
Bij een benadrukking van een heel woord zou ik het hoe dan ook zo schrijven: dát doen we. Zó gaat het. We gaan daar én daar heen. Ik weet het wél. We doen het tóch zo. Dáár ging onze discussie ooit over. Woorden als bèta, crème, café, etc. staan helemaal los van dat verhaal, want het accent maakt in die gevallen deel uit van de standaard schrijfwijze. Tenminste, ik weet niet beter dan dat dat zo is.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 30 nov 2022, 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door umbusko »

trolly schreef: wo 30 nov 2022, 20:27 Mijn àchteruitgang, zogezegd, waarbij ik wil benadrukken dat ik een accent aigu geen voorúitgang vind.
Voorúitgang, vooruítgang of voorúítgang? (A) En wááròm?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door n-evo »

_O-
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

umbusko schreef: wo 30 nov 2022, 21:22
trolly schreef: wo 30 nov 2022, 20:27 Mijn àchteruitgang, zogezegd, waarbij ik wil benadrukken dat ik een accent aigu geen voorúitgang vind.
Voorúitgang, vooruítgang of voorúítgang? (A) En wááròm?
Omdat het geen vóóruitgang is. Dûh.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

n-evo schreef: wo 30 nov 2022, 21:11
trolly schreef: wo 30 nov 2022, 20:27 Nee helaas, dat weet ik ook niet meer. Ik weet alleen wèl zeker dat het om een "korte" e ging, want de lange ee krijgt van mij (en ik ben daarbij in goed gezelschap) een accent aigu.
Bij een benadrukking van een heel woord zou ik het hoe dan ook zo schrijven: dát doen we. Zó gaat het. We gaan daar én daar heen. Ik weet het wél. We doen het tóch zo. Dáár ging onze discussie ooit over. Woorden als bèta, crème, café, etc. staan helemaal los van dat verhaal, want het accent maakt in die gevallen deel uit van de standaard schrijfwijze. Tenminste, ik weet niet beter dan dat dat zo is.
Leuk, nu komen we bij de kern van het verhaal. Jij gebruikt voor een nadruk altijd aigu, terwijl ik dat alleen doe bij een "lange" klinkerklank. Mijn filosofie daarbij is, dat de lezer onvoorbereid op het woord stuit, en een "verkeerd" accent hem (m/v/x) op het verkeerde been zet wat betreft de klank. Jij maalt daar niet om, en daarbij vindt je de huidige spellingsregels aan je zijde. Die vind ik dan weer kreupel, wat het mooist tot uitdrukking komt in en , waarbij voor die laatste toch maar weer speciaal de grave uit de kast wordt gehaald. Om over de door nvdw opgediende appelmoes nog maar te zwijgen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

Lieve trolly, aan de voorkeursspelling doen we sinds 1995 al niet meer, dus je boomeriaanse gehang aan de grave ter accentuering van korte klinkers gaat je hier gewoon vermeldingen opleveren.

Al vermoed ik dat ik je hier nog veel vaker op plotsklaps ingevoegde t's kan betrappen (A)
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

Lieve TffpaA, wat we doen boeit me zoals gezegd niet zo erg. Of een tekst leesbaar is interesseert me juist wèl. Als jij het fijn vindt om vanwege arbitraire onbenulligheden met pek en veren in de weer te zijn kan ik dat alleen maar toejuichen, want aan die activteit ontleent dit topic zijn bestaansrecht. Dus doe je ding.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: do 01 dec 2022, 08:59wèl
trolly schreef: do 01 dec 2022, 08:59activteit
:N
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Tom024 »

Klaasje schreef: vr 02 dec 2022, 10:39 De kans dat een snel treinpad uit Groningen in Leer goed aansluit op een snel treinpad naar Bremen is ongeveer nul met aan beide kanten is wel ongeveer nul.
Als iets aan beide kanten nul is, valt het dan nog wel rond te rekenen?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door nvdw »

De kans daarop is nul, denk ik.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Meltrain »

Lijn 45 schreef: zo 11 dec 2022, 20:38 Bergreistagen zijn de verantwoordelijkheid van de vervoerder volgens mij.
Ik hoop dan wel dat de vervoerders weten wat dat zijn. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door Meltrain »

TheAgedGamerYt schreef: di 13 dec 2022, 15:53 Hoe komt dat ik De laatste tijd zoveel Mobiwerk medewerkers Zie in De Transdev bussen? Ze zitten Voorin.
Hoe komt het toch dat bij jou schijnbaar willekeurige woorden met een hoofdletter beginnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten