Een tas vol politiek!
Re: Een tas vol politiek!
Bezorgen? Wel voor minstens 50 euro bestellen en dagen wachten tot het binnen is.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Een tas vol politiek!
En bij de bezorging tot de ontdekking komen dat de versproducten slechts 2 tot 3 dagen houdbaar zijn... Leuk als je dan voor een hele week besteld hebt... Op mijn oude werk heb ik genoeg van dat soort geintjes meegemaakt, dat ik nooit voor zo'n bezorgdienst zal kiezen als het echt niet strikt noodzakelijk is.
Als ik me niet vergis, doet Jelmer een lerarenopleiding. Middelbare scholen zitten ook niet in ieder dorp en de hbo's die deze opleidingen aanbieden hebben ook afspraken gemaakt met scholen waar ze stagiairs kunnen plaatsen en opleiden. De stageplaats houdt deze plekken dan ook bezet (studenten van andere hbo's kunnen niet (zomaar) op die school stage lopen.) en iedere stageplek dat niet opgevuld wordt, kost geld... Deze plaatsen worden dan ook als eerste opgevuld en als zo'n school niet direct in de buurt ligt heb je pech gehad.
Mwa, als je niet in de stad woont en een opleiding volgt waarbij je niet in ieder dorp voor een stage terecht kan, kom je er zo aan.
Als ik me niet vergis, doet Jelmer een lerarenopleiding. Middelbare scholen zitten ook niet in ieder dorp en de hbo's die deze opleidingen aanbieden hebben ook afspraken gemaakt met scholen waar ze stagiairs kunnen plaatsen en opleiden. De stageplaats houdt deze plekken dan ook bezet (studenten van andere hbo's kunnen niet (zomaar) op die school stage lopen.) en iedere stageplek dat niet opgevuld wordt, kost geld... Deze plaatsen worden dan ook als eerste opgevuld en als zo'n school niet direct in de buurt ligt heb je pech gehad.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Een tas vol politiek!
Moeten een mogelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem bij voorbaat gegijzeld worden omdat er nadelen aan leven op het platteland kleven? En zo ja, worden die problemen daarmee opgelost?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Een tas vol politiek!
Dat zegt hier niemand. Het is alleen wel goed om daar rekening mee te houden in het uitwerken van de plannen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Een tas vol politiek!
Ik ervaar hier een verschil tussen degene die buiten de grote steden wonen en degene die in de stad woont.
@nvdw: rake analyse.
@nvdw: rake analyse.
Re: Een tas vol politiek!
Dan ben je wel meteen een fortuin aan boodschappen kwijt ja. Ik ben geen kieskeurige eter, en eet vooral wat er in de aanbieding is, maar dan zou ik alsnog veel duurder uit zijn als wanneer ik naar de Lidl ga voor het gros van m'n dingen.
En als ik naar de buurtsuper ga die volgens Suus 900 meter ver weg is moet ik denk ik maar een hypotheek afsluiten, want die is al helemaal absurd duur.
Ik loop ook liever overal heen, maar woonruimte in de stad kan ik niet betalen. Dan maar doordieselen.
Gezien de geschiedenis van de afgelopen kabinetten heb ik er erg weinig vertrouwen in dat er iets opgelost gaat worden, maar wordt er gewoon extra geld geïnt en stroomt dat niet terug naar beter OV.
Re: Een tas vol politiek!
Sorry, dat was mijn fout. Ik had valselijk het woord "rekeningrijden" in verbinding met de OV gebracht maar nu heb ik begrepen dat het om wegenbelasting gaat....
Re: Een tas vol politiek!
Dat valt wel mee. Het dossier kun je prima vergelijken met de pijndossiers in het OV-beleid, zoals de Fyra, de OV-chipkaart en etc.
- Iedereen wil te veel
- Het duurt veel te lang
- De kosten lopen de spuitgaten uit
- De uitvoering is bedroevend
- Er komt een politiek onding als compromis uit de hoge hoed
- De samenleving stort toch niet in, na een paar jaar wennen mensen aan de nieuwe realiteit en iedereen gaat weer verder afspraken inplannen met Harry Mens, en de politiek verantwoordelijke mag nog een paar jaar Burgemeester van Afgelegerije worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Een tas vol politiek!
Ik heb een tweepersoonshuishouden, doe 2x in de week boodschappen en doe dat in 95% van de gevallen lopend (en in 4,9% met de fiets, dat laatste restje is voor de auto als er bierkratten mee moeten of het gewoon eens handig te combineren is). Ben ik dan zo raar? Natuurlijk is afstand daarbij een thema, maar ik zie echt niet waarom je boodschappen moet doen met een auto als je in een stad woont.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Een tas vol politiek!
Ik ben benieuwd of ik met rekeningrijden duurder uit ga zijn. Ik rijd normaalgesproken vier keer per week in de spits midden in de randstad over een van de drukste snelwegen 18 km naar mijn werk maar daar staat tegenover dat ik de rest van de tijd, zelden de auto gebruik. Denk gemiddeld een keer per maand ofzo.
Re: Een tas vol politiek!
^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Wellicht dat je de wegenbelasting kwijt bent.. maar de accijns op brandstof zal wel blijven bestaan. (hopelijk dat men een toeslag voor die accijns op de kilometerprijs voor elektrisch vervoer plust.. maar dat zal wel niet.. want 'niet vervuilend' en dus mogen de EV rijders nog lekker lucratief de kilometers wegzoeven.. )
Waarom eigenlijk 18 kilometer met de auto tijdens de spits? Daar is toch OV voor, in die mooie randstad.
Bepaalde, specifieke, branchegerichte opleidingen kennen vaak een regionaal of landelijk cluster van potentiële bedrijven/stageplekken.
Ik heb, bijna 25 jaar geleden, een stage in Vianen gedaan bij een auto-importeur. Samen met studie/ huisgenoot enkele weken lang iedere werkdag van Apeldoorn daarnaartoe gereden. Destijds over een drukke A1, zonder spitsstroken, het knooppunt Hoevelaken een 2 strooks A28 op... het (nog steeds) bestaande knelpunt Rijnsweerd moeten passeren..
Afstudeerscriptie was bij een bedrijf in Roosendaal terwijl ik (ook weer wij) in Utrecht woonden. Maar goed, hiervoor was dagelijkse aanwezigheid niet nodig. (misschien wél gewenst om de snelheid erin te houden.. ).
Of is er, op termijn, vooral sprake van een financieringsprobleem doordat de accijnsinkomsten gaan dalen.. als gevolg van meer en meer elektrisch rijden?
Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Wellicht dat dan de acceptatie onder een brede groep van burgers ,die toch vooral de auto als instrument hebben om hun bestaan te kunnen vormgeven, groot is.
Wellicht dat je de wegenbelasting kwijt bent.. maar de accijns op brandstof zal wel blijven bestaan. (hopelijk dat men een toeslag voor die accijns op de kilometerprijs voor elektrisch vervoer plust.. maar dat zal wel niet.. want 'niet vervuilend' en dus mogen de EV rijders nog lekker lucratief de kilometers wegzoeven.. )
Waarom eigenlijk 18 kilometer met de auto tijdens de spits? Daar is toch OV voor, in die mooie randstad.
Mee eens.Ronaldussen schreef: ↑vr 10 dec 2021, 21:32 (..)
Mwa, als je niet in de stad woont en een opleiding volgt waarbij je niet in ieder dorp voor een stage terecht kan, kom je er zo aan.
(..)en iedere stageplek dat niet opgevuld wordt, kost geld... Deze plaatsen worden dan ook als eerste opgevuld en als zo'n school niet direct in de buurt ligt heb je pech gehad.
Bepaalde, specifieke, branchegerichte opleidingen kennen vaak een regionaal of landelijk cluster van potentiële bedrijven/stageplekken.
Ik heb, bijna 25 jaar geleden, een stage in Vianen gedaan bij een auto-importeur. Samen met studie/ huisgenoot enkele weken lang iedere werkdag van Apeldoorn daarnaartoe gereden. Destijds over een drukke A1, zonder spitsstroken, het knooppunt Hoevelaken een 2 strooks A28 op... het (nog steeds) bestaande knelpunt Rijnsweerd moeten passeren..
Afstudeerscriptie was bij een bedrijf in Roosendaal terwijl ik (ook weer wij) in Utrecht woonden. Maar goed, hiervoor was dagelijkse aanwezigheid niet nodig. (misschien wél gewenst om de snelheid erin te houden.. ).
Is er sprake van een mobiliteitsprobleem?
Of is er, op termijn, vooral sprake van een financieringsprobleem doordat de accijnsinkomsten gaan dalen.. als gevolg van meer en meer elektrisch rijden?
Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Wellicht dat dan de acceptatie onder een brede groep van burgers ,die toch vooral de auto als instrument hebben om hun bestaan te kunnen vormgeven, groot is.
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Maar dat is ook precies het punt: het is makkelijk maar het hoeft niet. Er zijn zat mensen zonder auto, die overleven ook. Ik heb ook een auto voor de deur en zou met de auto boodschappen kunnen doen, maar ik kies ervoor om dat niet te doen. Mijn buren doen het wel. Een andere manier van beprijzen kan helpen om mensen die afweging bewuster te laten maken.
Ik heb nog geen enkel plan gezien, jij wel? Hoe weet je dan nu al dat het duurder wordt?
Re: Een tas vol politiek!
Vooral de winst uit vermogen zou zwaarder belast mogen worden.Durashift schreef: ↑zo 12 dec 2021, 01:08 Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Het hebben van vermogen levert met de huidige rentestand niets op (en kost soms zelfs geld).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Een tas vol politiek!
Het is meer de bedoeling om kleinere vermogens te ontzien met box 3 in de toekomst.
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Een tas vol politiek!
Mijn ouders hadden ook geen auto en heb nooit gemerkt dat dat enig probleem vormde met het doen van boodschappen voor het hele gezin, ook niet toen de wijk überhaupt nog geen winkelcentrum had. Ook niet in de latere jaren trouwens, toen ze allebei weer aan het werk waren.
Sterker nog, in die jaren zijn ze zelfs regelmatig met de trein dingen bij de IKEA wezen halen. En dat waren echt niet alleen kleine dingetjes.
Sterker nog, in die jaren zijn ze zelfs regelmatig met de trein dingen bij de IKEA wezen halen. En dat waren echt niet alleen kleine dingetjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Een tas vol politiek!
Ik heb al mijn hele leven geen auto en ik heb ook geen rijbewijs. En dat gaat prima zo. Ik heb ooit rijlessen gehad maar dat werd niks.
Re: Een tas vol politiek!
Tijden veranderen ook natuurlijk...
Toen ik een jaar of 8 was fietste ik met m'n moeder, broertje en zusje (die laatste bij moeders op de fiets) naar het centrum (1,5 km) voor de wekelijkse boodschappen. Moeders met dubbele fietstas, ik de doos melk onder de snelbinders, m'n broertje ook een fietstas. Vaders had de auto mee voor het werk...
Nu komt 1 a 2x in de week de Jumbo, dan wel de PicNic voor de wekelijkse boodschappen. De Jumbo zit dan wel slechts een kilometer verderop, maar ik heb zo'n hekel aan boodschappen doen, dat dit gewoon handig is. Plus, dan blijft de auto staan voor dat kleine rotstukje (5 man wekelijkse boodschappen doe ik toch met de auto) en is milieutechnisch natuurlijk beter. Mijn auto wordt nooit warm op dat kleine stukje, dus veel meer uitstoot. PicNic rijdt elektrisch, Jumbo rijdt met 1 wagen een heleboel adressen af...
Tuurlijk vergeet je wel eens wat en dan gaan we vaak genoeg met 1 van de kinderen bijvoorbeeld op de fiets naar de winkel.
Shoppen in de stad doe ik altijd met ov, parkeren kost klauwen met geld, en heb toch vrij vervoer (en vrouwlief een kortingsproduct)
Toen ik een jaar of 8 was fietste ik met m'n moeder, broertje en zusje (die laatste bij moeders op de fiets) naar het centrum (1,5 km) voor de wekelijkse boodschappen. Moeders met dubbele fietstas, ik de doos melk onder de snelbinders, m'n broertje ook een fietstas. Vaders had de auto mee voor het werk...
Nu komt 1 a 2x in de week de Jumbo, dan wel de PicNic voor de wekelijkse boodschappen. De Jumbo zit dan wel slechts een kilometer verderop, maar ik heb zo'n hekel aan boodschappen doen, dat dit gewoon handig is. Plus, dan blijft de auto staan voor dat kleine rotstukje (5 man wekelijkse boodschappen doe ik toch met de auto) en is milieutechnisch natuurlijk beter. Mijn auto wordt nooit warm op dat kleine stukje, dus veel meer uitstoot. PicNic rijdt elektrisch, Jumbo rijdt met 1 wagen een heleboel adressen af...
Tuurlijk vergeet je wel eens wat en dan gaan we vaak genoeg met 1 van de kinderen bijvoorbeeld op de fiets naar de winkel.
Shoppen in de stad doe ik altijd met ov, parkeren kost klauwen met geld, en heb toch vrij vervoer (en vrouwlief een kortingsproduct)
Re: Een tas vol politiek!
Ik schrijf toch ook opbrengsten.Meltrain schreef: ↑zo 12 dec 2021, 09:36Vooral de winst uit vermogen zou zwaarder belast mogen worden.Durashift schreef: ↑zo 12 dec 2021, 01:08 Aanvullend op de (duidelijke) analyse van nvdw stel ik dan voor: pak dan integraal ons belastingstelsel aan (en niet specifiek de autobelastingen), dat zo rot is als een mispel (dixit Bas Jacobs in de VK vorige week zaterdag) zodat arbeid en ondernemen minder belast wordt en opbrengsten uit vermogen juist reëler.
Het hebben van vermogen levert met de huidige rentestand niets op (en kost soms zelfs geld).
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Een tas vol politiek!
Ik heb jarenlang met de trein gereisd maar vanwege mijn gezondheid ga ik nu al een tijdje met de auto.Durashift schreef: ↑zo 12 dec 2021, 01:08 ^^^ ga maar uit van duurder, ja.
Wellicht dat je de wegenbelasting kwijt bent.. maar de accijns op brandstof zal wel blijven bestaan. (hopelijk dat men een toeslag voor die accijns op de kilometerprijs voor elektrisch vervoer plust.. maar dat zal wel niet.. want 'niet vervuilend' en dus mogen de EV rijders nog lekker lucratief de kilometers wegzoeven.. )
Waarom eigenlijk 18 kilometer met de auto tijdens de spits? Daar is toch OV voor, in die mooie randstad.
Het aantal keer dat ik met de auto boodschappen doe per jaar is op een hand te tellen. Ik bestel nu meestal bij Picnic maar voorheen ging ik altijd fietsen of lopen. Sowieso probeer ik alles in de stad met de fiets te doen.
Re: Een tas vol politiek!
^^^ Prima hoor, ik kan je keuze goed voorstellen.
Op basis van de voorgaande ideeën over rekeningrijden in de afgelopen decennia.. is er wel een denkrichting te ontwaren natuurlijk:
Betalen voor gebruik, niet het bezit.
Prijsstimulatie om gedrag te veranderen (dus de drukst momenten proberen minder druk te maken)
De vervuiler betaalt meer dan een schoner (mens).
Budgetneutraal, dus geen verlies aan inkomsten voor de staat.
> Kijk, men heeft het over bezit minder belasten.. maar daar is dan slechts de houderschapsbelasting de enige component (op de aanschafbelasting na.. maar dat vind ik meer een incidentele -fikse- kostenpost.).
Bij de houderschapsbelasting heb je dan het rijksoverheid deel én de provinciale opcenten. Nou, het lijkt mij sterk dat de provinciën heel makkelijk een (noodzakelijke) inkomstenbron uit handen laten nemen...
Niet voor niks spreekt het collectief van o.a. de ANWB ook over het omlaag brengen van de vaste lasten van autobezit. Niet het afschaffen van de vaste lasten (excl. verzekeringspremie).
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ie-kabinet
Als je dan, zoals Daantje, noodzakelijk
op het drukste moment van de dag in het drukste gebied van NL auto rijdt (in de toekomst) dan verwacht ik niet dat slechts die enkele tientjes per maand dat de houderschapsbelasting kost voor een compacte auto.. wegvalt tegen de prijs die de gereden kilometers tzt moeten kosten bij rekeningrijden.
Het wordt toch vrijwel nooit goedkoper als overheden systeemveranderingen doorvoeren.
Tja, verwacht jij dan een klip en klaar kilometertarief te lezen in het aanstaande formatieakkoord?
Op basis van de voorgaande ideeën over rekeningrijden in de afgelopen decennia.. is er wel een denkrichting te ontwaren natuurlijk:
Betalen voor gebruik, niet het bezit.
Prijsstimulatie om gedrag te veranderen (dus de drukst momenten proberen minder druk te maken)
De vervuiler betaalt meer dan een schoner (mens).
Budgetneutraal, dus geen verlies aan inkomsten voor de staat.
> Kijk, men heeft het over bezit minder belasten.. maar daar is dan slechts de houderschapsbelasting de enige component (op de aanschafbelasting na.. maar dat vind ik meer een incidentele -fikse- kostenpost.).
Bij de houderschapsbelasting heb je dan het rijksoverheid deel én de provinciale opcenten. Nou, het lijkt mij sterk dat de provinciën heel makkelijk een (noodzakelijke) inkomstenbron uit handen laten nemen...
Niet voor niks spreekt het collectief van o.a. de ANWB ook over het omlaag brengen van de vaste lasten van autobezit. Niet het afschaffen van de vaste lasten (excl. verzekeringspremie).
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ie-kabinet
Als je dan, zoals Daantje, noodzakelijk
op het drukste moment van de dag in het drukste gebied van NL auto rijdt (in de toekomst) dan verwacht ik niet dat slechts die enkele tientjes per maand dat de houderschapsbelasting kost voor een compacte auto.. wegvalt tegen de prijs die de gereden kilometers tzt moeten kosten bij rekeningrijden.
Het wordt toch vrijwel nooit goedkoper als overheden systeemveranderingen doorvoeren.
Re: Een tas vol politiek!
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Een tas vol politiek!
Komt Denk toch eens positief in het nieuws.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten