Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

PHS schreef: za 25 sep 2021, 15:38 Mona Keijzer heeft dit slim gespeeld. (..). Door dit interview te geven wist ze dat ze ontslagen zou worden, maar ze heeft zich nu wel kunnen profileren en opkomen voor de belangen van ondernemers. Dat is media-aandacht die ze anders zou zijn misgelopen. Het zou mij niets verbazen als dit de aanloop is naar een overstap naar Omtzigt.
Denk ik ook.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Ik denk van niet. Waar ik me goed kan voorstellen dat kiezers overwegen hun stem bij de volgende kamerverkiezingen aan Pieter Omtzicht te geven, kan ik me dat bij Mona Keijzer nauwelijks voorstellen. Zeker niet na deze actie, waarbij ze vooral laat zien dat ze niet bereid is de consequenties van haar functie en haar optreden te accepteren.
Laatst gewijzigd door trolly op za 25 sep 2021, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Het besluit over het ontsluit is genomen door de minister-president en de drie viceminister-presidenten. Ollongren, De Jonge en Schouten.

Ollongren heeft door een vorige blamage van Mona Keijzer de formatie om zeep geholpen. Hugo de Jonge zag een partijgenoot zijn beleid om zeep helpen. Schouten is van de partij die de CoronaCheck niet zag zitten, maar het CU is wel van het staatsrecht. Natuurlijk is ze er direct vandaag uitgedonderd, als dat niet was gebeurd was dit helemaal een mijnbrand geworden die niet meer valt te blussen.

Nu is het "slechts" een veenbrand voor het CDA gebleven. Daar is de gifbeker nog zeker niet leeg, want er moet nu de komende dagen besloten worden of haar positie in de fractie nog houdbaar is. Ik kan het mij bijna niet voorstellen na zo'n actie, maar het CDA heeft wel vreemdere acties uitgehaald het afgelopen anderhalf jaar. Wordt aangegeven dat Keijzer moet vertrekken dan komt de vraag of ze ook haar zetel opgeeft. Als dat nee is, dan zullen ze maandag bij Remkes verantwoording moeten afleggen waarom ze denken een kabinet te kunnen vormen met het CDA. Want daar heeft volgens mij helemaal niemand meer vertrouwen in.

Het CDA dacht in 2019 nog twee kroonprinsen te hebben. De een heeft zichzelf volledig afgebrand in deze gezondheidscrisis, de ander denkt kikkers te kunnen koken zonder deksel op de pan. Wat een afgang voor wat de afgelopen 40 jaar de invloedrijkste machtspartij van dit land was. En dan moeten de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar nog komen, dat wordt ook beregezellig ook het CDA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Vandaag zijn de parlementsverkiezingen in Duitsland. De huidige coalitiepartijen CDU en SPD liggen nog altijd dicht bij elkaar, ware het niet dat de CDU hoe dan ook zwaar zal verliezen volgens de peilingen. Daarnaast krijgen AfD en de Linke ook verliezen te verwerken. In de meest recente peilingen staat de SPD tot 5 procentpunt voor op de CDU en de stoplichtcoalitie (SPD, FDP en Grünen) heeft een vrij stabiele meerderheid van 54%. Om 18:00 worden de eerste exitpolls verwacht.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Als Mona het CDA verlaat heeft VVD/D66/PvdA/GroenLinks maar 75 zetels. Dan heeft het ook niet meer zoveel nut.

Dan zou ik eerder gaan voor alleen VVD en D66 met stevig uitruilen. VVD kan voor bijvoorbeeld veiligheid en migratie dan gaan onderhandelen met rechts, terwijl D66 dan met links kan gaan onderhandelen voor klimaat en onderwijs. De twee partijen spreken af dat ze die onderhandelingsresultaten, al is het met een knijper op de neus, accorderen. Dan ligt de macht meer bij het parlement en kan er toch eindelijk weer eens nieuw beleid ontwikkeld worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Suus schreef: zo 26 sep 2021, 11:19 Als Mona het CDA verlaat heeft VVD/D66/PvdA/GroenLinks maar 75 zetels. Dan heeft het ook niet meer zoveel nut.
Ik ben even benieuwd hoe Mona's eventuele vertrek uit het CDA het aantal zetels van VVD+D66+PvdA+GL beïnvloedt?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

En weer een blooper van Armin Laschet: Traditiegetrouw is de pers aanwezig als de lijsttrekkers naar de stembus gaan. En daarom zijn er nu fotos waarop de kruisjes van Mhr. Laschet te zien zijn, want hij had net als zijn vrouw het kiesbriefje niet goed gevouwen.... _O-

https://www.n-tv.de/politik/Laschet-fal ... 28208.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Tom024 »

ArrivaBas schreef: zo 26 sep 2021, 09:25 Vandaag zijn de parlementsverkiezingen in Duitsland. De huidige coalitiepartijen CDU en SPD liggen nog altijd dicht bij elkaar, ware het niet dat de CDU hoe dan ook zwaar zal verliezen volgens de peilingen. Daarnaast krijgen AfD en de Linke ook verliezen te verwerken. In de meest recente peilingen staat de SPD tot 5 procentpunt voor op de CDU en de stoplichtcoalitie (SPD, FDP en Grünen) heeft een vrij stabiele meerderheid van 54%. Om 18:00 worden de eerste exitpolls verwacht.
Benieuwd of de exit poll een wat duidelijker beeld gaat geven. Hebben ze in Duitsland ook een Herman de Schermman?

Vanavond overigens ook een speciale uitzending op Radio 1, vanaf 18u.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

ICE11 schreef: zo 26 sep 2021, 14:25 En weer een blooper van Armin Laschet: Traditiegetrouw is de pers aanwezig als de lijsttrekkers naar de stembus gaan. En daarom zijn er nu fotos waarop de kruisjes van Mhr. Laschet te zien zijn, want hij had net als zijn vrouw het kiesbriefje niet goed gevouwen.... _O-

https://www.n-tv.de/politik/Laschet-fal ... 28208.html
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt of de lijsttrekker zijn stembiljet verkeerd om vouwt. Negen van de tien keer is vragen naar wat c.q. op wie de lijsttrekker en zijn aanhang stemmen een beetje vragen naar de bekende weg. Ik weet alleen niet of verkeerd gevouwen stembiljetten als ongeldig gerekend worden, maar daar kunnen mensen die bij de Nederlandse verkiezingen geteld hebben misschien wat meer uitsluitsel over geven.
Ik denk dat ik er vanavond wel wat popcorn bij pak. Stiekem zijn dit toch wel interessante verkiezingen voor mij gezien ik graag naar de ontwikkelingen in Duitsland kijk en nog altijd overweeg erheen te emigreren als ik een beetje gesetteld ben in mijn werkveld.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Volgens het wet moet het kiesbriefje zo gevouwen worden dat de stemmen niet zichtbaar zijn en eigentlijk had de voorzitter van het betreffende stembureau moeten ingrijpen, maar de Bundeswahlleiter, zogezegd de hoogste toezichthouder op de verkiezingen, heeft al gezegd dat de stemmen van Mhr. Laschet toch geldig zijn omdat men ze nu niet meer uit de stembus kan halen.

In Berlin, waar ook het landelijke parlament gekozen wordt, is er overigens hier en daar chaos met foute of te weinig kiesbriefjes en tot twee uren wachttijd.

En success met het emigreren naar hier, omgekeerd overwegen vele Duitsers afhankelijk van de uitslag vanavond het land te verlaten! ;)

Nu moet a.u.b. nog even iemand uitleggen wie Herman de Schermman is!? Zeker heeft iedere omroep een "speciele" presentator voor de verkiezingen. Bij voorbeeld Bettina Schausten in het ZDF of Jörg Schönenborn in de ARD.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Herman de schermman is wel te Googlen volgens mij, maar dat was(is?) een presentator die een aantal jaar terug een toen net nieuw swipe scherm had waarmee die alles kon laten zien met betrekking tot de verkiezingen en de uitslagen destijds.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Ik had hem al op Wikipedia opgezocht, dus klopt het met Bettina Schausten en Jörg Schönenborn.

Overigens, de voorzitter van de Freie Wähler, Hubert Aiwanger, heeft per ongeluk (?) via twitter uitslagen van een zo genoemde "exit poll" gepubliceerd, maar snel weer verwijderd omdat het hooguit strafbaar is dergelijke cijfers voor 18 uur te publiceren. Ik zal ze daarom hier ook niet neerschrijven, maar als men op google naar "Aiwanger Twitter" zoekt zijn ze nog te vinden. Het lijkt zeer spannend te worden!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Z2N »

Aking schreef: zo 26 sep 2021, 16:42 Herman de schermman is wel te Googlen volgens mij, maar dat was(is?) een presentator die een aantal jaar terug een toen net nieuw swipe scherm had waarmee die alles kon laten zien met betrekking tot de verkiezingen en de uitslagen destijds.
Hij presenteert nog steeds bij de NOS, maar doet nu alleen de Sport en Rondje Binnenhof. De verkiezingsavonden zijn nu dus niet meer zijn domein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik moet blijkbaar niet meer gaan rekenen met slechts één kop koffie op :P

Het schijnt dat Kaag aan de D66-leden heeft gemaild dat ze wel wat voelt voor een zespartijencoalitie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Bron?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

De eerste exitpoll is bekend: https://www.zdf.de/politik/wahlen/video ... n-100.html
Theoretisch ligt de hele strijd om het kanselierschap nog open. De Union verliest veel minder sterk dan verwacht, en dat gaat vooral ten koste van de AfD, Grünen en Die Linke. Desondanks zijn er nog vele mogelijkheden om een nieuwe regering te vormen, afhankelijk van de verdeling van de restzetels.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

Maar de kans op rot-grün-rot is vrij klein! *O*
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

Das een gek stoplicht! :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Handig hoor, twee publieke omroepen hebben waarbij de een zegt dat de CDU de grootste wordt en de ander de SPD :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Aking schreef: zo 26 sep 2021, 18:22 Das een gek stoplicht! :shock:
:Y

't Is rot.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door wouter15 »

PHS schreef: zo 26 sep 2021, 17:32 Een poesbericht van de NOS ;)

Kaag heeft het niet alleen gemaild, maar ook gezegd tijdens een partijbijeenkomst in Amsterdam.
Jeetje, het is een beetje laat maar dit is wel echt goed nieuws! Ik ben alleen benieuwd of Mark en Wopke wel met D66/CU/PvdA/GL in een kabinet willen. Ik kan mij het bijna niet voorstellen (VVD/CDA samen met D66/GL/PvdA vonden ze al teveel dus met de CU er nog bij al helemaal).

Maar aangezien Kaag ook wel verder wil met het huidige kabinet zal het mij niks verbazen als ergens komende week de onderhandelingen voor dit kabinet gestart gaan worden.
Suus schreef: za 25 sep 2021, 23:37 Ollongren heeft door een vorige blamage van Mona Keijzer de formatie om zeep geholpen.
Heb ik iets gemist? Op welke gebeurtenis doel je nu?
Laatst gewijzigd door wouter15 op zo 26 sep 2021, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten