Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Bezorgen? Wel voor minstens 50 euro bestellen en dagen wachten tot het binnen is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

En bij de bezorging tot de ontdekking komen dat de versproducten slechts 2 tot 3 dagen houdbaar zijn... Leuk als je dan voor een hele week besteld hebt... Op mijn oude werk heb ik genoeg van dat soort geintjes meegemaakt, dat ik nooit voor zo'n bezorgdienst zal kiezen als het echt niet strikt noodzakelijk is.
Suus schreef: vr 10 dec 2021, 19:37 40 minuten autoreistijd naar een stage vind ik toch wel vrij veel eerlijk gezegd.
Mwa, als je niet in de stad woont en een opleiding volgt waarbij je niet in ieder dorp voor een stage terecht kan, kom je er zo aan.

Als ik me niet vergis, doet Jelmer een lerarenopleiding. Middelbare scholen zitten ook niet in ieder dorp en de hbo's die deze opleidingen aanbieden hebben ook afspraken gemaakt met scholen waar ze stagiairs kunnen plaatsen en opleiden. De stageplaats houdt deze plekken dan ook bezet (studenten van andere hbo's kunnen niet (zomaar) op die school stage lopen.) en iedere stageplek dat niet opgevuld wordt, kost geld... Deze plaatsen worden dan ook als eerste opgevuld en als zo'n school niet direct in de buurt ligt heb je pech gehad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Moeten een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem bij voorbaat gegijzeld worden omdat er nadelen aan leven op het platteland kleven? En zo ja, worden die problemen daarmee opgelost?

:N
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Dat zegt hier niemand. Het is alleen wel goed om daar rekening mee te houden in het uitwerken van de plannen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Ik ervaar hier een verschil tussen degene die buiten de grote steden wonen en degene die in de stad woont.

@nvdw: rake analyse.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Chrysa »

trolly schreef: vr 10 dec 2021, 18:05 De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen wel erg goed in zo'n bestelwagen van AH. Maar twintig jaar geleden zou helemaal gelijk hebben.
Dan ben je wel meteen een fortuin aan boodschappen kwijt ja. :') Ik ben geen kieskeurige eter, en eet vooral wat er in de aanbieding is, maar dan zou ik alsnog veel duurder uit zijn als wanneer ik naar de Lidl ga voor het gros van m'n dingen.

En als ik naar de buurtsuper ga die volgens Suus 900 meter ver weg is moet ik denk ik maar een hypotheek afsluiten, want die is al helemaal absurd duur.

Ik loop ook liever overal heen, maar woonruimte in de stad kan ik niet betalen. Dan maar doordieselen.
trolly schreef: vr 10 dec 2021, 21:42 Moeten een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem bij voorbaat gegijzeld worden omdat er nadelen aan leven op het platteland kleven? En zo ja, worden die problemen daarmee opgelost?
Gezien de geschiedenis van de afgelopen kabinetten heb ik er erg weinig vertrouwen in dat er iets opgelost gaat worden, maar wordt er gewoon extra geld geïnt en stroomt dat niet terug naar beter OV.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Meltrain schreef: vr 10 dec 2021, 19:43 Dit volg ik niet. :s
Op plekken waar de verkeersdruk te hoog is, wil je toch juist minder verkeer hebben?
Sorry, dat was mijn fout. Ik had valselijk het woord "rekeningrijden" in verbinding met de OV gebracht maar nu heb ik begrepen dat het om wegenbelasting gaat.... :oops:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

nvdw schreef: vr 10 dec 2021, 19:51 Ik dacht: hier heb ik al eens wat over getikt. Aldus:
Veel te moeilijk allemaal, dus is het plan de ton ingegaan.
Dat valt wel mee. Het dossier kun je prima vergelijken met de pijndossiers in het OV-beleid, zoals de Fyra, de OV-chipkaart en etc.

- Iedereen wil te veel
- Het duurt veel te lang
- De kosten lopen de spuitgaten uit
- De uitvoering is bedroevend
- Er komt een politiek onding als compromis uit de hoge hoed
- De samenleving stort toch niet in, na een paar jaar wennen mensen aan de nieuwe realiteit en iedereen gaat weer verder afspraken inplannen met Harry Mens, en de politiek verantwoordelijke mag nog een paar jaar Burgemeester van Afgelegerije worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18Zelfs al zit de supermarkt of loop- of fietsafstand, heel wat klanten zullen gewoon met de auto komen omdat het geen doen is om met de boodschappen te sjouwen of te fietsen. De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen echt niet in een fietstas ;)
Ik heb een tweepersoonshuishouden, doe 2x in de week boodschappen en doe dat in 95% van de gevallen lopend (en in 4,9% met de fiets, dat laatste restje is voor de auto als er bierkratten mee moeten of het gewoon eens handig te combineren is). Ben ik dan zo raar? Natuurlijk is afstand daarbij een thema, maar ik zie echt niet waarom je boodschappen moet doen met een auto als je in een stad woont.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daantje »

Ik ben benieuwd of ik met rekeningrijden duurder uit ga zijn. Ik rijd normaalgesproken vier keer per week in de spits midden in de randstad over een van de drukste snelwegen 18 km naar mijn werk maar daar staat tegenover dat ik de rest van de tijd, zelden de auto gebruik. Denk gemiddeld een keer per maand ofzo.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Wellicht dat je de wegenbelasting kwijt bent.. maar de accijns op brandstof zal wel blijven bestaan. (hopelijk dat men een toeslag voor die accijns op de kilometerprijs voor elektrisch vervoer plust.. maar dat zal wel niet.. want 'niet vervuilend' en dus mogen de EV rijders nog lekker lucratief de kilometers wegzoeven.. :twisted: )

Waarom eigenlijk 18 kilometer met de auto tijdens de spits? Daar is toch OV voor, in die mooie randstad. ;)

Ronaldussen schreef: vr 10 dec 2021, 21:32 (..)
Suus schreef: vr 10 dec 2021, 19:37 40 minuten autoreistijd naar een stage vind ik toch wel vrij veel eerlijk gezegd.
Mwa, als je niet in de stad woont en een opleiding volgt waarbij je niet in ieder dorp voor een stage terecht kan, kom je er zo aan.

(..)en iedere stageplek dat niet opgevuld wordt, kost geld... Deze plaatsen worden dan ook als eerste opgevuld en als zo'n school niet direct in de buurt ligt heb je pech gehad.
Mee eens.
Bepaalde, specifieke, branchegerichte opleidingen kennen vaak een regionaal of landelijk cluster van potentiële bedrijven/stageplekken.
Ik heb, bijna 25 jaar geleden, een stage in Vianen gedaan bij een auto-importeur. Samen met studie/ huisgenoot enkele weken lang iedere werkdag van Apeldoorn daarnaartoe gereden. Destijds over een drukke A1, zonder spitsstroken, het knooppunt Hoevelaken een 2 strooks A28 op... het (nog steeds) bestaande knelpunt Rijnsweerd moeten passeren..

Afstudeerscriptie was bij een bedrijf in Roosendaal terwijl ik (ook weer wij) in Utrecht woonden. Maar goed, hiervoor was dagelijkse aanwezigheid niet nodig. (misschien wél gewenst om de snelheid erin te houden.. :oops: ).


trolly schreef: vr 10 dec 2021, 21:42 Moeten een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem bij voorbaat gegijzeld worden omdat er nadelen aan leven op het platteland kleven? (..)
Is er sprake van een mobiliteitsprobleem?

Of is er, op termijn, vooral sprake van een financieringsprobleem doordat de accijnsinkomsten gaan dalen.. als gevolg van meer en meer elektrisch rijden?

Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.

Wellicht dat dan de acceptatie onder een brede groep van burgers ,die toch vooral de auto als instrument hebben om hun bestaan te kunnen vormgeven, groot is.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Wubbo »

Maar dat is ook precies het punt: het is makkelijk maar het hoeft niet. Er zijn zat mensen zonder auto, die overleven ook. Ik heb ook een auto voor de deur en zou met de auto boodschappen kunnen doen, maar ik kies ervoor om dat niet te doen. Mijn buren doen het wel. Een andere manier van beprijzen kan helpen om mensen die afweging bewuster te laten maken.
Durashift schreef: zo 12 dec 2021, 01:08 ^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Ik heb nog geen enkel plan gezien, jij wel? Hoe weet je dan nu al dat het duurder wordt?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Durashift schreef: zo 12 dec 2021, 01:08 Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Vooral de winst uit vermogen zou zwaarder belast mogen worden.
Het hebben van vermogen levert met de huidige rentestand niets op (en kost soms zelfs geld).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Het is meer de bedoeling om kleinere vermogens te ontzien met box 3 in de toekomst.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

Mijn ouders hadden ook geen auto en heb nooit gemerkt dat dat enig probleem vormde met het doen van boodschappen voor het hele gezin, ook niet toen de wijk überhaupt nog geen winkelcentrum had. Ook niet in de latere jaren trouwens, toen ze allebei weer aan het werk waren.

Sterker nog, in die jaren zijn ze zelfs regelmatig met de trein dingen bij de IKEA wezen halen. En dat waren echt niet alleen kleine dingetjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

Ik heb al mijn hele leven geen auto en ik heb ook geen rijbewijs. En dat gaat prima zo. Ik heb ooit rijlessen gehad maar dat werd niks.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door marvinkok »

Tijden veranderen ook natuurlijk...
Toen ik een jaar of 8 was fietste ik met m'n moeder, broertje en zusje (die laatste bij moeders op de fiets) naar het centrum (1,5 km) voor de wekelijkse boodschappen. Moeders met dubbele fietstas, ik de doos melk onder de snelbinders, m'n broertje ook een fietstas. Vaders had de auto mee voor het werk...

Nu komt 1 a 2x in de week de Jumbo, dan wel de PicNic voor de wekelijkse boodschappen. De Jumbo zit dan wel slechts een kilometer verderop, maar ik heb zo'n hekel aan boodschappen doen, dat dit gewoon handig is. Plus, dan blijft de auto staan voor dat kleine rotstukje (5 man wekelijkse boodschappen doe ik toch met de auto) en is milieutechnisch natuurlijk beter. Mijn auto wordt nooit warm op dat kleine stukje, dus veel meer uitstoot. PicNic rijdt elektrisch, Jumbo rijdt met 1 wagen een heleboel adressen af...
Tuurlijk vergeet je wel eens wat en dan gaan we vaak genoeg met 1 van de kinderen bijvoorbeeld op de fiets naar de winkel.

Shoppen in de stad doe ik altijd met ov, parkeren kost klauwen met geld, en heb toch vrij vervoer (en vrouwlief een kortingsproduct)
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef: zo 12 dec 2021, 09:36
Durashift schreef: zo 12 dec 2021, 01:08 Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Vooral de winst uit vermogen zou zwaarder belast mogen worden.
Het hebben van vermogen levert met de huidige rentestand niets op (en kost soms zelfs geld).
Ik schrijf toch ook opbrengsten. :!:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daantje »

Durashift schreef: zo 12 dec 2021, 01:08 ^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Wellicht dat je de wegenbelasting kwijt bent.. maar de accijns op brandstof zal wel blijven bestaan. (hopelijk dat men een toeslag voor die accijns op de kilometerprijs voor elektrisch vervoer plust.. maar dat zal wel niet.. want 'niet vervuilend' en dus mogen de EV rijders nog lekker lucratief de kilometers wegzoeven.. :twisted: )

Waarom eigenlijk 18 kilometer met de auto tijdens de spits? Daar is toch OV voor, in die mooie randstad. ;)
Ik heb jarenlang met de trein gereisd maar vanwege mijn gezondheid ga ik nu al een tijdje met de auto.

Het aantal keer dat ik met de auto boodschappen doe per jaar is op een hand te tellen. Ik bestel nu meestal bij Picnic maar voorheen ging ik altijd fietsen of lopen. Sowieso probeer ik alles in de stad met de fiets te doen.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

^^^ Prima hoor, ik kan je keuze goed voorstellen.
Wubbo schreef: zo 12 dec 2021, 09:34 (..)
Durashift schreef: zo 12 dec 2021, 01:08 ^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Ik heb nog geen enkel plan gezien, jij wel? Hoe weet je dan nu al dat het duurder wordt?
Tja, verwacht jij dan een klip en klaar kilometertarief te lezen in het aanstaande formatieakkoord?

Op basis van de voorgaande ideeën over rekeningrijden in de afgelopen decennia.. is er wel een denkrichting te ontwaren natuurlijk:

Betalen voor gebruik, niet het bezit.
Prijsstimulatie om gedrag te veranderen (dus de drukst momenten proberen minder druk te maken)
De vervuiler betaalt meer dan een schoner (mens).
Budgetneutraal, dus geen verlies aan inkomsten voor de staat.

> Kijk, men heeft het over bezit minder belasten.. maar daar is dan slechts de houderschapsbelasting de enige component (op de aanschafbelasting na.. maar dat vind ik meer een incidentele -fikse- kostenpost.).
Bij de houderschapsbelasting heb je dan het rijksoverheid deel én de provinciale opcenten. Nou, het lijkt mij sterk dat de provinciën heel makkelijk een (noodzakelijke) inkomstenbron uit handen laten nemen...

Niet voor niks spreekt het collectief van o.a. de ANWB ook over het omlaag brengen van de vaste lasten van autobezit. Niet het afschaffen van de vaste lasten (excl. verzekeringspremie).
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ie-kabinet

Als je dan, zoals Daantje, noodzakelijk
op het drukste moment van de dag in het drukste gebied van NL auto rijdt (in de toekomst) dan verwacht ik niet dat slechts die enkele tientjes per maand dat de houderschapsbelasting kost voor een compacte auto.. wegvalt tegen de prijs die de gereden kilometers tzt moeten kosten bij rekeningrijden.

Het wordt toch vrijwel nooit goedkoper als overheden systeemveranderingen doorvoeren. :?:
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

Komt Denk toch eens positief in het nieuws. *O*
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Hainje »

:') _____!
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten