Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Met het voltooien van het Waterliniepad en het Nederlands Kustpad 2 bijna helemaal leek me het een goed moment om mijn wandelkaart weer eens te delen:
Ruim 2500km in bijna vier jaar tijd.
Ruim 2500km in bijna vier jaar tijd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Mag ik even kwijt
Dat is een flinke afstand. Hoeveel paar schoenen heb je versleten?
Re: Mag ik even kwijt
Goed bezig, ik houd het niet zo bij
Re: Mag ik even kwijt
Ik zit te denken om ook eens aan een langeafstandswandelpad te beginnen. Welke raad je aan?
Re: Mag ik even kwijt
@Etienne: Gefeliciteerd met deze prestatie. Zelf heb ik sinds vorige week ook weer het wandelen opgepakt. Het is wel weer heel langzaam opbouwen sinds ik in mei / juni 2019 kinkhoest gehad heb. Haal nu met moeite de twee kilometer per dag.
Re: Mag ik even kwijt
Slechts één paar; hoewel mijn tweede paar ook slijtage begint te vertonen. Maar nu de winkels open zijn, is dat een goed moment om een 3e paar te gaan aanschaffen.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk op welke ondergrond ja graag loopt; loop je veel in de bossen of in de weilanden. Kijk dan gewoon eens bij Wandelnet.nl
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Mag ik even kwijt
Start 30 km/h zone.
https://www.google.nl/maps/@51.9589319, ... 312!8i6656
Bewuste kruising:
https://www.google.nl/maps/@51.9581691, ... 312!8i6656
Re: Mag ik even kwijt
Zo'n doorgaande weg zou nooit 30 mogen zijn.
Helaas staat de realiteit vaak ver af van de richtlijnen van Duurzaam Veilig.
Helaas staat de realiteit vaak ver af van de richtlijnen van Duurzaam Veilig.
Re: Mag ik even kwijt
^^^ dorp verderop is het hetzelfde, in Elst, ook 30 km/h zone en zijstraten zitten niet in de voorrang.
Ik begrijp de keuze wel. 30 km/h is hard zat door de winkel/dorp straat. Er is veel verkeer, voet- en 2 wielerverkeer, hoogte verschillen.
Lijkt mij een spagaat voor de wegbeheerder / gemeente. Provincie is de wegbeheerder maar grote delen lopen door de gemeenten.
In Doorn hetzelfde.
https://www.google.nl/maps/@52.0337268, ... 312!8i6656
Ik begrijp de keuze wel. 30 km/h is hard zat door de winkel/dorp straat. Er is veel verkeer, voet- en 2 wielerverkeer, hoogte verschillen.
Lijkt mij een spagaat voor de wegbeheerder / gemeente. Provincie is de wegbeheerder maar grote delen lopen door de gemeenten.
In Doorn hetzelfde.
https://www.google.nl/maps/@52.0337268, ... 312!8i6656
Re: Mag ik even kwijt
Wat de gebouwen om de weg heen betreft zou 30 inderdaad logisch zijn, maar qua verkeersfunctie en drukte is het onzin.
Het is op veel plekken zo, Duurzaam veilig past niet bij de oudere doorgaande routes. Hier in het dorp is de doorgaande weg een redelijk smalle dijk waar voordeuren recht op de stoep uitkomen. Wat dat betreft is 30 logisch, maar het is ook de enige doorgaande weg, en mensen rijden niet 4km lang 30, omdat dat erg traag aanvoelt.
Het is op veel plekken zo, Duurzaam veilig past niet bij de oudere doorgaande routes. Hier in het dorp is de doorgaande weg een redelijk smalle dijk waar voordeuren recht op de stoep uitkomen. Wat dat betreft is 30 logisch, maar het is ook de enige doorgaande weg, en mensen rijden niet 4km lang 30, omdat dat erg traag aanvoelt.
Re: Mag ik even kwijt
Het allerergste dat ik ken wat dat betreft is het Slowaakse dorp Prašník, waar ze één langgerekte bebouwde kom hebben zodat je maar liefst 6,6 kilometer lang (!) 50 moet rijden. Saillant detail: een paar kilometer daarvan zijn zonder ook maar een enkel huis in zicht. Oh ja, en mensen houden zich er vaak nog aan ook omdat ze daar graag controleren. Ik heb het even uitgetekend.
Re: Mag ik even kwijt
Misschien dat het streetviewbeeld wat vertekent, maar het lijkt hier een dusdanige achtbaan dat de normale maximumsnelheid van 90 me sowieso te veel lijkt.
Re: Mag ik even kwijt
Dat geldt wel voor meer wegen in die omgeving ja, deze valt nog reuze mee. Maar 50 is echt overdreven.
Re: Mag ik even kwijt
Bedankt. Het is een interessante situatie.Durashift schreef: ↑vr 30 apr 2021, 22:02Start 30 km/h zone.
https://www.google.nl/maps/@51.9589319, ... 312!8i6656
Bewuste kruising:
https://www.google.nl/maps/@51.9581691, ... 312!8i6656
Ik snap wel dat dit een 30 km/h weg is, omdat er te weinig ruimte is om een volwaardig fietspad aan te leggen en auto's dus regelmatig deels over de fietsstrook moeten rijden. Wel geldt volgens mij dat er alleen op de fietsstrook gereden mag worden als het niet anders kan, bijvoorbeeld door tegenliggers.
Maar dat laat onverlet dat voertuigen die uit de zijstraat komen, zoals de fietsers, inderdaad voorrang hadden moeten verlenen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
Volgens de wet is het pas een fietsstrook als er ook een afbeelding van een fiets op getekend staat. Die zie ik hier nergens, dus is het geen fietsstrook maar gewoon een rood stuk asfalt. En de kleur van het asfalt heeft geen wettelijke betekenis.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Geen wettelijke betekenis nee, maar wel een functie. Het gaat daar om een fietssuggestiestrook die dient om de weg optisch smaller te maken en daardoor ook een lagere snelheid af te dwingen. Waarbij het voor fietsers ook een indicatie is dat je daar mag fietsen, op provinciale wegen mag dat immers doorgaans niet op de rijbaan.
(En doordat het een fietssuggestiestrook is mag de bus ook stoppen bij de haltes langs de rijbaan verderop, want op een fietsstrook zou je niet mogen stilstaan met een motorvoertuig)
Overigens kan het nog wel gekker: als je Scherpenzeel (Gld) binnen komt over de Stationsweg dan staan er borden dat het een voorrangsweg is. Vervolgens volgen er even verderop borden die een 30-zone aankondigen, maar daar staat geen bord einde voorrangsweg. En een eindje verder heb je dan een gelijkwaardige kruising met plateau en al in de voorrangsweg zitten.
(En doordat het een fietssuggestiestrook is mag de bus ook stoppen bij de haltes langs de rijbaan verderop, want op een fietsstrook zou je niet mogen stilstaan met een motorvoertuig)
Overigens kan het nog wel gekker: als je Scherpenzeel (Gld) binnen komt over de Stationsweg dan staan er borden dat het een voorrangsweg is. Vervolgens volgen er even verderop borden die een 30-zone aankondigen, maar daar staat geen bord einde voorrangsweg. En een eindje verder heb je dan een gelijkwaardige kruising met plateau en al in de voorrangsweg zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
Bij station Rotterdam Alexander heb je anders wel een bushalte die aan een fietsstrook ligt:
https://www.google.nl/maps/@51.9523245, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@51.9523245, ... 384!8i8192
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Dat is sowieso een vreemd geval, want deels staat er ook nog een ononderbroken lijn tussen fietsstrook en rijbaan ter hoogte van de bushalte. Bij een onderbroken lijn langs de fietsstrook mag je er als automobilist wel overheen rijden (mits je geen fietsers hindert), maar bij een ononderbroken lijn mag je er met een motorvoertuig überhaupt niet op komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
Theorie en praktijk ligt wel vaker ver uit elkaar. De busstrook tussen Zeist en Utrecht op de N237 Utrechtseweg is door ons ook niet legaal berijdbaar.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Hoe bedoel je die? Bushaltes en busstroken met doorgetrokken strepen erlangs voor het overige verkeer zijn immers wel redelijk gebruikelijk door het hele land heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
Haaietanden zijn ook altijd zo fraai. De officiële betekenis is "bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg", maar je komt ze ook halverwege een kruispunt tegen. Strikvraag: wie heeft hier voorrang, auto's van rechts of fietsers? Beide hebben haaietanden: https://www.google.nl/maps/@51.9666298, ... 384!8i8192
Re: Mag ik even kwijt
Gebruikelijk wel ja, maar officieel klopt het niet.Daniel schreef:Hoe bedoel je die? Bushaltes en busstroken met doorgetrokken strepen erlangs voor het overige verkeer zijn immers wel redelijk gebruikelijk door het hele land heen.
Het is immers een busstrook gescheiden door een doorgetrokken streep. Die moeten wij dus overschrijden bij het betreden en het verlaten van de busstrook, en dat mag niet (art. 76 lid 1 RVV 1990 verbiedt dat en lid 2 biedt geen uitzondering. Uitzondering geldt namelijk alleen voor spitsstroken, vluchthavens en vluchtstroken).
Daarnaast wordt de busstrook telkens onderbroken door uitvoegstroken om rechts af te slaan. Hierdoor moeten wij telkens weer die doorgetrokken streep overschrijden. Hier hadden ze aan de uiteinden verdrijvingsvlakken of puntstukken van moeten maken. Die mogen wij namelijk wel overschrijden (art. 77 lid 3 RVV 1990).
Tenslotte is het verplicht om de door pijlen aangegeven rijrichting te volgen als je je op een voorsorteer- of uitvoegstrook bevindt (art. 78 RVV 1990). Die uitvoegstrookjes die telkens de busstrook onderbreken geven pijlen naar rechts aan. Wij volgen die uitvoegstroken omdat we immers net de busstrook hebben verlaten (gemarkeerd door de doorgetrokken streep). Wij zijn dan ook formeel verplicht daar rechts af te slaan, want we moeten de door de pijlen aangegeven richting volgen.
Er valt wellicht nog wel meer op aan te merken, maar alleen dit al maakt dat wij daar strikt genomen niet kunnen rijden zonder een overtreding te begaan.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Mag ik even kwijt
Volgens mij is de volgorde:Bemined schreef: ↑za 01 mei 2021, 12:42 Haaietanden zijn ook altijd zo fraai. De officiële betekenis is "bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg", maar je komt ze ook halverwege een kruispunt tegen. Strikvraag: wie heeft hier voorrang, auto's van rechts of fietsers? Beide hebben haaietanden: https://www.google.nl/maps/@51.9666298, ... 384!8i8192
1) Auto's rechtdoor op President Wilsonweg
2) Fietsers
3) Auto's vanaf Martin Luther Kingweg naar President Wilsonweg
Immers, de regel is "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor".
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
De vraag in deze is of er sprake is van dezelfde weg, want hierin is de wet dus niet duidelijk. Het fietspad ligt hier net iets meer dan 5 meter naast de hoofdrijbaan waardoor je in een grijs gebied zit of het dezelfde weg is of dat het twee losse wegen en dus twee losse kruispunten zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 144 gasten