Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: ma 20 feb 2023, 11:18 Nederlandse banken starten dit jaar ook met MasterCard Debit en Debit Visa, aangezien de uitgifte van Maestro en V-pay passen per 1 juli stopt.
Da kan ik eindelijk mijn Mastercard ook overal in NL gebruiken, want in vele kleinere winkels (en zelfs bij de AH) was dat tot nu toe niet mogelijk. *O*
Dat Maestro stopt wist ik, maar V-Pay echt ook? Want ik zal binnenkort een nieuwe pinpas nodig hebben en mijn bank zegt dat deze nog steeds met V-Pay zal komen (had extra gevraagd vanwege het einde van Maestro). Of is deze stop alleen in Nederland? En het zal spannend worden wat het uitbetalen van contant geld aan de kassa betreft, want dit is hier in Duitsland met een debitcard vaak niet mogelijk (alleen met creditdard en V-Pay).
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Michael »

Zowel Maesto en V-Pay stoppen inderdaad:

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... taalpassen
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ICE11 »

Ok, dan is dat een Nederlandse specialiteit. Want volgens Duitse bronnen zijn hier geen plannen om V-Pay af te schaffen. Citaat: "Für V-Pay, das Visa-Pendant zu Mastercards Maestro-Funktion, gibt es derzeit nämlich noch keine Abschaffungspläne." (bron: https://t3n.de/news/ec-karte-maestro-vp ... 3-1524163/)
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

AppleMoose schreef: ma 20 feb 2023, 00:11 Jammer dat je geen museumganger bent, Stockholm heeft echt wel een paar mooie musea :Y Sowieso zijn de rijksmusea daar gratis, dus om de prijs hoef je het niet te laten.
Het ligt er een beetje aan wat het onderwerp is. Kunst vind ik best mooi, maar in een museum kom ik vaak niet heel verder dan "mooi" of "niet mooi". Prima om een uurtje rond te lopen, maar daarvoor zijn veel musea iets te veel aan de prijs.
In Stavanger heb ik het oliemuseum bezocht, dat was wel erg interessant. Het spoorwegmuseum in York had ik dan weer niet zo heel veel mee, de koninklijke wagons waren bijzonder om te zien, maar verder zeggen Britse treinen me ook te weinig om verder te komen dan "mooi" of "niet mooi.

Verder heb ik vrijwel je hele lijstje gedaan vandaag volgens mij. :') In de ochtend het trammetje naar Djurgården genomen, gelopen naar de andere kant van het eiland waar we met 2 veerboten in Vaxholm terecht zijn gekomen. Daar gelopen, dubbeldekkerbus naar Arlinge, bij Arlinge verbaasd om een Costco te zien en met de Roslagsbanan terug naar Stockholm. Daar via de Östermalmhallen en een rode metro naar de Skinnarviksberg en via Mariatoget naar Slussen gelopen, avondeten gekocht bij de Lidl in Liljeholmen en met de Tvärbanan terug naar ons appartement in Sundbyberg.
Zeker die Östermalmhallen had ik zelf nooit gevonden, dus bedankt voor de tips. :pos:

Morgenochtend naar het Spårvägsmuséet met iemand die ik via internet ken, ben benieuwd of dat wat is. Daarna maar dat lijntje op Lidingö doen denk ik, en dan zien we wel weer. Helaas is het Saltsjö-lijntje dicht tot maart volgend jaar, die zag er erg schattig uit in het verslag dat Z2N ooit postte.

Mijn 72-uurskaart verloopt een uur of 4 voor ik vertrek woensdag, dus ik wou het centrum voor het laatst bewaren omdat dat op loopafstand van het station is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Graag gedaan :pos: Je hebt er flink de vaart in gehouden :mrgreen: Het voordeel van Zweden/Stockholm is, is dat de rijksmusea gratis zijn, dus je loopt weinig risico. Is het niks, sta je zo weer buiten en het kost je geen cent :pos: Wil je de geschiedenis van Zweden kennen, dan is het historika museet (gratis) een aanrader. National museet en het museum voor moderne kunsten zijn ook gratis. Je hebt ook op Skeppsholmen een architectuurmuseum (groot woord voor een hal met wat maquettes). Is ook gratis, en wel aardig om even doorheen te lopen. Maar stel je er niet te veel bij voor.

Of je kunst mooi of niet mooi vindt, lijkt mij ook gewoon de kern van kunst. Al het gelul eromheen is vooral leuk voor de mensen die daardoor flink wat geld kunnen verdienen (A)

Op Hötorget (waar ook de opera en een grote bioscoop is) is nog een moderne markthal. Bij dat plein zit ook Kungshallen waar je relatief goedkoop kunt eten. Bröd & Salt (zit door de hele stad) heeft trouwens echt hele lekkere broodjes. Beetje prijzig, maar het is het waard :Y

Ik weet niet zeker of de tram naar Lindingö weer rijdt, ze zijn daar ook met de brug bezig. Maar dat is wel een aardig lijntje. Bij het eindstation kun je weer met de veerboot terug naar het centrum. Of je gaat weer met de tram of bus terug (A)

Enfin, veel plezier nog :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

AppleMoose schreef: di 21 feb 2023, 00:01 Of je kunst mooi of niet mooi vindt, lijkt mij ook gewoon de kern van kunst. Al het gelul eromheen is vooral leuk voor de mensen die daardoor flink wat geld kunnen verdienen (A)
Die laatste opmerking bevat een kern van waarheid: er wordt een hoop geleuterd over kunst, en daar wordt het niet perse beter van. Toch ben ik het niet helemaal eens met je eerste constatering. Juist als je probeert langs je "mooi/niet mooi" (= lelijk of ik snap het niet) beoordeling probeert te komen geef je jezelf de kans in contact te komen met het werk, wat daardoor misschien iets voor je kan betekenen. Of het blijft gewoon niks, want dat mag ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Vergeleken met zes jaar geleden ben ik me veel meer gaan interesseren in de cultuur in het land of de stad waar ik verblijf. Waar ik zes jaar geleden een archeologische opgraving in Griekenland nog wel eens uitschold voor een hoopje stenen, ben ik nu veel geïnteresseerder in dat soort sites, maar ook andere musea dan het Spoorwegmuseum aan de Maliebaan kunnen me meer en meer bekoren. Probleem is alleen dat ik meestal niet het gezelschap bij me heb om alles goed te bekijken zonder opgejaagd te worden door een tijdschema of lieden die mijn interesses niet delen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Vrolijke St Pancake-dag iedereen! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Oneens. Sint Pannekoek is op 29 november, en wordt groots gevierd door een pannenkoek op je hoofd te leggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Het is dan ook geen Sint Pannenkoek vandaag, maar wel Pancake Day.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Suus schreef: di 21 feb 2023, 11:41 Oneens. Sint Pannekoek is op 29 november, en wordt groots gevierd door een pannenkoek op je hoofd te leggen.
Zei ik Sint Pannekoek? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Chrysa schreef: zo 19 feb 2023, 23:36 Ik heb als ik lang op een plek ben juist vaak geen idee wat ik wil doen, en dan ga ik alsnog dagtripjes maken naar compleet andere plaatsen. :') Ik ben niet zo'n museumganger, ik vind het vooral leuk om gewoon rond te slenteren en ik haal ook altijd supermarkteten ipv dat ik tijd in restaurants spendeer. Dan ga je alleen in een vrij hoog tempo door een plaats heen.

Maar ik ben nu tot woensdagavond in Stockholm, dus ik hoor graag aanbevelingen. :p
Wat voor dingen eet je dan die je zonder bereiding en een keuken enzo kan klaarmaken?
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door dennistd »

Een nieuw record voor pakketbezorging vanuit China: op 21 februari om 2.43u besteld op AliExpress, afgelopen middag (25 februari) om 13.32u bezorgd. Levertijd dus nog geen 4 dagen en 11 uur :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Gisteren vertraging gehad met een Belgische trein -0- De compensatieafhandeling is sinds de vorige vertraging in december 2022 wel een stuk moderner geworden. *O*

Het is niet meer op de website een formulier invullen, de inhoud ervan vervolgens als e-mail toegestuurd te krijgen en dat uitgeprint samen met het biljet op de post naar Brussel te doen, om vervolgens twee maanden later een e-mail te krijgen of ik svp mijn IBAN-nummer wil toesturen. Nee, ik kon nu bij het invullen van het formulier mijn ticket inscannen, op de website uploaden en bovendien ook meteen mijn IBAN-nummer invullen *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Ach, bij de NMBS kun je binnenkort ook reisassistentie via een app aanvragen. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Die app werkt al, heet NMBS Assist.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Ik stapte vanochtend de deur uit op weg naar werk, en het was weer licht aan het worden. *O* Daarnaast erg rustig in het OV door de voorjaarsvakantie. *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6471
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Het viel me gisterenavond ook alweer op hoelang het alweer licht is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

VIRM schreef: ma 27 feb 2023, 09:13 Daarnaast erg rustig in het OV door de voorjaarsvakantie.
Zaterdagmiddag was het juist door de voorjaarsvakantie erg druk in de trein (traject Utrecht - Rotterdam).
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door April064 »

Ben gisteren naar België gegaan en heb ook geen enkele rustige trein gehad in Nederland, de bus was wel heerlijk rustig om 8:00.
zij/haar/hen/hun
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Aangifte 2022 gedaan. :pos:
De ICT van de Belastingdienst kon de drukte schijnbaar aan. :pos:
Klein bedrag terug. :pos:

Gaaf land.
en-es
Berichten: 4468
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

cassie127 schreef: zo 23 okt 2022, 11:26 In Duitsland hebben de meeste flesjes van coca cola al langere ijd die "lass mich dran" dop, al kan het daar nog wel per regio en winkel verschillen.
In Nederland zie ik het ook vaker. Wat ik irritant vind is dat die vaste doppen vaak moeilijk terug te schroeven zijn en de fles niet goed sluit.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Dopjes zijn anders vrij eenvoudig los te krijgen van die lipjes, dan heb je geen last meer van dat geklooi *O*
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Precies ... en anders kun je het dopje gewoon afknippen ;) .
ZO6176
Donateur
Berichten: 6038
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ZO6176 »

Inderdaad. Gewoon er af slopen. Slecht idee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 177 gasten