Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

De focus op zielige minima, de zorg en het achterhaalde standpunt 65 blijft 65 helpt ook niet om een brede groep aan te spreken/vast te houden. Er spelen meer thema's. Over immigratie hoor ik ze vrijwel nooit, terwijl ze daar best een stevige visie over hebben.

Hun gematigder opstelling om in colleges van de gemeente en de provincies te komen (en uiteindelijk in de regering wat tot nu toe niet gelukt is), heeft ook niet echt geholpen. Ze zijn daardoor te veel op de andere linkse partijen gaan lijken. Dat laatste lijkt Marijnissen nu ook door te hebben en ze heeft aangekondigd zich meer van de andere linkse partijen te zullen afzetten...

Timing is soms ook nog wel een dingetje. Ze hebben onlangs ook een visiestuk herzien over hoe de buurt zou moeten zijn. Zo'n stuk zou je ruim voor de start van de campagne naar je leden moeten sturen en niet pas enkele dagen voor de verkiezingen met een brief erbij 'Gebruik het voor de campagne', terwijl die dus al zo goed als voorbij is :X
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik vind het verwonderlijk dat de SP nu al conclusies getrokken heeft wat er fout is gegaan en wat er beter moet, terwijl andere partijen nog bezig zijn te bepalen wie er lid moet worden van de evaluatiecommissie.

Wat mij wel opvalt is dat Roemer met zijn aanjaagteam vrij recent een dubbel rapport heeft uitgebracht over arbeids- en woonomstandigheden voor arbeidsmigranten. De problematische situaties die zich daarbij voortdoen hebben ook gevolgen voor de minder bedeelde wijken. Waarom maakt de SP geen kabaal over het uitvoeren van deze rapporten, wat nu al een tijd stil ligt? Roemer is nog steeds een bekende SP-naam en de inhoud van de rapporten moet potentiële SP-stemmers als muziek in de oren klinken. In plaats daarvan komen ze met nietszeggende slogans als “Strijd mee. Stem SP”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef: zo 20 mar 2022, 11:16 Dat vraag ik mij af. Die gematigde opstelling was in de jaren-Roemer, en toen presteerde de SP een stuk beter dan nu. De SP leek toen misschien meer op de PvdA en GroenLinks, maar daarmee trok ze ook kiezers van die partijen. Toen Roemer vertrok was de SP de grootste linkse partij in zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De verontwaardigde toon die Marijnissen aanslaat ligt misschien goed bij de klassieke achterban, maar schrikt denk ik kiezers af die anders PvdA of GroenLinks stemmen.
Kan ik me deels wel in vinden. Toch heb ik het idee dat SP destijds meer een eigen profiel had dan nu. Helemaal goed beoordelen kan ik het niet, omdat ik destijds actief was binnen de partij en nu (bewust) al een aantal jaar aan de zijkant sta.
Suus schreef: zo 20 mar 2022, 12:07 Ik vind het verwonderlijk dat de SP nu al conclusies getrokken heeft wat er fout is gegaan en wat er beter moet, terwijl andere partijen nog bezig zijn te bepalen wie er lid moet worden van de evaluatiecommissie.
Is ook wel een beetje de cultuur in de partij. Niet mokken, maar hup, de schouders eronder en dóórgaan. Geen tijd verdoen aan oeverloos gelul, maar actie ondernemen. Deels is dat de kracht van de partij, maar ook een zwakte, zoals nu weer blijkt. Eerlijke reflectie op eigen handelen is niet het sterkste punt van de partij.
Wat mij wel opvalt is dat Roemer met zijn aanjaagteam vrij recent een dubbel rapport heeft uitgebracht over arbeids- en woonomstandigheden voor arbeidsmigranten. De problematische situaties die zich daarbij voortdoen hebben ook gevolgen voor de minder bedeelde wijken. Waarom maakt de SP geen kabaal over het uitvoeren van deze rapporten, wat nu al een tijd stil ligt? Roemer is nog steeds een bekende SP-naam en de inhoud van de rapporten moet potentiële SP-stemmers als muziek in de oren klinken. In plaats daarvan komen ze met nietszeggende slogans als “Strijd mee. Stem SP”.
Hadden ze inderdaad meer mee moeten doen. Dat 'strijd mee' klinkt ook behoorlijk ouderwets dat mensen nauwelijks meer iets zegt. Sowieso vind ik de slogans en de poster de laatste jaren best slecht... klein, slecht leesbaar, slecht uitgelijnd en het logo niet of zeer slecht leesbaar.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Ronaldussen schreef: zo 20 mar 2022, 10:55
Hun gematigder opstelling om in colleges van de gemeente en de provincies te komen (en uiteindelijk in de regering wat tot nu toe niet gelukt is), heeft ook niet echt geholpen. Ze zijn daardoor te veel op de andere linkse partijen gaan lijken. Dat laatste lijkt Marijnissen nu ook door te hebben en ze heeft aangekondigd zich meer van de andere linkse partijen te zullen afzetten...
Het zou mij ook niet verbazen dat de wat minder gematigde linkse kiezer deels is overgelopen naar de PVV: qua economische standpunten ook redelijk links dacht ik.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Het is een fabeltje dat PVV linkse trekken heeft. Naar buiten toe in verkiezingstijd wellicht, maar tijdens stemmingen in de Kamer stemmen ze gewoon rechts en is er weinig verschil met bijvoorbeeld de VVD.

Het is wel waar dat de PVV en de SP deels in dezelfde vijver vissen: Proteststemmers en stemmers in achterstandswijken. Veel mensen in die doelgroep zijn niet per se (extreem) rechts of links, maar maken zich oprecht zorgen over immigratie en wat dat doet met hun wijk en ze zijn het vertrouwen in de politiek verloren. De PVV zet zich hard af tegen de traditionele partijen (SP doet dat de laatste jaren wat minder) en immigratie is hun (enige) speerpunt en ook daar hoor je de SP maar weinig over. Ik denk dat daar juist wel groeipotentie inzit voor de SP.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

De PVV heeft verder ook niet bepaald een succesvolle gemeenteraadsverkiezing achter de rug volgens mij.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

VVD en D'66 in onze gemeente schijnbaar ook niet, de campagneborden hangen nog overal.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Dordrecht gaat morgen de stembiljetten van 16 stembureau’s opnieuw tellen. Als het CDA één stem minder krijgt, krijgt de VSP namelijk een zetel meer, en bij een aantal stembureau’s zijn bijzondere afwijkingen geconstateerd, zoals tien stemmen meer dan uitgebracht hadden mogen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3143
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

🗣
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door VIRM »

Vandaag is het aantal gemeenten in Nederland afgenomen met één: Weesp
hoort nu bij Amsterdam.
Artikel van de NOS
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door tsov »

Niet helemaal gelukkig is ook relatief, ze hebben in een referendum met 57% voor aansluiting bij Amsterdam gestemd. Alleen de andere optie in dat referendum was aansluiting bij Gooise Meren. Onafhankelijk blijven was al geen optie meer op dat moment.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

ZML De Avondshow had maandagavond een item over gemeentelijke herindelingen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door tsov »

Weesp was al eerder betrokken bij fusiegesprekken met de buren en had blijkbaar al zichzelf overbodig verklaard. Diemen en Ouder-Amstel blijven stug vasthouden aan hun onafhankelijkheid ;)
Of anders geformuleerd op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesp schreef:Aanvankelijk was Weesp enige tijd betrokken geweest bij herindelingsplannen in het Gooi en de Vechtstreek. De gemeenteraad van Weesp had de wens uitgesproken om te fuseren met de gemeenten Bussum, Muiden en Naarden. Bussum zag meer in een fusie met alleen Naarden. Uiteindelijk werd er besloten tot een fusie per 1 januari 2016 van alleen Bussum, Naarden en Muiden, onder de naam Gooise Meren. In augustus 2013 besloot de provincie Noord-Holland dat Weesp voorlopig zelfstandig zou blijven. Weesp zou echter op korte termijn aansluiting zoeken bij hetzij Amsterdam, hetzij bij Gooise Meren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het rijk heeft de inwonersnormen losgelaten, maar de provincies sturen nog streng op financiële draagkracht, mede doordat er veel taken zijn bijgekomen waardoor de financiering vanuit het rijk ondermaats zijn. De gemeentes die de afgelopen jaren zijn verdwenen en de komende jaren nog gaan verdwijnen (met de jaarwisseling gaan Brielle, Westvoorne en Hellevoetsluis samen verder als Voorne aan Zee) hebben vaak moeite om die taken op hun beperkte schaal te financieren.

Diemen is klein, maar tegelijk financieel gezond doordat het linkse gemeentebestuur in de kredietcrisis grondposities heeft genomen die nu veel geld opbrengen. Er zijn ook veel nieuwe inwoners die voor meer inkomsten zorgen. Daardoor kan de gemeente overleven, en laat de provincie Diemen met rust. Hoe dat met Ouder-Amstel zit weet ik echter niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Ik verwacht zelf dat over een tiental jaren er geen gemeentes meer bestaan. Ze zijn dan zo groot geworden dat ze samen met de provincies één bestuurslaag zullen gaan vormen. Wellicht dat de bestaande stadsdeel-, wijk- en dorpsraden wat meer democratische legitimiteit kunnen krijgen door daar rechtstreekse verkiezingen voor te organiseren. Die zouden dan samen met de waterschappen gehouden kunnen worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Dan kunnen we nog altijd provincies gaan herindelen natuurlijk, bestuurlijke vernieuwing moet immers door blijven gaan.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Ik sluit zelfs één groot China niet uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

Bemined schreef: do 24 mar 2022, 20:20 Dan kunnen we nog altijd provincies gaan herindelen natuurlijk, bestuurlijke vernieuwing moet immers door blijven gaan.
De gemeente 'Tussen kust en heuvelland' met een zekere M. Rutte als hoofdburgermeester :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5307
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door umbusko »

isadora schreef: do 24 mar 2022, 20:21 Ik sluit zelfs één groot China niet uit.
Ik ook niet, maar laten we hopen dat het zo ver niet komt. :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Voor wie nog een politieke soap zoekt voor de komende dagen: probeer het Saarland! Daar was vandaag de Landtagswahl, en er zijn meerdere aardverschuivingen geweest: SPD de grootste, CDU gedecimeerd, FDP en Linke minder dan 5% en dus te klein voor zetels. Maar het ziet ernaar uit dat, op basis van de voorlopige uitslag die nu voorligt, de Groenen 23 stemmen tekort gaan komen voor de kiesdrempel van 5%, ze staan op 4,995% (Wahlrecht, via Twitter).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

De SPD heeft zelfs geen coalitiepartner meer nodig om te regeren, dat hadden wij al langer niet meer.... De grote verliezen voor de CDU kunnen worden verklaard door het feit dat de zittende premier Tobias Hans voor velen nog steeds een "relikwie uit het Merkel-tijdperk" is. En die Linke heeft rond tien procent verloren omdat haar voormalige trekpaard Oskar Lafontaine (bijnaam "Napoleon von der Saar") zich heeft teruggetrokken.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten