Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Wat ik wel weet is dat vertragingen zich niet laten voorspellen. Mijn laatste ervaring met een TGV in Frankrijk dateert van oktober 2017 van Marseille naar Lille en die was redelijk op tijd. Ik weet niet hoe het nu met de punctualiteit in Frankrijk gesteld is.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

ICE11 schreef: zo 12 mar 2023, 12:28
Nitein-Repart schreef: zo 12 mar 2023, 11:27 Dat je dan gaat protesteren en staken tegen de verhoging van de nog al lage pensioenleeftijd is in mijn ogen behoorlijk egoïstisch en een middelvinger naar de volgende generatie (vaak de eigen kinderen).
Een dergelijke discussie hebben wij in Duitsland momenteel ook, wel gaat het dan niet alleen om het verhogen van de pensioenleeftijd (sommige politici willen dat je tot 70 jaar moet werken), maar ook om het verhogen van de pensioenpremie of het verlagen van het pensioenniveau. Opvallend genoeg, en daar ben ik eens met je, is deze discussie ook hier overwegend vanuit de zienswijze van de oudere generatie. De jongere generaties, voor wie het resultaat is dat ze uiteindelijk voor een hoger premie op een later tijdstip een minder hoge pensioen zullen ontvangen spelen meestal geen rol.
Tja, mensen worden gemiddeld ouder en qua bevolkingsopbouw komen er relatief meer ouderen. Dat moet ergens van worden betaald. Ik vind het dan als dertiger logisch dat mijn generatie iets langer blijft werken, al hoop ik als werknemer met een kantoorbaan dat anderen met zwaardere beroepen wel de mogleijkheid hebben eerder met pensioen te gaan. Die pensioenen moeten sowieso worden betaald. Hebben de demonstranten een goed alternatief?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

De korte overstap in Straatsburg lijkt mij in ieder geval ondoenlijk, de SWEG naar Offenburg staat meestal op een spoor naast spoor 1, helemaal ten zuiden van de spoorhal. Ik weet even het nummer niet, ik dacht 25? Dus tenzij je op spoor 1 aankomt ga je die overstap niet halen.

Check bij Montpellier en Nîmes even of de overstap op hetzelfde station is, want daar heb je tegenwoordig een station in de stad en een station buiten de stad...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Die overstap is inderdaad op hetzelfde station (in de stad), hij komt ook uit in de reisplanner van de SNCF als ik Barcelona-Strasbourg opzoek. Die twee TGV's rijden dus ook praktisch achter elkaar aan van Montpellier tot Valence... (en ik kan dus kiezen of ik overstap in Montpellier-Saint Roch, Nîmes of Valence TGV). Dank voor de tip over Strasbourg, bij de actuele vertrektijden zie ik inderdaad de volgende trein naar Offenburg op spoor 25.

Overigens heb ik ook nog even gezocht via Latour de Carol, maar met overstappen van een uur en een kwartier in Latour de Carol, 11 minuten in Toulouse, 8 minuten in Bordeaux en vervolgens een uur om Parijs door te komen, een uur in Strasbourg en dan die korte overstap van 9 minuten in Offenburg lijkt me dat ook niet helemaal betrouwbaar. :')
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Ik zou ook rekening houden met stakingen in Frankrijk.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door diederickx »

umbusko schreef: zo 12 mar 2023, 17:13[...] Je komt alleen niet goed weg uit Spanje op zondagochtend. Vanuit Huesca [...] loop ik via Canfranc, Bedous en Pau tegen een overstap van 0 minuten op de TGV naar Parijs aan in Pau (normaal 5 minuten, maar dat weekend blijkbaar 0).
Dan reis je blijkbaar op 25 juni. Inderdaad vertrekt de TGV naar Parijs in die periode 5 minuten eerder dan normaal. En de SNCF heeft er (nog) niet aan gedacht de stoptrein uit Bedous mee te vervroegen. Het is evenwel mogelijk dat ze dat alsnog gaan doen. Het hangt er maar van af hoe lang je nog durft, kunt of wilt wachten met boeken.
Vanuit Barcelona zelf heb ik alleen iets aan de ochtend-TGV omdat de eerste regionale trein een overstap van 0 minuten geeft in Portbou op de Franse TER.
Ik snap niet wat je met een overstap in Portbou denkt te kunnen winnen. Op zondagochtend is de eerste reismogelijkheid Barcelona Sants 0746 -> Portbou 0959 / TER 1104 - Perpignan 1203, waarmee je niets wint (behalve een extra kans een overstap te missen) ten opzichte van de TGV van Barcelona Sants 1033 (vertrekt Perpignan 1204).

