Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Angela moet gewoon kanselier blijven potverdrie!! -0-
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Merkel is 66, mooie leeftijd om met pensioen te gaan ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Ik denk dat Joe en Elisabeth die memo gemist hebben. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Je bent me voor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Een andere bondskanselier wordt voor veel mensen wel wennen, denk ik. Vrijwel de gehele Duitse/Europese jeugd is opgegroeid met Merkel als regeringsleider en heeft Helmut Kohl niet bewust meegemaakt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Misschien is er nog jeugd die in hun kleuterjaren nog Gerhard Schröder meegemaakt hebben. :s
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Ik ben met Kohl opgegroeid ;) generatiekloof hè :Y
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Ik ben opgegroeid in een tijd dat je nog een bondskanselier in het westen had en een partijleider in het oosten. ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik herinner mij wel de nietsnut Chirac maar niet Kohl.

En ja, die zijn samen aan de macht geweest. En Chirac was ook nog aan de macht toen Merkel kanselier werd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

teun schreef: za 16 jan 2021, 12:01 Om Kanselier te worden moet je toch vooral stemmen halen?
Ik zal het even zo uitdrukken: Wie een rijbewijs D heeft is niet automatisch een goede buschauffeur! Ik hoop je begrijpt wat ik bedoel. ;)
Dhr. Laschet is een "Fähnchen im Wind" zoals wij zeggen (ken er geen vertaling voor), dus hij is qua mening niet per se standvastig en hij is ook niemand die als het nodig is met de vuist op de tafel stompen kan om een bepaalde positie erdoor te krijgen. Qua buitenlandse politiek heeft hij bijna geen ervaring behalve de verhoudingen tussen NRW en Nederland en Belgie.
Nou, en dan is daar nog mijn persoonlijke ervaring met hem. Ik heb meerdere jaren in een winkel gewerkt, waar hij ook regelmatig klant was (toen was hij nog geen minister-president). Volgens had ik hem ook vaak voor mijn kassa staan maar in al die jaren heb ik door hem nooit een vriendelijke woord gehoord. Hij was altijd nors. :N
teun schreef: za 16 jan 2021, 12:01 Om Kanselier te worden moet je toch vooral stemmen halen?
Nee, hoor. Want zij begint dezelfde gedragingen te tonen als haar leermeester Kohl in zijn late jaren. Hardleers.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

ICE11 schreef: za 16 jan 2021, 19:18
Dhr. Laschet is een "Fähnchen im Wind" zoals wij zeggen (ken er geen vertaling voor),
Iemand die met alle winden meewaait noemen wij hier ook wel een politicus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

:')
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

ICE11 schreef: za 16 jan 2021, 19:18 Dhr. Laschet is een "Fähnchen im Wind" zoals wij zeggen (ken er geen vertaling voor)
Je kunt het letterlijk vertalen naar het Nederlands, als je wilt: :Y
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/windvaan schreef:windvaan: onstandvastig, wispelturig persoon (meestal in de politiek). Zie ook weerhaan* en windhaan*.

Van Bleiswijk was een politieke windvaan in een aparte klasse. (NRC Handelsblad, 17/02/1990)
Niemand wil toch een windvaantje als bewindsman. (HP/De Tijd, 20/09/2002)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

KENDOE-politici kan ik ook niet aanbevelen. Helaas is er in 2017 eentje gepromoveerd naar het kabinet en daar plukken we nu de wrange vruchten van...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

en-es schreef: za 16 jan 2021, 13:51 Misschien is er nog jeugd die in hun kleuterjaren nog Gerhard Schröder meegemaakt hebben. :s
Of Willy Brandt en Helmut Schmidt :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ardan »

Ik heb de Berlijnse Muur nog meegemaakt *O*

Maar ik was 2 maanden oud toen die viel, dus in politieke woorden: ik heb er geen actieve herinnering aan.
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Dennenboom schreef: za 16 jan 2021, 21:24
en-es schreef: za 16 jan 2021, 13:51 Misschien is er nog jeugd die in hun kleuterjaren nog Gerhard Schröder meegemaakt hebben. :s
Of Willy Brandt en Helmut Schmidt :)
En niet te vergeten Erich Honecker.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

@Ardan: Ja joh, laat mij me weer "oud" voelen... ik zat al op de basisschool toen die muur viel :p

Maar verder is de Duitse politiek nou niet echt iets wat is blijven hangen, laat staan de namen van voormalige bondskanseliers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik ken Willy Brandt vooral omdat de straat waar mijn oma tot aan haar dood aan woonde naar hem was vernoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ardan »

Zo'n beetje elke Duitse plaats heeft wel een Willy-Brandt-Platz dus hij is ook niet makkelijk te missen. Met streepjes tussen elk woord, naar goed Duits gebruik.

Maar wie er voor Merkel ook alweer kanselier was? Ik moet goed nadenken. Het was zo'n ouwe vent in een pak, maar dat waren ze allemaal...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Gerhard Schröder.

Ik denk dat hij op niemand echt indruk heeft gemaakt, ik was hem in ieder geval alweer vergeten.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Ik ook, maar ik ken dan ook eigenlijk alleen de namen van de drie die het langst gezeten hebben: Konrad Adenauer (14 jaar kanselier geweest), Helmut Kohl (ruim 16 jaar) en Angela Merkel (bij vertrek bijna 16 jaar in het ambt). Ze waren toevallig genoeg alledrie van het CDU.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Hainje schreef: za 16 jan 2021, 23:36 Ik denk dat hij op niemand echt indruk heeft gemaakt, ik was hem in ieder geval alweer vergeten.
De belangrijkste daden van Schröder waren de grote hervorming van de verzorgingsstaat ("Agenda 2010") en de weigering om Duitse troepen naar de Irak-oorlog te sturen.
ArrivaBas schreef: zo 17 jan 2021, 09:13 Ik ook, maar ik ken dan ook eigenlijk alleen de namen van de drie die het langst gezeten hebben: Konrad Adenauer (14 jaar kanselier geweest), Helmut Kohl (ruim 16 jaar) en Angela Merkel (bij vertrek bijna 16 jaar in het ambt). Ze waren toevallig genoeg alledrie van het CDU.
Konrad Adenauer (CDU)
Ludwig Erhardt (CDU)
Kurt-Georg Kiesinger (CDU)
Willy Brandt (SPD)
Walter Scheel (FDP, maar enkele dagen plaatsvervangend naar het aftreden van Brandt)
Helmut Schmidt (SPD)
Helmut Kohl (CDU)
Gerhard Schröder (SPD)
Angela Merkel (CDU)

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik behalve Lubbers, Kok, Balkenende en Rutte ook niet alle Nederlandse premiers uit het hoofd ken! ;)
Laatst gewijzigd door ICE11 op zo 17 jan 2021, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Uit mijn hoofd kwamen voor Lubbers nog de premiers Van Agt (eerste premier van het één geworden CDA), den Uyl (PvdA), Biesheuvel (ik dacht ARP) en De Jong (ik dacht KVP). De Jong was volgens mij zelfs nog op het roemruchte CDA-congres van 2010, die man is meer dan 100 geworden.

Daarvoor wordt het wat schimmig, maar er is volgens mij tussen Drees en De Jong nog een viertal premiers geweest waarvan ik de namen niet allemaal weet (een heette geloof ik De Quay) en ook de volgorde niet. Maar ze zijn volgens mij allemaal uit de KVP of ARP afkomstig en sommige hebben niet lang gezeten, want Drees vertrok in 1958 en Den Uyl werd in 1973 premier en daartussen zijn er (ik dacht) zes premiers geweest :')
ICE11 schreef: zo 17 jan 2021, 13:58Gerhard Schröder (CDU)
Hier gaat iets mis volgens mij :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten