Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dionysusnu
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

Aan de andere kant.. Timmermans was zojuist te gast bij de NOS om kiezersvragen te beantwoorden. Dat schetste voor mij een veel gebalanceerder beeld van de partijpunten, vergeleken met wat ik eerder veronderstelde.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10616
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

trolly waardeert deze post
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TffpaA
Berichten: 3314
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ze moeten Thierry wel hebben:

https://nos.nl/artikel/2498590-fvd-leid ... angehouden

Dan ben je toch niet goed bij je hoofd.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50940
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Jongens, het kan nog!!!

Laatste peiling: VVD 27 - GroenLinks-PvdA 27

Let’s go!

(PVV 26 - NSC 21)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

ER is nog een grote groep zwevende kiezers en kiezers die een keuze gaat maken uit een paar partijen. Dus dat gaat het spannend maken.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Bijzondere ontwikkeling. Hopelijk lukt het Timmermans alsnog om de grootste te worden. Toch ga ik voor een inhoudelijke stem in plaats van een strategische. PvdaGroenlinks is dus afgevallen bij mij.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Donderslag uit Berlijn: De minister van financien heeft met onmiddellijke ingang een bevriezing van de begrotingen voor alle ministeries besloten, iets dat in de Duitse geschiedenis slechts eenn keer eerder is gebeurd.
Dennenboom
Berichten: 1677
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Veroorzaakt door de uitspraak van het Bundesverfassungsgericht:
"Es kann noch dramatischer kommen"
https://www.tagesschau.de/inland/hausha ... e-100.html

Zo'n Verfassungsgericht wil Omtzigt ook in Nederland:
https://fd.nl/opinie/1496685/glijdende-rechter
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Nog eens voor de zekerheid: De "schuld" voor deze situatie ligt niet bij de rechtbank, maar bij de regering, die op onwettige wijze de schuldenrem probeerde te omzeilen.....
Dennenboom
Berichten: 1677
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Het is maar hoe je het ziet. Hebben de rechters wel genoeg zicht op wat hun uitspraak aan economische ellende aanricht? Het is verder maar net hoe de rechtbank is samengesteld. Misschien moet je zo'n rechtbank helemaal niet willen hebben.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Er is geen zienswijze. De rechtbank doet haar uitspraak op basis van de wetten en niet om politieke doelen te steunen (of niet te steunen).
Dionysusnu
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dionysusnu »

Die is er wel, aangezien de wet - zoals in het gelinkte opiniestuk kort uitgelegd - een uitzondering kent voor natuurrampen en buitengewone noodsituaties. Het is dan de subjectieve zienswijze van de rechter of een uitgave daarvoor kwalificeert.
Philip
Berichten: 345
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Philip »

Nee, zo werkt het niet. Een rechter kan niet zelf kiezen wat hij een noodsituatie vindt. Hij zal daarvoor te rade gaan bij andere wetten waarin misschien hetzelfde staat en kijken wat eerdere rechters toen hebben geoordeeld, daarnaast zal hij de wetsgeschiedenis raadplegen, zoals de memorie van toelichting bij invoering.

Als er daadwerkelijk 'buitengewone noodsituatie' staat, is dat bijvoorbeeld een aanwijzing dat de regering de bepaling restrictief uitgelegd wilde hebben. Een noodsituatie is dan namelijk niet voldoende, het moet ook nog eens buitengewoon zijn. Zo kun je gaan speuren naar aanwijzingen.

Het lijkt erop dat het net de stikstofcrisis is. Politici nemen een loopje met de regels en worden dan teruggefloten.

Ik kan me voorstellen dat de opstellers van de Duitse grondwet de machtsgreep van Hitler, met een beroep op een buitengewone noodsituatie, nog vers in het geheugen hadden. Daarom kon 'buitengewone noodsituatie' weleens heel erg buitengewoon zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50940
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Yesilgöz moet nu een zelfgecreëerd probleem oplossen door op de slotdag van de campagne maar even te verkondigen dat de PVV alleen welkom is in een kabinet als Wilders niet de premier is.

Misschien had ze wat eerder moeten bedenken wat de gevolgen zijn van een knuffelstrategie bij de PVV in een poging de NSC onder controle te krijgen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3482
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Dat komt inderdaad tamelijk ondoordacht over.
DDietzen
Berichten: 1332
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door DDietzen »

Ik vind dit juist heel sluw van haar. Ze gooit nu zowel de deur dicht (want ze wil niet aansluiten bij Wilders-I) als open (want ze laat de optie van PVV als onderdeel van Yesilgöz-I of Omtzigt-I open). Zowel het pro- als het anti-PVV-deel van haar potentiële achterban heeft ze dus gepleased.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Philip schreef: di 21 nov 2023, 13:49 Politici nemen een loopje met de regels en worden dan teruggefloten.
Overigens blijkt er inmiddels nog een tweede fonds te zijn welke op onwettelijke wijze tot stand gekomen is. Deze keer gaat het om de financering van de gevolgen van de Ukraine-oorlog. Maar hier heeft de regering al zelf de noodrem getrokken en deze fonds per direct stilgelegd.... De puinhoop van het financieel beleid van deze coalitie wordt dus nog groter.

Maarja, voor dit forum zijn er aangezien van morgen belangrijkere politieke onderwerpen. ;)
en-es
Berichten: 4498
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Vanmiddag gestemd. Wat me opviel was dat er een lange rij stond van mensen die gingen stemmen. Het duurde even voor ik aan de beurt was. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dit moet toch wel een indicatie zijn van een hoog opkomstpercentage.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

Met n=1 kun je daar vrij weinig over zeggen. Als ik mijn stemlocatie als uitgangspunt zou nemen - een dorpshuis in een van de kleinere kernen die mijn fusiegemeente rijk is, rond 10.30 uur - dan ziet het er voor het opkomstpercentage niet best uit ;)

Volgens Ipsos had om 15.45 uur rond de 40 procent van de stemgerechtigden zijn vel in de kliko gedeponeerd. Afgaande op hun metingen in 2017 zal het vanavond wel rond de 80 procent zijn. Da's toch niet slecht in een land zonder stemplicht.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39214
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Bij mijn stembushalte (ideaal, een nieuw stembureau waar m'n bus vanaf het werk recht voor de deur stopt) was ik om 17.40 uur zelfs de enige stemmer.

Het referendumformulier was toch wel een stuk makkelijker hanteerbaar dan het "vloerkleed" voor de 2e kamer dat amper door de gleuf van de stembus paste.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13220
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Mijn stembureau in Zeist noteert tot dusver een fors hogere opkomst tegenover 2021, met vandaag tot 19:30 al meer stemmers dan in totaal de vorige keer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8873
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben net geweest en was de enige stemmer in de keet. Voor mij kwam er wel een stemmer naar buiten en na mij ging weer iemand anders naar binnen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5980
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Ik was vanmiddag ook de enige stemmer, zowel toen ik binnenkwam als toen ik klaar was.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3482
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Fijn dat Gerri Eickhof weer present is in het Journaal, dan weet je dat het serieus is. *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 114 gasten