Renfe zou, onder voorbehoud, ergens dit voorjaar de AVE naar Lyon hervatten. Verwachte vertrektijd uit Barcelona Sants 0822, Montpellier Saint Roch 1121, Nîmes Centre 1155, Valence TGV 1243, Lyon Part-Dieu 1320 (alle tijden onder voorbehoud). Daarmee kom je vast beter uit met het vervolg; maar je zult geduld moeten hebben met boeken.
Met een overstap van 13 minuten in Montpellier ben ik dan wel om 20:18 in Strasbourg, wat voldoende zou moeten zijn[...] Heeft iemand ervaring met die overstap in Montpellier (of Nîmes, of Valence)? [...]
De laatste keer dat ik vanaf Perpignan een TGV deze kant op nam (oktober 2022) reed hij netjes op tijd. In jouw reisschema rijden er twee of drie TGV's in een soort file van Montpellier naar het noorden. Bij geringe vertraging blijft die file gewoon intact en haal je de aansluiting dus. Maar als de trein uit Barcelona pakweg een half uur vertraging oploopt mag je er niet op rekenen dat de TGV naar het noordoosten daarop wacht.

In jouw reisschema begint de TGV naar Strasbourg in Montpellier Saint Roch en staat daar dus vrijwel zeker aan een ander perron dan de halterende TGV van Barcelona naar Parijs. Nîmes Centre is wat compacter maar ik heb niet paraat hoeveel perrons er zijn. Van Valence TGV weet ik zeker dat er maar twee perrons zijn, een richting noorden en een richting zuiden. Dat betekent dat je daar vrijwel zeker een overstap op hetzelfde perron hebt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Dank, dat helpt! :pos: Ik zat te kijken voor 18 juni vanuit Huesca of 25 juni vanuit Barcelona. Barcelona lijkt wat kansrijker voor de terugreis, zeker als die AVE zou gaan rijden zou dat ideaal zijn. :D Met Portbou win ik weinig, ik dacht, er is vast een eerdere mogelijkheid dan 10:33 maar dat is dus niet zo.

Ik hoef niet per se direct te boeken denk ik, al wordt alles natuurlijk ook duurder en de TGV's en nightjet worden er ook niet leger van. Misschien dat ik tegen die tijd een interrail aanschaf (als er nog plekken te reserveren zijn), maar officieel moet ik daar tegenwoordig Duitsland als woonland invullen wat de mogelijkheden nogal beperkt. -0- Vooralsnog blijft het even een wild idee denk ik.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

De interrailtoeslag voor Barcelona - Perpignan was de laatste keer dat ik keek iets van € 60,-. Dus een interrail is misschien niet per se interessanter.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Oh. -0- Ik zit inderdaad ook met een hoop treinen met toeslagen... maar van de andere kant met krappe overstappen waardoor treingebonden tickets ook niet ideaal zijn. Misschien moet ik maar gewoon een paar dagen vakantie opnemen en het iets rustiger aan doen, al kan ik daar nu nog eigenlijk niet veel zinnigs over zeggen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Wanneer wilde je eigenlijk gaan reizen? Aanstaande zondag?
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Zit nu ook een beetje te plannen van Barcelona naar Berlijn, maar die reistijden zijn echt super lang. Ik zou oprecht voor de kettermobiel kiezen in dit geval.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Hainje schreef: zo 12 mar 2023, 21:57 Wanneer wilde je eigenlijk gaan reizen? Aanstaande zondag?
Nee, in juni, zoals ik eerder al schreef. ;)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Ah, ik had het opgezocht, maar kennelijk toch overheen gelezen.
🍉
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Nou, van het ene op het andere moment loopt mijn telefoon vast. Opnieuw opgestart, meestal werkt dat. Nu kom ik niet verder dan het ontgrendelscherm. Google stemt niet echt hoopvol, die stelt dat het terugzetten naar fabrieksinstellingen wordt. Gelukkig staat bijna alles (telefoonnummers, whatsappberichten) wel in de cloud, dus heel veel is er niet verloren. Maar blij ben ik er niet mee. :')

