Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

:mrgreen:
Het is een (in veel gevallen een verplicht) certificaat/cursus voor iedereen in de bouw- en techniekwereld, waarmee je aantoont dat je op de hoogte bent van de (arbo-)regels en wetten op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu op de werkplek.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Visgraatmodel schreef: ma 23 nov 2020, 05:24 Vorige week mijn VCA-Basis gehaald.
Gefeliciteerd :pos: ;) .
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

diederickx schreef: ma 23 nov 2020, 11:05 Het is toch wel erg dat je een afkorting alleen kunt uiteggen door nog meer afkortingen te gebruiken.
Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 11:27 :mrgreen:
(arbo-)regels
Goede poging, Ronaldussen, maar u gaat nog niet door voor de koelkast. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 11:27 :mrgreen:
Het is een (in veel gevallen een verplicht) certificaat/cursus voor iedereen in de bouw- en techniekwereld, waarmee je aantoont dat je op de hoogte bent van de (arbo-)regels en wetten op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu op de werkplek.
Nouja, je leert vooral aan om onveilige situaties te herkennen en melden. Als HBO'er trouwens nog best een lastig examen omdat je vaak juist niet teveel moet doordenken over het antwoord (En ook wel omdat ik weliswaar in de bouwmaterialensector werk, maar juist vrijwel niet op een bouwplaats kom), maar goed, ik heb 'm twee jaar terug ook met gemak behaald
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Ik mag sinds februari ook bouwplaatsen betreden met een VCA-VOL. (Veiligheids Checklist Aannemers-Voor Operationeel Leidinggevenden). De test heb ik met slechts één college nog vrij ruim gehaald ook.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

umbusko schreef: ma 23 nov 2020, 12:14
diederickx schreef: ma 23 nov 2020, 11:05 Het is toch wel erg dat je een afkorting alleen kunt uiteggen door nog meer afkortingen te gebruiken.
Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 11:27 :mrgreen:
(arbo-)regels
Goede poging, Ronaldussen, maar u gaat nog niet door voor de koelkast. :mrgreen:
Nah, Arbo is toch wel vrij ingeburgerd mag ik hopen? :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Ik mag sinds februari ook bouwplaatsen betreden met een VCA-VOL. (Veiligheids Checklist Aannemers-Voor Operationeel Leidinggevenden). De test heb ik met slechts één college nog vrij ruim gehaald ook.
De V in VCA staat voor VGM, niet voor Veiligheid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 14:15
umbusko schreef: ma 23 nov 2020, 12:14
diederickx schreef: ma 23 nov 2020, 11:05 Het is toch wel erg dat je een afkorting alleen kunt uiteggen door nog meer afkortingen te gebruiken.
Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 11:27 :mrgreen:
(arbo-)regels
Goede poging, Ronaldussen, maar u gaat nog niet door voor de koelkast. :mrgreen:
Nah, Arbo is toch wel vrij ingeburgerd mag ik hopen? :mrgreen:
Ingeburgerd of niet, het blijft een afko. (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hainje »

Google schreef:VCA VOL staat voor VGM Checklist Aannemers Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden.
Bron

En VGM staat volgens Wikipedia voor: Veiligheid, Gezondheid en Milieu.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Aking »

K heb ook nog ergens een VCA-VOL met dank aan justitie *O*

Al gok ik dat ding ondertussen wel verlopen is :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Is het dan niet beter om hem te (laten) verlengen?

Of heb je hem niet nodig.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Etienne »

Ik heb hem juist laten verlopen; ik moest hem ooit halen omdat ik tijdens een stage op bouwplaatsen kwam, later nog eens aangevuld met werken op de tramsporen. Maar na het HBO ambieer ik niet echt een functie meer om op dat soort plekken te komen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ach ... zo heb ik twee certificaten van het Europees computerrijbewijs laten verlopen omdat ik het diploma toch niet meer kon halen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Dus nu zit je zonder rijbewijs achter je computer? Als je nou maar niet aangehouden wordt door de ipliessie :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Tom024 »

Mag je dan nu wel op de digitale snelweg?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ja ... ik mag de digitale snelweg zeker op. Want ik in het bezit van het Praktijk Diploma Informatica 1 (kortweg PDI1). En van diploma PDI2 heb ik een aantal deelcertificaten die niet kunnen verlopen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

umbusko schreef: ma 23 nov 2020, 14:38 Ingeburgerd of niet, het blijft een afko. (A)
Pietlut :6 (A)
KM46 schreef: ma 23 nov 2020, 15:19 Is het dan niet beter om hem te (laten) verlengen?
VCA is niet iets wat je kunt verlengen zoals je autorijbewijs. Je zult om de zoveel jaar de cursus en (vooral) de toets opnieuw moeten maken. Ik dacht dat een VCA maximaal 10 jaar geldig bleef, maar het kan zijn dat dat inmiddels veranderd is. Heb het ooit 14 jaar geleden gehaald toen ik nog werktuigbouwkunde deed en dat toen nodig was voor mijn stage. Na het afbreken van die opleiding heb ik het nooit meer nodig gehad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

VCA is nog altijd 10 jaar geldig ja, mijne loopt van 2018 tot 2028 namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

Ronaldussen schreef: ma 23 nov 2020, 18:56
KM46 schreef: ma 23 nov 2020, 15:19 Is het dan niet beter om hem te (laten) verlengen?
VCA is niet iets wat je kunt verlengen zoals je autorijbewijs. Je zult om de zoveel jaar de cursus en (vooral) de toets opnieuw moeten maken. Ik dacht dat een VCA maximaal 10 jaar geldig bleef, maar het kan zijn dat dat inmiddels veranderd is. Heb het ooit 14 jaar geleden gehaald toen ik nog werktuigbouwkunde deed en dat toen nodig was voor mijn stage. Na het afbreken van die opleiding heb ik het nooit meer nodig gehad.
Oh ... oké ... dat wist ik niet :oops: ;) .
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Mdk »

Nu we toch over certificaten hebben, ik heb afgelopen week mijn WFT-Zorg behaald *O*
Deze heb ik nodig omdat ik (in ieder geval) tijdens het zorgseizoen tot Februari aan de slag ga als klantadviseur bij een grote zorgverzekeraar.
Zoals het de zorgsector betaamt stonden de leeromgeving, syllabus én examen bol van de afko's. Maar ook bij de werkgever zelf doen ze nog een flinke duit in het zakje met een hoop bedrijfsspecifieke varianten :')

Een WFT-certificering is helaas, ondanks de nog flinke studielast helaas maar 3 jaar geldig, waarna je opnieuw examen zult moeten doen.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ODRAIL »

@Mdk: Gefeliciteerd :pos: ;) .
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door VIRM »

Ah, mag je mensen helpen overstappen na het shoppen naar een nieuwe zorgverzekering?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daniel »

Als we dan toch in het trainingsgebeuren zitten... ik kreeg een week of twee terug nog het compliment een snelle leerling te zijn tijdens de tweedaagse training op een nieuw apparaat op 't lab.
Desondanks is het maar goed dat ik er deze weken nog best flink regelmatig gebruik van moet maken, want er zitten zoveel opties in de software en het apparaat kan zoveel verschillende dingen dat het nog best complex is allemaal.

Maar vanmorgen wel eindelijk uitgevonden hoe ik een melding van de "obstruction detection" kan resetten, dat stond dus weer niet in de handleiding :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Daantje »

Ik mag donderdag voor het eerst in mijn carrière een praatje geven op een congres :D niet zo leuk in deze corona tijd om voor de camera te presenteren met de deelnemers thuis achter de computer maar ach
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Durashift »

^^^ Kan ook een voordeel zijn, toch? Vanuit je eigen vertrouwde omgeving slechts naar een beeldscherm staren.. ipv een grote zaal met veel mensen inkijken.

Succes.

:pos:
ArrivaBas schreef: ma 23 nov 2020, 13:56 Ik mag sinds februari ook bouwplaatsen betreden met een VCA-VOL. (..)
Maar ehm.. heb je dan ook je GPI bij je?
Anders mag je er op diverse (grote) bouwplaatsen (formeel) nog niet op hoor. ;)


Sinds 1 april 2019 is de Generieke Poortinstructie (GPI) verplicht op alle bouwplaatsen in Nederland van bij de Governance Code Veiligheid in de Bouw (GCVB) aangesloten bouw- en installatiebedrijven. Het initiatief richt zich op het verhogen en stimuleren van veiligheid en veilig gedrag op bouwplaatsen. (..)

https://gc-veiligheid.nl/tools/generiek ... ructie-gpi
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 142 gasten