Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Meltrain schreef: do 25 mar 2021, 21:27 Sommige gemeenten zijn in mijn ogen te groot, zoals Hoeksche Waard, wat een samenvoeging is van 5 gemeenten.
Mee eens en veel fusiegemeenten hebben ook grotere verschillen tussen kernen zoals in de gemeente Nissewaard.
ArrivaBas schreef: vr 02 apr 2021, 09:21 De voltallige oppositie (dus ook DENK) heeft de motie van wantrouwen gesteund en twee van de huidige coalitiepartijen (D66 en CDA) komen met een motie van afkeuring. Dat geeft wat mij betreft aan dat al die partijen niet bepaald happig zijn om met Rutte te regeren. Juist in de oppositie heeft Rutte het daarom zeer moeilijk om überhaupt nog een kabinet te vormen en zal hij zich dusdanig moeten opstellen dat hij weer te vertrouwen is.
Daar komt bij dat Kuzu in het voorjaar een paar keer heeft aangegeven absoluut niet happig te zijn op meeregeren met de VVD. Hij heeft Rutte tijdens een coronadebat zelfs uitgemaakt voor dictator. Het zou mij verbazen als Azarkan er helemaal anders in staat.
Met hun knip en plakfilmpjes in het verleden heb ik niet het idee dat andere partijen staan te springen om met Denk een coalitie te vormen.
PHS schreef: ma 05 apr 2021, 10:47 Zullen we verder op de inhoud discussiëren?
Ook een oproep aan de moderatoren wat mij betreft, WO2 vergelijkingen krijgen alle ruimte op dit forum en worden niet actief gemodereerd.
Suus schreef: ma 05 apr 2021, 11:20 Overigens zijn niet alle stemmers van deze partijen daarmee ook racistisch. Een deel heeft gewoon weinig besef van waar ze op stemmen, daarvoor stond afgelopen zaterdag een lang artikel in de Volkskrant over wellness-moeders en hun conspiritualiteit.
Bij Ja21 bestaat de achterban vooral uit hoogopgeleiden.
https://nos.nl/collectie/13860/artikel/ ... kste-thema
Suus schreef: ma 05 apr 2021, 10:45 Ik woon al bijna vijf jaar in een gemeente die wordt geteisterd door de ellende van Eerdmans.
De gentrificatie van het woningaanbod is juist gestart toen D66/CDA/Leefbaar in het college zaten en dankzij dat college zijn er ook stewards gekomen s avonds in de metro, het niet alleen maar kommer en kwel ;)
PHS schreef:
En kan de VVD zo snel een nieuwe leider en premier aanwijzen? De opvolging van Rutte wordt daar een bloedbad, lijkt me, en is nooit op tijd geregeld voor de formatie. Ik zie andere partijen ook niet wachten totdat de strijd binnen de VVD voorbij is.
Binnen de VVD is onvoldoende geïnvesteerd in opvolging van Mark Rutte, eigenlijk zou alleen iemand zoals Hans Wiegel Rutte kunnen opvolgen zonder al te veel zetels te verliezen bij een aankomende verkiezing.
Alargule schreef: Het zijn juist de partijen die vroeger voor de lagere en middenklassen stonden die nu het meest verlies lijden, en dat zijn traditioneel de partijen op links, met name PvdA en SP. Dat zie je ook wel aan de recente electorale uitslagen, waar het juist deze partijen zijn die steeds meer terrein verliezen, ten opzichte van winst van (extreem)rechts. VVD en CDA blijven over het algemeen vrij stabiel.
Dankzij de briefstembureau's zie je ook de generatieverschillen goed, juist bij de briefstembureau's wordt er veel meer op PvdA en CDA gestemd, beide partijen hebben een vergrijsde achterban. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/cda ... -geen-zin/
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 06 apr 2021, 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Mr-W schreef: di 06 apr 2021, 09:58
PHS schreef: ma 05 apr 2021, 10:47 Ik loop niet weg met Eerdmans, dat je mij in die hoek probeert te duwen is een zwaktebod Suus. Zullen we verder op de inhoud discussiëren?
Ook een oproep aan de moderatoren wat mij betreft, WO2 vergelijkingen krijgen alle ruimte op dit forum en worden niet actief gemodereerd.
Wat heeft Suus' verwijt dat PHS wegloopt met Eerdmans te maken met een WO2-vergelijking?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Ik had t niet over de boodschap van Suus, die is helemaal prima.

Ik reageerde op het gedeelte “zullen we verder discussiëren op inhoud”.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Nee, je stelde dat WO2-vergelijkingen 'alle ruimte op dit forum [krijgen]' - waar je vervolgens geen voorbeelden bij geeft - en doet dat in reactie op Suus' opmerking over het vermeende weglopen van PHS met Eerdmans.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Mr-W »

Leg me geen woorden in de mond, speciaal voor jou heb ik mijn reactie aangepast :')
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Ik leg je geen woorden in de mond - je stelt zelf dat WO2-vergelijkingen alle ruimte op dit forum krijgen. Ik wil het voor de zekerheid best nog wel even citeren, voor ook dat door je wordt aangepast. Maar het is nogal een stelling om te poneren, zeker als je daar geen bewijslast bij aandraagt.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

De bruinhemden waar het steeds over gaat is geen verwijzing naar WO2?
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Een snelle zoekopdracht leert mij dat die term vier keer is gebruikt in de geschiedenis van dit forum. Mr-W lijkt met zijn uitspraak - net als jij trouwens - te suggereren dat dit soort terminologie je te pas en te onpas om de oren vliegt, en meent dat de moderatoren daar maar eens wat aan moeten doen.

Ten eerste denk ik dat het met die verwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog wel meevalt. Ten tweede is het beter om met iemand die dergelijke vergelijkingen tóch trekt eerst eens het gesprek aan te gaan ('wat bedoel je hier eigenlijk mee?'), en als daar geen (redelijk) antwoord op komt en het gedrag zich blijft herhalen, gebruik te maken van de report-functie. Dat passief-agressieve oproepen tot modereren in het openbaar is een beetje zoals het vroeger in de zandbak ging, als het ene kindje verhaal kwam halen bij de juf over dat vervelende andere kindje.

Die fase zijn we toch allemaal ontgroeid, dunkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Ik zie dat jullie je weer aan het vermaken waren terwijl ik weer wat werkgelegenheid aan het scheppen was :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Jef400 »

Jef400 schreef: ma 05 apr 2021, 11:31 Ook algoritmes dragen bij aan de ontwikkelingen van Bruinrechts. Het is ook een beetje een probleem dat je zelf in de hand hebt als je niet doortastend op wil treden.
Want Bruinrechts is hetzelfde als Bruinhemden. Overigens als je kijkt naar lerarenmeldpunten, de wetenschap opzetten tegen de bevolkingen en de continue verwijzingen naar Lügenpresse toch echt fascistoïde trekjes aanwezig.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

Alargule schreef: di 06 apr 2021, 16:48 Een snelle zoekopdracht leert mij dat die term vier keer is gebruikt in de geschiedenis van dit forum. Mr-W lijkt met zijn uitspraak - net als jij trouwens - te suggereren dat dit soort terminologie je te pas en te onpas om de oren vliegt, en meent dat de moderatoren daar maar eens wat aan moeten doen.
Ho ho, ik sugereer helemaal niet dat die term mij te pas en te onpas om de oren vliegt, dat maak jij er van. Daarnaast meen ik niet dat de moderators moeten ingrijpen, laat staan dat ik daar hier toe zou gaan oproepen.

Wat mij wel opvalt is dat "extreemrechts" hier vrij hard word veroordeeld met woorden als "bruin hemden". Dat mag, maar het bevordert de discussie niet. En ja ik weet dat onze rechtse vrienden precies hetzelfde doen, maar ik heb net geleerd dat we hier niet in de zandbak zitten.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Post schreef: di 06 apr 2021, 17:15 Wat mij wel opvalt is dat "extreemrechts" hier vrij hard word veroordeeld met woorden als "bruin hemden". Dat mag, maar het bevordert de discussie niet. En ja ik weet dat onze rechtse vrienden precies hetzelfde doen, maar ik heb net geleerd dat we hier niet in de zandbak zitten.
Waar wordt extreemrechts dan als zodanig veroordeeld in de recente discussie? Zoals ik eerder al opmerkte, ben ik die term maar vier keer tegengekomen in de hele geschiedenis van dit forum.

Dan nog denk ik dat er wel een doel mee gediend wordt dat voorbij het zwartmaken (of bruinmaken, zo u wilt) van (extreem)rechts gaat. Er zijn zorgwekkende overeenkomsten tussen het gedachtegoed dat door de huidige rechtse partijen (meer specifiek PVV, FvD en JA21, om definitiediscussies daarover voor te zijn) wordt aangehangen en hun - toegegeven - veel radicalere voorgangers ten tijde van de jaren '30 en '40. Racisme zit in de bloedvaten van deze partijen, het dedain jegens de parlementaire democratie en de afkeer van alles wat naar links, academisch of cultureel (voorzover dat niet in het eigen smalle stramien past) neigt is duidelijk zichtbaar, en met FvD is nu ook het complotdenken met acht zetels vertegenwoordigd in de Tweede Kamer.

De FvD spreekt zich zeer nadrukkelijk uit tegen de coronamaatregelen. Baudet meent corona maar een griepje. Er wordt instemmend geknikt bij waanideeën dat de coronamaatregelen bedoeld zijn om de bevolking eronder te krijgen en te houden.

De laatste weken zie je tijdens die demonstraties op het Museumplein ook wat 'veteranen' opduiken. Nu wordt eraan getwijfeld of dit wel echte veteranen zijn, of dat het een verkleedpartijtje is. Eerlijk gezegd baart mij dat laatste scenario meer zorgen. Dan gaat het hier namelijk niet over mensen die het wel lollig vinden om zich in een soldatenoutfit te hijsen, maar veel waarschijnlijker om types die er wel hitsig van worden dat ze hun gedachtegoed geüniformeerd mogen verdedigen. Hetzelfde slag dat in de jaren '30 ook verkocht raakte aan de bruine hemden van de SA, om het cirkeltje naar deze term weer rond te maken.

Ja, het is te makkelijk om deze stromingen allemaal onder het fascisme te gooien, omdat bepaalde elementen uit het fascisme hier ontbreken. Vooralsnog. Want de trend die ik zie is er eentje waarin er heel langzaam maar zeker steeds meer elementen uit dat gedachtegoed bij betrokken worden.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

En helpt het om deze kleine groep op een hoop te gooien met de mensen die ontevreden zijn? En ze dan ook nog bruinrechts, bruinhemden, racisten enzovoort te noemen. Dat er figuren en ideeën rond gaan in de rechter hoek die het daglicht niet kunnen verdragen ben ik met je eens, maar zolang deze partijen grote groepen kiezers aanspreken lijkt het mij niet verstandig om iedere keer hard te roepen dat ze fout zijn. Ik zou graag willen dat we kijken naar de problemen die ze benoemen. Dat de oorzaken vaak in andere hoeken zitten dan dat kan, maar de gevoelens van onvrede zijn er.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Welke problemen benoemen ze dan? Welke oplossingen dragen ze daarvoor aan? Hoe serieus zijn deze problemen? En hoe geschikt zijn de oplossingen die deze partijen daarvoor aandragen?
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: di 06 apr 2021, 17:44 Waar ik in jouw betoog moeite mee heb, Alargule, is dat je drie rechtse partijen op één hoop gooit terwijl er, nogmaals, zeer grote verschillen tussen de partijen bestaan.
Ik heb eerder in dit topic (gisteren nog, meen ik) betoogd dat dat eerder nuanceverschillen zijn dan 'grote' verschillen.
Dit is net alsof je de PvdA kwalijk neemt dat de SP een jeugdbeweging heeft waarvan de top oproept tot een gewelddadige communistische revolutie.
Opnieuw een doorzichtig staaltje whataboutism. We hebben het hier over de onwelriekende geurtjes van (extreem)rechts, niet over die van links.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Aking »

JA WANT HET GAAT OVER RECHTS!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Er lijkt mij toch wel een duidelijk verschil tussen PvdA/SP enerzijds en FvD/JA21 anderzijds. JA21 is vorig jaar vrijwel volledig gevormd uit afgesplitste FvD’ers, terwijl de PvdA en SP een volledig eigen onstaansgeschiedenis hebben. Er is dus een tijd geweest dat JA21’ers het eens zijn geweest met het gedachtengoed en de uitspraken zoals homeopathische verdunning van Baudet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

PHS schreef: di 06 apr 2021, 17:51
Alargule schreef: di 06 apr 2021, 17:47 Opnieuw een doorzichtig staaltje whataboutism. We hebben het hier over de onwelriekende geurtjes van (extreem)rechts, niet over die van links.
Nee, Alargule, dat heet een vergelijking, en dat is een doodgewone stijlfiguur. [...] (A)
Een whataboutism is inderdaad een vorm van een vergelijking. Goed dat je de (A) er zelf al bij zette.
Ik vind het overigens wel amusant hoe gepikeerd je raakt van (verkapte) kritiek op linkse partijen
Toen ik nog - zeg - een jaar of 23 was, vatte ik veel posts op openbare fora nog wel eens persoonlijk op. Inmiddels zit ik een paar maanden onder de 40. In de tussenliggende jaren leer je het wel af om online discussies persoonlijk op te vatten, neem dat maar van me aan hoor.

Maar I'll indulge you: ik sta wel achter het idee van een brede partij op links, die uit de fusie van PvdA, GL en SP zou kunnen ontstaan. Dit kan een interessant tegengeluid tegen de middenpartijen bieden. Vooralsnog lijkt men hier zelf echter nog niet aan toe te zijn.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Post »

Alargule schreef: di 06 apr 2021, 17:42 Welke problemen benoemen ze dan? Welke oplossingen dragen ze daarvoor aan? Hoe serieus zijn deze problemen? En hoe geschikt zijn de oplossingen die deze partijen daarvoor aandragen?
Volgens mij begrijp je nog niet helemaal waar ik heen wil, ik wil niet beweren dat extreemrechts gelijk heeft of dat ze met goede ideeën komen. Ik wil alleen waken voor het afschrijven van de groep kiezers die ze aanspreken.

Maar vooruit een concreet voorbeeld, de Euro.
Er is onvrede bij een gedeelte van de bevolking over het overhevelen van geld van Noord naar Zuid.

Welke oplossingen dragen ze voor?
Oplossing Wilders, uit de Euro.

Hoe serieus zijn deze problemen?
De hoeveelheid geld is verwaarloosbaar, maar de onvrede is zeker een probleem. Het draagvlak voor de Europese integratie wordt ondermijnt.

Hoe geschikt zijn de oplossingen die deze partijen daarvoor aandragen?
Totaal ongeschikt, maar het probleem is dat de overige partijen geen eigen standpunt hebben. Neem nu de SP, die vind de Euro onhoudbaar. Maar moeten we uit de Euro stappen, nee dat ook niet. De overige partijen komen ook niet verder dan stoere woorden zoals Rutte met geen cent meer naar de Grieken, of Europa moet kleiner. Waarbij Rutte zijn belofte niet nagekomen is en de tweede uitspraak niet heel veel besef toont van wat Europa is. De Europese unie is een betrekkelijk kleine organisatie die vooral geld incasseert en uitkeert.
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

Post schreef: di 06 apr 2021, 18:11 Volgens mij begrijp je nog niet helemaal waar ik heen wil, ik wil niet beweren dat extreemrechts gelijk heeft of dat ze met goede ideeën komen. Ik wil alleen waken voor het afschrijven van de groep kiezers die ze aanspreken.
Doe ik dat dan? Ik neem het gedachtegoed van deze partijen op de korrel, niet degenen die erop stemmen. Dat laat onverlet dat er over het gedachtegoed van individuele stemmers op PVV, FvD en JA21 ook wel het nodige te zeggen zal zijn, maar dat is hier geen onderwerp van de discussie.

En tja, de euro. Wie heeft het daar nog over? Het gaat nu vooral over corona en over Rutte. De waan van de dag. Dat is in ieder geval iets dat deze partijen als geen ander begrepen hebben: lift mee op het ongenoegen over de waan van de dag. Spreek het onderbuikgevoel aan.

Wat ook wel aangeeft hoe gevaarlijk deze partijen (kunnen) zijn. Er is geen sprake van langetermijnvisies, van duurzame oplossingen voor de daadwerkelijke crises waarmee we ons als gemeenschap, als land en als mensheid mee geconfronteerd zien. PHS zal nu wel weer komen aanzetten met dat dat een verwijt is dat je andere partijen ook kunt maken, en op zich heeft hij (zij?) daar geen ongelijk in. Maar bij die andere partijen, zelfs bij de rakkers van de SGP, heb ik dan toch in ieder geval het vertrouwen dat men niet wil morrelen aan de fundamenten van de Nederlandse rechtsstaat.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: di 06 apr 2021, 17:44 Waar ik in jouw betoog moeite mee heb, Alargule, is dat je drie rechtse partijen op één hoop gooit terwijl er, nogmaals, zeer grote verschillen tussen de partijen bestaan.
Zou je me wat perspectief op de bruine brei kunnen geven, door deze kennelijk enorme verschillen helder toe te lichten? Ik zie namelijk vooral meer of iets minder racisme (al dan niet gecamoufleerd als godsdienstkritiek) en het soms met grote aarzeling afstand houden van extreem nationalistische of zelfs neonazistische ideeën, gelardeerd met populistische oneliners. Veel nuance vermag ik niet te zien. Jij kennelijk wel, dus ik ben erg benieuwd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Het is met recht een politieke discussie *O*
Alargule

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Alargule »

trolly schreef: di 06 apr 2021, 18:53 Zou je me wat perspectief op de bruine brei kunnen geven, door deze kennelijk enorme verschillen helder toe te lichten? Ik zie namelijk vooral meer of iets minder racisme (al dan niet gecamoufleerd als godsdienstkritiek) en het soms met grote aarzeling afstand houden van extreem nationalistische of zelfs neonazistische ideeën, gelardeerd met populistische oneliners. Veel nuance vermag ik niet te zien. Jij kennelijk wel, dus ik ben erg benieuwd.
Die poging is al gedaan:
PHS schreef: ma 05 apr 2021, 11:34 Ik kan nog wel wat andere fundamentele verschillen benoemen:
- PVV heeft het sociaaleconomische programma van de SP afgekeken, FvD en JA21 zitten sociaaleconomisch dichter bij CDA en VVD zijn meer ondernemerspartijen.
- PVV is veel radicaler wat betreft islam en immigratie; willen grote aantallen moslims gedwongen terugsturen naar waar ze oorspronkelijk vandaan komen. FvD is een stuk minder radicaal en JA21 is gewoon een soort klassieke VVD.
- FvD omarmt complotdenken, PVV en JA21 zeer zeker niet. FvD vindt corona ook een griepje, ze ontkennen de invloed van de mens op de opwarming van de aard enzovoort.
- FvD heeft een afgedankt kroonjuweel van D66 gevonden: meer directe democratie.
Het neigt een beetje naar snel-even-cherrypicken-in-de-partijprogramma's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten