Pagina 1104 van 1220

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: do 21 jul 2022, 14:42
door TffpaA
Ik zat meer te denken aan links naar gerechtelijke uitspraken waarin snelheidsboetes op basis van het werk van 'opsporingsambtenaren en juristen' nietig zijn verklaard. Van je tweede zin kan ik geen kaas maken.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: do 21 jul 2022, 18:19
door Chrysa
Meltrain schreef: do 21 jul 2022, 13:42
Daarvoor bestaat dus cruise controll. ;)
Bij druk verkeer?

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: do 21 jul 2022, 18:25
door ArrivaBas
Het Nederlandse verkeer is dagelijks een samenspel tussen miljoenen burgers met elk een ander (type) voertuig en rijstijl. Dat is ook meer dan genoeg reden om gedragsregels vast te stellen middels de Wegenverkeerswet. Iedereen overtreedt bewust of onbewust af en toe de regeltjes die daarin staan. Camera's zijn vaak net wat meer arbitrair afgesteld. Een gewone agent zal niet altijd iemand staande houden omdat die 10 kilometer per uur harder rijdt dan toegestaan.

Twee jaar geleden, toen ik net mijn rijbewijs had gehaald, leek mijn rijstijl af en toe meer op een rijdende wegafzetting. Ik was aan het leren hoe de Skoda van mijn ouders rijdt en was heel voorzichtig, temeer omdat deze auto een slag groter was dan de lesauto waarin ik afreed. Dat voelt in de eerste weken wat eng aan, net als het idee dat er naast je geen dubbele bediening meer aanwezig is.
Nu, twee jaar later, heb ik bijna een jaar een Peugeot 206 op mijn naam staan en ben ik van beroep bezorger bij de supermarkt PLUS en rijd ik, van alle gezinsleden, de meeste kilometers per maand in een tamelijk brede collectie auto's, als je ook bij schade ingehuurde busjes meerekent. Het veelgehoorde advies om veel kilometers te maken als je net je rijbewijs hebt maak ik dubbel en dwars waar. En het heeft mijn rijstijl ook na de opleiding verder ontwikkeld. Inmiddels ben ik mij dan ook meer bewust van hoe een auto en de dynamiek in het verkeer in elkaar zit. Hier en daar durf ik nu meer risico te nemen, maar ik blijf er wel voor zorgen dat ik mij verantwoordelijk gedraag in het verkeer, ook al gaat het bij wegen die wat meer recht toe recht aan zijn (lees: enkele kilometers rechtuit zonder kruisingen op een landweggetje) af en toe wat sneller dan het volgens de Wegenverkeerswet mag.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: do 21 jul 2022, 20:23
door Hainje
trolly schreef: do 21 jul 2022, 13:12
Hainje schreef: do 21 jul 2022, 11:17.
Goed punt, Hainje.
Afbeelding

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: do 21 jul 2022, 22:47
door nvdw
Toen Koos Spee nog de scepter zwaaide over de verkeersafdeling van het OM had je een Flitsmeister nog wel wat harder nodig dan nu. Toen waren ook de regionale korpsen erg actief, en die verstopten hun camera's bovendien in onopvallende auto's of zelfs in kliko's. In mijn regio was dus elke geparkeerde Mitsubishi verdacht.

Dat soort dingen gebeuren volgens mij nauwelijks meer. Buiten de rijkswegen zijn het vooral laserteams, en langs de rijkswegen zijn het de vaste Volkswagenbusjes die vooral op vaste plekken staan. Ook het aantal vaste palen is flink minder dan vroeger en je komt ze het meest tegen bij verkeerslichten, waar ze dus ook bij rood flitsen. Die op de N207 staan er zoals Suus zegt inderdaad al sinds mensenheugenis, die kunnen bijna in de canon van de Nederlandse geschiedenis. Ik moet wel zeggen dat dat vogelhuisje in Waddinxveen bij de De Ruijterstraat een stuk minder opvalt dan die ouwe Gatso-kast van vroeger.

Kortom, het valt allemaal wel mee in Nederland tegenwoordig. Gelukkig maar, want ik ben ook de heiligste niet.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: vr 22 jul 2022, 07:39
door TffpaA
Daarom: cruise control :Y

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 13:02
door Durashift
TffpaA schreef: do 21 jul 2022, 13:44
Jef400 schreef: do 21 jul 2022, 13:42 Zelfs met verkeersboetes speelt de context mee. Het is niet zo eenvoudig als je rijdt te snel en je krijgt af en toe een boete. Zelfs daar ligt een overweging aan vooraf.
Dat moet je me dan echt uitleggen, want ik zie 'm niet. Je hebt zelf de voet op dat gaspedaal, en ogen waarmee je op de kilometerteller kunt kijken. Met cruise control, wat je op de meeste moderne auto's vindt, kun je de kans dat je over de limiet heen gaat zelfs nog verder verkleinen.
Ik had vorige maand dus een boete ( € 31 euro) in de trajectcontrole opgelopen op de A2, Utrecht -> A'dam, locatie Nieuwer Ter Aa, links. Gemeten 108 km/h, 104 km/h na correctie, dus 4 kilometer te hard. :twisted: :twisted:

Gelukkig leven we nu in een digitale tijd bij het CJIB zodat je vrij rap in kennis wordt gesteld van je misdaden. ;)

Stom om zo'n boete in de trajectcontrole op te lopen.. je weet immers dat die er (al jaren) is.. Zelf rijd ik wel iets boven de snelheid, 110 op de teller en probeer zoveel mogelijk rechts te rijden, wat op die A2 dus niet meevalt..helaas.
Het duurde even.. maar mijn herinneringen kwam weer boven.. en dat was dat ik nabij afrit Breukelen (Mcd) inderdaad even meer dan 110 km/h heb gereden om een pluk auto's voorbij te gaan om weer even vrije ruimte te hebben voorbij de Shell pomp. Het gejojo en links/midden kleven was ik zo zat.. :6

Aangezien het een trajectcontrole tussen twee punten is (en de middensecties intussen ook bij de meting horen) was ik in de veronderstelling dat als ik tussen Vinkeveen en Abcoude (einde portaal) even iets langzamer zou rijden, 100 km/h op de teller, ik gemiddeld genomen netjes onder de limiet van de trajectcontrole zou blijven. Niet dus.

Mede door het rijgedrag (of het ontbreken daaraan) van de mede automobilisten vermijd ik (toen dus niet) vooral overdag de A2 op dat stuk. Ik rij wel (om) via de A27, A1 want die A27 is nu mooi drie strooks breed en lang niet zo druk als de A2, dus whop..gas d'r op. *O*

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:06
door Meltrain
Maar waarom rijd je dan 110 als je maar 100 mag?
De tijdwinst is nihil.

Ik rijd overigens af en toe wel over de A2, om de simpele reden dat dat vanaf Amsterdam gezien de toegangspoort naar het beheergebied is.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:10
door ArrivaBas
Mij is geleerd om een inhaalactie zo snel en veilig als mogelijk af te ronden. Als je dan iemand inhaalt die 95 rijdt, is dat met 105 of 110 gek genoeg veiliger als met 100, omdat je de actie sneller afrondt met het grotere snelheidsverschil.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:48
door nvdw
Op zo’n A2 kun je maar beter doen zoals de rest ook doet: kies een rijstrook, die niet meer verlaten, cruise control erop en bij Abcoude weer wakker worden.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:51
door TffpaA
ArrivaBas schreef: za 23 jul 2022, 18:10 Mij is geleerd om een inhaalactie zo snel en veilig als mogelijk af te ronden. Als je dan iemand inhaalt die 95 rijdt, is dat met 105 of 110 gek genoeg veiliger als met 100, omdat je de actie sneller afrondt met het grotere snelheidsverschil.
Ja, op een rijbaan met tegenliggers. Maar op een snelweg kan ik me de veiligheidswinst moeilijk voorstellen. Eerder lijkt het me daar gevaarlijker om harder te rijden, omdat het snelheidsverschil met de rest van het verkeer groter wordt, en ander verkeer minder bedacht zal zijn op dat grotere verschil.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:52
door PHS
-

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 18:59
door umbusko
nvdw schreef: za 23 jul 2022, 18:48 Op zo’n A2 kun je maar beter doen zoals de rest ook doet: kies een rijstrook, die niet meer verlaten, cruise control erop en bij Abcoude weer wakker worden.
Maar niet als je in Maastricht de A2 op gaat. :D

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 19:07
door trolly
Ik krijg altijd een beetje wee gevoel in m'n maag bij zulk soort rekenwerk en gejammer. Laten we wel wezen: de overteding is gewoon negen kilometer per uur. Omdat het OM zeker wil zijn dat er geen fout gemaakt wordt, wordt daar vijf kilometer per uur van afgetrokken. Blijft staan een minimale overtreding, maar wel een overtreding die met gemak voorkomen had kunnen worden — zeker bij een trajectcontrole. Durashift kiest voor een snelheid van 110 km/u, en neemt dus gezien zijn rekenkunsten bewust het risico op een bon. Dat is eenvoudig te vermijden, zelfs als je niet het allerbraafste jongetje van de klas wil zijn. Zet die cruisecontrol op 105 km/u, en je weet zeker dat je nooit een bon gaat krijgen. Zelfs niet als je nog even moet versnellen voor die voor de verkeersveiligheid zo dringend noodzakelijke inhaalactie.

Als je ervoor kiest harder te rijden: prima (nou ja, eigenlijk niet dus) maar dan niet miepen over een bon voor een nog heel schappelijk bedrag. Dat is dan namelijk de consequentie van die keuze.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 19:09
door Post
nvdw schreef: za 23 jul 2022, 18:48 Op zo’n A2 kun je maar beter doen zoals de rest ook doet: kies een rijstrook, die niet meer verlaten, cruise control erop en bij Abcoude weer wakker worden.
Als de rest nou ook op cruise control zou rijden, ik heb al zo vaak meegemaakt dat ik ingehaald wordt en daarna snelheid moet minderen omdat het ze toch te hard gaat. Om nog maar te zwijgen van die mensen die in golven rijden tussen 95 en 110, daar kan mijn domme cruise control niks mee.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: za 23 jul 2022, 23:22
door Durashift
Precies dat, ook als je een bestuurder bent die zonder cc prima standvastig gas kan houden.
Meltrain schreef: za 23 jul 2022, 18:06 Maar waarom rijd je dan 110 als je maar 100 mag?
De tijdwinst is nihil.

(..)
Omdat het kan.. zonder boete (op de A12 net zo). Zit een beetje ingebakken in mij, rijd eigenlijk altijd wel boven de wettelijke max. snelheid. :@
Dat ik nu een boete heb gekregen komt omdat ik op stukje versnellen bij Breukelen kortstondig tegen de 120 km/h op de teller had staan, dát is wat ik mij herinner. Naar mijn idee is het veiliger om de vrijere ruimte op te zoeken dan te doen zoals de meesten doen:
nvdw schreef:(..) kies een rijstrook, die niet meer verlaten, cruise control erop en bij Abcoude weer wakker worden.
Ja, dat kwam ik dus tegen en was ik zat. Er tussen zitten op bumperkleefafstand is nou niet echt veiliger.
Ik heb geen cruise controle in de auto die ik gebruik.. maar geef wel gas bij als ik het viaduct bij Breukelen op rijd om het spoor te kruisen. Doen vele niet.. waardoor je ook weer kans hebt in te lopen op je voorganger.. :twisted:

trolly schreef:(..)Als je ervoor kiest harder te rijden: prima (nou ja, eigenlijk niet dus) maar dan niet miepen over een bon voor een nog heel schappelijk bedrag. Dat is dan namelijk de consequentie van die keuze.(..)
Ik miep niet. Ik deel mijn ervaring om het bericht van Jeff te onderschrijven dat verkeers(snelheid)overtredingen veelal context gebonden zijn.
Dat de boete mijn (algehele) gedrag niet zal veranderen is mij wel duidelijk. Ik zie de boete dan ook vooral als een bijdrage aan de belastingdienst.. welke centjes hard nodig schijnt te hebben..

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 02:01
door trolly
Dat is exact mijn punt: met die omkering van oorzaak en gevolg zet je jezelf geheel onterecht in de slachtofferrol. Best zielig.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 02:04
door Ardan
TffpaA schreef: za 23 jul 2022, 18:51
ArrivaBas schreef: za 23 jul 2022, 18:10 Mij is geleerd om een inhaalactie zo snel en veilig als mogelijk af te ronden. Als je dan iemand inhaalt die 95 rijdt, is dat met 105 of 110 gek genoeg veiliger als met 100, omdat je de actie sneller afrondt met het grotere snelheidsverschil.
Ja, op een rijbaan met tegenliggers. Maar op een snelweg kan ik me de veiligheidswinst moeilijk voorstellen. Eerder lijkt het me daar gevaarlijker om harder te rijden, omdat het snelheidsverschil met de rest van het verkeer groter wordt, en ander verkeer minder bedacht zal zijn op dat grotere verschil.
Ik ben daarom ook niet echt fan van de Duitse snelwegen, met 80 rijdende vrachtwagens op de rechterstrook en 200 jakkerende Audi's op de linkerstrook. Kom ik met mijn Aygootje tussendoor aanzetten, ik wil wel lekker doorrijden maar vind 130/140 hard zat. Harder dan 150 kan ik ook niet :')
Maar die veiligheidswinst snap ik wel bij middenstrookklevers die te langzaam of precies op de Vmax rijden. Dan moeten dus de rechter- én de middenstrook naar links om daar voorbij te gaan en dan weer naar rechts. Er zijn er bij die er voor kiezen om dan maar rechts in te halen zodat je het echt snelle verkeer op links niet hindert. Ik heb zelf ook liever niet zo'n linksjakkeraar in mijn nek hangen, daarom doe ik zo'n inhaalactie soms toch wel met +15 kmh om er maar voorbij te zijn en weer naar rechts te kunnen. Dat is voor mij wel echt de uiterste max aan te hard rijden.

Ik heb eens op een Nederlandse vierstrooksweg meegemaakt dat er iemand na 19u 100 reed op de derde strook van rechts, en ik zie diegene pas net na een viaduct, me nog verbazend over een andere voorganger die ineens opschoof van strook 1 (helemaal rechts) naar strook 4. Die bleek dus die langzaamrijder links aan het inhalen te zijn, maar ik rijd 130 op de tweede strook en ben door dat viaduct al te laat om dan nog twee stroken naar links op te schuiven en moet er dus wel rechts voorbij. Op dat moment krijgt diegene door mijn inhalende voorganger in de gaten dat die onnodig langzaam links rijdt en schuift ook op naar rechts. Gelukkig had ik daar al op gerekend en was ik dus tijdens mijn inhalen al naar strook 1 gegaan, anders ging dat dus faliekant mis.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 10:53
door Meltrain
Durashift schreef: za 23 jul 2022, 23:22
Meltrain schreef: za 23 jul 2022, 18:06 Maar waarom rijd je dan 110 als je maar 100 mag?
De tijdwinst is nihil.

(..)
Omdat het kan.. zonder boete (op de A12 net zo).
Blijkbaar niet dus. :mrgreen:
Maar jij bent toch vrachtwagenchauffeur? Dan mag je toch sowieso maar 80 km/h?
Ardan schreef: zo 24 jul 2022, 02:04 Maar die veiligheidswinst snap ik wel bij middenstrookklevers die te langzaam of precies op de Vmax rijden. Dan moeten dus de rechter- én de middenstrook naar links om daar voorbij te gaan en dan weer naar rechts.
Maar waarom zou je iemand inhalen die precies op de maximumsnelheid rijdt?
Overigens ben ik het wel met je eens dat onnodig links rijden ook slecht is voor de verkeersveiligheid. Soms rijd ik ook wat verder naar links, maar dat is dan omdat ik zie dat ik een stukje verderop weer iemand ga inhalen en het onnodig is om eerst naar rechts en vervolgens weer naar links te gaan.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 10:57
door Chrysa
Vrachtwagenchauffeurs schijnen ook wel eens in normale auto's te rijden.

De regel is volgens mij dat als je 10 seconden niemand inhaalt je naar rechts moet. En ja, ook als je de Vmax rijdt.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 11:32
door dennistd
Tja, wanneer is links rijden onnodig... Ik sorteer hier bijvoorbeeld ook altijd links voor omdat ik bij de volgende verkeerlichten linksaf moet. Als ik het Wikipedia-artikel moet geloven is dat ook onnodig links rijden omdat je bij de blokmarkering pas mag voorsorteren.

Nog een voorbeeld. Hier staat dus op de weg dat de linkerbaan voor RING is en de rechterbaan voor RW 35. Maar omdat er geen blokmarkering is zou ik dat dus niet mogen volgen? En ongeveer 300m ervoor kom ik al op de linkerbaan uit omdat de rechterbaan er daar vanuit een zijweg bij komt. Dan moet ik dus eerst naar rechts en 20 seconden later weer naar links. Niet heel goed voor de verkeersveiligheid dat geslinger :X

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 11:37
door nvdw
Geen probleem toch. Bestuurders die voorsorteren om links af te slaan, worden rechts ingehaald. Staat letterlijk zo in het RVV.

Afhankelijk van mijn bui interpreteer ik ‘voorsorteren’ vrij ruim; een traag autootje op de derde strook van de A2 bij Culemborg zal alvast wel zijn opgeschoven voor de splitsing bij Den Bosch (A)

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 12:33
door Bemined
Dat staat dus niet letterlijk in het RVV.

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 13:00
door nvdw
Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
O, de richtingaanwijzer is nog een cruciaal onderdeel van de tekst. Dan nog maakte ik me geen illusies over de juistheid van mijn interpretatie hoor 8-)

Re: Mag ik even kwijt

Geplaatst: zo 24 jul 2022, 13:10
door Bemined
Ik wel, want een bestuurder zal niet al een kruising van te voren zijn richtingaanwijzer aanzetten.