Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Doe ik ondertussen even een DENK-update.

De afdelingen van DENK in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Schiedam, Arnhem, Eindhoven, Amersfoort, Zaanstad, Lelystad, Enschede, Deventer en Flevoland hebben een open en persoonlijke brief gestuurd naar Tunahan Kuzu met het verzoek zich alsjeblieft toch weer kandidaat te stellen voor DENK bij de Tweede Kamerverkiezingen. Dit kan tot 30 september.

Afbeelding

DENK Roermond en DENK Veenendaal doen niet mee, dat is wellicht nog interessant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Typisch PHS: als hem een vraag wordt gesteld naar de inhoud, waarmee hij de kans krijgt zijn reputatie als zelfbenoemd criticus van extreem rechts te vestigen, dan druipt hij met de staart tussen de benen af — uiteraard niet zonder een stinkend uitwerpsel achtergelaten te hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De decentralisering van overheidstaken en de coronacrisis zet veel kleine gemeenten onder druk. Twee gemeentes waar het nu echt een puinhoop is, zijn Meerssen en Grave.

In Meerssen zijn donderdag alledrie de wethouders afgetreden nadat een motie van wantrouwen met ondersteuning van een deel van de coalitie aangenomen dreigde te worden. De wethouders en de gemeenteambtenaren waren het niet eens over de penibele financiële situatie van de gemeente. De ambtenaren hadden gelijk en ook Maastricht, waarmee men een regiesamenwerking wilde aangaan, trok daarom de handen van dat project af. Voorlopig bestaat het bestuur van de gemeente Meerssen alleen uit een burgemeester, alle fractievoorzitters in de gemeenteraad zijn aankomende week uitnodigt om aan de begroting te komen knutselen. Voor de lange termijn lijkt samenvoeging met Maastricht de enige uitweg.

In Grave, gelegen in het land van Cuijk, is onrust ontstaan over een fusie. De gemeentes Boxmeer, Cuijk, Mill en Sint Hubert, en Sint Anthonis gaan per 1 januari 2022 samen in een nieuwe gemeente Land van Cuijk. De fusiegemeenten hebben aan Grave gevraagd of zij ook mee willen doen, maar de coalitie en oppositie zijn elkaar op dit punt volledig in de haren gevlogen. De coalitie wil Grave een zelfstandige gemeente houden zonder ambtelijke samenwerking maar de oppositie merkt terecht op dat er helemaal geen geld in de kas zit om deze ambitie waar te maken. Eigenlijk moest Grave afgelopen week kenbaar maken aan het Land van Cuijk wat ze willen, maar omdat er door familieomstandigheden twee leden van de coalitie afwezig waren waren dreigde de oppositie een meerderheid te hebben in de raadsvergadering en werd het een zooitje. De toekomst van de gemeente Grave is daarom nog maar een weekje uitgesteld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

En weer houd je je niet aan je eigen uitspraken:
PHS schreef: za 26 sep 2020, 08:52 Dus stuk verdriet: ik laat de discussie hier natuurlijk eindigen
Maar zoals schoothondjes dat wel vaker hebben: stoppen met keffen is lastig voor je.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Maak van dat 'voorlopig' gewoon lekker 'definitief' en ga anders bekvechten in PB.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

En dan moeten wij alle poppenkast missen? :shock:
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Ik moet zeggen dat ik de updates over de Belgische formatieperikelen doorgaans een stukje boeiender vind.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Aking schreef: za 26 sep 2020, 17:20 En dan moeten wij alle poppenkast missen? :shock:
Voor politieke poppenkasten raad ik u aan een account aan te maken op Twitter en lieden uit de Haagse Kaasstolp te volgen. De Staatsomroep schijnt zelfs een apart kanaal te hebben waarop poppenkastvoorstellingen worden weergegeven.
🍉
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

teun schreef: za 26 sep 2020, 17:30 Ik moet zeggen dat ik de updates over de Belgische formatieperikelen doorgaans een stukje boeiender vind.
Ik moet zeggen dat ik behoorlijk veel heb opgestoken over de mogelijke coalities in België. Maar dat valt me sowieso op, en dan wil ik diegene die ik vorige week in blinde modus verguisd heb, Suus, ook een compliment in maken. Alle informatie komt inzichtelijk en feitelijk boven. Zij het hier, zij het in het Duitse treinentopic.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Knikkende emoji.

Zij zei het hier, zij zei het in het Duitse-treinentopic.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

In België mogen ze trouwens gaan aftellen, want hoewel het eigenlijk al halverwege de maand had moeten gebeuren gaat de regering Wilmès-II in de nacht van woensdag op donderdag dan toch eindelijk vallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Suus schreef: do 24 sep 2020, 12:38 (..). Waarom is het dan wel acceptabel dat een Nederlandse politieke partij ondersteuning van een buitenlandse mogendheid accepteert, al is het maar in de vorm van een locatie voor het houden van (bij wijze van spreken) een discussie over het voortbestaan van lieveheersbeestjes?
Baudet en Hoekstra liggen elkaar persoonlijk erg goed.
Ik denk dat van de 16 aanwezige bobo's uit het bedrijfsleven de meesten het misschien nog wel interessanter vonden om de Amerikaanse Ambassade van binnen te kunnen zien dan het werkelijke verhaal van Baudet, als ik Yves Gyrath zo beluister in onderstaande uitzending:

https://www.nporadio1.nl/argos/onderwer ... van-baudet

Daarin wordt ook gesproken over het gerucht dat als Trump herkozen wordt, hij naar NL komt om o.a. Baudet een handje te helpen bij de 2e Kamer verkiezing.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Suus schreef: za 26 sep 2020, 12:22 De decentralisering van overheidstaken en de coronacrisis zet veel kleine gemeenten onder druk. Twee gemeentes waar het nu echt een puinhoop is, zijn Meerssen en Grave.
Die financiële positie van gemeenten kan nog een dingetje worden dit najaar: bij de VNG is een motie goedgekeurd om meer geld van het Rijk te eisen.
https://www.omroepwest.nl/nieuws/41129 ... j-het-Rijk

Overigens wil Richard de Mos, nog altijd verdachte in een corruptie-onderzoek, met zijn advocaat Peter Plasman de Kamer in. Morgen maakt hij meer bekend. Als Plasman nog steeds zijn advocaat is, is het dan wel zo verstandig om op dit vlak samen te werken?
https://www.omroepwest.nl/nieuws/41129 ... e-Kamer-in
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 26 sep 2020, 18:54 In België mogen ze trouwens gaan aftellen, want hoewel het eigenlijk al halverwege de maand had moeten gebeuren gaat de regering Wilmès-II in de nacht van woensdag op donderdag dan toch eindelijk vallen.
Waarom dan? Is er interne ruzie?
(Wat is er trouwens met regering Wilmès-II gebeurd?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

De regering Wilmès regeert op basis van volmachten: partijen die niet in de regering zetelen hebben vooraf aangegeven maatregelen op bepaalde gebieden wel te steunen. Die volmachten zijn al een keer verlengd, maar lopen nu definitief af. Het is de bedoeling (maar in België weet je het maar nooit) dat er woensdag een nieuwe regering is gevormd. De kans dat Wilmès aanblijft als premier schat ik overigens best hoog in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Uit de federale regering van lopende zaken Wilmès-I is vanwege de coronacrisis in maart door de zittende regeringspartijen een nieuwe regering Wilmès-II gevormd met volheid van bevoegdheid, deze regering heeft bij de vertrouwensvraag naast de drie coalitiepartijen (MR, OpenVLD en CD&V) ook de steun gekregen van de oppositiepartijen PS, sp.a, Ecolo, Groen, cdH en DéFI. Daarbij is de belofte gedaan dat de regering na zes maanden een nieuwe vertrouwensvraag zou stellen. Dit had op 17 september moeten plaatsvinden maar Wilmès heeft dit tijdens het debat op die datum niet gedaan, waardoor de regering nog steeds volheid van bevoegdheid heeft. Ze heeft toen beloofd dat ze de vertrouwensvraag op 1 oktober zou stellen en als ze dan geen meerderheid krijgt (en dat lijkt voor de hand te liggen) keert de regering terug in lopende zaken. 1 oktober is nu ook de beoogde einddatum voor de huidige formatiegesprekken van de Vivaldi-coalitie die de regering Wilmès-II moet vervangen, dus het wordt spannend.

De vraag blijft wie dan de nieuwe premier van België wordt. Wilmès schijnt geen nood te hebben aan een nieuwe periode als premier als ze maar wel vice-premier kan worden, maar de MR hoopt de premierpost voor Wilmès wel uit de formatie te slepen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Het is toch normaal dat de grootste partij de premier levert? In het geval van de Vivaldi coalitie zou dat PS zijn, mits ze een premier leveren die het Nederlands machtig is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

In België zijn er, in tegenstelling tot bij ons, geen landelijke partijen (nouja, eentje). Je hebt bijvoorbeeld een Vlaamse en een Waalse liberale partij.
Het verdelen van de posten is in België altijd een ingewikkelde oefening tussen de verschillende partijen en taalgemeenschappen.

Tel daar bij op dat bijvoorbeeld een Vlaamse partij ook nog rekening wil houden met regionale spreiding van ministers (iemand uit Limburg, iemand uit West-Vlaanderen, iemand uit Brussel), en je beseft dat het niet automatisch de grootste partij is die de premier levert.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Ik weet dat de partijen in België per taalgroep gescheiden zijn (en ben zelfs verbaasd dat er één landelijke partij is), maar dan nog kun je zeggen dat de grootste partij (of groep) de premier levert.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

VIRM schreef:Overigens wil Richard de Mos, nog altijd verdachte in een corruptie-onderzoek, met zijn advocaat Peter Plasman de Kamer in. Morgen maakt hij meer bekend. Als Plasman nog steeds zijn advocaat is, is het dan wel zo verstandig om op dit vlak samen te werken?
https://www.omroepwest.nl/nieuws/41129 ... e-Kamer-in
Zowel Richard de Mos als Code Oranje geven maandag een persconferentie in Den Haag. Wordt De Mos lijsttrekker van Code Oranje?

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10589
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

99,99% van de kiezers kan met de beste wil van de wereld geen idee hebben wat Code Oranje is, maar van Maurice de Hond krijgen ze toch alvast 7% van het stemvee cadeau :lol:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8852
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Zeven procent van de stemmen? Dat zijn al tien à elf zetels. :shock:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten