Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Even een foto van de voorpagina van NRC vandaag:

Afbeelding

Het gaat dus niet om een kloof tussen Randstad en alles daarbuiten, of om de kloof tussen stad en platteland (het verschil tussen die twee is ook wel haarkloverij voor gevorderden), maar om de verschillen binnen de regio's.
De bezorgde conservatieve burger versus de bezorgde progressive burger, zogezegd.

(Foto want te lui om een linkje naar het artikel te zoeken...)

Maar hoe verder je naar de grenzen van het land gaat, hoe groter de proteststem is. Dat is opzich geen nieuws, Geert Wilders deed het altijd goed in Limburg en de communisten in Groningen. De fysieke en gevoelde afstand naar Den Haag is groot.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat zoveel mensen in de grensstreek - die wekelijks, zo niet dagelijks, gebruikmaken van open grenzen en alle (zichtbare!) voordelen die daarbij komen kijken - op partijen als de PVV stemmen die grenzen willen sluiten en grenscontroles willen herinvoeren. Zelfs na die ellende die we begin 2020 hadden, toen ze konden ervaren hoe het is om niet even België of Duitsland in te kunnen. Dat zal in hun hoofd wel vervaagd zijn met de ellende van de avondklok, waarbij we in Nederland ook niet vrij konden gaan en staan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Het sluiten van de grenzen is dan natuurlijk alleen tegen die vermaledijde moslims. Dat wat jij stelt het gevolg van hun stemgedrag gaat zijn komt dan waarschijnlijk niet in ze op.
🍉
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door dennistd »

trolly schreef: vr 17 mar 2023, 04:51 Samenvattend: er is geen vuiltje aan de lucht, want BBB heeft z'n huiswerk wel gedaan, en valt de komende tijd niet ruzieënd uit elkaar. Mocht die redelijk optimistische voorspelling uitkomen, dan zou dat goed nieuws zijn voor de bestuurbaarheid van Nederland. Mijn vermoeden is echter, dat zelfs als de boel redelijk bij elkaar blijft er een hoop BBB-kandidaten gaan stuklopen op de politieke praktijk.
Ik denk dat het grootste probleem wordt als BBB zich niet wil gaan houden aan een gerechtelijke uitspraak dat de stikstof omlaag moet. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Buigen ze alsnog als de politici uiteindelijk achter de tralies gaan belanden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 16 mar 2023, 00:37 GroenLinks grootste partij in Rotterdam, met 14% van de stemmen. Dat is voor het eerst, en voor Rotterdamse begrippen opvallend links.

2. D66 12%
3. VVD 10%
4. PvdA 9%
5. BBB 8%
Een medewerker bij een bepaald stembureau had D66 per ongeluk 5878 stemmen gegeven in plaats van 58. :lol: Door de correctie wordt D66 de derde partij in Rotterdam.
Bron: https://www.ad.nl/rotterdam/fout-in-rot ... ~ad9953c0/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Tja. De StembureauApp had dat normaal direct ondervangen, maar omdat die woensdagavond praktisch onbruikbaar was klopte de telling daarin niet meer, zijn honderden foutmeldingen weggedrukt en is handmatig geteld. Foute invoer controleren was daardoor amper mogelijk.

Gelukkig wordt in Rotterdam de volgende dag door een frisse ploeg alles opnieuw geteld. Fraude zoals sommige mensen nu op het internet schreeuwen is het echt niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Rutte wil een date met Caroline. ;)
(..)Middels een belletje heeft Rutte geprobeerd om een afspraak te maken met Van der Plas. 'Maar zij was toen aan het feesten', zei hij tegen politiek verslaggever Sophie van Leeuwen. 'Ze stuurde mij later een berichtje met dat we snel een afspraak moeten inplannen.' De Premier wil haar dan graag vragen hoe zij dit succes heeft kunnen bereiken en hoe zij daartegenaan kijkt. 'En verder zullen we zien wat er uit het gesprek komt'.

Het is volgens Rutte logisch om met de fractievoorzitter van een grote partij in de Eerste Kamer het gesprek aan te gaan. 'Ik wil haar feliciteren, en dan kan het zomaar zijn dat we in gesprek gaan over een aantal actuele politieke dossiers.' (..)
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1050 ... n-der-plas

Ik heb vanmiddag naar BNR Studio Den Haag geluisterd. Naast de, in mijn ogen, goede edit van de podcast (vele hinten naar Caroline Van der Plas ertussen gemonteerd :) ) is het inhoudelijk ook een goede duiding wáárom BBB zo groot is geworden. Waarom het verlies van het CDA zo dramatisch is én Pieter Omtzigt zit er ook in, met een fragment uit een Tweede Kamer debat over de wet Open Overheid. Hierin stelt hij, in mijn ogen, treffend vast wat er mede zo mis is in dit land: onze overheid verlangt wél openheid, discipline, foutloosheid van haar burgers.. maar andersom lakt de overheid haar eigen straatje schoon en doet de luiken dicht. Verantwoording afleggen.. wát is dat :?:
(..)Ondertussen kreeg Leendert een masterclass politiek spinnen bij het CDA, waar hij hoorde hoe hij moet kijken naar de toestand van coalitie. Bij het CDA sorteren ze voor op een starre opstelling van D66, door het heel redelijk te noemen dat de partij zijn standpunten aanpast. Niet bewegen is dan natuurlijk onredelijk.

Leendert maakt zich zorgen over Caroline van der Plas. Nu is ze zeer benaderbaar. Maar houdt ze dat vol?
En over volhouden gesproken, oogt Mark Rutte niet een beetje vermoeid?(..)
https://www.bnr.nl/podcast/studio-den-h ... tie-elders
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

De NOS bericht over het nieuwe omstreden kieswet in Duitsland:

https://nos.nl/artikel/2467861-omstrede ... meer-nodig

Echter worden meerdere belangrijke feiten waarom deze wet omstreden is niet genoemd: Namelijk enerzijds dat voortaan een kandidaat welke een kiesdistrict wint niet meer per se ook een zetel heeft. Dus het kan dat er toekomstig kiesdistricten zijn zonder enige vertegenwoordiger in het parlament. En anderzijds dat door het nieuwe wet voor de CSU en Die Linke het reele gevaar bestaat niet meer lid van de bondsdag te zijn, omdat de uitzondering van de kiesdrempel voor partijen met minstens drie direct gekozen kandidaten vervalt. Voor de CSU wordt het dus extra moeilijk omdat zij alleen in Bayern op het kiesbriefje mag staan, maar het resultaat telt altijd voor de hele republiek en daarom kan deze partij de kiesdrempel van 5% nauwelijks bereiken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Misschien gaat het CSU dan (in elk geval) landelijk eens echt fuseren met het CDU?
Ik vind het sowieso wel vaag dat dat twee aparte partijen zijn.
Het is ook niet dat we in Nederland GroenLinks en GroenLimburg hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: vr 17 mar 2023, 09:30 Ik weet dat in jouw ééndimensionale kijk op het politieke landschap alles ter rechterzijde van de D66 fascistisch is en je er daarom alles aan doet om de BBB weg te zetten als de nieuwe FVD, alleen slaan je frames de plank volledig mis. Ook het geciteerde frame: uit kiezersonderzoek van Ipsos - dat op de avond van de uitslagen uitgebreid werd besproken op TV - blijkt dat slechts een beperkt deel van de kiezers van de BBB afkomstig is van FVD. De BBB trekt vooral kiezers van de PVV, de VVD, het CDA en de SP, en in mindere mate FVD. Dat is ook logisch, want de BBB is veel groter dan de FVD ooit is geworden.
Ah, je hebt niet één, maar twee stropoppen nodig voor je ad hominem, en negeert zo compleet het punt dat flitspartijen als BBB Nederland onbestuurbaar maken.

Ten eerste is de Godwin waarmee je je persoonlijke aanval opent: nee, Caroline van der Plas zou ik niet direct fascistisch noemen. Daarin onderscheidt ze zich van de door jou hier stevig verdedigde beweging van dhr. Baudet — waarvan je je voor zover ik weet niet gedistantieerd hebt, hoewel de aap intussen toch wel uit de bruine hemdsmouw is gekropen.

Dan: ik beweer nergens dat het electoraat van BBB afkomstig zou zijn van FvD. Wel dat dat electoraat een verrekt slecht geheugen heeft, juist omdat ze afkomstig zijn van de partijen die je noemt (misschien met uitzondering van de SP, maar dat lijkt me ook voornamelijk een kwestie van gedachteloze woede tegen de gevestigde orde).

Maar mijn berichten gingen dus niet over hoe rechts de BBB wel of niet zou zijn. Ik maak mij vooral zorgen over de stabiliteit van die partij, en over de vraag of Nederland op slot blijft en een gerechtelijke uitspraak genegeerd gaat worden, of dat de soep uiteindelijk toch minder heet gegeten zal gaan worden. Het zou natuurlijk mooi zijn als dat compleet ten onrechte is. Kan je me daar nog eens lekker de oren over wassen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Gisteravond in Op1 lieten vertegenwoordigers van Milieudefensie en Greenpeace duidelijk weten dat er ondanks de verliezingszege van BBB niet getornd mag worden aan de stikstofplannen. Sterker men wil dat de plannen vijf jaar eerder in 2025 worden uitgevoerd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Het lijkt mij waarschijnlijker dat de stikstofdoelen naar achteren worden geschoven om BBB aan boord te krijgen. Als D66 dan aan boord blijft natuurlijk...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

De stikstofplannen versoepelen of uitstellen is andere problemen verergeren. Gisteren nog is de aanleg van nieuwe infrastructuur door het Rijk gestopt vanwege de stikstofcrisis. Infrastructuur is ook nodig om de woningnood op te lossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

De BBB heeft Fred Teeven gestrikt als verkenner voor de coalitieonderhandelingen in Zuid-Holland. Voor zover bekend is de buschauffeur en voormalig staatssecretaris de enige verkenner die in 2023 geen burgemeesterspost bekleedt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Oud-president Donald Trump heeft besloten zich schuldig te maken aan een volgend misdrijf. Dat belooft wat :roll:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Bestaat die nog? Ik dacht, dat ik hem al had overleefd.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

"De veruit meest populaire Republikeinse kandidaat en oud-president van de Verenigde Staten van Amerika wordt volgende week dinsdag gearresteerd"
Bijzonder, want Theodore Roosevelt is al ruim 104 jaar dood.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

dennistd schreef: vr 17 mar 2023, 13:13
trolly schreef: vr 17 mar 2023, 04:51 Samenvattend: er is geen vuiltje aan de lucht, want BBB heeft z'n huiswerk wel gedaan, en valt de komende tijd niet ruzieënd uit elkaar. Mocht die redelijk optimistische voorspelling uitkomen, dan zou dat goed nieuws zijn voor de bestuurbaarheid van Nederland. Mijn vermoeden is echter, dat zelfs als de boel redelijk bij elkaar blijft er een hoop BBB-kandidaten gaan stuklopen op de politieke praktijk.
Ik denk dat het grootste probleem wordt als BBB zich niet wil gaan houden aan een gerechtelijke uitspraak dat de stikstof omlaag moet. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Buigen ze alsnog als de politici uiteindelijk achter de tralies gaan belanden?
Het beste zou zijn dat er een compromis wordt bereikt: dat boeren meehelpen de uitstoot van stikstofverbindingen als gevolg van het mestoverschot terug te dringen (zeker in de buurt van natuurgebieden) zonder dat gezonde ondernemingen de nek wordt omgedraaid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Is dat met elkaar te verenigingen? Stikstof omlaag zonder dat er boeren moeten stoppen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

Als je die boeren eerlijk uitkoopt dan is er geen probleem, maar zoals ik het begrijp heeft de overheid het opstellen van een goed plan ruim een decennium uitgesteld en willen ze nu alsnog voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Oh ja, en het moet nu in een paar jaar in plaats van een decennium.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het proces dat boeren stoppen is allang aan de gang, neem bijvoorbeeld de melkveesector: er zijn alleen in 2022 al meer dan 500 melkveehouderijen gestopt. Het gemiddelde aantal koeien per bedrijf neemt echter nog steeds toe. Dus wat er daadwerkelijk moet gebeuren, is dat als een boerenbedrijf stopt, dat andere boerenbedrijven ter compensatie niet meer koeien nemen. En boerenverstand zou moeten weten: als er minder koeien zijn, is er ook minder zuivel en vlees. De vraag neemt niet net zo snel af, dus dan wordt de prijs die boeren ervoor krijgen vanzelf ook beter.

Statistieken over de veeteelt staan op https://www.agrimatie.nl/binternet.aspx ... ijfstype=2
Spoiler: show
Zelf ben ik niet zo van het boerenverstand, hoewel een oud-landbouwminister achterfamilie schijnt te zijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 19 mar 2023, 14:19 Dus wat er daadwerkelijk moet gebeuren, is dat als een boerenbedrijf stopt, dat andere boerenbedrijven ter compensatie niet meer koeien nemen. En boerenverstand zou moeten weten: als er minder koeien zijn, is er ook minder zuivel en vlees. De vraag neemt niet net zo snel af, dus dan wordt de prijs die boeren ervoor krijgen vanzelf ook beter.
Ja, of ze moeten iets anders gaan verbouwen, zoals groenten of graan. De vraag daarnaar is en wordt veel groter.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Zijn veel polders daar niet te nat voor?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Dat is inderdaad wel de achtergrond van de Hollandse veeteeld. Op hogere gronden kan wel graan worden verbouwd, maar om concurrerend te zijn met grootschalige productie zoals die in bijvoorbeeld Oekraïne plaatsvindt is een akkervrootte noodzakelijk die me voor Nederland niet wenselijk lijkt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten