Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

PHS schreef:Dit lijkt mij vooral een wens van D66, die partij is bij mijn weten groot voorstander van rekeningrijden. D66 heeft met de verkiezingswinst een sterke stem aan de onderhandelingstafel, dus heel vreemd zou het niet zijn als het in het regeerakkoord komt.

Maar wellicht gaan VVD en CDA het proces zo hard traineren dat de kilometerheffing er uiteindelijk nooit van komt :mrgreen:
Suus schreef: do 09 dec 2021, 20:49 Bovendien zet rekeningrijden ook een rem op overmobiliteit. Je mag gaan afrekenen voor korte stadsritjes die je ook wel te voet of per fiets had kunnen doen.
Niet iedereen woont in een stad, Suus. Bovendien wordt autobezit in steden al financieel ontmoedigd door peperdure parkeervergunningen.
Bijna iedereen in Nederland woont op loop- of fietsafstand van een supermarkt. In 2015 was de gemiddelde afstand tot een supermarkt voor heel Nederland 0,9 kilometer. Inwoners van “Verspreide huizen Castelre” in Baarle-Nassau hadden de grootste reisafstand tot een supermarkt met 12 kilometer. Ook als je niet in een stad woont kunnen de meesten voor een brood of een pak melk gewoon de fiets pakken.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl212907 ... supermarkt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door tsov »

Ik lees een boel reacties op basis van "onderbuikgevoel" over het concept rekeningrijden.
Ik ben vooral benieuwd hoe het geïmplementeerd zou gaan worden. Daar zijn legio mogelijkheden toe, allemaal met voor- en nadelen.
Bijvoorbeeld:
- GPS-tracking: lijkt het meest eerlijk, maar is tamelijk privacygevoelig
- APNR-camera's (kentekenherkenning): er is al een tamelijk dekkend landelijk netwerk, maar zal sluiproutes creëren, waardoor je juist meer verkeer door woonwijken en over boerenlandweggetjes gaat krijgen. Waardoor daar camera's moeten komen, en je uiteindelijk in een vicieuze cirkel belandt met op elke straathoek een camera.
- Kilometerregistratie: bij de apk wordt al jaarlijks de kilometerstand genoteerd, daar zal je best een fiscale conclusie uit kunnen trekken. Maar iedereen gaat dan natuurlijk claimen dat van die 20.000 km per jaar er 15.000 in het buitenland waren, en dat ze daar dus geen belasting over verschuldigd zijn (Kijk maar, ik heb een tolkaartje uit Frankrijk en een vignet uit Oostenrijk).

Wie biedt er meer? :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

Dan zal het GPS worden, want privacy bestaat al lang niet meer, heb ik onlangs nog hier op het forum gelezen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Probeer zelf al de kleine boodschappen zoveel mogelijk lopend te doen, maar de weekboodschappen meezeulen op de fiets of in de bus is ook zowat. En in het weekend maak ik de plezierritjes al zoveel mogelijk met het OV.

Woon-werk is weinig reëel omdat ik domweg 2 keer zo lang onderweg ben met trein als bus en zowel feitelijk als gevoelsmatig een enorme omreis moet maken. Vanuit Den Bosch eerst naar het noordwesten moeten - dan naar het oosten en vervolgens weer naar het zuiden, terwijl ik ten noordoosten van mijn woonplaats werk.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door tsov »

PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18 GPS-tracking lijkt mij voor de hand liggen: voor vrachtwagens bestaat dit al in België en Duitsland. Het is bewezen technologie, en kan je makkelijk invoeren voor auto's.
Voorzover ik weet werkt dit niet met GPS, maar met kastjes boven de weg die met een transponder in de vrachtauto communiceren.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Exact, tolinning voor vrachtwagens in Duitsland, België, Oostenrijk etc. vindt plaats door middel van portalen boven de weg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18 Maar waar het op het platteland om gaat bij rekeningrijden, zijn de ritten van/naar het werk. In normale tijden forensen veel mensen naar een provinciestad of een grote stad voor hun werk. Op jaarbasis zijn dat heel wat kilometers, en als je daar per kilometer voor moet gaan betalen dan ben je behoorlijk de sjaak. Het is ook niet eerlijk naar het platteland toe, want het OV is zelden een reëel alternatief voor de auto. Als je in een klein dorp woont, dan is er soms geeneens OV meer, zelfs niet in de spits (hallo Brabant).
Dan nog kun je eerst met de auto of fiets naar het dichtstbijzijnde (bus)station rijden en daar de trein of bus nemen.
Je hoeft niet per se met de auto naar je werk te rijden, zeker niet als vlak bij het werk een halte of station is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

Op het platteland kun je vaak wel je auto gratis parkeren. Zo deed ik dat ook. Naar een station rijden met een fatsoenlijke bediening of een directe verbinding naar het werk.

In buitenstallingen stal ik mijn fiets niet graag - mede vanwege de hoeveelheid fietswrakken. Zeker sinds de bewaakte en overdekte stallingen 24 uur gratis stallen bieden. En tegenwoordig woon ik op loopafstand van een groot Intercitystation. Nu kan ik overal gemakkelijk en snel naar toe reizen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door isadora »

En vooral veel meer telewerken, we hebben de smaak nu goed te pakken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Suus schreef: vr 10 dec 2021, 07:46 Bijna iedereen in Nederland woont op loop- of fietsafstand van een supermarkt. In 2015 was de gemiddelde afstand tot een supermarkt voor heel Nederland 0,9 kilometer. Inwoners van “Verspreide huizen Castelre” in Baarle-Nassau hadden de grootste reisafstand tot een supermarkt met 12 kilometer. Ook als je niet in een stad woont kunnen de meesten voor een brood of een pak melk gewoon de fiets pakken.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl212907 ... supermarkt
Maar in de auto kan ik makkelijker meer meenemen

Edit: en straks voor stage kan ik het eerste uur niet eens redden met her OV en het OV duurt 2 uur en auto 40 minuten...
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door teun »

Wat een slap excuus. :')
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Slap excuus dat ik niet eens op tijd aanwezig ben?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18 Zelfs al zit de supermarkt of loop- of fietsafstand, heel wat klanten zullen gewoon met de auto komen omdat het geen doen is om met de boodschappen te sjouwen of te fietsen. De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen echt niet in een fietstas ;)
De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen wel erg goed in zo'n bestelwagen van AH. Maar twintig jaar geleden zou je helemaal gelijk hebben.
PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18Maar waar het op het platteland om gaat bij rekeningrijden, zijn de ritten van/naar het werk. In normale tijden forensen veel mensen naar een provinciestad of een grote stad voor hun werk. Op jaarbasis zijn dat heel wat kilometers, en als je daar per kilometer voor moet gaan betalen dan ben je behoorlijk de sjaak.
Dit argument tegen rekeningrijden gaat uit van de onjuiste premisse van een universeel vlak tarief, terwijl het idee juist is dat wordt belast afhankelijk van verkeersintensiteit. In de randstad zullen de kosten per kilometer in de spits dus aanzienlijk hoger zijn dan in de provincie. Of dat allemaal ook werkt en hoe wenselijk dat is met het oog op het terugdringen van uitstoot is een andere discussie, maar om nou bij voorbaat uit te gaan van een enorm nadeel voor de periferie is nogal voorbarig. Voor forensen ligt het wellicht anders, maar wellicht is het gezien de ijsberen niet zo'n raar idee dat iedereen eens nadenkt over de duizenden afgelegde autokilometers ten behoeve van woon-werkverkeer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door waldo79 »

teun schreef: vr 10 dec 2021, 17:51 Wat een slap excuus. :')
We hebben andere wensen en behoeften. Pro OV is wat mij betreft geen anti-auto. Ik krijg hier de indruk dat de discussie vrij zwart-wit wordt gevoerd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2853
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ICE11 »

trolly schreef: vr 10 dec 2021, 18:05 In de randstad zullen de kosten per kilometer in de spits dus aanzienlijk hoger zijn dan in de provincie. Of dat allemaal ook werkt en hoe wenselijk dat is met het oog op het terugdringen van uitstoot is een andere discussie
Volgens mij moet het juist daar waar in de spits de verkeersdrukte (te) hoog is goedkoper worden om de straten te ontlasten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

40 minuten autoreistijd naar een stage vind ik toch wel vrij veel eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Vinny »

tsov schreef: vr 10 dec 2021, 08:23 Ik lees een boel reacties op basis van "onderbuikgevoel" over het concept rekeningrijden.
Ik ben vooral benieuwd hoe het geïmplementeerd zou gaan worden. Daar zijn legio mogelijkheden toe, allemaal met voor- en nadelen.
Bijvoorbeeld:
- GPS-tracking: lijkt het meest eerlijk, maar is tamelijk privacygevoelig
- APNR-camera's (kentekenherkenning): er is al een tamelijk dekkend landelijk netwerk, maar zal sluiproutes creëren, waardoor je juist meer verkeer door woonwijken en over boerenlandweggetjes gaat krijgen. Waardoor daar camera's moeten komen, en je uiteindelijk in een vicieuze cirkel belandt met op elke straathoek een camera.
- Kilometerregistratie: bij de apk wordt al jaarlijks de kilometerstand genoteerd, daar zal je best een fiscale conclusie uit kunnen trekken. Maar iedereen gaat dan natuurlijk claimen dat van die 20.000 km per jaar er 15.000 in het buitenland waren, en dat ze daar dus geen belasting over verschuldigd zijn (Kijk maar, ik heb een tolkaartje uit Frankrijk en een vignet uit Oostenrijk).

Wie biedt er meer? :mrgreen:
Het meest eerlijk zou zijn dat iedereen een hoge wegenbelasting betaalt met een variabele korting naar gelang je minder in de spits en minder in de grote stad rijdt. Dit aan te tonen met vrijwillige tracking.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: vr 10 dec 2021, 19:24
trolly schreef: vr 10 dec 2021, 18:05 In de randstad zullen de kosten per kilometer in de spits dus aanzienlijk hoger zijn dan in de provincie. Of dat allemaal ook werkt en hoe wenselijk dat is met het oog op het terugdringen van uitstoot is een andere discussie
Volgens mij moet het juist daar waar in de spits de verkeersdrukte (te) hoog is goedkoper worden om de straten te ontlasten.
Dit volg ik niet. :s
Op plekken waar de verkeersdruk te hoog is, wil je toch juist minder verkeer hebben?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Vinny schreef: vr 10 dec 2021, 19:39 Het meest eerlijk zou zijn dat iedereen een hoge wegenbelasting betaalt met een variabele korting naar gelang je minder in de spits en minder in de grote stad rijdt. Dit aan te tonen met vrijwillige tracking.
Geen verkeerd concept.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

Ik dacht: hier heb ik al eens wat over getikt. Aldus:
nvdw schreef: za 30 jan 2021, 23:07 Het is met de invoering van de kilometerheffing net als de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek: iedereen is voor, tot het echt doorgevoerd moet worden, want dan is het ineens electorale zelfmoord.

De laatste keer dat het dichtbij een km-heffing kwam, was dat nog onder vrouwenmepper Camiel E. van het CDA, en toen was de heisa al compleet. Wat niet hielp was dat er in het voorgestelde plan weinig concreet was, behalve de monsterlijke boete voor het foppen van het registratiekastje en het feit dat je hoogstens 8.000 km per jaar in een Smart moest rijden om niet duurder uit te komen dan binnen het bestaande systeem.

Het grote probleem was dat de boel 'budgetneutraal' zou worden ingevoerd: de belofte dat 'we' niet meer zouden betalen was feitelijk dat de opbrengsten uit de km-heffing niet meer zouden zijn dan de opbrengsten uit de bestaande autogerelateerde belastingen, maar daar moesten de kosten van het instellen en handhaven van het inningssysteem ook nog bij worden opgeteld. Een van die te integreren autobelastingen was trouwens de BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto's. Leuk want als je dan net een nieuwe auto had gekocht kon je de BPM via de km-heffing nog een keer betalen.

Geheel conform de Nederlandse traditie was een 'flat fee' per kilometer geen optie: nee, we moesten ook gaan sturen op spitsdrukte, er moest een 'versnellingsheffing' komen zodat je direct meebetaalde aan wegwerkzaamheden als je door een werkvak reed, en er moest een differentiatie komen naar gelang leeftijd, CO2-emissie en weet ik wat voor parameters voor wat betreft de auto. Alleen voor de inboorlingen uiteraard, want hoe de buitenlander aan het kastje zou moeten was niet uitgekristalliseerd. Van het invoeren en onderhouden van al die nonsens zou je alleen al een nieuwe snelweg van Amsterdam naar Rotterdam kunnen aanleggen.

Veel te moeilijk allemaal, dus is het plan de ton ingegaan.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door dennistd »

trolly schreef: vr 10 dec 2021, 18:05
PHS schreef: vr 10 dec 2021, 10:18 Zelfs al zit de supermarkt of loop- of fietsafstand, heel wat klanten zullen gewoon met de auto komen omdat het geen doen is om met de boodschappen te sjouwen of te fietsen. De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen echt niet in een fietstas ;)
De weekboodschappen van een meerpersoonshuishouden passen wel erg goed in zo'n bestelwagen van AH. Maar twintig jaar geleden zou je helemaal gelijk hebben.
Alleen bezorgen die hier dan weer niet. En dat zal zo zijn op veel meer plekken buiten de grote steden neem ik aan.

Lijkt me trouwens ook een prima wet: een bedrijf dat meer dan X% van de inwoners van Nederland wil bedienen met een bezorgdienst is verplicht om deze dienst in het hele land aan te bieden, tegen dezelfde prijs. Waarom mag een inwoner van Enschede wel 'profiteren' van een 10-minuten-flits-supermarkt-koerier en een inwoner van Beuningen of Rossum niet?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Omdat inwoners van Enschede het sowieso al erg zwaar hebben. Maar afgezien daarvan: ik dacht dat er overal bezorgd werd. Weer een illusie armer. Verplichting tot dienstverlening voor grote aanbieders lijkt me niet heel gek. Daar kunnen dan wel weer voorwaarden als een vaste bezorgdag of een maximaal aantal leveringen per week aan verbonden worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten