Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Ardan »

Zo, de kerstboom is de deur uit. Nou de naaldjes nog.
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Hier liggen ook een hoop kerstbomen langs de weg, toch altijd een beetje een sneu gezicht. Een van mijn buren had kennelijk een heel hoge, volle (lees: dure) boom, zo zonde als zo'n boom jarenlang moet groeien, dan drie weken in een huiskamer terecht komt en vervolgens wordt afgedankt.

Vanmiddag heb ik wat kasten opgeruimd, daarbij kwam ik o.a. wat Duitse spoorwegtijdschriften uit 2011 tegen. Het gaat bijvoorbeeld over de spoedige opening van de nieuwe luchthaven in Berlijn (begin 2012, de opening was uiteindelijk in 2020), de modernisering van het baanvak Stuttgart - Ulm (nog steeds niet afgerond) en het plan om uiterlijk 2020 rondom Lübeck een S-Bahn net te realiseren (dat plan is volgens mij een stillle dood gestorven). Grappig en frusterend te zien hoe weinig vooruitgang er zit in dat soort dossiers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

De bouw van de NBS Stuttgart - Ulm verloopt nu best voorspoedig, die gaat als het goed is in december 2022 open. Op het emplacement van station Ulm kan je de tunnelkokers al zien, die worden denk ik over niet al te lange tijd aangesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8833
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Vanuit Ulm ligt nu tijdelijk spoor de tunnel in om de rails (staven à 120 meter) daadwerkelijk aan te leggen. Hiervoor rijdt een Vectron DE met enkele wagens op en neer:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Ardan schreef: di 05 jan 2021, 14:57 Zo, de kerstboom is de deur uit. Nou de naaldjes nog.
Ik heb hem van mijn balkon af gegooid zodat ik er niet mijn hele huis mee door hoefde (A)
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Afbeelding

In Hoofddorp op de Opallaan nog een oude TEC-bus gespot
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Wat een (gegeven de omstandigheden van onder andere de coronacrisis) aangename drukte!

Volledig ander onderwerp trouwens: ik zap net langs CNN, waar men praat over de tweede ronde-verkiezing voor de federale senaatszetels van Georgia. Maar die grappenmakers noemen dat nog steeds "Election Night in America Continued", alsof ze nog steeds op het punt staan om de nieuwe president van de Verenigde Staten aan te kondigen. Ik zap maar rustig verder, de BBC heeft twee zenders verder gewoon het "News at Ten". :lol:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

VIRM schreef: di 05 jan 2021, 08:10 Hoeveel mensen komen er uiteindelijk (extra) in Nederland te werken? (..)
Dat heb ik in de persberichten niet terug kunnen vinden. Wellicht staat dit wel in één van de fusie documenten die wellicht ergens op het internet te vinden zijn.

Vermoedelijk zal het niet veel zijn, directe medewerkers dan. Qua inhuur van zakelijke dienstverlening (juridisch, fiscaal etc.) zal er wel indirecte werkgelegenheid zijn.. Maar ja, door corona zullen de cateraars, bars, hotels nog lang geen zakelijke bezoekers mogen ontvangen.. ;)

https://automotive-online.nl/management ... -beklonken

VIRM schreef: di 05 jan 2021, 08:10
@Durashift: ik zat ook al aan Nedcar te denken. Al denk ik dat ze eerst de bezem gaan halen door het aantal gevoerde merken na de fusie.
Qua merken zal er niet snel gesneden worden,lijkt mij. Wél meer synergie in modellen én de platformen, daar zit kosteneffectiviteit en Fiat heeft een breder modellengamma nodig.

Op importeursniveau zal er als eerst wel ingeschoven worden. Fiat NL in Lijnden zal toch wel bij PSA / Opel in A'dam ZO inschuiven (als er nog plek is), verwacht ik.
Wel fijn voor de medewerkers, die naar ik vermoed wel in de regio A'dam wonen en dus niet al te ver verder moeten reizen. (Breda - A'dam was een ander verhaal met Opel).

Maar goed, de schoonmakers van het pand in Lijnden hoeven niet in Z-O schoon te maken, lijkt mij. Dus, verlies aan arbeid is er altijd maar dat is vaak toch ook de bedoeling van fuseren. ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Z2N schreef: di 05 jan 2021, 23:11 Volledig ander onderwerp trouwens: ik zap net langs CNN, waar men praat over de tweede ronde-verkiezing voor de federale senaatszetels van Georgia. Maar die grappenmakers noemen dat nog steeds "Election Night in America Continued", alsof ze nog steeds op het punt staan om de nieuwe president van de Verenigde Staten aan te kondigen. Ik zap maar rustig verder, de BBC heeft twee zenders verder gewoon het "News at Ten". :lol:
Het is in zoverre belangrijk dat de Democraten aan een gelijke hoeveelheid zetels in de Senaat zouden kunnen komen als de Republikeinen. De stem van de vice-president is dan doorslaggevend bij een gelijke stand. Dat zou het land veel makkelijker bestuurbaar maken, wat al lang niet zo is geweest. Onder Obama bijvoorbeeld zat alles ook steeds muurvast.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Ach, het is een first past the post-systeem, dus als democraat in hart en nieren kan ik er niet echt warm van worden wat de uitslag is. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Je kunt weinig ophebben met het systeem (snap ik), maar de gevolgen gaan ons uiteindelijk allemaal aan.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

Z2N schreef: wo 06 jan 2021, 01:33 Ach, het is een first past the post-systeem, dus als democraat in hart en nieren kan ik er niet echt warm van worden wat de uitslag is. :X
Ik moest dit twee keer lezen voordat ik het begreep :p

Overigens klopt het niet van het first past the post-systeem, zoals in Engeland en met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er is in Georgia voor de senaatsverkiezing namelijk eerst een jungle primary met álle kandidaten, zoals Democraat als Republikein, en daarna een runoff van de top 2 van de primary. Lijkt sterk op hoe de Fransen hun president kiezen, alleen hebben die nog per partij primaries.

Misschien niet heel democratisch, maar de verkiezingen waren wel Democratisch, want zowel Ossoff als Warnock lijken te hebben gewonnen *O*
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: di 05 jan 2021, 23:11 Volledig ander onderwerp trouwens: ik zap net langs CNN, waar men praat over de tweede ronde-verkiezing voor de federale senaatszetels van Georgia. Maar die grappenmakers noemen dat nog steeds "Election Night in America Continued", alsof ze nog steeds op het punt staan om de nieuwe president van de Verenigde Staten aan te kondigen. Ik zap maar rustig verder, de BBC heeft twee zenders verder gewoon het "News at Ten". :lol:
Ach, CNN gaat ook flexibel om met de term 'breaking news'. Die aanduiding hebben ze een paar uur na de daadwerkelijk gebeurtenis gewoon nog in beeld staan.
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door webguy »

Voor de duidelijkheid - er was een tweede ronde nodig voor een van de senaatszegels. Als in de tweede kamer het kabinet 74 zetels heeft en we zouden opnieuw moeten stemmen voor een of twee zetels, dan zou heel NOS ook in rep en roer zijn omdat dit zo'n beetje het verschil is tussen wel of niet een meerderheid
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

PHS schreef: wo 06 jan 2021, 08:40 Overigens klopt het niet van het first past the post-systeem, zoals in Engeland en met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Er is in Georgia voor de senaatsverkiezing namelijk eerst een jungle primary met álle kandidaten, zoals Democraat als Republikein, en daarna een runoff van de top 2 van de primary. Lijkt sterk op hoe de Fransen hun president kiezen, alleen hebben die nog per partij primaries.

Misschien niet heel democratisch, maar de verkiezingen waren wel Democratisch, want zowel Ossoff als Warnock lijken te hebben gewonnen *O*
Het is wel heel wat anders dan het Franse presidentssysteem, omdat het twee parallelle verkiezingen zijn in één kiesgebied. Als 51% van de mensen Ezel-partij stemt en 49% van de mensen Olifant-partij zouden beide kampen één senator moeten krijgen in een democratische opzet, maar in dit geval krijgen de Ezels twee senatoren. Vandaar dat first past the post-ige: Er zijn twee zetels, en de winnaar van de verkiezing per zetel krijgt de zetel. In Frankrijk worden de parlementsleden en presidenten in twee rondes verkozen, zodat ze altijd een meerderheid van de stemmen vertegenwoordigen in een kiesgebied.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Maar dat is in Georgia toch ook het geval? Normaal zou er ook maar één senator per keer per staat gekozen worden, in 2020 Perdues zetel. Alleen is Loeffler nooit gekozen, maar aangesteld in 2019 door de Gouverneur ter vervanging van een afgetreden senator, dus moest daarvoor ook gekozen worden bij de volgende verkiezingen. Nu heb je toevallig twee keer een "Franse" verkiezing met twee rondes.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

Z2N schreef: wo 06 jan 2021, 10:57 Het is wel heel wat anders dan het Franse presidentssysteem, omdat het twee parallelle verkiezingen zijn in één kiesgebied. Als 51% van de mensen Ezel-partij stemt en 49% van de mensen Olifant-partij zouden beide kampen één senator moeten krijgen in een democratische opzet, maar in dit geval krijgen de Ezels twee senatoren. Vandaar dat first past the post-ige: Er zijn twee zetels, en de winnaar van de verkiezing per zetel krijgt de zetel. In Frankrijk worden de parlementsleden en presidenten in twee rondes verkozen, zodat ze altijd een meerderheid van de stemmen vertegenwoordigen in een kiesgebied.
Dat komt omdat iedere staat twee senatoren telt, en niet één, zoals er in Frankrijk één president is. Stel, er worden in Frankrijk tegelijkertijd twee presidenten gekozen, dan zouden de verkiezingen toch precies zo verlopen als in Georgia nu?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Maar daar zit de crux: het hele stelsel is daar ondemocratisch. Als 50% -1 van de bevolking de pech hebben dat ze net in de minderheid horen hoeven ze niet gehoord te worden, dat kan ik niet democratisch noemen. Om maar niet te beginnen over de idioterie die die senaat überhaupt is: twee senatoren per staat, onafhankelijk van de grootte van de staat (Wyoming heeft met krap 600.000 inwoners evenveel senaatszetels als Californië (39,4 miljoen mensen, inwoners van Wyoming hebben dus 65x meer macht in de senaat)), aangevuld met wat institutioneel racisme (Puerto Rico heeft met zijn 3,2 miljoen inwoners geen invloed in de senaat dankzij de Insular Cases). Dat hele stelsel kan ik niet erkennen als een democratisch geheel, en voor het geheel kan ik dus niet warm worden. Wat er dan in een deel van dat systeem gebeurt maakt niet veel meer uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Meanwhile in Austria...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

Wil ik ook weer eens hier :Y
eerst die sneeuwberg van de stroomafnemer halen was misschien geen gek idee...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Jef400 »

Z2N schreef: wo 06 jan 2021, 11:32 Maar daar zit de crux: het hele stelsel is daar ondemocratisch. Als 50% -1 van de bevolking de pech hebben dat ze net in de minderheid horen hoeven ze niet gehoord te worden, dat kan ik niet democratisch noemen. Om maar niet te beginnen over de idioterie die die senaat überhaupt is: twee senatoren per staat, onafhankelijk van de grootte van de staat (Wyoming heeft met krap 600.000 inwoners evenveel senaatszetels als Californië (39,4 miljoen mensen, inwoners van Wyoming hebben dus 65x meer macht in de senaat)), aangevuld met wat institutioneel racisme (Puerto Rico heeft met zijn 3,2 miljoen inwoners geen invloed in de senaat dankzij de Insular Cases). Dat hele stelsel kan ik niet erkennen als een democratisch geheel, en voor het geheel kan ik dus niet warm worden. Wat er dan in een deel van dat systeem gebeurt maakt niet veel meer uit.
Alleen hoe wil je het dan op gaan lossen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door diederickx »

Zullen we met een delegatie van ons forum bij de Amerikanen gaan pleiten voor het Nederlandse systeem zodat de federale senaat gekozen wordt door de vertegenwoordigers van de staatsparlementen? Liefst met een dwingend stemadvies om te voorkomen dat de verhoudingen te scheef komen te liggen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Jef400 schreef: wo 06 jan 2021, 13:50 Alleen hoe wil je het dan op gaan lossen?
Er verder geen aandacht aan geven? Veel meer dan constateren dat The land of the free niet alles zo goed doet als het soms laat voorkomen kan ik niet, en eerlijk gezegd vind ik het ook niet boeiend genoeg om er wel wat aan te doen. De bevolking van de VS heeft zelf de macht om het stelsel aan te passen als zij het zou willen, dat het niet gebeurt zegt voor mij genoeg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Jef400 »

Daar kan ik wel inkomen. Ik zit af en toe voor mijn fantasiewereld te filosoferen wat het beste is. Maar ik denk dat we het qua verkiezingen in Nederland wel op de rit hebben. Geen rare oplossingen waardoor stemmen verloren gaan. Geen gedoe met de stembusgang en geen clowns die serieuze kansen op titels maken.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Terwijl honderden mensen zich lieten vaccineren vandaag zat ik achter mijn eettafel ongebruikte vakantiesaldo’s van 2019 te berekenen. Saai leven :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 33 gasten