Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

maar eigenlijk is het bizar dat bedrijven als Facebook en Twitter zo'n macht over de President van de Verenigde Staten hebben.
Dat is niet zo bizar hoor. Als Trump een account had bij Ovinnederland was hij volgens mij allang geband door het forumbeheer :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:32 Snap wel waarom Trump is geband, maar eigenlijk is het bizar dat bedrijven als Facebook en Twitter zo'n macht over de President van de Verenigde Staten hebben.
Ik zou het omdraaien: het is bizar dat de president van de VS (en andere leiders) zo weinig zeggenschap hebben over wat deze bedrijven doen met de data van burgers.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Het één is niet persé in tegenspraak met het ander. Maar het lijkt mij zeer gezond dat er in de samenleving krachten aanwezig zijn die de macht van een president kunnen counteren, of dat nu staatsinstituten zijn, burgerbewegingen danwel klassieke of sociale media. De President van de Verenigde Staten is een functie die akelig veel op die van een negentiende-eeuwse monarch lijkt, met als voornaamste verschil dat zij (of hij) gekozen is, en het ambt slechts voor een beperkte termijn mag uitvoeren — hoewel de huidige president over dat laatste duidelijk anders denkt.

Daarbij is er niet zoiets als een presidentieel recht op het gebruik van een sociaal mediaplatform — dat die onder Obama tot stand gekomen "traditie" door Trump als enige middel is gebruikt om de presidentiële oekazes en onzin de wereld in te slingeren, wil bepaald niet zeggen dat Twitter de enige manier is om als president van de VS je boodschap over te brengen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als ik de berichten die Trump schreef op Twitter zou gooien, zou ik al jaren geleden verbannen zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Vinny schreef: za 09 jan 2021, 10:45
maar eigenlijk is het bizar dat bedrijven als Facebook en Twitter zo'n macht over de President van de Verenigde Staten hebben.
Dat is niet zo bizar hoor. Als Trump een account had bij Ovinnederland was hij volgens mij allang geband door het forumbeheer :lol:
Zit een groot deel van de problemen ook niet in de zichzelf versterkende tijdlijnen op sociale media, en niet zo zeer in de informatie die op de sociale media staat? Per persoon wordt er momenteel een normaalbeeld geschapen wat niet overeenkomt met de feitelijkheid in de maatschappij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10588
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 12:37Nu is het einde van Trump in zicht, en trekt Twitter plots de stekker uit zijn account. Tuurlijk, het werd tijd, maar het is op zijn minst dubieus dat een commercieel bedrijf zelf mag bepalen welke wereldleider wanneer en wat mag twitteren.
Juist een commercieel bedrijf mag toch bepalen wie wel of niet bedient wordt? Uiteraard binnen de grenzen van de wet, maar tenzij contractueel bepaald kan niemand een recht op levering afdwingen. Dit in tegenstelling tot iets als de vervoersplicht van het voormalige #kudtns (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De CDA-fractie in Wassenaar heeft Ronald Zoutendijk uit de fractie gegooid, nadat deze week bekend werd dat hij op de lijst van JA21 stond. Het CDA hoopt dat hij zijn zetel opgeeft, maar dat is nog niet duidelijk.

https://www.cda.nl/zuid-holland/wassena ... -wassenaar
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 12:37
Tom024 schreef: za 09 jan 2021, 10:57 Ik zou het omdraaien: het is bizar dat de president van de VS (en andere leiders) zo weinig zeggenschap hebben over wat deze bedrijven doen met de data van burgers.
De ongebreidelde dataverzameling van big tech staat toch buiten de ban van Trump, of mis ik iets?
Ergens wel en ergens niet. Zoals ik het lees ben je het met me eens dat we big tech teveel macht hebben gegeven/hebben laten nemen. Als het dan gaat om de mening van jou of mij maakt dat niet veel uit, maar de mening van de Amerikaanse president heeft een veel groter bereik en weet ook mensen te mobiliseren. Dat Twitter kan beslissen welke mening wel en niet bevalt, baart me wel zorgen, dat lijkt me een van de verschillende uitwassen van de te grote macht van big tech.

De afgelopen jaren heeft Twitter veel van Trump laten passeren , maar als de (nog) machtigste man van de wereld aantoonbaar onjuiste informatie verstrekt of oproept tot geweld mag je daar best een grens trekken. Naar mijn idee heeft dat niets te maken met "niet doen wat Twitter/big tech wil," zoals jij zegt, maar met het nemen van verantwoordelijkheid als bedrijf. Wellicht hadden ze die verantwoordelijkheid inderdaad eerder moeen nemen, maar daar hebben ze niet voor gekozen. En als je denkt dat met het einde van president Trump ook het einde in zicht komt van de Twitter-trump: dream again! Als Twitter hem niet had verbannen was hij het platform vast en zeker blijven gebruiken voor wat hij verder allemaal nog van plan is.

Daarbij: het is een commercieel bedrijf, dus de vrijheid van meningsuiting lijkt me zeker niet absoluut, zoals trolly al aangeeft.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Suus schreef: za 09 jan 2021, 13:46 De CDA-fractie in Wassenaar heeft Ronald Zoutendijk uit de fractie gegooid, nadat deze week bekend werd dat hij op de lijst van JA21 stond. Het CDA hoopt dat hij zijn zetel opgeeft, maar dat is nog niet duidelijk.

https://www.cda.nl/zuid-holland/wassena ... -wassenaar
Het zou nu wel heel typisch zijn als hij zijn zetel meeneemt. Dan heb je een succesvolle coup. Natuurlijk wel zonder dat hij op eigen titel in de raad terecht zou zijn gekomen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

https://nos.nl/artikel/2363664-technisc ... stopt.html
Technisch Malheur zou een uitstekende nieuwe partijnaam voor het CDA kunnen zijn :X _O- _O-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:32 In geheel ander nieuws: de PVV heeft zijn verkiezingsprogramma gepubliceerd. Ditmaal geen A4'tje zoals in 2017, maar 52 pagina's aan beleidsplannen.
Wat Er In Staat Zal U Niet Verbazen. Nou, toch één ding misschien, de maximumsnelheid op de snelwegen moet omhoog naar... 140 km/u! *O*
Ik zag alleen een kort stukje, met name over tradities, migratie en de standaarddingen van de PVV: beetje Sinterklaas spelen dus?. Staan er ook nog interessante dingen in over urgente problemen als de woningmarkt en klimaat?
Tom024 schreef: za 09 jan 2021, 13:47
PHS schreef: za 09 jan 2021, 12:37
Tom024 schreef: za 09 jan 2021, 10:57 Ik zou het omdraaien: het is bizar dat de president van de VS (en andere leiders) zo weinig zeggenschap hebben over wat deze bedrijven doen met de data van burgers.
De ongebreidelde dataverzameling van big tech staat toch buiten de ban van Trump, of mis ik iets?
Ergens wel en ergens niet. Zoals ik het lees ben je het met me eens dat we big tech teveel macht hebben gegeven/hebben laten nemen. Als het dan gaat om de mening van jou of mij maakt dat niet veel uit, maar de mening van de Amerikaanse president heeft een veel groter bereik en weet ook mensen te mobiliseren. Dat Twitter kan beslissen welke mening wel en niet bevalt, baart me wel zorgen, dat lijkt me een van de verschillende uitwassen van de te grote macht van big tech.

De afgelopen jaren heeft Twitter veel van Trump laten passeren , maar als de (nog) machtigste man van de wereld aantoonbaar onjuiste informatie verstrekt of oproept tot geweld mag je daar best een grens trekken. Naar mijn idee heeft dat niets te maken met "niet doen wat Twitter/big tech wil," zoals jij zegt, maar met het nemen van verantwoordelijkheid als bedrijf. Wellicht hadden ze die verantwoordelijkheid inderdaad eerder moeen nemen, maar daar hebben ze niet voor gekozen. En als je denkt dat met het einde van president Trump ook het einde in zicht komt van de Twitter-trump: dream again! Als Twitter hem niet had verbannen was hij het platform vast en zeker blijven gebruiken voor wat hij verder allemaal nog van plan is.

Daarbij: het is een commercieel bedrijf, dus de vrijheid van meningsuiting lijkt me zeker niet absoluut, zoals trolly al aangeeft.
Bepaalt een sociaal platform als Twitter uitsluitend welke meningen kunnen worden verkondigd? Door het grote bereik is sociale media interessant geworden voor beïnvloeding door bijvoorbeeld Rusland. En van personen met een groot bereik, zoals Trump, wordt misschien meer toegestaan. Dan wordt het een politieke kwestie, naast bestaande huisregels van een platform. Tegelijkertijd bevind je je als politiek dan ineens in een discussie over vrije meningsuiting en wat al dan niet moet worden toegestaan op internet en sociale media, wat best riskant is.
Beul van de blindegeleidelijn
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Virm: pagina's 26, 27, 35, en 36 moet je dan doorlezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:32 In geheel ander nieuws: de PVV heeft zijn verkiezingsprogramma gepubliceerd. <knip> de maximumsnelheid op de snelwegen moet omhoog naar... 140 km/u! *O*
En op het spoor naar 160? :)
Of staat er überhaupt niets over het openbaar vervoer in het programma?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De webwinkel Amazon en de webhost-afdeling moeten dan ook dringend door een kartelwaakhond van elkaar gescheiden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Neem nu Parler, het platform waar Trump en zijn fans naar uitwijken. Google en Apple hebben het uit hun appstores gehaald, en Amazon beëindigt de webhosting. Parler is natuurlijk geen frisse boel, maar zo bepaalt Big Tech wel wat je wel en niet te zien kunt krijgen.
Dat is natuurlijk een dillema, maar als je een ongefilterd platform biedt (zoals 8chan in het verleden) krijg je toch wel heel veel bagger. Net zoals dit forum: je hebt gewoon moderatie nodig. In veel gevallen volstaat het af en toe tot de orde roepen van gebruikers als die te ver gaan. Maar een moderatiebeleid is in principe geen overheidsdomein. Dat moet je denk ik ook niet willen in een westerse samenleving; dat riekt naar censuur. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Als westerse overheden moet je ook heel voorzichtig omgaan met regelgeving wat er al dan niet op sociale media kan. Maar zoals ik al eerder zei, door het grote bereik is het ook aantrekkelijk om wat minder leuke boodschappen te verkondigen, zoals oproepen tot geweld en desinformatie. Dan ontkom je niet helemaal aan het afspraken maken met big tech over wat wel en wat niet kan, als big tech daar zelf moeite mee heeft.
Beul van de blindegeleidelijn
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door BrengMe »

Meltrain schreef: zo 10 jan 2021, 09:58
PHS schreef: za 09 jan 2021, 10:32 In geheel ander nieuws: de PVV heeft zijn verkiezingsprogramma gepubliceerd. <knip> de maximumsnelheid op de snelwegen moet omhoog naar... 140 km/u! *O*
En op het spoor naar 160? :)
Of staat er überhaupt niets over het openbaar vervoer in het programma?
Alleen dat het openbaar vervoer (en autorijden) betaalbaar moet blijven. Verder niets. Zelfs autopartij VVD heeft meer over het openbaar vervoer in het verkiezingsprogramma staan...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Dan ontkom je niet helemaal aan het afspraken maken met big tech over wat wel en wat niet kan, als big tech daar zelf moeite mee heeft.
Big tech kun je in dit geval vergelijken met de NS; die kan ook niet verantwoordelijk worden gehouden voor alle puinzooi die sommige tokkies achterlaten in treinen; maar ze hebben wel conducteurs in dienst die de huisregels en dingen als openbare orde en gezag wel degelijk in de trein handhaven.

De 'ban' van Trump op de sociale netwerken is inderdaad opmerkelijk: in mijn ogen zijn zijn twitterberichten niet anders van toon en inhoud dan pak 'em beet een jaar geleden. Maar goed, hij stond al een tijd op scherp. Ik kan me voorstellen dat na de puinhoop op het Capitool er toch een collectief bewustzijn onder de moderatoren is ontstaan om hem toch maar te bannen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Z2N schreef: wo 13 jan 2021, 11:30 Is Söder niet favoriet om Merkel na september op te volgen als Bondskanselier? Dat belooft dan... :')
PHS schreef: wo 13 jan 2021, 11:43 Nee, dat is Friedrich Merz.
Om te voorkomen dat we teveel off-topic gaan in het coronatopic: hoe groot is de kans dan dat Merz echt kanselier wordt? Söder lijkt mij veel populairder (daar wijzen de peilingen wel naar), maar Söder is geen CDU'er maar een CSU'er. Kan het dan niet zo zijn dat Merz de kandidaat wordt voor het CDU, Söder die van CSU, en Söder daarna de kandidaat namens CDU/CSU?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Merz zou economisch de meest rechtste voorzitter van het CDU in decennia zijn. Hij kan goed liggen bij de partijbureaucraten maar ik vermoed een flinke mismatch met het algemene publiek. Voordat de coronacrisis alles overnam zaten zeker de Groenen enorm in de lift.

En uiteraard zijn er begin maart verkiezingen in twee deelstaten. In Baden-Württemberg werd in 2016 de CDU voor het eerst niet de grootste en dat wil men graag corrigeren, al lijkt de peiling er nu op te wijzen dat het niet gaat lukken. In Rheinland-Pfalz is de SPD sinds 1991 de grootste partij, maar in de peilingen gaat het CDU aan de leiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Vanmiddag hoorde ik op een van de publieke radiozenders een reclamespot van FvD. Zo lekker ironisch, net als het optreden bij Op1 eerder deze week: aangeven de NPO te willen 'saneren' en erop afgeven, maar tegelijkertijd zendtijd krijgen én kopen.

Kern van de spot was overigens dat we ouderen en kwetsbaren moeten beschermen, maar voor de rest van de bevolking de coronamaatregelen moeten worden opgeheven. Hoe meneer Baudet die bescherming dan voor zich ziet, blijft uiteraard onduidelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten