Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

trolly schreef: di 17 aug 2021, 21:25 Als het... ècht om het landsbelang en de bestuurbaarheid en dergelijke schone zaken te doen is.
:') _O- :') _O- :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Als je Nederland bestuurbaar wilt houden is een coalitie met de PvdA en GL eigenlijk wel de meest gewenste. Het is denk ik wel meteen de laatste keer dat de klassieke partijen kunnen gaan plucheren. Ik vermoed dat bij de volgende verkiezingen vrijwel niemand meer het CDA en de PvdA stemt. Boeren zullen massaal overstappen op de BBB; oprechte Christen naar de CU, de 'rood' roden naar de SP en de 'groen' roden naar GroenLinks.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Ik ben toch niet van PHS gewend dat hij zou out of the loop is als het op de politiek aankomt. :roll:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat het tijd wordt dat een van de twee blokken een compromis gaat sluiten. Als D66 de samenwerking met twee linkse partijen wel ziet zitten, maar de andere partijen van het motorblok niet, en de twee uitgenodigde linkse partijen alleen samen in een kabinet stappen, blijft de formatie muurvast zitten zonder compromissen.

Even een heel andere vraag: Sinds wanneer heeft Zuid-Holland een nieuwe gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

ArrivaBas schreef: wo 18 aug 2021, 07:29 Even een heel andere vraag: Sinds wanneer heeft Zuid-Holland een nieuwe gedeputeerde voor Verkeer en Vervoer?
Sinds zeer kort, de vorige is onlangs burgemeester van Wageningen geworden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Vinny schreef: di 17 aug 2021, 22:11 Als je Nederland bestuurbaar wilt houden is een coalitie met de PvdA en GL eigenlijk wel de meest gewenste. Het is denk ik wel meteen de laatste keer dat de klassieke partijen kunnen gaan plucheren. Ik vermoed dat bij de volgende verkiezingen vrijwel niemand meer het CDA en de PvdA stemt. Boeren zullen massaal overstappen op de BBB; oprechte Christen naar de CU, de 'rood' roden naar de SP en de 'groen' roden naar GroenLinks.
Hoe zit het met een eventuele fusie tussen de PvdA en GroenLinks? Daar hoor je zo nu en dan wat geluiden over, maar volgens mij niks concreets.
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Durashift schreef: wo 11 aug 2021, 22:40 ^^^ bij één vandaag op radio 1 waren beide hoogleraren wat stelliger.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... e-grondwet

NOS schrijft ook:
(..) Dat bewindslieden (ministers en staatssecretarissen) niet tegelijkertijd Kamerlid mogen zijn, is sinds 1938 vastgelegd in Artikel 57 van de Grondwet. De ambten zijn volgens de Grondwet onverenigbaar. In hetzelfde artikel staat bijvoorbeeld ook dat een politicus geen lid van beide Kamers mag zijn.

Voor demissionaire bewindslieden geldt wel een uitzondering. Zij mogen gelijktijdig wel Kamerlid zijn, maar dat geldt alleen voor de duur van de formatie.(..)
De Tweede Kamer gaat de Raad van State om advies vragen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

PHS schreef: wo 18 aug 2021, 07:32
teun schreef: wo 18 aug 2021, 00:41 Ik ben toch niet van PHS gewend dat hij zou out of the loop is als het op de politiek aankomt. :roll:
Met wat ben ik out of the loop? :idea:
In het Engels betekent het 'buitengesloten' of 'niet op de hoogte'. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet wat Teun er mee bedoelt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Het AD weet te melden dat GroenLinks en PvdA als één onderhandelingsteam zullen aanschuiven. Daarmee zou de drempel voor Rutte en Hoekstra om zo'n optie te verkennen flink verlaagd zijn.

Alles beter dan Rutte IIIb, wat mij betreft.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

En waarom is dat beter? De coalitie heeft zijn meerderheid behouden en zelfs versterkt bij de verkiezingen, terwijl GroenLinks fors heeft verloren. Dus op basis van de keuze van het volk is voortzetting van Rutte III (met iets anders verhoudingen aangezien D66 nu fors groter is dan CDA) een stuk logischer dan een nieuwe coalitie met GroenLinks erbij.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Kom, Bemined. Je zou inmiddels toch wel moeten weten waar ik in het politieke spectrum sta.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De verkiezingen in Duitsland op 26 september zouden nog wel eens spannend kunnen worden. In de peilingen voor de lijststem staan CDU/CSU en SPD nu beiden op 22%. In de "Direktmandate" staat CDU/CSU nu op 135 zetels en de SPD op 126 zetels. In 9 deelstaten leidt SPD nu in de peilingen. Als de bondskanselier direct gekozen mocht worden, dan was Scholz van de SPD nu de populairste keuze, met 34% van de stemmen. Laschet blijft steken op 15%.

https://www.wahlkreisprognose.de/trends-im-bund/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Misschien moeten PvdA en GroenLinks dan maar niet meedoen in de coalitie, want dit is echt een kulreden om te fuseren. :')
🍉
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Mwoah. Zo'n fusie zat er vroeger of later toch wel een keertje aan te komen. Dan is dit misschien wel de ideale gelegenheid.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Ideale gelegenheid voor een fusie is wanneer er verkiezingen zijn, zodat het volk kan beslissen of ze zo'n gefuseerde partij zien zitten of niet. Niet nadat je 45% van je kiezers verloren bent bij de verkiezingen en je via een (s)links trucje jezelf toch de regering in probeert te lullen.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Het staat me eerlijk gezegd niet bij dat je hier zo stond te blazen toen FvD zich opsplitste in FvD en JA21, en na de glorieus gewonnen verkiezingen in FvD en die partij waarvan ik de naam vergeten ben van die gladde huisjesmelker wiens naam me even ontschoten is.

Of is splitsen na verkiezingen geen probleem?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De PvdA is helemaal niets verloren bij de laatste verkiezingen?

Ik begrijp het voorstel voor samenwerking tussen PvdA en GroenLinks, maar de reden om dat te doen moet niet Mark Rutte zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Alargule schreef: do 19 aug 2021, 19:58 Het staat me eerlijk gezegd niet bij dat je hier zo stond te blazen toen bla bla bla huilie huilie huilie
Heb je nog meer drogredenen in de aanbieding?
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Leg eens inhoudelijk uit hoe dat drogredenen zijn?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Maar hoeveel overeenkomsten hebben PvdA en GL nu behalve dat ze links georiënteerd zijn?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

PHS schreef: do 19 aug 2021, 19:29 Opmerkelijk nieuws: volgens de NOS hebben de PvdA en GroenLinks een fusie van de Tweede Kamerfracties geopperd om de impasse in de formatie te doorbreken. Een fusie zou het bezwaar van de VVD en het CDA wegnemen dat er met twee linkse partijen moet worden onderhandeld.
In dat artikel lees ik niet dat ze het zelf voorstellen, maar alleen dat Rutte, Kaag en Hamer erover aan het babbelen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Er zijn heel veel overeenkomsten. De grootste verschillen zijn Defensie, waar PvdA meer wil investeren dan GroenLinks. Op het gebied van klimaat wil GroenLinks voorbij de doelstellingen van de EU, terwijl de PvdA vooralsnog deze doelstellingen zelf al als een flinke uitdaging ziet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Dus Rutte en Kaag proberen onder leiding van Hamer Groen Links en PvdA
Bemined schreef: do 19 aug 2021, 19:53... via een (s)links trucje [zich]zelf toch de regering in [...] te lullen
?

SCHANDE!!!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 200 gasten