Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Uw razende reporter staat momenteel al een klein uur bij de 013 in de rij. Het lijkt net de Efteling, na elke hoek gaat de rij verder. :')
🍉
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Tochjo schreef: wo 17 mar 2021, 17:16 Kandidaten kunnen met voorkeursstemmen gekozen worden. Ook een stem op iemand die vrij laag op de lijst staat, kan dus zin hebben. Zo is er een beweging die aanraadt om op vrouwen te stemmen die net niet verkozen zouden worden op basis van de peilingen, om meer vrouwen in de politiek te krijgen. Dat heeft soms resultaat.
Het klinkt toch vreemd maar bij ons is het even vergelijkbaar ingewikkeld. Bij ons heb je twee stemmen, een voor de kandidaat uit het eigen kiesdistrict ("Erststimme") en een voor de lijst ("Zweitstimme"). Wie op welke plek van deze lijst staat bepalen de partijen vooraf. Aan het einde van de dag krijgt een partij in ieder geval voor iedere gewonnen kiesdristrict een zetel. Als daardoor minder zetels bezet worden dan de partij volgens de "Zweitstimme" recht op heeft worden de resterende zetels met behulp en onder volgorde van de lijst bezet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Omdat het buurtcentrum deze keer geen stembureau is, heb ik in de kerk gestemd.
Dit heeft me er echter niet toe verleid om op een godsdienstige partij te stemmen. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Ik kon kiezen uit twee stembureaus zonder wachtrij, toen ik rond kwart over vier ging stemmen in de Galgenwaard. En ik stem ook eigenlijk nooit op de lijsttrekker maar zoek iemand uit die wat meer bij mijn leven past.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Zeg, het is een stembureau, geen datingbureau.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Ik had ook geen rij, was iemand achter mij en verder helemaal niemand in een klein lokaal stembureautje.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Bij het drive thru stembureau in Oss stond een rij auto's van zeker 500 meter, ook wel een succes dus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Heeft Rutte zichzelf alweer uitgeroepen tot dictator hoofdpuppet? :')


Oh en ik heb in het Spoorwegmuseum gestemd natuurlijk, er was één wachtende voor me. En nog op een vrouw ook nog, Tierri had pech :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: wo 17 mar 2021, 19:47 Omdat het buurtcentrum deze keer geen stembureau is, heb ik in de kerk gestemd.
Dit heeft me er echter niet toe verleid om op een godsdienstige partij te stemmen. :mrgreen:
Zou wat zijn als dat al daartoe leidt... Hier was het wel het normale stembureau dat open was, maar dat het in de gereformeerde VMBO zit betekende niet dat de keuze tot de SGP beperkt was :mrgreen:

Bedacht me nog wel dat m'n referentie qua drukte geen landelijke verkiezing was, want vier jaar geleden werkte ik nog in Utrecht en stemde ik doorgaans op het station in plaats van het stembureau in de wijk.
Ik sleepte verder alleen de afstandslijn mee het stembureau door, want die plakte niet zo goed op de vloerbedekking daar :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Ardan »

Ik heb weer eens op het station gestemd hier, die was ditmaal niet in een opgebouwd lokaaltje bij het busstation maar in de voormalige restauratie op het middenperron. Zo zie je nog eens wat :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door reisthijs »

Aking schreef: wo 17 mar 2021, 20:30Oh en ik heb in het Spoorwegmuseum gestemd natuurlijk, er was één wachtende voor me.
Ik ook! Waar anders, als ik toch mag kiezen. Was lekker rustig vanmorgen.

Ben alleen mijn privé ✏️ kwijtgeraakt... -0-
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Timon91 »

Ik heb 25 minuten moeten wachten om te kunnen stemmen, dat heb ik in Nederland bij het stembureau in de buurt nog nooit meegemaakt :') Het afvalreferendum hier trekt ook een hoop mensen, dat speelt ook wel mee.
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als JA21 inderdaad drie zetels in de Tweede Kamer krijgt, verliest JA21 in de Tweede Kamer één zetel en groeit de Groep Otten met één zetel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4467
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Heb aan het eind van de middag gestemd. Kon meteen doorlopen en stemmen. Geen wachttijd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Toch weer een fors verlies voor links. :(
D66 lijkt flink te groeien, maar SP en GroenLinks kelderen en PvdA groeit niet.
Suus schreef: wo 17 mar 2021, 21:52 Als JA21 inderdaad drie zetels in de Tweede Kamer krijgt, verliest JA21 in de Tweede Kamer één zetel en groeit de Groep Otten met één zetel.
Dit moet je iets beter uitleggen. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Het zegt nog niet zo veel.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
teun
Berichten: 1510
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Het tellen hier in de VeKa sporthal te Helmond is inmiddels klaar *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Mijn stembureau in Zeist kon om 22:40 de uitslag al bekendmaken. In een volksbuurtje in Zeist-Oost 23,7% van de stemmen naar D66, dat met afstand dus won. Ik ben best verrast. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13195
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Stembureau Javalaan, voor de buurt tussen Bergweg, Panweg en Dijnselburglaan: de buurt Dijnselburg. Dat zijn vooral rijtjeshuizen, met enkele lage flats, 1 moskee, twee christelijke basisscholen en een MCD-supermarkt. Atypisch Zeist wellicht, maar wel een bonte mix van bewoners.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
teun
Berichten: 1510
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Hier ook een opvallend hoog percentage D66 stemmers, 12,8% op een stembureau waar het in 2017 op krap 6% bleef steken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Hier in Amersfoort heeft D66 nipt niet van de VVD gewonnen, het scheelt maar 0,2%. Voor de VVD is dat 0,2% verlies, maar D66 wint 4,5%.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: wo 17 mar 2021, 22:10 Ik ben verrast door de grote winst van D66, maar zij lijken de andere linkse partijen te hebben leeggegeten. Onder de streep wint rechts behoorlijk wat zetels.
Middenpartij D'66 heeft een stevige winst behaald, ten kostte van de linkse partijen. Nederland wordt rechtser, PHS is rechts, maar D'66 ligt al jaren op dezelfde plek in het midden. Dat een partij een helder standpunt inneemt tegen extreem rechts maakt die partij niet links, maar is een kwestie van ruggengraat en fatsoen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Meltrain schreef: wo 17 mar 2021, 21:55
Suus schreef: wo 17 mar 2021, 21:52 Als JA21 inderdaad drie zetels in de Tweede Kamer krijgt, verliest JA21 in de Tweede Kamer één zetel en groeit de Groep Otten met één zetel.
Dit moet je iets beter uitleggen. :)
Er staat een senator in de top 3 van JA21. Als zij naar de Tweede Kamer gaat, dan wordt de lijst van FvD voor de Eerste Kamer aangesproken en de eerstvolgende op die lijst is een vertrouweling van Henk Otten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 178 gasten