Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door diederickx »

Meltrain schreef: do 12 jan 2023, 09:31Heeft iemand ervaring met het (laten) afhandelen van een testament? Moet dat altijd via de notaris? En is er ook altijd een verklaring van erfrecht nodig?
Voor een verklaring van erfrecht moet je naar een notaris naar keuze. Die verklaring is onmisbaar bij zaken als het opheffen/overnemen van bankrekeningen, onroerend goed en andere contractuele zaken. De notaris zal tevens het testament lichten. Als er geen testament is bepaalt de notaris wie de erfgenamen zijn op basis van de erfregels.
Meer dan de verklaring van erfrecht (en uiteraard de verklaring van overlijden) heb je gewoonlijk niet nodig om als nabestaanden de boedel af te wikkelen.
Indien het testament een executeur benoemt zit je daar aan vast en voert die het bovenstaande uit.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door hauptbahnhof »

VIRM schreef: za 14 jan 2023, 08:55 Gisteren besteld bij een landelijke pizzaketen, en de pizza werd drie kwartier te laat bezorgd. Nu levert dat een gratis pizza op, al denk ik niet dat ik een dergelijke gratis pizzaketen kan krijgen als Suus. Maar de reden was dat er te weinig personeel was gisteravond... Maar waarom beperkt die vestiging dan niet het aantal bezorgtijdsslots?
Zie het maar zo:
2 halen 1 betalen is nog steeds meer omzet dan 0
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Hebben we in Nederland nu ook al Pfandsammler? Zojuist de eerste gespot.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door April064 »

Ik zie er regelmatig een als ik in het centrum van een van de grotere steden in Nederland ben.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Z2N »

De grotere steden hebben ze eigenlijk vrijwel gelijk gekregen toen het statiegeld op kleine flesjes ingevoerd werd, maar zelfs in Baarn heb ik ze gespot. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Ik heb ze nog niet gezien. Maar dat komt wel.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

Via Google kwam ik erachter dat dat mensen zijn die statiegeldflesjes ophalen, maar wat is dan precies het probleem waartegen opgetreden zou moeten worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Dat snap ik ook niet. Ik zie ze regelmatig in Duitsland maar ik heb niet de indruk dat ze vervelend zijn en voor overlast zorgen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

De flessenverzamelaars zijn voor mijn gevoel ergens begin vorig jaar verschenen in Rotterdam. Ik vind het geen enkel probleem, ik geef ook regelmatig mijn statiegeldflessen af bij een bedelaar naast de ingang van de supermarkt in plaats van contant geld, want daar heb ik nooit zoveel van. Ik zie ook op steeds meer plekken in Nederland dat aan prullenbakken in de openbare ruimte rekjes worden vastgemaakt waar je statiegeldflessen kan achterlaten, ook een prettige ontwikkeling.

Het zou natuurlijk nog beter zijn als de overheid ervoor zorgde dat daklozen gewoon fatsoenlijke opvang hadden en ook snel weer een huis hadden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Zo zie ik dat niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: zo 15 jan 2023, 14:01 Het veroorzaakt een gevoel van sociale onveiligheid, het maakt het station tot een minder prettige omgeving om te verblijven.
Op welke manier dan? Wordt er daadwerkelijk gebedeld of worden er "onbewaakte" flesjes weggehaald?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Ik heb nog nooit meegemaakt dat die flaschensammler actief op mensen af gaan om te vragen om flessen of blikjes. Of gaan bedelen. Vaak zijn het gepensioneerde mensen die wat geld bij verdienen. Wat PHS zegt herken ik totaal niet.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Ik zie het wel eens, maar vooral in de grote steden. Nooit onbeleefd of zo, maar de paar keer dat ik met een leeg flesje in mn handen rondliep kwamen ze wel op me af.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Ik heb in NRW vaak genoeg in de trein zo iemand langs zien komen met een vuilniszak om flessen te verzamelen. Niet heel opdringerig, maar wel duidelijk iedereen aankijkend om te zien of iemand nog een fles heeft. En nee, dan bedoel ik niet het DB-personeel dat in de ICE soms nog wel eens met een zak voor afval langskomt.

Bedelaars heb ik ook wel vaker meegemaakt. Heb me ooit zelfs €40 laten aftroggelen in Düsseldorf toen ik maar een paar uur geslapen had en niet heel scherp was, dat gebeurt me tegenwoordig niet meer zomaar. Het maakt inderdaad dat je gewoon wat meer op je hoede blijft op zo'n plek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Als je je stoort aan dat soort mensen dan stoor je je aan kapitalisme (A).

En boetes uitdelen aan die mensen is echt de domste reactie, want dat lost het probleem van armoede met zekerheid niet op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Cas »

In Kopenhagen (waar al tijden op alles statiegeld zit, zowel flesjes als blikjes) lopen ze ook rond in de parken, en kijken ze bij menige vuilnisbak.

Als je met een biertje aan het water zit komen ze wel (non-verbaal) vragen, maar niemand stoort zich eraan. Het wordt eerder bijna als handig gezien, omdat je de lege verpakkingen niet meer mee terug hoeft te nemen. De vuilnisbakken hebben vaak inderdaad vaak ook speciale vakken aan de zijkant, en zo niet is de etiquette nog steeds dat je de blikjes ernaast zet zodat ze opgehaald kunnen worden.

Als je er een probleem mee hebt, zou ik inderdaad eerder boos worden op dat mensen in een rijk land als Nederland zichzelf veroordeeld voelen tot zulk 'werk'. Het is toch dramatisch dat dit blijkbaar de beste oplossing is voor die mensen, uren door de buitenlucht lopen voor een paar euro.
請勿靠近車門
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Michael »

Ik dacht net even de statiegeldautomaat uit te proberen op Utrecht Centraal. Maar die deed het dus niet. De invoeropening was met een klepje op slot gedaan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

PHS schreef:
Cas schreef: zo 15 jan 2023, 15:57 Als je er een probleem mee hebt, zou ik inderdaad eerder boos worden op dat mensen in een rijk land als Nederland zichzelf veroordeeld voelen tot zulk 'werk'.
Bedelen is imho meer werkschuwheid dan werk. En het is gewoon ronduit overlastgevend (voor mensen die wel gewoon werken), en dit tolereren geeft een verkeerd signaal af in een tijd waarin zo'n beetje elk bedrijf om personeel schreeuwt.
Als die mensen in staat waren om op een andere manier geld te verdienen dan hadden ze dat echt wel gedaan. Verder vind ik dit echt een van de meest harteloze en egoïstische berichten die ik ooit op deze site heb gelezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het al helemaal walgelijk dat je nu om de reactie van Suus lacht. Het is niet altijd de keuze van deze mensen om dakloos te zijn. Als die mensen de hulp die ze nodig hebben om zich in de maatschappij staande te kunnen houden niet kunnen krijgen om wat voor reden dan ook, staan ook hun inkomsten stil. En zie dan nog maar eens alles te kunnen betalen. Dan helpt elke cent, ook al doet men dat door statiegeld te verzamelen bij mensen die ten minste nog een beetje altruïsme in hun persoonlijkheid hebben zitten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Als 'er niet fraai uitzien' al een criterium is voor 'overlastgevend', kan ik op die manier wel 90% van de Nederlanders (en dan ben ik nog mild (A) ) als zodanig beschouwen en kan ik me nergens meer buitenshuis veilig voelen :')

Ik heb geen moeite met mensen die statiegeldflesjes e.d. verzamelen die anders in de prullenbak of ergens in de natuur verdwijnen. Ze doen iets, houden de omgeving een beetje schoon en verdienen een klein beetje geld mee. Dat heb ik toch veel liever dan een stad vol bedelaars (al dan niet met een klein kind of een zielige hond ernaast).

Je kunt van alles vinden over daklozen, maar vallen gaat sneller dan opstaan, ook in dit land.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten