Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Als een chauffeur aanstalten maakt om te gaan vertrekken mag hij best al richting aangeven als er nog verkeer naast hem zit. Dan weet verkeer dat nog kan stoppen direct dat de bus gaat rijden, wat overigens geen vrijbrief is om direct weg te rijden zodra de richtingaanwijzer aan staat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Mag ik even kwijt
Dat doet me denken aan de compleet ongelijkmatige verdeling van toiletten in VIRMm.DDietzen schreef: ↑ma 13 dec 2021, 08:39 Vandaag alweer mijn tweede ritje in DDZ-6 sinds de herinstroom, en ik was vergeten hoe asymmetrisch de stiltezones zijn ingericht. Aan de stuurstandzijde gelijk in de kopbak, aan de motorwagenzijde niks in de eerste twee bakken (dus aannemelijk in bak 3 van die kant). Succes dus om je goed te positioneren op het perron als je in stilte wilt reizen
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
Hoe ik het normaal gesproken doe: ik druk op de knop om de deuren te sluiten. Meteen daarna zet ik het knipperlicht naar links. Kijk in de spiegel, wacht tot de deuren dicht zijn (seconde of 2-3), kijk nog een keer en dan ga ik. Wie dan nog niet heeft kunnen remmen hoort geen auto te besturen wat mij betreft
Re: Mag ik even kwijt
^Eens, dus ik vind als je als buschauffeur je knipperlicht naar rechts aan houdt totdat er een auto naast je rijdt en precies op dat moment tegelijkertijd het knipperlicht naar links aanzet en wegrijdt waardoor je mij vervolgens bijna aanrijdt, dat je dan ook geen bus hoort te besturen.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Mag ik even kwijt
Vanuit andere optiek bekeken: standrechtelijke executie voor op speaker / cracker-stand bellen in het OV, per wanneer?
Nee, ik vind je leven echt totaal niet boeiend, zeker niet om 6.30 op maandagochtend...
Nee, ik vind je leven echt totaal niet boeiend, zeker niet om 6.30 op maandagochtend...
Re: Mag ik even kwijt
Of spraakberichten naar al je vrienden sturen om 7:55 in de intercity. Ook niet echt nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Achja. Soms trok ik mijn speaker er even bij:
“HAAI CHANTAL, HIER DE BUSCHAUFFEUR, IK HAD OOK EEN GOED WEEKEND HOOR!!”
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mag ik even kwijt
In de Sprinter is dat dan géén probleem?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Mag ik even kwijt
Mag ook voor mensen die "muziek" in het ov (of waar dan ook in het openbaar) luisteren op speaker
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Mag ik even kwijt
Als oefenobject voor de Incidentenbestrijding: https://twitter.com/ICB_Teus/status/1385614170184327169
Re: Mag ik even kwijt
Als buschauffeur merk ik juist het tegenovergestelde van wat jij beweerd. Op het moment dat ik de deuren sluit doe ik de linker knipperlicht aan. Zodat ik na een paar seconden de halte uit kan met de bus. Die 3 tot 5 seconden vind de ene automobilist te kort en de andere vind dat weer te lang. Het is ook nooit goed. Vaak zie je automobilisten nog snel gas geven zodat ze alsnog voor de bus zitten.
Het was volgens mij de bedoeling dat iedereen op de weg die een voertuig bestuurd in ieder geval de regels kennen. Artikel 56 zijn ze "toevallig" vergeten? Als je met de auto aan het rijden bent en je ziet een bus in de halte staan lijkt me dat je als normaal mens al kan bedenken dat de bus ooit weg zal gaan rijden. Daar pas je je rijgedrag op aan toch? ik zeg niet dat je moet stoppen maar je zou niet verrast moeten zijn dat die bus zijn knipperlicht gaat gebruiken om aan te geven dat hij weg wil rijden.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39214
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Heb laatst nog een auto langs m'n bus zien vliegen en maar net niet op tegemoetkomend verkeer zien klappen. Die combineerde extra gas en uitwijken toen de bus al de halte uit draaide
Maar ja, er zijn ook weleens automobilisten die een bus gaan inhalen die stopt om een tegemoetkomende bus/vrachtwagen uit een smalle straat te laten. Moet gewoon een keer goed fout gaan.
Maar ja, er zijn ook weleens automobilisten die een bus gaan inhalen die stopt om een tegemoetkomende bus/vrachtwagen uit een smalle straat te laten. Moet gewoon een keer goed fout gaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
Heb ik in Dordrecht wel eens gehad. Ik viel daar wel eens in: zelfde concessie, andere vestiging, zie je ook eens wat anders.
Ik heb lijn 5 naar Sterrenburg en sta bij de halte Kilwijkstraat. Net uit het centrum weg, dus lekker druk. Ik heb de knipper al aan, begin al met rollen, en achter mij duikt er een Cliootje uit een zijstraat op dat overduidelijk niet wil stoppen. Nou best joh, denk ik, dan parkeer je hem toch in de achterkant. Ik hoor de verongelijkte claxon achter me en rijd lekker door.
Volgende halte. Ik laat de mensen in- en uitstappen, en als ik naar links kijk om te zien of ik weg kan, staat daar diezelfde Clio strak naast de bus, met het zijraampje demonstratief naar beneden om verhaal te halen. Ik ben de kwaadste niet en schuif het mijne open. Blijkt er een kalende kerel van een jaar of 50 achter het stuur te zitten.
"U duwt hem er zomaar voor", zegt hij.
"Nee", zeg ik, "u ziet een bus die wegrijdt bij een halte en u probeert hem er toch tussen te duwen."
Er volgt een hoop protest, want ik zie het weer eens allemaal verkeerd. Ik wens hem een fijne dag en doe mijn raam dicht.
De man parkeert de brik nu schuin voor de bus, en stapt uit. Terwijl hij naar me toe loopt, houdt hij zijn handen zo in zijn zij dat iedereen goed kan zien dat er 'politie' op zijn trui staat.
"U weet de regels niet", zegt hij tegen me. "O", zeg ik, "welke regel heb ik gemist dan? Volgens mij had u mij, volgens de regels, de gelegenheid moeten geven om de halte te verlaten."
Allemaal niet waar. Er volgt een heel verhaal over dat het haltebord van Arriva geen geldig haltebord is, bladiebla. Volgens mij heeft-ie een keer een oude trui van zijn broer gehad die wel agent is, denk ik - en op dat moment, ik had echt niks door, hangt er plots een reiziger half over me heen om de 'agent' te vertellen wat-ie van de situatie vindt. "Hee ouwehoer, we willen allemaal naar huis, dus nou heel gauw opsodemieteren naar die kutauto van je." "Rustig, rustig meneer -" "Nee niks rustig, OPDONDEREN, of moet ik komen helpen?"
Vijftiger beent met de staart tussen de benen terug naar zijn Cliootje, en de reiziger gaat weer zitten onder luid applaus van de overige 30 passagiers.
Nooit meer wat over gehoord.
Ik heb lijn 5 naar Sterrenburg en sta bij de halte Kilwijkstraat. Net uit het centrum weg, dus lekker druk. Ik heb de knipper al aan, begin al met rollen, en achter mij duikt er een Cliootje uit een zijstraat op dat overduidelijk niet wil stoppen. Nou best joh, denk ik, dan parkeer je hem toch in de achterkant. Ik hoor de verongelijkte claxon achter me en rijd lekker door.
Volgende halte. Ik laat de mensen in- en uitstappen, en als ik naar links kijk om te zien of ik weg kan, staat daar diezelfde Clio strak naast de bus, met het zijraampje demonstratief naar beneden om verhaal te halen. Ik ben de kwaadste niet en schuif het mijne open. Blijkt er een kalende kerel van een jaar of 50 achter het stuur te zitten.
"U duwt hem er zomaar voor", zegt hij.
"Nee", zeg ik, "u ziet een bus die wegrijdt bij een halte en u probeert hem er toch tussen te duwen."
Er volgt een hoop protest, want ik zie het weer eens allemaal verkeerd. Ik wens hem een fijne dag en doe mijn raam dicht.
De man parkeert de brik nu schuin voor de bus, en stapt uit. Terwijl hij naar me toe loopt, houdt hij zijn handen zo in zijn zij dat iedereen goed kan zien dat er 'politie' op zijn trui staat.
"U weet de regels niet", zegt hij tegen me. "O", zeg ik, "welke regel heb ik gemist dan? Volgens mij had u mij, volgens de regels, de gelegenheid moeten geven om de halte te verlaten."
Allemaal niet waar. Er volgt een heel verhaal over dat het haltebord van Arriva geen geldig haltebord is, bladiebla. Volgens mij heeft-ie een keer een oude trui van zijn broer gehad die wel agent is, denk ik - en op dat moment, ik had echt niks door, hangt er plots een reiziger half over me heen om de 'agent' te vertellen wat-ie van de situatie vindt. "Hee ouwehoer, we willen allemaal naar huis, dus nou heel gauw opsodemieteren naar die kutauto van je." "Rustig, rustig meneer -" "Nee niks rustig, OPDONDEREN, of moet ik komen helpen?"
Vijftiger beent met de staart tussen de benen terug naar zijn Cliootje, en de reiziger gaat weer zitten onder luid applaus van de overige 30 passagiers.
Nooit meer wat over gehoord.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mag ik even kwijt
Wordt daar eigenlijk aandacht aan besteed bij rijlessen, wat te doen bij bussen die weg gaan rijden bij een halte?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Mag ik even kwijt
Mag toch hopen dat iedereen tijdens de rijlessen een keer een wegrijdende bus tegenkomt.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6474
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Ik vind het altijd wel een beetje eng om bij mijn werk de bus te passeren bij de halte. Ik wil best voorrang verlenen maar soms rijden ze zo ineens weg dat ik bijna geen tijd meer heb om daarop te reageren.
Re: Mag ik even kwijt
Voor zover ik weet hoort een buschauffeur eerst knipperlicht naar links aan te doen voordat ie wegrijdt van de halte zodat autoverkeer erop kan reageren. In mijn situatie heb ik het over een stilstaande bus bij een tijdhalte (!) met knipperlicht naar rechts die besluit knipperlicht naar links aan te doen en tegelijk weg te rijden terwijl ik naast de bus rijd waardoor ik bijna word aangereden door die bus. En dat gebeurt hier steeds vaker.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Mag ik even kwijt
De omgang met een vertrekkende bus vereist een wisselwerking tussen de buschauffeur en de overige deelnemers. De buschauffeur moet er niet klakkeloos van uitgaan dat hij direct na het aanzetten van zijn richtingaanwijzer weg kan rijden, maar andersom moeten andere verkeersdeelnemers hun gedrag aanpassen op een bus die aanstalten maakt om te vertrekken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Mag ik even kwijt
Klopt.
Maar knipperlicht naar rechts aan houden vlak voordat en tijdens een automobilist passeert is dat naar mijn mening niet.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Mag ik even kwijt
Mijn instructeur gaf me de tip om, indien mogelijk naar de deuren te kijken, geeft vaak ook wel een soort indicatie wat je kunt verwachten.
Maar goed, zowel buschauffeurs als automobilisten kunnen er beide wel wat van.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Mag ik even kwijt
Ligt er natuurlijk ook aan waar je woont. Bij mij letterlijk om de hoek halteert 18x per uur een bus (per richting). Dan komt het dus vrij regelmatig voor dat ik er net op dat moment langsrij
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 138 gasten