Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Ik schrijf alvast 'de gebeurtenissen van de afgelopen dagen droegen niet positief bij aan de dialoog' op voor de bingokaart van de volgende persco van informateur Remkes. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Wat een raar verhaal.

Keijzer heeft zich waarschijnlijk gewoon misrekend, en gedacht dat ze dit wel kon zeggen. Als ze werkelijk wist dat deze uitspraken tot haar ontslag zouden leiden, zou ze al vóór het kabinet tot dit besluit kwam de eer aan zichzelf hebben gehouden, en dat ook breed in de media hebben laten uitmeten. Net zoals Omtzigt niet uit het CDA werd gezet, maar uit zichzelf besloot om op te stappen.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Omtzigt is zelf weggegaan omdat hij al die jaren gigantisch is tegengewerkt, waarbij de notitie 'functie elders' de druppel was die de emmer deed overlopen. Daarbij gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat met Omtzigt een flink stel pijlers van het CDA tegelijkertijd ingestort is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: za 25 sep 2021, 16:28 Misschien is het een idee als je zegt 'wat een raar verhaal' om dan ook te onderbouwen wat je er precies raar aan vindt?
Dat doe ik daaronder. Raar dus dat je daarnaar vraagt, vooral omdat je op dat stukje ook ingaat:
Wat betreft jouw verhaal: mocht Mona Keijzer zelf niet hebben bedacht dat je wordt ontslagen als je je in de Telegraaf tegen het kabinetsbeleid uitspreekt, dan heeft haar persvoorlichter dat heus wel tegen haar gezegd. Dit was geen twijfelgeval hoor; toen het stuk vanochtend verscheen stond eigenlijk al vast dat ze ontslagen zou worden.
Dat bewijst nog geen vooropgezet spel. En dan nog is het de vraag of dit als overstap naar Omtzigt is bedacht, en of Omtzigt wel op Keijzer zit te wachten.

Maar ik laat me graag verrassen. Politiek Den Haag verveelt de laatste tijd bepaald niet.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Voor mij verveelt het wel, ik ben iemand die zijn motivatie uit resultaten haalt maar er komen maar weinig resultaten uit Den Haag.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Op dat front schiet de politiek recentelijk inderdaad ernstig tekort.

Maar dan nog zijn dit soort verwikkelingen wel vermakelijk.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Gelukkig maar dat onze demissionaire premier het CDA in een toekomstige regering wil, die partij is echt een stabiele factor. :Y
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Maar dan had ze ook haar ontslag op zaterdag kunnen aankondigen, PHS. Waarom deze oneervolle route? Nu komt ze vooral over als een vrouw die haar mond voorbijpraat. Lijkt me niet iemand die je in je gelederen wilt hebben.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Wat ik bestrijd is dat ze dit heeft gedaan om op haar ontslag aan te sturen. De timing laat zich ook gewoon verklaren uit een zoektocht naar media-aandacht. Kennelijk wil ze erg graag gehoord worden. De crisis in het CDA, die vooral een richtingencrisis is, zal daar ongetwijfeld ook aan ten grondslag hebben gelegen. Hiermee zal ze geprobeerd hebben zich te positioneren; er valt in een crisis immers ook altijd wat te halen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Mijn eerste gedachte was ook dat dit geen ondoordacht plan is, maar een manier om Mona Keijzer weer op de kaart te krijgen. Ze krijgt hiermee weer aandacht, iets wat ze als staatssecretaris niet echt gehad heeft (wat zijn eigenlijk de wapenfeiten van haar?). Dat ze hiermee tegen het kabinetsbeleid en de partijkoers inging wist ze. Dat er consequenties aan hangen kon ze ook voorspellen. Of ze ontslag had zien aankomen of het haar tactiek was om het even te laten pruttelen en dan zelf op te stappen vanwege verziekte verhoudingen weet ik niet.

Ik verwacht ook dat ze straks samengaat met Omtzigt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dankzij Mona zouden we sinds kort theoretisch niet meer telefonisch iets aangesmeerd mogen krijgen. De energiebedrijven zijn daar duidelijk nog niet van op de hoogte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Wubbo schreef: za 25 sep 2021, 18:18Ik verwacht ook dat ze straks samengaat met Omtzigt.
Dan zou Omtzigt wel zijn ware aard laten zien, zeg. Het spelletje dat Keijzer speelt is namelijk extreem smerig: jezelf lanceren door een bom onder het kabinetsbeleid te leggen. Ik weet dat Omtzigt een andere politiek voorstaat, maar dit zal hij er toch niet mee bedoeld hebben, denk ik.

Een andere theorie die ik elders opving is een samenvoeging met JA21. Maar het meest voor de hand liggend en in de recente trend passend zou natuurlijk een Lijst Keijzer zijn. Lang leve de versplintering.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

En Keijzer zelf wilde in ieder geval niet weg, ook niet na het gewraakte artikel:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/25/ke ... s-a4059691
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Ik kan me in mijn eigen leven eigenlijk niet herinneren dat een kabinetslid (demissionair of niet) tot opstappen werd gedwongen door zich zo openlijk tegen het beleid van datzelfde kabinet uit te spreken, PHS. Je hebt smerig - wat inderdaad redelijk gangbaar is, helaas - en je hebt extreem smerig, wat dit is.

Het kabinet is dan wel demissionair, maar dan nog hoort het met één mond te spreken. Keijzer weet dat ook. Als ze dit inderdaad doet om zichzelf in de schijnwerpers te zetten, is ze dus bereid om over lijken te gaan, op een zodanige manier dat het algemeen belang ermee geschaad wordt (de maatschappelijke acceptatie van de coronamaatregelen, die toch al onder druk staat).

Keijzer is een coronacritica, wat mag. Maar als ze het netjes zou spelen, was ze gewoon opgestapt. Door het op deze manier aan te pakken laat ze zich wel van een zeer smerige kant zien.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Wubbo schreef: za 25 sep 2021, 18:18 Mijn eerste gedachte was ook dat dit geen ondoordacht plan is, maar een manier om Mona Keijzer weer op de kaart te krijgen. Ze krijgt hiermee weer aandacht, iets wat ze als staatssecretaris niet echt gehad heeft (wat zijn eigenlijk de wapenfeiten van haar?). Dat ze hiermee tegen het kabinetsbeleid en de partijkoers inging wist ze. Dat er consequenties aan hangen kon ze ook voorspellen. Of ze ontslag had zien aankomen of het haar tactiek was om het even te laten pruttelen en dan zelf op te stappen vanwege verziekte verhoudingen weet ik niet.

Ik verwacht ook dat ze straks samengaat met Omtzigt.
Ik vraag me ook af wat dit met het CDA gaat doen. Weer een nieuwe crisis, weer de partij die rijden niet gesloten houdt.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Dat wist ik ook nog niet en heb het net uit het 8-uurjournal ervaren, dat Olaf Scholz en Annalena Baerbock niet alleen concurrenten om het kanselierschap zijn maar ook om hetzelfde kiesdistrict in Potsdam. Armin Laschet kandideerd daarentegen niet in zijn eigen district in Aachen maar zal zijn zetel in de bondsdag over de eerste plaats op de landelijke lijst halen (wat evenals voor Scholz en Baerbock geldt, dus is de zetel voor Potsdam maar symbolisch).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: za 25 sep 2021, 19:29Bij Kamerleden gebeurt het daarentegen regelmatig dat een Kamerlid uit de fractie stapt of wordt gezet (en al dan niet de zetel opgeeft) omdat de standpunten van het Kamerlid niet overeenkomen met die van de partij. Om maar eens een flinke rel aan te halen: Tweede Kamerlid Zihni Özdil werd door Jesse Klaver uit de GroenLinks-fractie gezet nadat hij in een interview had gezegd tegen het leenstelsel te zijn, dat toen nog die partij werd gesteund. Als was dat volgens Jesse niet de reden, nee, dat was alcoholmisbruik, waar later absoluut niets van waar bleek te zijn en Jesse door het stof moest. Over extreem smerig gesproken.
Een kamerlid heeft in principe meer vrijheden dan een minister of staatssecretaris. Hoe de partijleiding daarmee omgaat is een heel andere kwestie dan wat zich binnen een kabinet voltrekt. Daarom: de kwestie-Özdil is niet fraai, maar geeft in deze context vooral de indruk een whataboutism te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

In de praktijk kan een kamerlid voor zichzelf beginnen. Dat heb ik een staatssecretaris of minister nog niet zien doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten