Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Is dat zo? Ik heb het idee dat er op de weg toch nog wel het nodige aan controles plaatsvindt, en dat wie het echt te bont maakt ook met de gevolgen daarvan wordt geconfronteerd.
Maar goed, het is natuurlijk nooit genoeg, en áls ze je dan een keertje attraperen zouden ze beter boeven gaan vangen.
Maar goed, het is natuurlijk nooit genoeg, en áls ze je dan een keertje attraperen zouden ze beter boeven gaan vangen.
Re: Mag ik even kwijt
Als ze je betrappen op een overtreding die daar aanleiding toe geeft, zullen ze dat ook doen, ja. En vaak blijft het daar voor de overtreder niet bij.
Re: Mag ik even kwijt
Dat je ook automatisch tractor mag rijden als je je rijbewijs B hebt vind ik ook zoiets wonderlijks. Kijk eens hoe zwaar, breed en gevaarlijk (scherpe delen) die dingen zijn...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8745
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Want dat is hetzelfde?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Mag ik even kwijt
Dat geldt natuurlijk ook voor de nodige auto's - zeker sinds de ver-SUV-isering en electrificering van het wagenpark, waarmee auto's steeds hoger en zwaarder worden. Voor de voetganger, fietser en motorrijder allemaal slecht nieuws; toch mag je met rijbewijs B in zo'n ding kruipen.
Een tractor is in potentie een gevaarlijk instrument, zoals de proletenprotesten ook andermaal hebben aangetoond. Daar staat tegenover dat de doorsnee tractor niet zo'n hoge topsnelheid heeft. Ik kan me op zich dan ook wel indenken dat de wetgever hier geen speciale categorie voor in het leven geroepen heeft. Ideaal is het misschien niet, maar ook hier geldt weer: waar trek je de grens tussen de ideale wereld en een reële?
Re: Mag ik even kwijt
De overheid heeft juist wèl een aparte categorie in het leven geroepen voor tractoren, omdat het... nou ja, zie alle argumenten hierboven. Alleen: voordat die categorie met bijbehorend rijbewijs en -examen er was, mocht iedereen zo'n ding besturen.
Jawel, iedereeen. Dat die categorie nu opeens op het BE-rijbewijs staat is het gevolg van een overgangsregeling, waarbij eenieder die nog geen rijbewijs heeft voor auto of trekker daar nu een apart rij-examen voor moet afleggen, maar iedereen die in het verleden op zo'n ding mocht rondcrossen dat nu nog steeds mag.
Jippie!
Jawel, iedereeen. Dat die categorie nu opeens op het BE-rijbewijs staat is het gevolg van een overgangsregeling, waarbij eenieder die nog geen rijbewijs heeft voor auto of trekker daar nu een apart rij-examen voor moet afleggen, maar iedereen die in het verleden op zo'n ding mocht rondcrossen dat nu nog steeds mag.
Jippie!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mag ik even kwijt
Ach ja, de rijbewijsdiscussie.
In Nederland lijkt het adagium te gelden: zo lang het maar niet hard gaat, althans op papier, is het allemaal wel prima. Het hele verhaal is het prachtige resultaat van een kongsi tussen veiligheidslobby enerzijds (meer categorieën, strengere normen, meer examens) en de ouderen-, trekker- en weetikwatlobby anderzijds.
Een oude-van-dagen die medisch is afgekeurd voor zijn B-rijbewijs (auto) mag zijn pasje zonder meer laten omzetten voor eentje met alleen AM (bromfiets) erop, want dat is de enige categorie waarvoor geen medische geschiktheidseisen gelden. Daarmee mogen ze dan een 45 km-autootje rijden, waarmee praktisch hetzelfde mag als met een personenauto. Waag het niet om eraan te tornen want dan komt de hele Omroep MAX-brigade in opstand.
De trekker (pardon, het landbouwvoertuig) heeft eindelijk een kentekenplicht, maar dat is uitgeruild met het oprekken van de wettelijke maximumsnelheid van de krengen: was 25, is 40. In de praktijk reden ze het toch allemaal al. Tussen bedoeling - de boer c.q. zijn 16-jarige zoon of dochter niet met onnodig rijbewijsgedoe opzadelen - en werkelijkheid zit een groot verschil: het is vooral leuk voor loonbedrijven die een trekker met zandaanhanger door het halve land kunnen sturen zonder iemand een chauffeurssalaris uit te betalen, want die moet voor hetzelfde werk met een echte vrachtauto een CE-rijbewijs compleet met code 95 en digitale kaart voor de tachograaf hebben.
Ben ik al genomineerd voor de Wim Bosboom-trofee of moet ik nog even doorgaan?
In Nederland lijkt het adagium te gelden: zo lang het maar niet hard gaat, althans op papier, is het allemaal wel prima. Het hele verhaal is het prachtige resultaat van een kongsi tussen veiligheidslobby enerzijds (meer categorieën, strengere normen, meer examens) en de ouderen-, trekker- en weetikwatlobby anderzijds.
Een oude-van-dagen die medisch is afgekeurd voor zijn B-rijbewijs (auto) mag zijn pasje zonder meer laten omzetten voor eentje met alleen AM (bromfiets) erop, want dat is de enige categorie waarvoor geen medische geschiktheidseisen gelden. Daarmee mogen ze dan een 45 km-autootje rijden, waarmee praktisch hetzelfde mag als met een personenauto. Waag het niet om eraan te tornen want dan komt de hele Omroep MAX-brigade in opstand.
De trekker (pardon, het landbouwvoertuig) heeft eindelijk een kentekenplicht, maar dat is uitgeruild met het oprekken van de wettelijke maximumsnelheid van de krengen: was 25, is 40. In de praktijk reden ze het toch allemaal al. Tussen bedoeling - de boer c.q. zijn 16-jarige zoon of dochter niet met onnodig rijbewijsgedoe opzadelen - en werkelijkheid zit een groot verschil: het is vooral leuk voor loonbedrijven die een trekker met zandaanhanger door het halve land kunnen sturen zonder iemand een chauffeurssalaris uit te betalen, want die moet voor hetzelfde werk met een echte vrachtauto een CE-rijbewijs compleet met code 95 en digitale kaart voor de tachograaf hebben.
Ben ik al genomineerd voor de Wim Bosboom-trofee of moet ik nog even doorgaan?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mag ik even kwijt
Nouja, Rijkswaterstaat heeft dus op de fietspaden van de Moerdijkbrug poorten geïnstalleerd om het trekkervolk binnen de provincies te houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Ga vooral door zou ik zeggen. Je bent net lekker op dreef en ik hang aan je lippen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mag ik even kwijt
Och..als de nieuwe rijbewijs richtlijn uit de EU (EP), na de EU verkiezingen, stand houdt..én NL de richtlijn volledig overneemt..dan kunnen straks 17 jarigen al (nog wel onder begeleiding) op een vrachtwagen rijden.
https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... an/159245/TTM schreef: Het Europees Parlement hebben de nieuwe rijbewijsrichtlijn goedgekeurd. Dat betekent onder meer dat je voortaan vanaf het 17de levensjaar (met een begeleider) een vrachtauto mag besturen. Ook de veelbesproken regel dat je met een B-rijbewijs een tot 4,2 ton wegende elektrische bestelauto mag besturen is goedgekeurd.
De Europarlementariers willen dat bestuurders beter voorbereid zijn op echte rijsituaties en zich bewust zijn van risico’s op de weg, met name voor kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers, kinderen, fietsers en gebruikers van e-scooters. Ze willen daarom dat rijexamens bestuurders ook voorbereiden op rijden met sneeuw en gladheid, veilig gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden, dode hoeken, rijhulpsystemen en op het veilig openen van de deuren van het voertuig.(..)
Re: Mag ik even kwijt
Inde tweede alinea eigenlijk al heel veel punten waar in Nederland al veel meegedaan wordt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Mag ik even kwijt
Veilig gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden...? Betekent dat niet gwn... NIET gebruiken en als navigatie aan hebben staan?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Mag ik even kwijt
In theorie wel. In de praktijk schijnt het gebruik van dat ding tijdens het rijden best hoog te zijn...
Beul van de blindegeleidelijn
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6483
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Ik ben echt verslaafd aan mijn telefoon maar niet tijdens het rijden. Echt gewoon niet.
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Mag ik even kwijt
Om nog maar niet te spreken waar ze de telefoon op de voorruit plakken als ze het als navigatiemiddel gebruiken
Goh.
Re: Mag ik even kwijt
Ik wijt het aan totale onverschilligheid en gebrek aan inzicht.
Re: Mag ik even kwijt
Bij voorkeur precies in het midden, om zo een extra dode hoek te creëren.AppleMoose schreef: ↑wo 24 apr 2024, 22:54 Om nog maar niet te spreken waar ze de telefoon op de voorruit plakken als ze het als navigatiemiddel gebruiken
🍉
- AppleMoose
- Berichten: 6046
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Mag ik even kwijt
Ik heb hem zelf juist zo ver mogelijk links naar beneden op m'n ruit geplakt, zodat ik er de minste last van heb
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Mag ik even kwijt
Die twee dingen gaan meestal hand in hand en versterken elkaar.. Wanneer je niet onverschillig bent ontwikkel je wel inzicht. Met inzicht is het een stuk ingewikkelder om onverschillig te zijn omdat je daar actief stuisvogelgedrag bij nodig hebt.
Re: Mag ik even kwijt
Mijn telefoon hang ik tijdens het rijden in het ventilatierooster boven de radio. Nog veel handiger dan ergens op de voorruit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6483
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Ik heb zo'n klein driehoekig raampje tussen de deur en de voorruit en heb hem daarop geplakt. Is alleen onhandig als je je telefoon tijdens het rijden wil opladen want dan heb je een lang snoer nodig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten