Een tas vol politiek!

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door tsov »

Waarom zou het een voorrecht moeten zijn dat je in Nederland geboren bent?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door jelmerrr »

Stel mijn ouders gooien mij het huis uit, moet ik maar op straat zwerven?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

jelmerrr schreef:Politiek gaat dus weer 20.000 huizen afpakken van mensen die in Nederland geboren worden.
Nee, het kabinet heeft de huizenmarkt in het slop laten lopen omdat ze al vijftig jaar veel te lief zijn voor de boeren. Dat je geen huis kan vinden is niet de schuld van vluchtelingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door ArrivaBas »

Naast dat de bestaande vastgoedmarkt te weinig overheidsbemoeienis krijgt, draait het kabinet de mogelijkheden om de extra vraag naar woningen te bewerkstelligen volledig de nek om door het tegenstrijdige beleid van wel willen bouwen, maar het hoogst ingewikkeld maken door de bouwprojecten te laten beïnvloeden door de stikstofregels.

Van mij zal je waarschijnlijk geen last hebben op de woningmarkt. Mijn overweging om de oostgrens over te wippen is ondanks het strenge coronabeleid nog onaangetast. *O*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door en-es »

jelmerrr schreef: vr 26 aug 2022, 19:04 Politiek gaat dus weer 20.000 huizen afpakken van mensen die in Nederland geboren worden.
Moet ik me nu zorgen maken, word ik uit huis gezet?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Suus schreef: vr 26 aug 2022, 21:53
jelmerrr schreef:Politiek gaat dus weer 20.000 huizen afpakken van mensen die in Nederland geboren worden.
Nee, het kabinet heeft de huizenmarkt in het slop laten lopen omdat ze al vijftig jaar veel te lief zijn voor de boeren. Dat je geen huis kan vinden is niet de schuld van vluchtelingen.
Ik lees nergens in zijn post dat hij de vluchtelingen de schuld geeft.
Hij drukt zich misschien niet zo subtiel uit, maar zijn gevoel snap ik best. Je zal maar jaren op de wachtlijst staan en telkens maar niet aan de beurt komen en je hoort nu dat er even zoveel woningen worden toegezegd aan mensen die nog maar zeer kort in Nederland zijn. Los van dat ik echt wel compassie heb met vluchtelingen (je zal maar door oorlog je familie, vrienden, huis, je land, je leven daar moeten achterlaten), zou ik daar ook een k*tgevoel bij hebben. Wat de werkelijke oorzaak van de structurele problemen ook is, dat gevoel wordt er niet anders door.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door trolly »

Maar hij staat niet op zo'n wachtlijst, hoewel hij bang is dat zijn ouders hem het huis uit zullen zetten. Het gaat hier — zoals helaas wel vaker het geval is rond dit thema — vooral over ingebeelde angsten. En zeker, twintigduizend woningen is veel, maar die hadden de afgelopen jaren makkelijk gebouwd kunnen worden als één van de kabinetten Rutte maar een half onsje meer visie gehad zou hebben. Nu wordt het even aanpoten inderdaad, maar hopelijk wordt als de druk op opvanglocaties afneemt het hele systeem niet weer meteen opgedoekt zoals eerder gebeurd is, waardoor de volgende crisis een kwestie van tijd werd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door nvdw »

Suus schreef: vr 26 aug 2022, 21:53Nee, het kabinet heeft de huizenmarkt in het slop laten lopen omdat ze al vijftig jaar veel te lief zijn voor de boeren. Dat je geen huis kan vinden is niet de schuld van vluchtelingen.
Dat is wel heel simplistisch Suus.

Tot die hele stikstofmanie losbrak was het nooit een probleem om aan bouwgrond te komen, want die kwam er simpelweg door boeren uit te kopen. Zeker als de boer in kwestie toch al niet veel te verlangen had, kon dat voor een relatief schijntje; de echte winst was voor de gemeente en de projectontwikkelaar. Mooi niet dat de boer zelf zijn grond in bouwkavels kan omzetten, want die krijgt het bestemmingsplan op zijn land natuurlijk nooit zelf gewijzigd.

Maar ja, de instantie van wie je het land koopt is steeds vaker een bank. 'Rijke boeren' in dit land hebben namelijk steeds vaker hun land te gelde moeten maken door het aan een bank te verkopen en het vervolgens terug te huren.

En dan zijn er nog talloze factoren waardoor de huizenmarkt in Nederland ontspoord is: allerlei financiële maatregelen hebben woningen alleen maar duurder gemaakt, en elke nieuwe maatregel pompt alleen maar meer lucht in die zeepbel. Over de huursector (zowel particulier als sociaal) kun je ook nog een hele boom opzetten.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Durashift »

^^ precies, het gaat erom wie het bouwrecht heeft op de beschikbare gronden. 50 jaar geleden was dat veelal nog een overheid (rijk,provincie of gemeente). Onder de 'druk' van het neoliberalisme is dat zowat volledig in de (commerciële) markt terecht gekomen. Die hebben andere belangen, helaas.

Daarnaast komen de problemen met de grotere bevolkingstoename dan voorzien. (mensen blijven langer leven etc..)
Er was eens een minister (Blok) die meende dat de woningmarkt af was. :roll:

Bouwprocedures gaan ook traag.. dat zei meneer Boelhouwer van de week ook nog; vraag je mensen of ze voor meer woningen voor de mensen in hun eigen dorp/stad zijn.. dan zal menigeen ja zeggen. Is het plan echter om bij diegene in de buurt te bouwen..dan is er grote kans op bezwaar makers.

Zelfde als met de wens om een duidelijke overheid te hebben die heldere regels stelt. Welnu,dat doet de regering op, bijvoorbeeld, het stikstofdossier dan eindelijk; 50 procent reductie in 2030.. maar dán komen de mensen die duidelijkheid willen weer in actie.. want tja..déze duidelijkheid raakt hun zelf ...en dat is eigenlijk niet te bedoeling. :N

Maar, minister-president Mark Rutte heeft vandaag gezegd dat besturen ook fouten maken is, ving ik op in een radiofragment.
Tja.. lekker makkelijk hoor, meneer Rutte. Alsof bij de afschaling van de asielopvang al niet was gewaarschuwd voor de problemen die er nu zijn.
Eerder ingrijpen, eens luisteren naar het werkveld, zal al helpen om de fouten wat minder grotesk te maken, lijkt mij.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

trolly schreef: za 27 aug 2022, 00:05 Maar hij staat niet op zo'n wachtlijst, hoewel hij bang is dat zijn ouders hem het huis uit zullen zetten. Het gaat hier — zoals helaas wel vaker het geval is rond dit thema — vooral over ingebeelde angsten.
Hij is volgens zijn profiel 21. Vanaf je 18e kun je je inschrijven bij de woningbouwvereniging en als hij dat direct gedaan heeft, staat hij nu zo'n drie jaar ingeschreven. Voorlopig zal hij nog niet aan de beurt komen om daadwerkelijk een woning toegewezen te krijgen. Dat is voor hem en duizenden anderen geen ingebeelde angst maar realiteit. Als je zo'n situatie zit en dan hoort dat in deze tijd van woningtekorten twintigduizend woningen worden toegewezen aan mensen die relatief kort in Nederland zijn en in het vervolg zo'n 12% van de sociale huurwoningen aan deze groep toegewezen moet worden, snap ik dat je daar een k*tgevoel aan overhoudt. En dan maakt het echt niet uit wat de oorzaak van dit woningtekort is.
En zeker, twintigduizend woningen is veel, maar die hadden de afgelopen jaren makkelijk gebouwd kunnen worden als één van de kabinetten Rutte maar een half onsje meer visie gehad zou hebben. Nu wordt het even aanpoten inderdaad, maar hopelijk wordt als de druk op opvanglocaties afneemt het hele systeem niet weer meteen opgedoekt zoals eerder gebeurd is, waardoor de volgende crisis een kwestie van tijd werd.
Zeker, al is het niet alleen aan de kabinetten Rutte toe te schrijven. De kabinetten daarvoor hebben het ook laten verslonzen, zeker ook op asielbeleid. Wat dat laatste betreft is het al decennia pappen nathouden door de ene groep en komt de andere groep niet verder dan "het probleem benoemen."
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

AppleMoose schreef: za 27 aug 2022, 13:27 Als je zo'n situatie zit en dan hoort dat in deze tijd van woningtekorten twintigduizend woningen worden toegewezen aan mensen die relatief kort in Nederland zijn en in het vervolg zo'n 12% van de sociale huurwoningen aan deze groep toegewezen moet worden, snap ik dat je daar een k*tgevoel aan overhoudt.
Op zich snap ik dat ook. Tegelijkertijd snap ik ook wel wat de achterliggende gedachte achter de voorrangsregeling is. Dat doen we niet omdat we buitenlanders in de watten willen leggen, maar omdat de capaciteit van opvangcentra nu eenmaal beperkt is, en het voor iemand die eenmaal statushouder is niet wenselijk is dat hij/zij/hen daar nog langer verblijft. De capaciteit is niet alleen hard nodig, maar ook voor de statushouder zelf is het bepaald geen pretje om in een opvangcentrum te moeten verblijven.

Degenen die 'van huis uit' op zo'n wachtlijst staan, zitten doorgaans in een minder nijpende situatie. Mocht daar echter wel sprake van zijn, dan bestaan er dus voorrangsregelingen.
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door AppleMoose »

Uiteraard snap ik de achterliggende reden en velen die wachten op en huis snappen die ook wel. Neemt niet weg dat velen hier ook een nare bijsmaak aan overhouden en dat afdoen als 'ingebeelde angst' vind ik te makkelijk en ook niet terecht.

En als die voorrangsregeling nou echt iets zou oplossen... Voorlopig blijft het nog steeds pappen en nathouden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Die voorrangsregeling gaat het onderliggende probleem inderdaad niet oplossen, nee.
🗣
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

Volkshuisvesting leek aan het einde van de 90'er jaren wel zo'n beetje af en met een beetje neo-liberale wind die toen van sociaal-democratisch tot liberaal waaide leek er dus ook vooral weinig behoefte om hier als overheid veel energie in te steken. En laten we wel wezen, toen de kredietcrisis rond 2007 aanbrak was er ook niet zoveel aan de hand. Vanaf dat moment zijn de investeringen in woningen massaal stilgevallen en alle "herstelinvesteringen" in o.a. infrastructuur en innovaties hadden achteraf misschien beter in woningbouw voor de onderkant van de middenklasse en de lagere klassen gestoken kunnen worden. Maargoed, dat hoorde bij de markt en die doet natuurlijk niets als er geen zekerheid is. Sindsdien is de woningbouw nooit echt meer hersteld én is het tekort gestegen. Mensen die het kunnen betalen kunnen meedoen in prijsstijgingen e.d. waardoor ook met name de groepen die ik net benoemde de dupe zijn geworden.

Je kunt het ook wel zien: In de regio Amersfoort worden voormalige sociale huurwoningen in opknapstatus uit de jaren '70 met meer dan 120 vierkante meter bruikbaar vloeroppervlak voor ruimschoots meer dan 4 ton verkocht. Een bijbehorende annuïteitenhypotheek voor 100% van de woningwaarde zou maandlasten van meer dan 2000 euro per maand opleveren terwijl sociale huur ca. 770 euro per maand mag kosten. Relatief gezien waren we (gemiddeld) in de jaren '70 minder rijk dan nu. Dat wekt dan toch de suggestie dat er ook echt wel andere keuzes zijn gemaakt in de politiek in de afgelopen 10-20 jaar met vooral nadeel voor mensen met een lager inkomen. Het gaat dan niet alleen over de woningmarkt maar ook over inkomens- en belastingpolitiek, alsmede de arbeidsmarkt. Vluchtelingen zie ik daarin meer als een symptoom dan een oorzaak. Al is het maar omdat er (ook) op dat dossier vrij recent ook nog wat domme keuzes zijn gemaakt als het sluiten van locaties.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Ik denk vooral dat het besef moet indalen dat we in Nederland wat meer moeten gaan inschikken. Niet iedereen kan in een huisje met een tuintje met vrij uitzicht zonder vervelende ontwikkelingen in de buurt wonen.

Het is inderdaad niet zozeer de schuld van (de kabinetten) Rutte, want deze teneur was al langer aan de gang. Maar kabinetten zijn op hun beurt natuurlijk wel een weerspiegeling van de bevolking en daarmee de publieke opinie. Zolang die niet noemenswaardig wijzigt, zal er van doorbraken op woningbouwgebied ook weinig terechtkomen.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

Het maakt inderdaad ook nogal uit of er vrijstaande woningen of flats worden gebouwd. Laatstgenoemde kan per vierkante meter vloeroppervlakte veel meer bewoners herbergen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Klaasje »

PHS schreef: za 27 aug 2022, 15:57
Klaasje schreef: za 27 aug 2022, 15:19 Een bijbehorende annuïteitenhypotheek voor 100% van de woningwaarde zou maandlasten van meer dan 2000 euro per maand opleveren terwijl sociale huur ca. 770 euro per maand mag kosten.
Die vergelijking gaat niet op, omdat je bij een annuïteitenhypotheek de schuld aflost. Na dertig jaar aflossen is de woning van jou, na dertig jaar huur betalen niet. Bij 3,5% rente (op dit moment laagste rente bij tien jaar vast) betaal je 1167 euro per maand.
Drie punten:
- Maandlasten van huren van een vergelijkbare huurwoning op de vrije woningmarkt zijn vaak hóger dan van een koopwoning met een hypotheek. Een vergelijking op maandlasten is echt zo gek nog niet.
- Laagste rentes tellen alleen voor NHG (Het bedrag wat ik noem zit boven de maximale NHG-waarde) of bij een hypotheek die veel minder dan 100% van de woningwaarde financiert.
- Ik heb het vermoeden dat je netto maandlasten oplepelt (dus na hypotheekrenteaftrek) terwijl best wel de vraag is of de hypotheekrenteaftrek blijft bestaan, sowieso wordt die afgebouwd en wordt de verhouding bruto-netto minder gunstig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

Er is meer dan genoeg plek in dit land om te bouwen, zowel binnen de bestaande bebouwing als er vlak buiten. Het vraagt alleen om een slimmere manier van bouwen met hogere dichtheden dan Vinex en goede aansluiting op bestaande OV- en fietsnetwerken. Want een eigen tuintje is heel leuk, maar als de helft van de mensen het meteen met tegels of grijs dichtgooit kunnen die mensen ook af met een balkonnetje en openbaar groen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door TffpaA »

Rotterdam laat met de bouw van hoge woontorens, zoals de onlangs opgeleverde Zalmhaventoren, natuurlijk al zien dat verdichting in de bestaande stad prima mogelijk is. Ook de ontwikkelingen op Zuid en de toekomstplannen voor Feyenoord City zijn mooie voorbeelden.
In Amsterdam wordt ingezet op inbreiding in de Sluisbuurt, rond de stations Sloterdijk en Bijlmer/ArenA, en de toekomstplannen voor Haven-Stad.
Buiten de Randstad zie je o.a. Eindhoven de nadruk meer op hoogbouw en verdichting leggen, bijvoorbeeld met de plannen voor de Internationale Knoop XL.

Kortom: voorbeelden te over die aantonen dat je kunt verdichten, bij voorkeur rond OV-knooppunten. Waarmee niet gezegd is dat álles zo moet worden ingevuld, maar mijns inziens zou daar wel het zwaartepunt moeten liggen.

En zolang het ideaal nog een twee-onder-een-kapper in een kindvriendelijke witte wijk met twee auto's voor de deur is, is er nog een wereld te winnen.
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Daniel »

PHS schreef: za 27 aug 2022, 17:46 Nee: 400.000 x 0,0353 / 12 = 1176,67
Maar dat is dus alleen de rente, tegenwoordig moet je ook nog verplicht aflossen.
Klaasje schreef: za 27 aug 2022, 17:22 - Maandlasten van huren van een vergelijkbare huurwoning op de vrije woningmarkt zijn vaak hóger dan van een koopwoning met een hypotheek. Een vergelijking op maandlasten is echt zo gek nog niet.
Zeg maar gerust veel hoger. Tot een paar jaar geleden woonde m'n broertje in een vrije sector huurappartement qua oppervlakte vergelijkbaar met mijn koopappartement, maar waren de maandlasten voor hem grofweg het dubbele. (En niet lang daarna ging ik in een nieuwe rentevaste periode nog 200 euro per maand omlaag in lasten, terwijl huur over het algemeen alleen maar stijgt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Een tas vol politiek!

Bericht door Suus »

In Schiedam worden de bedrijventerreinen beter geconcentreerd. In Nieuw-Mathenesse komt er zo ruimte voor grote aantallen woningen. Schiedam gaat ook woningen bouwen tussen de A20 en de spoorlijn, en voor het stationsgebouw komen twee woontorens erbij.

In Rotterdam wordt gewerkt aan de ontwikkeling van M4H nabij Marconiplein, waar door de containerisation van het internationale fruitvervoer veel ruimte is vrijgekomen. Het is ook nog steeds de bedoeling van Rivium een gemengde wijk te maken, aangezien er veel kantoren leeg staan. Verder natuurlijk nog Nieuw-Crooswijk, waar bizar genoeg geen OV-ontsluiting is gepland.

En als het vliegveld wordt gesloten heb je al helemaal de ruimte om nog duizenden woningen te bouwen :)

En als ik kijk hoe goed Little C wordt gewaardeerd en de hoeveelheid woningen die dat op zo’n klein stuk grond oplevert zie ik nog heel veel kansen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: za 27 aug 2022, 17:07 Het maakt inderdaad ook nogal uit of er vrijstaande woningen of flats worden gebouwd. Laatstgenoemde kan per vierkante meter vloeroppervlakte veel meer bewoners herbergen.
Alleen in de prijs is dat niet te merken, woningen met tuin kosten hier vrijwel net zo duur als woningen zonder tuin.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een tas vol politiek!

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: za 27 aug 2022, 17:46 Dat bij Vinex voor laagbouw is gekozen is een reactie op de slechte ervaringen met de flatwijken die in de jaren '50, '60 en '70 zijn gebouwd. Ik weet niet of we daarnaar terug moeten.
De huidige nieuwe flats zijn dan ook een stuk beter dan de flats uit de jaren '70. Ik woon zelf sinds enkele maanden in een dit jaar opgeleverde studio en als alleenstaande bevalt dat prima.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten