Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Meltrain schreef: do 20 mei 2021, 17:02 Vraagje: waarom heeft iedereen het steeds over "Brabant", terwijl het Noord-Brabant is?
Dat komt door de in die provincie gehanteerde "Alleinvertretungsanspruch". Met de plannen om in België de provincies en dus ook Brabant af te schaffen zal de reden om nog van Noord-Brabant te spreken helemaal verdwijnen. De Belgen doen niet zo moeilijk als de Grieken met Noord-Macedonië.
https://de.wikipedia.org/wiki/Alleinvertretungsanspruch
https://www.knack.be/nieuws/belgie/vlaa ... 1621523343
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Linkse parti-jen? Word je dan geplaagd op een feestje als je linkshandig bent ofzo? :s
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: do 20 mei 2021, 21:20
Meltrain schreef: do 20 mei 2021, 17:02 Vraagje: waarom heeft iedereen het steeds over "Brabant", terwijl het Noord-Brabant is?
Omdat het onderscheid met het Belgische Brabant niet meer hoeft te worden gemaakt sinds de Belgen zich hebben afgescheiden?
Maar waarom is de naam van de provincie dan nooit gewijzigd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Omdat het nog steeds gewoon het noordelijke deel van Brabant is?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Het is ook onnodig om de naam te veranderen als het niet nodig is. Friesland (Fryslân) heeft dat wel gedaan en nu zit er een dakje op de a. Heel handig hoor: blijft de letter droog als het regent.. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Dennenboom »

Dan zou Súd Fryslân wel weer een leuke naam voor die provincie zijn:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/309 ... nopen-door
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Minister Van ‘t Wout van Economische Zaken heeft een burn-out. Hij wordt minstens voor drie maanden vervangen door minister Blok. Minister Kaag neemt daarom het het hele ministerie van Buitenlandse Zaken onder haar hoede. Gezien de drukte bij Economische Zaken komt er er een extra staatssecretaris voor klimaat en energie van de VVD bij op dat ministerie tot het einde van de kabinetsperiode.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Dat ministers een drukke en zware baan hebben wist ik, maar al in vijf maanden een burnout hebben...?
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Van 't Wout is burnt-out. Iets in die combinatie zegt me dat de beste man beter in 't woud(/t) had kunnen blijven. Genoeg brandstof to burn on, zeg maar.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dilan Yesilgöz wordt staatssecretaris van klimaat en energiebeleid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Die Grünen hebben een nieuwe werkgebied ontdekt: Taalpolitie. Al langer is bekend dat volgens hen de sinds een gevoelde eeuw zo benoemende metrostation Mohrenstraße in Berlin een nieuwe naam moet krijgen omdat het racistisch zou zijn. Nu hebben zij een dorp in Schleswig-Holstein ontdekt, dat "Negernbötel" heet. Dat is Nederduits en de vertaling is ongeveer "dicht bij de wijk". Maar de Grünen zien alleen maar "Neger" en winden zich weer op vanwege rascisme.... Ik vraag me echt af of onze buurman, wiens achternaam "Mohr" is ook een nieuwe naam moet zoeken als de Grünen eens in de regering zouden zitten..... _O-

https://www.bild.de/news/inland/news-in ... .bild.html
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Monsieur Z2N: a voté! *O*

Het zijn vandaag consulaatverkiezingen voor Fransen in het buitenland, en aangezien ik wel 'voor het eggie' wou stemmen ben ik speciaal naar Amsterdam afgereisd om mijn stem uit te brengen. Dat hebben niet veel mensen gedaan denk ik, het stemregister had al heel wat online-stemmen genoteerd. Maar ik heb mijn burgerplicht weer uitgevoerd, vooruitlopend op de presidents- en parlementsverkiezingen volgend jaar. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk het verschil tussen een consulaat en ambassade?
Want ik zie dat de Franse ambassade in Den Haag zit en het consulaat in Amsterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Een consulaat is een ambassade-light, daar gebeuren wel de basale administratieve zaken maar de internationale vertegenwoordigers zitten normaal gesproken op de ambassade. In Amsterdam moet ik mijn paspoort vernieuwen, de ambassadeur zit in Den Haag politiek te bedrijven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Duidelijk.
Maar zou het niet efficiënter zijn om die twee zaken samen te voegen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Niet per sé: in Den Haag gebeurt namelijk bijna alles wat ook in Amsterdam gebeurt, en vanuit Groningen naar Den Haag is al wat verder dan van Groningen naar Amsterdam. Scheelt toch twee uur reizen voor je paspoortaanvraag bijvoorbeeld.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

Dat vooral: het consulaat fungeert in de praktijk als een soort 'burgerserviceloket' voor de eigen bevolking in den vreemde. Dan is het praktisch om extra kantoren te hebben buiten de regeringszetel. Nederland heeft zelf ook nog een consulaat in Monaco. Toch praktischer te bereizen vanaf bijvoorbeeld Nice dan Parijs ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Precies. De Turken hebben volgens mij meerdere consulaten in Nederland, onder andere in de wereldstad Deventer. Op dagen dat de Turken in Nederland kunnen stemmen leidt dat nog wel eens tot file rond Deventer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: zo 30 mei 2021, 14:26 Niet per sé: in Den Haag gebeurt namelijk bijna alles wat ook in Amsterdam gebeurt, en vanuit Groningen naar Den Haag is al wat verder dan van Groningen naar Amsterdam. Scheelt toch twee uur reizen voor je paspoortaanvraag bijvoorbeeld.
Daar zit wat in, maar dan zou je eerder verwachten dat het consulaat in Amersfoort of Zwolle zou zitten. Dan is de verdeling over Nederland beter. :)
nvdw schreef: zo 30 mei 2021, 14:30 Nederland heeft zelf ook nog een consulaat in Monaco. Toch praktischer te bereizen vanaf bijvoorbeeld Nice dan Parijs ;)
Niet een heel sterk voorbeeld, aangezien Monaco een andere staat is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Omdat een consulaat meer een loket voor de landsburger in het buitenland is dan dat het de regering actief vertegenwoordigd maakt het in de praktijk niet erg veel uit in welke staat dat consulaat zich bevindt. Dat geldt al helemaal binnen de Schengen-zone.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door diederickx »

Maar wat zijn dan consulaatverkiezingen? Kiezen de Fransen in Nederland wie van hen de consul mag zijn?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

De consulaire vertegenwoordiging heeft drie taken:
- Ze vertegenwoordigen de rechten van de burgers in een gebied bij de lokale afvaardiging vanuit Frankrijk (een soort gemeenteraadje voor Fransen in het buitenland dus)
- Ze helpen bij het integreren in een gebied als je uit Frankrijk komt (het is een bijbaan, veelal zijn het Franse ingezetenen die buiten deze taak in een land wonen en geïntegreerd zijn)
- En ze stemmen namens de Fransen in een buitenlands gebied voor de senaat (net als in Nederland is dat een getrapte verkiezing). Door te stemmen voor de consulaire vertegenwoordiging kan je dus de nationale politiek in Frankrijk sturen, omdat deze verkiezingen de regionale verkiezingen feitelijk vervangen voor Fransen in het buitenland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten