Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Ik heb net mijn papieren voor het stemmen per post voor mij op tafel liggen en ik moet eerlijk zeggen, dat het voor mij nooit eerder zo een moeilijke beslissing was de twee kruisjes te plaatsen.....
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Is de race om het plaatselijke Wahlkreis eigenlijk ook nog spannend daar?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Geen idee hoe dat in Duitsland werkt, maar val je in de doelgroep of is briefstemmen voor iedere Duitser mogelijk?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

teun schreef: di 21 sep 2021, 19:51 Is de race om het plaatselijke Wahlkreis eigenlijk ook nog spannend daar?
Moeilijk te zeggen. Het momentele kamerlid is een kandidate van de SPD, welke 2017 met een voorsprong van maar 0,4% gewonnen heeft. Zij kandideert nu opnieuw maar aangezien de landelijke trend en het feit, dat haar uitdaagster van de CDU een absolute nieuwkomer is zal ze deze keer volgens mij met een grotere voorsprong winnen. Ik denk niet dat het feit dat Mhr. Laschet hier uit de buurt komt een bonus voor de CDU zal worden.
Tom024 schreef: di 21 sep 2021, 19:51 Geen idee hoe dat in Duitsland werkt, maar val je in de doelgroep of is briefstemmen voor iedere Duitser mogelijk?
Sinds 1957 is briefstemmen voor iedereen mogelijk.
PHS schreef: di 21 sep 2021, 20:18 [Heb je al stemwijzers als de Wahl-O-Mat, het Wahl-Kompass en de WahlSwiper ingevuld? Die zijn overigens ook aan te bevelen voor Nederlanders die geïnteresseerd zijn in de Duitse politiek en meer willen weten over wat actuele politieke thema's zijn en wat de verschillende partijen vinden.
Zeker. De richting staat ook grofweg vast, en bij "Wahl-O-Mat" waren de uitslagen voor verschillende partijen dicht bij elkaar. Ik denk het best is als ik nog een nacht daarover slaap, de brievenbus wordt sowieso pas morgen in de avond voor de volgende keer gelicht! ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 21 sep 2021, 20:18
ICE11 schreef: di 21 sep 2021, 19:26 Ik heb net mijn papieren voor het stemmen per post voor mij op tafel liggen en ik moet eerlijk zeggen, dat het voor mij nooit eerder zo een moeilijke beslissing was de twee kruisjes te plaatsen.....
Heb je al stemwijzers als de Wahl-O-Mat, het Wahl-Kompass en de WahlSwiper ingevuld? Die zijn overigens ook aan te bevelen voor Nederlanders die geïnteresseerd zijn in de Duitse politiek en meer willen weten over wat actuele politieke thema's zijn en wat de verschillende partijen vinden.
Ik heb de WahlSwiper gebruikt. Mijn Duits is net te beperkt om alle vragen volledig te begrijpen, maar bij de meeste vragen had ik enig idee wat bedoeld werd.
De Tierschutzallianz kwam voor 75% met mij overeen en zou daarom de partij zijn waarop ik zou stemmen.
De hoogste "bekende" partij bij mij was Volt, met 61%
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

Baudet was nog triester in de Algemene Politieke Beschouwingen dan ik dacht. :')

Was wel een leuk drankspelletje. :pos:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door dennistd »

PHS schreef: di 21 sep 2021, 20:18
ICE11 schreef: di 21 sep 2021, 19:26 Ik heb net mijn papieren voor het stemmen per post voor mij op tafel liggen en ik moet eerlijk zeggen, dat het voor mij nooit eerder zo een moeilijke beslissing was de twee kruisjes te plaatsen.....
Heb je al stemwijzers als de Wahl-O-Mat, het Wahl-Kompass en de WahlSwiper ingevuld? Die zijn overigens ook aan te bevelen voor Nederlanders die geïnteresseerd zijn in de Duitse politiek en meer willen weten over wat actuele politieke thema's zijn en wat de verschillende partijen vinden.
Ik kom uit bij dieBasis. Dat is toch een partij van complotdenkers? :X
Verder scoren ook UNABHÄNGIGE en Die Grauen hoog. Niet heel verrassend komen Volt, BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN en DIE LINKE helemaal onderaan trouwens

En bij het Wahl-Kompass kom ik uit daar waar geen partij zit _O-
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Hoe kan Volt in Duitsland zo veel linkser zijn dan in Nederland? Dat verschil lijkt mij niet helemaal te stroken met het ideaal dat ze voor ogen hebben.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Links of rechts is vooral een kwestie van perceptie. Ik kan mij voorstellen dat de plaats van een partij binnen dat schema is bepaald door een korte vragenlijst, een onderzoek onder kiezers of een combinatie van beiden. Mede afhankelijk van het overige politieke landschap kan een partij dan "linkser" of "rechtser" terechtkomen dan je eigen indruk is.

Omdat dat laatste uiteindelijk het enige relevante is bij het uitbrengen van je stem, vraag ik me af waarom talloze kiezers zich in hoge mate door kieskompassen en dit soort plaatjes laten leiden in hun keuze.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Mooie linkse wolk, dat wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dit kieskompas is waardeloos zonder de MLPD*, die in Halle an der Saale aan elke tweede lantaarnpaal van zich laten weten :mrgreen:




* Marxistisch-Leninistische Partei Deutschlands
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: do 02 sep 2021, 21:49 Nee, de FDP staat meer in het midden als de VVD. Als je een lijst opmaakt met de Duitse partijen van links naar rechts, zal dit zo uitzien:

Linke - SPD - Grüne - FDP - CDU - CSU - AfD
Volgens het Wahl-Kompass is FDP toch echt rechtser dan CDU/CSU.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door cassie127 »

De kamer heeft zich met een meerderheid uitgesproken voor de motie tegen het leenstelsel en heeft ingestemd met de motie voor het terug brengen van de basisbeurs *O*
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

En toch bestaat het dan nog voorlopig. Hier pas slingers als het DUO de informatieflyers verstrekt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Er is al jaren geleden een motie aangenomen dat de snelheid in bebouwde kommen landelijk op 30 km/uur gezet moet worden. Nog niets van gezien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Suus schreef: vr 24 sep 2021, 08:09 Er is al jaren geleden een motie aangenomen dat de snelheid in bebouwde kommen landelijk op 30 km/uur gezet moet worden. Nog niets van gezien.
Wat doen we dan met uitvalswegen waar nu 70 km/h geldt, zonder enige vorm van conflict met langzaam verkeer :evil: Oftewel verkeer in de praktijk is een stuk ingewikkelder dan zo'n motie indienen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Heb jij al wel eens op de Nederlandse weg gereden?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Wanneer ik als brave Duitser niet sneller rij dan het mag omdat in NL de boetes zo duur zijn heb ik bijna altijd een gele kenteken dicht aan mijn kofferbak aanschuiven! :Y
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Boetes zijn hoog, niet duur.
ICE11 schreef: vr 24 sep 2021, 11:10 heb ik bijna altijd een gele kenteken dicht aan mijn kofferbak aanschuiven!
Geen idee wat dit betekent.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom98 »

''Brave'' Duitsers kleven ook vrijwel allemaal onnodig op de middelste rijstrook, zelfs als de rechterrijstrook kilometers vrij is. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom zij dat doen. Er lijkt me geen enkele legitieme reden te bedenken voor onnodig linksrijden, maar het gebeurt door Duitsers zo structureel dat ik bijna zou denken dat het ze zo wordt aangeleerd. Misschien maak jij je daar ook wel schuldig aan, en dan vind ik het niet raar dat de gele platen gaan kleven. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Dat zie ik inderdaad ook heel vaak. Wat me dan ook opvalt: ik ga dan gewoon naar de meest rechter rijstrook, waarbij ik ze dus rechts inhaal als ik sneller rijd. En op de een of andere manier blijven ze dan ineens op dezelfde afstand in mijn linkerspiegel zitten, nét te dichtbij om met de snelheid die ik dan heb nog naar links te kunnen schuiven. Als ik dan toch wat gas bijgeef omdat ik toch moet inhalen (vrachtwagens, doorgaans), volgt een claxon- en lichtconcert.

Dus kennelijk wordt rechts inhalen als een doodzonde gezien door onze brave oosterburen, maar met een gemoedelijke snelheid op de middelste rijstrook blijven hangen is allemaal prima.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom98 »

Dat gebeurt inderdaad ook regelmatig. Ik rijd inderdaad ook altijd gewoon rechts en passeer hen dan ook rechts. Gebeurt ook heel vaak dat meerdere auto's mijn voorbeeld volgen, de Duitser wordt dan dus door 4 of 5 auto's rechts gepasseerd, en dan nog steeds stoïcijns met 95 in het midden blijven plakken -0-
Ik vraag me dan af: wat denken zij?
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 46 gasten