Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Ja, en daar werd dus in de trein niets over omgeroepen. Vanuit Boxmeer is nog ontsnapping mogelijk, maar in Cuijk stranden is onplezieriger. Voordeel is wel dat er daardoor voor de bussen weinig belangstelling is.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door cassie127 »

Een aanrijding en tegelijkertijd iets verderop ook nog een persoon die op het spoor liep...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door jelmerrr »

Wat ik me dus afvraag: stel ik wil nu op mijn 20e in de buurt op mezelf. Dan moet ik dus gewoon op straat leven? De rest is niet meer betaalbaar tegenwoordig...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Tiny houses zijn het wondermiddel, toch? *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door jelmerrr »

Die hebben ze hier niet
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Dan moet je je ouders maar op straat zetten :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

jelmerrr schreef: do 07 apr 2022, 23:14 Wat ik me dus afvraag: stel ik wil nu op mijn 20e in de buurt op mezelf. Dan moet ik dus gewoon op straat leven? De rest is niet meer betaalbaar tegenwoordig...
Huizen zijn het afgelopen kwartaal in prijs gedaald.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Na jaren van explosieve groei. :X

En nee: tenzij je een rijke partner hebt of een goede zak duiten mee kan nemen is het praktisch onmogelijk om een huis te kopen anno 2022, en de huren zijn veelal ook een goede manier om snel van je geld af te komen. Welkom in de wooncrisis. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

De starters hebben precies niks aan de dalende prijzen. De hypotheekrente stijgt juist weer, en harder dan de huizenprijzen zakken.
De wooncrisis is sowieso een van de redenen dat mijn overweging om naar Duitsland te emigreren steeds serieuzer wordt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Daar bestaat dat probleem ook hoor. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

ArrivaBas schreef: vr 08 apr 2022, 07:50 De hypotheekrente stijgt juist weer, en harder dan de huizenprijzen zakken.
Het lijkt, dat ik mijn huis afgelopen maand op een goed moment heb verkocht, en nu ga huren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Wubbo »

Maar op je 20e een huis kopen was toch nooit voor veel mensen weggelegd? Daar moest je altijd al een vast contract en iets van geld voor meenemen. Ik denk dat de vastgelopen huurmarkt (die natuurlijk een relatie heeft met de koopmarkt) hier veel meer een thema is.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Misschien met de hulp van een suikertante of suikeroom dat je vroeg in een koophuis kunt wonen, maar voor de rest is schraalhans keukenmeester. Ik hoor van genoeg twintigers en dertigers die noodgedwongen thuis blijven wonen of in een studentenkamer blijven hangen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik op de korte termijn al naar Duitsland verhuis. Daar wil ik eerst een aantal jaren zorgvuldig voor sparen. Voor dat zover is zitten we vrij zeker al in het volgende decennium.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: vr 08 apr 2022, 10:08 Maar op je 20e een huis kopen was toch nooit voor veel mensen weggelegd? Daar moest je altijd al een vast contract en iets van geld voor meenemen. Ik denk dat de vastgelopen huurmarkt (die natuurlijk een relatie heeft met de koopmarkt) hier veel meer een thema is.
Een vast contract is wel redelijk een must ja, en het ligt er ook maar net aan of je in een sector met een beetje goed inkomen zit qua werk.

Ik heb zelf op m'n 27e een huis gekocht en dat was toen ook wel gelukt zonder eigen geld (heb er wel wat spaargeld in gestoken, maar dat had niet persé gehoeven).
En ja, 12 jaar geleden waren de prijzen lager maar tegelijkertijd de rente fors hoger dan nu (ik begon op 4,7%). De keuze was toen ook al wel beperkt voor m'n budget, maar nu zou die keuze wel stukken kleiner zijn geweest.

De huurmarkt kent inderdaad wellicht nog wel grotere problemen: voor een huurwoning in de vrije sector ben je ondertussen stukken meer kwijt dan voor een even grote koopwoning. En de doorstroming loopt natuurlijk ook niet lekker: houdt nu zelf feitelijk ook een startersappartement bezet doordat met de huidige markt doorstromen naar wat groters zo eenvoudig niet is. Zelfs met een 1,5x modaal inkomen en zat spaargeld is er allesbehalve veel keus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Ik ben 30 en heb een vast contract, maar met die (ruim) anderhalve ton die ik als alleenstaande kan lenen, kan ik niks fatsoenlijks kopen. :(
Daarom heb ik nu maar een studio gehuurd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Ik vind het toch vreemd dat het allemaal zo lastig blijkt te gaan. Ik heb zelf 2 jaar geleden op mijn 22'e een tussenwoning kunnen kopen voor 225.000. Moest wel iets overbieden, maar voor de rest ging het allemaal vrij makkelijk op zich.

Als je op de sites van de banken gaat kijken hoeveel hypotheek je kan krijgen dan geven die allemaal lagere bedragen weer dan feitelijk mogelijk is, is mijn ervaring. Al die sites gaven bij mij tussen de 140.000 en 165.000 aan. Uiteindelijk kon ik via de Hypotheker 220.000 krijgen. Loont dus wel om gewoon eens bij die gasten binnen te lopen en te kijken of ze op creatieve manieren meer geld kunnen lospeuteren van de geldverstrekkers. Voor 220.000 moet er ook nu nog best wel iets mogelijk zijn gok ik.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Klaasje »

Ja, ga altijd bij de hypotheekadviseur langs. Dat geeft veel inzichten die je anders niet zou krijgen. Én bedenk dat veel tooltjes online hogere kosten koper geven dan mogelijk is als je goed zoekt. Verder mag je overbieding niet in je hypotheek maar als je de woning inclusief overbieding als totaalbedrag weer getaxeerd krijgt kan het weer wel.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

Tom98 schreef: vr 08 apr 2022, 12:47 Ik vind het toch vreemd dat het allemaal zo lastig blijkt te gaan.
Volgens een artikel in het magazine van de Vereniging Eigen Huis dat ik laatst bij mijn ouders las heb je voor de maximale NHG-hypotheek van 355.000 euro een bruto jaarinkomen van 71.000 euro nodig. Dat zijn twee modale salarissen, wat ik best vond meevallen toen ik erover nadacht: als je een partner hebt, en jullie allebei fulltime werken, zit je daar zo aan. En voor 3,5 ton kun je buiten de Randstad best wat kopen.
waldo79 schreef: vr 08 apr 2022, 10:35 Ik hoor van genoeg twintigers en dertigers die noodgedwongen thuis blijven wonen of in een studentenkamer blijven hangen.
Als ik kijk naar mijn eigen kring zijn dat studenten die niet een studierichting hebben gekozen die een hoge kans geeft op een goedbetaalde baan na de studie. Filosofie bijvoorbeeld is heel interessant, maar zou ik niet kiezen als je een koopwoning ambieert.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door jelmerrr »

Ja, maar op het moment van studie kiezen heb ik helaas niet gekeken naar de salaris -0-
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door marvinkok »

Momenteel ook bezig met verkopen.
vorig jaar al de handtekening onder het Koop/aannemingscontract van het nieuwe huis gezet dus daar hebben we qua prijs wel mazzel mee gehad vermoed ik zo :Y
Nu zien of we ons huidige huis vlot kwijtraken voor een leuke prijs, als verwacht ik niet direct problemen...
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

Ik ben blij dat ik mijn hypotheek vorig jaar voor 30 jaar vastgezet heb tegen 1,77% rente. Momenteel zou ik daar 3,05% voor betalen, en zelfs de rente voor 1 jaar vast is al hoger dan wat ik voor 30 jaar betaal... Het verschil is €100 per maand, dus €1200 per jaar en over 30 jaar scheelt mij dit dus €36.000
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Misschien ligt het aan mijn kennissenkring maar ik ken echt bijna niemand met een partner die beide fulltime werken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Tom98 schreef: vr 08 apr 2022, 12:47 Ik vind het toch vreemd dat het allemaal zo lastig blijkt te gaan. Ik heb zelf 2 jaar geleden op mijn 22'e een tussenwoning kunnen kopen voor 225.000. Moest wel iets overbieden, maar voor de rest ging het allemaal vrij makkelijk op zich.
Ja in Twente kan je voor zo'n bedrag nog wel een tussenwoning kopen allicht. Hoef je in Amersfoort e.o. niet te proberen ;)

Op zich is er nog best aanbod voor wat ik maximaal kan lenen hoor, vooral omdat ik al een eigen appartementje met overwaarde heb. Maar je zit al gauw aan 3,5 ton vraagprijs voor een klein tussenwoninkje en dan een relatief beperkte keuze. Dat heb ik er in sommige wijken best voor over, maar elders in de stad niet.

Maar goed, wordt inderdaad eens tijd voor een adviseur... Ondertussen steeds interessanter om het bestaande leningdeel mee te nemen wat schijnt te kunnen. En die heb ik nu nog acht jaar vast staan op 1,09%.

Twaalf jaar terug had ik nog meer te kiezen sowieso, toen kon je ook nog prijzen omlaag onderhandelen... En wat je tegenwoordig kunt lenen valt in verhouding best tegen als je dat afzet tegen de salarisgroei in dezelfde periode.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom98 »

Was het maar zo'n feest dat ik in Twente woonde... Ben vanwege de studie en dichter bij werk verhuisd uit Twente en mijn huis staat in Nijmegen. Dat lijkt me toch wel vergelijkbaar met Amersfoort qua prijsklasse, misschien zelfs nog wel duurder.

Overigens keek ik laatst uit interesse even op Funda voor huizen in m'n eigen dorpje in Twente en kwam toen tot de conclusie dat, buiten Amsterdam, de rest van Nederland wel ongeveer overal even duur is tegenwoordig omdat de prijzen overal crimineel zijn.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 190 gasten