Vanmiddag maar even naar zo'n telefoonreparatiewinkeltje, misschien dat zij nog een magische truc weten.
🍉
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Visgraatmodel »

Zoals enkelen het hier konden lezen heb ik sinds eind vorig jaar een nieuwe baan bij een Aziatische luchtvaartmaatschappij als een soort 'junior airport manager'/'flight supervisor' na een uit de hand gelopen sollicitatie voor de grap. Dank voor de felicitaties!
Spoiler: show
Inmiddels ruim drie á vier maanden verder en nog steeds naar mijn zin. Het is wel intens pittig: alles wat ik qua ervaring heb opgedaan in het verleden komen weer in één keer op mij af: van de afhandeling/opsporing van achtergebleven bagage inclusief beschadigde bagage en diens opgemaakte rapporten tot operationele afhandeling van zowel passagiers als bagage. Naast het observeren bij de check-in en gate ben ik vaak te vinden in de bagagekrochten van de luchthaven en op het platform om de procedures van bagage-, water- en toiletdiensten na te gaan.
Op de dagen dat de vlucht niet gaat ben ik bezig met mijn administratieve taartpunten, ik ben o.a. als accountant verantwoordelijk voor financiële claims omtrent bepaalde aspecten en dingen zoals berekeningen en prognoses voor het gewicht/balans van het toestel met factoren zoals aantal passagiers/bagage/vracht in het achterhoofd. Ook dien ik bijeenkomsten zoals maaltijden-proeverijen bij te wonen en alle menu-onderdelen van de Economy tot First uit mijn hoofd te leren waarna het menu per kwartaal ondersteboven wordt gegooid en het riedeltje weer begint met de proeverij.
Ik vraag mij soms nog steeds af waar ik aan begonnen ben, oprecht. Ik ben ooit als stagiair begonnen bij de afdeling rolstoelassistentie op de luchthaven, na ervaring bij de afdeling voor achtergebleven bagage en enkele jaren bij de check-in- en gate voor enkele lagekostenmaatschappijen en ook als instructeur voor de klas heb ik het zo ver geschopt.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Dus als er ooit eens een Nederlandse versie komt van Ultimate Airport Dubai, dan zien we jou er in terug? Een honderdtal A380's op Schiphol moeten we er dan natuurlijk zelf bij fantaseren. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door waldo79 »

Sowieso altijd vermakelijk om te lezen die avonturen op het vliegveld ;)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

Vandaag mijn Deutschlandticket op chipkaart binnengekregen. *O*
Nouja, de sticker om over mijn ticket2000 heen te plakken. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Ik vraag dit voor een vriend, maar...
Is die sticker enigszins beveiligd, moeilijk na te maken of uniek?
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

En waarom wil die vriend dat weten? Pure interesse zeker?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

JordiBrabant schreef: za 18 mar 2023, 21:49 Ik vraag dit voor een vriend, maar...
Is die sticker enigszins beveiligd, moeilijk na te maken of uniek?
Ik weet niet wat je er mee wil, maar het is een persoonlijke chipkaart. Dus bij controle val je sowieso door de mand. Tevens is dit slechts een tijdelijke oplossing, aangezien ze te veel chipkaarten tegelijk moeten maken en ze daarvoor te weinig tijd hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: za 18 mar 2023, 20:37 Vandaag mijn Deutschlandticket op chipkaart binnengekregen. *O*
Nouja, de sticker om over mijn ticket2000 heen te plakken. :mrgreen:
Wat is een ticket2000?
En hoe werkt dat dan met inchecken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

Ticket2000 is het abonnement van de VRR. In principe een Altijd Vrij voor een bepaald gebied binnen de VRR.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Aha.
Maar dan moet er toch ook een ander product op de kaart gezet worden? Een sticker is toch niet voldoende?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door regenmaker »

Volgens de brief hoef ik verder niets te doen. Ik krijg voor 1 augustus 2023 een nieuwe chipkaart. Sowieso kan mijn ticket alleen binnen de VRR gescand worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten