Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Translate.google.nl :trein:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Of een Nederlands over hetzelfde onderwerp zoeken en hier plaatsen ;) .
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Jef400 »

Of gewoon accepteren dat je dat zelf moet doen en dat je pech heb.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Littlebusdriver »

Wubbo schreef: ma 19 okt 2020, 22:23 De reportage in Nieuwsuur zou uitgebreider zijn maar die heb ik niet gezien.
Ik heb het wel gezien. Schokkend zoals alle berichten over de onderdrukte Oeigoeren in China.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

en-es schreef: ma 19 okt 2020, 22:00 Is nu op Nieuwsuur. Benieuwd of Nederland daar wel eens met China over praat. Of is de handel tussen beide landen te belangrijk.
De laatste paar maanden zie ik steeds vaker iets over de Oeigoeren op Facebook en TikTok voorbij komen. Ik denk dat er gewoon steeds meer aandacht voor komt internationaal gezien. Een aantal organisaties zijn denk ik gewoon wereldwijde awareness aan het creëren - wat naar mijn mening alleen maar goed is - en de gevolgen zie je daarvan steeds meer terug.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

KM46 schreef: di 20 okt 2020, 16:20 Of een Nederlands over hetzelfde onderwerp zoeken en hier plaatsen ;) .
Of je ziet het zelf als een uitdaging :idea:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Nee ... dit ga ik niet meer als een uitdaging zien.

Vroeger (in de jaren '90 van de vorige eeuw) heb ik drie jaar het vak Engels gehad. Het was hoezeer ik er mijn best voor deed niet anders als net een voldoende en onvoldoendes halen. Was blij dat ik in het vierde jaar het vak kon laten vallen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Gekko123 »

Engels, of eigenlijk moet ik zeggen elke moderne vreemde taal, was nou niet bepaald mijn beste vak op de middelbare school. Tegenwoordig draai ik echter mijn hand niet meer om voor Engels, mede doordat ik voor mijn werk praktisch de hele dag in het Engels moet communiceren (lezen, schrijven en praten). Dat heeft mijn Engelse taalvaardigheid een enorme boost gegeven.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Als je een vreemde taal vaak blijft toepassen gaat het taalgevoel met sprongen vooruit. In het Engels en Duits lukt het me zonder meer een wat ingewikkelder gesprek op gang te houden.

In het Frans kan ik me basaal uitdrukken, genoeg voor praktische situaties.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Duis lukt mij vrij goed, omdat ik hierin op de middelbare school examen heb gedaan en regelmatig een een Duitstalig boek lees.

En over de Franse taal: die ben ik niet machtig (Sorry Z2N :oops: ).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Geen excuses nodig hoor. Niet iedereen is een polyglot, en ik heb het te doen met mensen die anno 2020 geen Engels kunnen, het lijkt me niet makkelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

waldo79 schreef: di 20 okt 2020, 19:32 Als je een vreemde taal vaak blijft toepassen gaat het taalgevoel met sprongen vooruit. In het Engels en Duits lukt het me zonder meer een wat ingewikkelder gesprek op gang te houden.

In het Frans kan ik me basaal uitdrukken, genoeg voor praktische situaties.
Klopt, met iemand regelmatig kunnen spreken is heel belangrijk. Ik heb één jaar een cursus Grieks gedaan. Dat zakt natuurlijk weg, dus een paar jaar later in Griekenland kon ik me redden totdat mensen onverwachte vragen terug begonnen te stellen. Een Φάντα λεμόνι bestellen kon ik wel, maar toen mij werd gevraagd of ik er een rietje bij wilde, euhh... dat woord zat niet in mijn vocabulaire en ik kon ook niet meteen deduceren wat de vraag zou kunnen zijn. Ja, dan val je door de mand. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: di 20 okt 2020, 19:32Als je een vreemde taal vaak blijft toepassen gaat het taalgevoel met sprongen vooruit.
Zelfs als je 'm na lange tijd weer gaat toepassen gaat dat op. M'n Engels is ondertussen wel redelijk vloeiend geworden na 4 jaar studie met vrijwel alleen Engelstalige boeken gevolgd door 10 jaar werken bij multinationals.
M'n Duits daarentegen was behoorlijk roestig geworden (ondanks dat ik ooit een 8 voor m'n schoolexamen wist te halen). Maar heb nu, 18 jaar na de laatste les Duits op de middelbare school, juist veel met Duitse leveranciers te maken en merk dat ik steeds makkelijker een complete meeting in het Duits weet te doen. Schrijven kost nog wel wat meer tijd, maar Duits lezen gaat ondertussen probleemloos.

Als je ooit wat basiskennis hebt opgedaan pak je het gewoon best makkelijk weer op op latere leeftijd. En die ellenlange woorden die Duitsers van sommige vaktermen weten te maken zijn gewoon geweldig :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Technisch Duits is even wat anders :D Maar op dit moment gebruik ik Duits voornamelijk op reis en Engels wel in meerdere situaties. Als ik langer in het buitenland ben lukt het zelfs om in het Engels te denken.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Duits lezen of spreken gaat mij prima af, maar schrijven is inderdaad een ander paar mouwen.

Ik ben best talig, om die reden heb ik een aantal jaar geleden een cursus Nederlandse gebarentaal gevolgd. Superinteressant, maar het zakt jammer genoeg snel weg als je het niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Ik gebruik Duits eigenlijk nog frequenter dan Engels soms, dat helpt natuurlijk om de vaktermen erin te krijgen. En het wordt ook wel gewaardeerd door de Duitstalige contacten, die snappen de tekst doorgaans ook wel als er een keer een naamval verkeerd staat.

Het in het Engels denken herken ik wel, maar niet beperkt tot het buitenland trouwens. Ik heb op m'n vakgebied simpelweg zoveel Engels gebruikt sinds ik aan het werk ben dat ik soms notabene in Google Translate moet opzoeken hoe iets in het Nederlands heet nu ik bij een Nederlands bedrijf werk :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

Duits gehad op de middelbare school t/m 5vwo (Duits1), daarna Allen af en toe iemand gesproken die de weg vraagt. Begin vorig jaar op taalcursus geweest, want papiertje nodig voor de Duitse bevoegdheid, en afgezien van de naamvallen was het al heel snel weer terug. Het was vooral de woordenschat mbt het spoor die flink aangevuld moest worden maar daarom had de docente voor de lees-, luister-, en schrijfvaardigheid dan ook allemaal filmpjes en artikelen over het spoor gevonden.
Zelf veel Duitse spoordocu's gekeken op YouTube, en het gaat nu wel prima
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Wubbo »

Als ik in Italië ben komt mijn Frans altijd weer bovendrijven.

Mijn moeder wordt dit jaar 67 en heeft zichzelf de afgelopen 15 jaar nog Arabisch en Chinees aangeleerd. Dat ga ik echt niet halen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Wubbo schreef: di 20 okt 2020, 22:07 Als ik in Italië ben komt mijn Frans altijd weer bovendrijven.
Dat heb ik eerder andersom. Verder ben ik blij met Z2N's onderschrift, hoewel ik me concentreer op een ander dialect. Allegra :trein:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijtValla

Bericht door Z2N »

Persoonlijk vind ik het dialect van het Unterengadin mooier, maar daar weet ik niet van een rijm die zo goed klinkt. In Disentis/Mustér is het dialect minder mooi, maar Acla da Fonatuna is wel een briljante stationsnaam.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Er gaat niks boven het Walliserdeutsch. :trein:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

De grote mensen hebben het hier over de enige eigen Zwitserse taal lieverd, niet over hoe beroerd je Duits kan uitspreken.
Z2N schreef: wo 21 okt 2020, 00:35 Persoonlijk vind ik het dialect van het Unterengadin mooier, maar daar weet ik niet van een rijm die zo goed klinkt. In Disentis/Mustér is het dialect minder mooi, maar Acla da Fonatuna is wel een briljante stationsnaam.
Auw! In je onderschrift stond het wel goed! En auw! Het rijm dat klinkt. En fiets je Vallader en Puter niet door elkaar? Hwet laatste wordt in het Engiadin'Ota gesproken, het eerste juist rond het door jou genoemde station (licht- respectievelijk middenblauw op onderstaand kaartje). In de Val Mustair wordt dan weer Jauer gebruikt (diepblauw).

Afbeelding

De RTR heeft verschillende collega's van anderstalige Zwitserse zenders een spoedcursus Rumantsch Grischun (de recent gevormde synthetische eenheidstaal) aangeboden, wat resulteert in vriendelijke educatieve televisie:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Disentis/Mustér (waar Acla da Fontauna in ligt) ligt in Surselva, de uitspraak staat dan ook in het Sursilvan. Het dialect rond Scuol-Tarasp, het Vallader, vind ik dan weer het mooiste dialect in het Rumantsch.

(Het is natuurlijk verwarrend genoeg dat er naast de Val Müstair ook nog een Mustér is ;) )
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Een extra NOS-journaal omdat het koninklijke echtpaar een video van 2 minuten heeft gemaakt om zich te excuseren voor de reis naar Griekenland. Wat een land jongens, wat een land.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Z2N schreef: wo 21 okt 2020, 09:23 Disentis/Mustér (waar Acla da Fontauna in ligt) ligt in Surselva, de uitspraak staat dan ook in het Sursilvan. Het dialect rond Scuol-Tarasp, het Vallader, vind ik dan weer het mooiste dialect in het Rumantsch.

(Het is natuurlijk verwarrend genoeg dat er naast de Val Müstair ook nog een Mustér is ;) )
Ach ja, sorry. Ik zit wat meer aan de zuidkant, vandaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 146 gasten