Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Voor mij is het nog altijd een serieuze overweging om naar Duitsland te verhuizen wanneer ik de woningmarkt enigszins fatsoenlijk zou kunnen betreden. Ik heb geen studieschuld, rijd in een auto die ook met het juiste onderhoud redelijk goedkoop op de weg te houden is en zet om de twee maanden een paar ruggen opzij naar een spaarrekening. Maar toch zal het gespaarde over een paar jaar niet voldoende zijn voor de Nederlandse huizenmarkt, vrees ik.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

De huizenmarkt kom je alleen nog op als je buitensporig veel verdient cq aan spaargeld hebt, rijke geldschieters (meestal ouders) hebt of al in een koopwoning zit. Starters die het in hun eentje met een modaal inkomen moeten zien te rooien maken geen kans.

En ik denk eerlijk gezegd ook dat dat niet snel zal veranderen. De druk op de woningmarkt is onverminderd hoog en de prijzen kunnen zo hoog zijn door lage rentes die niet snel meer significant zullen stijgen. Daardoor blijven mensen in huizen zitten waar ze eigenlijk niet (meer) mee matchen, zoals boomerouders in hun veel te grote twee-onder-een-kapper of jonge stellen die inmiddels kroost hebben op hun veel te kleine appartementje.
🗣
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

Een kennis van me heeft het net voor elkaar gekregen om in z'n eentje een huis te kopen in de regio Arnhem, maar dat lukte alleen maar vanwege diens salaris als IT'er. (A)

Zelf zit ik voorlopig nog wel gebakken in Zeist, maar als ik op termijn wat dichter bij Den Haag zou willen gaan wonen wordt het vooralsnog kansloos om dat een beetje betaalbaar te doen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Koopwoningen zijn een pyramidespel geworden. Je zou bijna hopen dat er een pandemie uitbreekt die eens flink huishoudt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

4 jaar geleden hadden we een pandemie gehad en ik heb niet zo veel zin om weer drie jaar lang verplicht mondneusmaskers te dragen in het openbaar vervoer en 's avonds en in het weekend verplicht binnen te zitten voor ongeveer 1,25 jaar (met enkele pauzes in de zomer waarin we wat meer mochten).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
iamthedutchdude
Berichten: 1001
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door iamthedutchdude »

Voor hetgeen Suus probeert te bereiken is het ook gunstiger om dergelijke maatregelen niet in te voeren ;)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Precies - we hadden die karono's gewoon lekker moeten laten doorrazen zodat al het dorre hout lekker opgeruimd was geweest, en er nu plek zat voor de jonge loten was geweest om te groeien :Y

Maar ja - ander topic.
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Meer vergrijzing betekent sowieso dat er meer vraag is naar gezondheidszorg, alleen is daar gezien de personeelstekorten en de overheid ook niet oneindig geld heeft ook nauwelijks ruimte om capaciteiten uit te breiden. Het is namelijk ook niet zo dat de verpleeghuizen en hun aanleunwoningen helemaal leeg zijn. Dan blijven ouderen vanzelf wonen op de plekken waar ze al jarenlang wonen, ongeacht of dat in een appartement of een doorzonwoning is. Dat eist dan weer zijn tol qua thuiszorg en/of mantelzorg.

Het is natuurlijk schertsend bedoeld, maar misschien wel wat kort door de bocht om te zeggen dat we met nog een pandemie het woonprobleem in ieder geval deels kunnen oplossen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Evenwel denk ik dat een goede pestuitbraak dat probleem wel zou verhelpen - net als een hele hoop andere problemen die hun oorzaak (groten)deels in het aantal huidige monden vinden. Na de vreselijke Zwarte Dood in de 14e eeuw in Europa braken voor de overlevers ook gouden tijden aan - één van de geschiedkundige theorieën is dat die 'great reset' zelfs de Renaissance veroorzaakte :Y
🗣
April064
Berichten: 700
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door April064 »

Ik zat er aan te denken dat massamoorden wel goed zullen zijn voor de woningnood, maar voor ethische redenen is dat natuurlijk niet een handige optie.

Ik heb het al uit mijn hoofd gehaald om een huis in Nederland te kopen. In de toekomst wil ik toch naar het buitenland, het liefst Frankrijk, verhuizen, en daar zijn er nog regio's met redelijk betaalbare huizen.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

Een derde wereldoorlog zou ook verfrissend kunnen werken, en lijkt me nog niet eens zo ver buiten bereik.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Eén van de problemen met oorlogen is alleen dat er tijdens zo'n evenement vaak tamelijk onzorgvuldig met onroerend goed wordt omgesprongen, waardoor er naderhand aan leegstaande woningen soms nogal wat achterstallig onderhoud te verrichten is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Maar elluk nadeel hep se foordeel: het puin kun je hergebruiken bij de bouw van nieuwe huizen.

Schijnt met mijn Ernems stulpje ook gebeurd te zijn...
🗣
Nitein-Repart
Berichten: 3569
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zie liever dat de prijsprikkels uit het systeem gehaald worden (dus afschaffen hypotheekrenteaftrek, geen box 3-vrijstelling over overwaarde, overwaarde belasten bij verkoop woning), zodat huizenbezitters minder gevoelig worden voor waardedaling van hun woning. Zodoende zouden het aantal bezwaarprocedures verminderd kunnen worden, zodat er meer woningen gebouwd kunnen worden, maar helaas gaat dat onder de huidige politiek niet gebeuren. Pandemieën, oorlogen, etc. moeten we niet willen, eerlijk beleid wel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat je het woonbeleid zo moet vormgeven dat het onaantrekkelijk wordt voor beleggers zoals de bekende huisjesmelkers Wybren van Haga of Prins Bernhard jr. om hun geld in stenen te stoppen. Zulk soort mensen, maar ook bedrijven die dat doen verstoren de woningmarkt waardoor huizen onnodig duur zijn geworden, naast dat er op het moment sowieso al meer vraag is dan aanbod. En deze problemen zijn niet van gisteren, want onderstaand fragment van Arjen Lubach komt uit het najaar van 2018:
Door dingen als de hypotheekrenteaftrek af te schaffen raak je in plaats van beleggers de welwillende huizenkopers zoals jonge gezinnen of de achterbuurman. In dat geval loop je tevens het risico dat mensen hun vaste lasten niet meer kunnen betalen naast dat het leven door de geopolitieke spanningen al duurder is geworden. En als er dan door dat geintje ineens weer heel veel huizen de markt op komen, dalen de huizenprijzen zodanig dat het team van Martijn Krabbé niet meer naarstig op zoek moet naar een woning om deze te kopen, maar ervoor kan gaan zorgen dat de verkoper van een woning dat zonder restschuld aan de bank kan doen (het zogeheten onder water staan van een woning dus vermijden).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

TffpaA schreef: do 18 apr 2024, 15:00 ......het puin kun je hergebruiken bij de bouw van nieuwe huizen.
En om de dijken te verhogen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Pas hoorde ik ook weer een radioreclame van een bank (Rabo?) waarin gesuggereerd werd dat als je zou stoppen met alle 'koffietjes' onderweg en dat geld in plaats daarvan zou beleggen, een woning over een aantal jaar misschien wel bereikbaar zou zijn.

:') :') :')
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door isadora »

trolly schreef: do 18 apr 2024, 14:49 Eén van de problemen met oorlogen is alleen dat er tijdens zo'n evenement vaak tamelijk onzorgvuldig met onroerend goed wordt omgesprongen, waardoor er naderhand aan leegstaande woningen soms nogal wat achterstallig onderhoud te verrichten is.
Daar was toch de neutronenbom voor bedacht?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Joke, kom uit de keuken, want ik wil een lekker potje met je neu-
-tronenbommenstickers op mijn nieuwe jas gaan plakken...
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Nitein-Repart schreef: do 18 apr 2024, 15:02 Ik zie liever dat de prijsprikkels uit het systeem gehaald worden (dus afschaffen hypotheekrenteaftrek, geen box 3-vrijstelling over overwaarde, overwaarde belasten bij verkoop woning),
Er zit al geen vrijstelling op overwaarde in box 3. Je bent juist verplicht om de overwaarde te gebruiken voor de aankoop van een nieuwe woning, want anders wordt dat gewoon in box 3 belast en heb je geen renteaftrek over het deel van de koopsom waarvoor je die overwaarde had moeten gebruiken.
Dat drukt daarmee al prijsopdrijving. Als ik mijn voorbeeld van eerder dit topic erbij pak: ik mocht op basis van inkomen en hypotheeklast bijvoorbeeld maximaal nog € 25.000 aan overbruggingslening lenen, maar de overwaarde waarop de hypotheek berekend is was € 50.000.
De volledige overwaarde inzetten mocht dus niet, dus hoog bieden kon ik alleen doordat ik spaargeld had.

Ga je overwaarde belasten dan heb je dus juist een kleiner deel van de koopsom dat je met eigen geld moet financieren en dan zou je dus juist meer mogen lenen. Dat lijkt me precies verkeerd om.
zodat huizenbezitters minder gevoelig worden voor waardedaling van hun woning.
Huh, volgens mij concludeer je hier verkeerd om. Die maatregelen maakt ze juist minder gevoelig voor het eruit halen van zoveel mogelijk overwaarde.

Overigens las ik gisteren nog een heel artikel over de renteaftrek die juist als buffer in de markt functioneert: bij een hoge rente houdt het de maandlasten betaalbaar en zorgt dat mensen hun huis kunnen blijven betalen zodat de markt niet instort door veel aanbod.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

trolly schreef: do 18 apr 2024, 14:49 Eén van de problemen met oorlogen is alleen dat er tijdens zo'n evenement vaak tamelijk onzorgvuldig met onroerend goed wordt omgesprongen, waardoor er naderhand aan leegstaande woningen soms nogal wat achterstallig onderhoud te verrichten is.
Niet alleen huizen, ook met jongeren wordt er bij een oorlog doorgaans niet heel zuinig omgesprongen. En die heb je nu net nodig om er weer een beetje balans in te krijgen.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Suus schreef: do 18 apr 2024, 11:33 Koopwoningen zijn een pyramidespel geworden.
Wat bedoel je hier mee?

Kun je dit nader verklaren?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door JordiBrabant »

Hainje schreef: do 18 apr 2024, 16:52 Niet alleen huizen, ook met jongeren wordt er bij een oorlog doorgaans niet heel zuinig omgesprongen. En die heb je nu net nodig om er weer een beetje balans in te krijgen.
Starters die er niet meer zijn, hebben ook geen starterswoningen meer nodig. Bijna alleen maar voordelen dus.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13552
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Wubbo »

Z2N schreef: do 18 apr 2024, 11:02 Zelf zit ik voorlopig nog wel gebakken in Zeist, maar als ik op termijn wat dichter bij Den Haag zou willen gaan wonen wordt het vooralsnog kansloos om dat een beetje betaalbaar te doen.
Zo'n 15 jaar geleden ben ik juist uit Utrecht naar Den Haag verhuisd omdat ik daar wel een eerste koophuis kon betalen. En toen hadden we het al over een lastige woningmarkt, verzekerde mijn makelaar me...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

ODRAIL schreef:
Suus schreef: do 18 apr 2024, 11:33 Koopwoningen zijn een pyramidespel geworden.
Wat bedoel je hier mee?

Kun je dit nader verklaren?
Koopwoningen zijn in een steeds kortere periode in prijs over de kop aan het gaan dat alleen de mensen die zich jaren geleden in het spelletje hebben ingekocht (of wiens ouders/grootouders hebben ingekocht en nu het lootje hebben gelegd) mee kunnen blijven doen. Er wordt krampachtig geprobeerd om dusdanig weinig nieuwe huizen te bouwen dat het spelletje kan blijven doorgaan. Huizenprijzen mogen nooit dalen, wat economisch onverantwoord is, want dan wordt er meteen weer tranen met tuiten gejankt.

En het gevolg? Een groep mensen wordt permanent buitengesloten, want een eigen huis is in ons belastingstelsel een heilige koe waarmee mensen honderden euro’s terugkrijgen van de Belastingdienst terwijl ik met het hoogst haalbare, een huurwoning onder de sociale huurgrens, meteen mag dokken voor een dagje voorzitter zijn op een stembureau.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten