Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

Ja alles is te vinden op de interwebz, maar daar gaat t niet om natuurlijk :N
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ICE11 »

Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

:')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

:D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Leuk, maar nu zijn we natuurlijk nog wel benieuwd naar jouw foto's. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Vandaag is het twaalf jaar geleden dat de strippenkaart werd afgeschaft bij de Rotterdamse metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

De wattes? Kon je daarmee strippen?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Afhankelijk van het aantal zones dat je moest diende je een bepaald aantal kledingstukken uit te trekken, ja. :Y
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Volgens mij is het iets van 40 jaar geleden dat de strippenkaart ingevoerd werd? Niet iedereen was toen enthousiast. :|
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Idd, de StRoPpEnKaArT.
🍉
Alargule

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Alargule »

Tom024 schreef: vr 29 jan 2021, 09:17 Afhankelijk van het aantal zones dat je moest diende je een bepaald aantal kledingstukken uit te trekken, ja. :Y
Ha, vandaar dat het ding vooral in de zomer zo populair was.

Ik ken het begrip alleen van mijn hoerenbezoek.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

en-es schreef: vr 29 jan 2021, 09:30 Volgens mij is het iets van 40 jaar geleden dat de strippenkaart ingevoerd werd? Niet iedereen was toen enthousiast. :|
Dat klopt. De strippenkaart werd op 1 oktober 1980 ingevoerd.

Zie het onderstaande artikel van Wikipedia:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Het had zo zijn charme, maar met de chipkaart hoef je gelukkig niet meer te vouwen en in zo'n apparaat te proppen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Ik heb de strippenkaart nooit begrepen (Gen Z trash 🙋🏻‍♂️), in 2009 had je ook zo iets als een compensatiekaart bij de RET waarvan ik het bestaan ook nooit heb gesnapt. In- en uitchecken die handel!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door webguy »

Ik weet nog dat de 45 strippenkaart soms lastiger te krijgen was en een rib uit je lijf was om die 20 euro uit te geven (maar wel goedkoper!)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

En altijd goed opletten of er juist gestempeld werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Visgraatmodel schreef:Ik heb de strippenkaart nooit begrepen (Gen Z trash Afbeelding), in 2009 had je ook zo iets als een compensatiekaart bij de RET waarvan ik het bestaan ook nooit heb gesnapt. In- en uitchecken die handel!
De compensatiekaart was bedoeld om als je een reis met metro en streekbus maakte, en in de streekbus de ov-chipkaart niet gebruikt kon worden, het dubbele instaptarief terug te krijgen. Daarvoor moest je bij elke reis waar dit zich voordeed één strip afstempelen. Als je compensatiekaart vol was of de andere vervoerder introduceerde de OV-chipkaart stuurde je de kaart op naar de RET klantenservice en dan kreeg je € 0,75 x het aantal stempels uitbetaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Alles heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar een vreselijk ongemak van de OV-chipkaart vind ik het uitchecken. Zeker bij abonnementen is dat vanuit reizigersoogpunt volstrekt overbodig. Wat dat betreft ben ik groot voorstander van stempelen/inchecken aan het begin van de reis en klaar. (En eventueel bij het uitstappen poortjes openen.)

Nu ben ik wel benieuwd of er nog plaatsen zijn met een "strippenkaart"? Ik weet dat in het stadsvervoer van Bratislava er een beschikbaar is, het zogeheten "karnet", maar ik heb niet het gevoel dat het heel populair is want ik heb zo'n ding in het echt nog nooit gezien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door nvdw »

Wat mij betreft had het nationaal tariefsysteem niet op de helling gehoeven. Het pakt weliswaar niet voor iedereen voordelig uit (denk aan Utrecht: vanuit Overvecht of Zuilen naar het centrum kost je drie strippen tegen twee vanuit Lunetten of Kanaleneiland voor een vergelijkbare afstand) maar het is in elk geval inzichtelijk wat je reis kost.

Vond die 45-strippenkaart ook wel praktisch hoor: met mijn standaard busreis van 9 strippen kwam dat nog mooi uit ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Het enige vervoer bij mijn ouders in het dorp was (en is) de buurtbus, daar heeft men nog lang speciale strippenkaarten gehad, ook na invoering van de chipkaart.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: zo 31 jan 2021, 12:49 Alles heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar een vreselijk ongemak van de OV-chipkaart vind ik het uitchecken. Zeker bij abonnementen is dat vanuit reizigersoogpunt volstrekt overbodig. Wat dat betreft ben ik groot voorstander van stempelen/inchecken aan het begin van de reis en klaar. (En eventueel bij het uitstappen poortjes openen.)
Tja, dat hoeft toch geen probleem te zijn bij volledig afgekocht reisrecht? Maar grotere problemen lijken mij de verschillende spoorvervoerders met elk een eigen poortje, en het aanhoudend geneuzel met producten van de spoorvervoerders (zoals NS Flex dat niet samen gaat met regionale producten).
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Er zijn ongetwijfeld systemen te bedenken waarbij uitchecken niet noodzakelijk is. (Met e-tickets in de trein werkt dat in feite al zo.) Maar het huidige systeem is daar helaas niet op ingericht, omdat reizigersgemak niet het uitgangspunt is.

Ik kan zo al enkele voorbeelden noemen: Marseille (inchecken in ieder vervoermiddel, "uitchecken" alleen bij het openen van een poortje in de metro), de bussen van De Lijn en TEC. Er is geen enkele reden om sterabonnementen voor de bus niet als zichtkaart uit te geven, bijvoorbeeld, behalve dat de reizigerstellingen dan niet op basis van in- en uitcheckgegevens kunnen worden gedaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

In Kopenhagen (of was het heel Denemarken?) had je de Klippekort. Maar die vond ik best verwarrend, want daar kocht je een kaart op basis van hoeveel zones je ermee wil reizen (2 tot 8 of alle zones). Een regel afstempelen was dan geldig in het aantal zones van de kaart. Als je vier zones wilde reizen moest je dus bij een klippekort van 2 zones twee regels afstempelen of één regel bij een klippekort van 4 zones. Maar ook daar waren ze al heel lang bezig met een chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Tom024 schreef: zo 31 jan 2021, 13:54 Het enige vervoer bij mijn ouders in het dorp was (en is) de buurtbus, daar heeft men nog lang speciale strippenkaarten gehad, ook na invoering van de chipkaart.
De afgelopen 2 jaar hebben ze op de buurtbussen in Midden-Overijssel ook het strippenkaartsysteem opnieuw gehad. Hierbij kon je voor €17,50 een 25 strippenkaart kopen. Stempelen werkte bijna hetzelfde, al was het niet één stempel per zone. Eigenlijk was de regel: sandaard 1 stempel + 1 voor een korte rit, of +2 voor een lange rit.

Voor dit systeem kwam was er een wirwar aan tarieven op de buurtbussen in Midden-Overijssel. De lijnen die sinds de start in Midden-Overijssel actief waren hadden 10 rittenkaarten, maar de later nieuw geïntroduceerde buurtbussen verkochten en hanteerden de tarieven van de RITkaart Oost.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door jelmerrr »

Even iets heel anders: zijn er mensen die de app ommetje kennen? Het is een app van de hartstichting waarin je xp kunt krijgen als je loopt en hoe meer je loopt hoe meer xp. Ik heb het nog maar net gedownload (zag het ergens voorbij komen) maar ik dacht misschien zijn hier wel mensen die het een leuk idee vinden om er een groep in te starten *O* , motiveert weer om te bewegen wat goed is voor de weerstand en humeur
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten